ایمن الظواهری کی بود و چگونه رهبر القاعده شد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۱    ۱۴۰۱/۵/۱۲ کد خبر: 170965 منبع: پرینت

در این گزارش یک نگاه کوتاه به زندگینامه ایمن الظواهری انداخته شده است.
ایمن الظواهری که پس از اسامه بن لادن، رهبری شبکه القاعده شد در روز نزدهم ماه جون سال ۱۹۵۱ در یک خانواده‌ سرشناس مصری در شهر قاهره به جهان آمد.
پدربزرگ‌اش امام دانشگاه الازهر و پدرش دارو ساز و استاد دانشگاه قاهره بود. او در نوجوانی به خاطر عضویت در گروه اخوان المسلمین به زندان افتاد و سپس با ادامه تحصیلات اش متخصص چشم شد و در قاهره به پزشکی پرداخت.

پس از ایجاد گروه جهاد اسلامی، او در سال ۱۹۹۳ رهبر جهاد اسلامی مصر انتخاب شد و به مبارزه برای سرنگون ساختن حکومت آن کشور پرداخت که بعدا امریکا او را مسوول کشتار جهانگردان غربی در اقصر مصر معرفی کرد و در دادگاه نظامی به مرگ محکوم شد.
ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در یکی از سخنرانی‌های ویدیویی خود گفته بود: «شعار این دوره این است که دشمن را تا زمانیکه از خونریزی نظامی و اقتصادی خو ناله می‌کند، خسته کنیم.»

الظواهری که همچون نظریه‌پرداز اصلی القاعده در دوران رهبری اسامه بن لادن و مغز متفکر حمله‌های یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ شناخته شده است‌، نقش برجسته اش در هدایت القاعده باعث شد که دولت ایالات متحده امریکا برای بازداشت وی‌ ۲۵ میلیون دالر جایزه تعیین کند.
ایمن الظواهری دست راست اسامه بن لادن بود و پس از کشته شدن او در پاکستان، رهبری القاعده را برعهده گرفت.

ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، گفته بود: «نزده تن از رزمندگان شیر اسلام آمدند و در قلب امریکا خنجر زدند، خنجری که پیش از این امریکا ندیده بود، اما اکنون پس از بیست سال جنگ در افغانستان به یاری خدا شکست خوردند.»
پس از حمله امریکا به افغانستان و فروپاشی حکومت طالبان در سال ۱۳۸۰ هجری خورشیدی، ایمن الظواهری فراری شد و در این سال‌ها از مخفیگاه‌ها فعالیت می‌کرد.

بر بنیاد گزارش رویترز، یکی از مقام‌های بلند پایه‌ طالبان به این خبرگزاری گفته اند که ایمن الظواهری پیش از این در ولایت هلمند بود و پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال پار به کابل آمد.
رییس جمهور امریکا اعلام کرد که ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در یک حمله هواپیمای بی سرنشین ایالات متحده امریکا‌ در کابل کشته شده است.

طلوع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایمن الظواهری
القاعده
نظرات بینندگان:

>>>   سران شبکه های تروریستی همه محکوم به مرگ هستند فقط باید منتظر بود تا میعاد استفاده شان به سر آید.

>>>   Kawa Shafaq
واضح و قابل فهم است که خیلی از هموطنان ما از نابود شدنِ الظواهری خشنود شدند اما مشکل ما الظواهری‌ها و بن‌لادن‌ها و غیره درنده‌ها نیستند. روسیه، امریکا، ایران و پاکستان در چهل سال اخیر آن‌قدر الظواهری برای ما ساختند و نابود کردند که حساب اش از دست ما رفته است. مشکل اساسی و اصلی در ما است که گوسفندوار زیر ریش و نکتایی الظواهری ها می‌نشینیم، به چرندیات استحماری شان گوش می‌دهیم و نابخردانه تایید می‌کنیم، هورا و الله‌اکبر می‌گوییم.
مشکل در رمه‌های گوسفندانی است که عنان عقل شان‌را در دست الظواهری‌های راست و چپ و قوم و حزب و گروه می‌گذارند و حماقت را بر عقلانیت ترجیح می‌دهند.
برای کتله‌های وسیعی از ما مردم که در بیشتر از چهل‌سالِ اخیر رمه‌های مطیعِ الظواهری‌های راست و چپ بودیم و هستیم، بودن و نبودنِ یک الظواهری هیچ تاثیری نخواهد داشت، زیرا ما به استحمار خو گرفته‌ایم، یعنی "سرِ زلفِ تو نباشد، سرِ زلفِ دگری".
خاطر تان جمع باشد، فردا ده‌ها الظواهری درنده‌تر برای ما می‌سازند، همان‌هایی که این الظواهری را ساختند و نظر به منفعت شان نابود کردند.
ما چه زمانی عاقل می‌شویم و به منفعت مردم و مملکت خود می‌اندیشیم؟ هنوز از این تفکر چندین سال نوری دوریم!
جور باشید.

