قتل ایمن الظواهری چگونه اتفاق افتاد؟
طالبان با سرنوشت تضعیف محتوم مواجه هستند. فقر، بی‌حکومتی و نبود قانون انفجار درونی، رادیکالیسم طالبانی و هم‌گرایی با تروریسم از برون این گروه را منفجر خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۸    ۱۴۰۱/۵/۱۳ کد خبر: 170969 منبع: پرینت

- این قتل بدون هم‌کاری داخلی از ‌مغز و قلب طالبان با استخبارات و کشف ناممکن بود.
- این قتل در هم‌کاری نزدیک CIA-ISI راه‌اندازی شده است. این تروریست معروف حالا دیگر مهره‌ی سوخته برای ISI است. ISI امتیاز بزرگی از امریکا حاصل کرد.
- این عملیات هزینه‌ی بالای اقتصادی و سیاسی داشته که هر دو را پاکستان بدست آورده است.

پیامد های این عملیات چیست؟
- فضای باز و آزاد افغانستان زمینه را برای مداخلات سایر بازیگران منطقه‌ای باز می‌کند. طالبان به نسبت نبود دولت در افغانستان حق پیگرد حقوقی و سیاسی ندارند.
- استخبارات جهانی افغانستان به ویژه کابل و قندهار را به عنوان مرکز مهم پرورش تروریسم رصد بیش‌تر خواهد کرد.
- این عملیات نشان داد که طالبان هیچ کنترولی بر فضای افغانستان ندارند و ساختن دولت و نظام به چالش‌های بیش‌تری که تصور می‌شد مواجه خواهد شد.
- حضور تروریستان بین‌المللی در مهمان‌خانه های طالبان اعتماد شکسته‌ برای دولت‌های حامی این گروه را به مشکل جدی مواجه خواهد ساخت.
- دولت‌های حامی در فشار اذهان عامه حق مداخلات حمایتی را از مردم افغانستان محدود خواهند ساخت.
- این عملیات خواب راحت را از چشم رهبران قندهار و کابل و سایر گروه‌های مخفی تروریست در افغانستان ربوده است.
- این عملیات پیچیده دوگانگی و چندگانگی را در میان تالبان سبب می‌شود و اعتماد میان رهبران و جنگندگان را به بحران می‌کشاند.

سه گزینه پیش‌رو کدام‌ها هستند؟
۱. طالبان به خواست‌های جهان گوش فرا می‌دهند و زمینه را برای کاهش نقش تروریزم بین