>>>   محمود منجم زاده
کشته شدن ایمن‌الظواهری؛ خلیلزاد:احتمال دارد برخی ازمقام‌های طالبان به آمریکا کمک کرده باشند
رسانه‌های امریکا خانه‌ای را که رهبرالقاعده در آن اقامت داشت، متعلق به سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان اعلام کرده‌اند.
زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان گفته مطمئنا شبکه حقانی از حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در قلب کابل خبر داشت. او درعین حال گفت تعجب نمی‌کند از اینکه برخی دیگر از عناصر طالبان ممکن است در شناسایی موقعیت و مکان رهبر القاعده به امریکا کمک کرده باشند .
او درگفتگو با رادیو ملی امریکا در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید طالبان می‌دانستند ظواهری در قلب کابل است؟ پاسخ داد :«خوب، به احتمال زیاد برخی ازطالبان می‌دانستند، اما اینکه رهبری آنها می‌دانستند، من مطمئن نیستم. اما مطمئنا به نظر می‌رسد که شبکه حقانی که یکی ازعناصر مهم طالبان است، می‌دانست ایمن الظواهری روز یکشنبه ۹ اسد در خانه‌ای در شیرپور کابل توسط یک پهپاد موسوم به "آتش جهنم" امریکا کشته شد .
خلیلزاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قابل قبول است که برخی از عناصر طالبان از حضور رهبر القاعده در قلب کابل خبر نداشته باشند؟ گفت: «من آن را رد نمی‌کنم. شاید هم اختلافاتی وجود داشته و اینکه برخی عناصر، توافقی را که بین آمریکا و طالبان شده بود نقض می‌کردند. این اقدام حقانی‌ها منجر به بقیه دستاوردهای آن‌ها و درس‌هایی می‌شد که ازآن آموخته‌اند. حمایت از القاعده دفعه قبل برای آنها گران تمام شد .
منابع محلی میگویند ، که سراج الدین حقانی وزیر داخله امارت اسلامی با تمام اقوام و منسوبین خود کایل را همان روز کشته شده رهبر القاعده کابل را به مقصد نامعلومی ترک کرده اند.
آیا جنگ گروه حقانی با هیبت الله اخدزاده در راه است؟

>>>   Sayed A H Sancharaki
دماغی که بد رقم به سنگ خورد!
بر خلاف بسیاری از تبصره ها که به «تئوری توطئه » شباهت دارند، من اما معتقدم که طالبان مرتکب یک خطای استراتژیک شده و خودرا در معضلی پیچیده و سخت گرفتار کرده اند.
کشتن ایمن الظواهری بعید است که بر مبنای کدام معامله و زدو بند پنهانی -حداقل میان طالبان و امریکا- صورت گرفته باشد؛ طالبان مخصوصا جناح حقانی دچار یک غرور کاذب شده و خیال کرده بودند که امریکایی ها را شکست داده و حالا قدرت اول جهان شده اند و می توانند با دوستان القاعدهٔ خود از غارها برآیند و در کاخ ها زندگی کنند و کسی هم جرئت نکند تیز به سویشان بنگرد.
امریکا مبتنی بر اطلاعات دست یافته، مدت ها بود که تحرکات و محل سکونت رهبر القاعده را زیر نظر داشت.
اگر این عملیات بر اساس تعامل و تبانی صورت می گرفت، طالبان این همه در سکوت غمبار فرو نمی رفتند. فرد شماره یک شبکهٔ حقانی از ترس به خوست نمی گریخت و وحشت در جان طالبان رخنه نمی کرد.
رهبری این گروه اکنون دچار تنش درونی و بحران عمیق گردیده و شکاف های داخلی شان ژرف تر شده است. آنان با این حادثه خودرا هزار فرسنگ دیگر از کسب مشروعیت دورتر ساختند و امریکایی ها هم از ترس افکار عمومی شان و نیز افکار جامعهٔ جهانی نمی توانند با طالبان کنار بیایند. چه گونه می توانند باکسانی کار کنند که با قاتل هزاران امریکایی همدست و همخانه بوده اند؟
طالبان چوب غرور خودرا خورده اند و دماغشان بد رقم به سنگ خورده است!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است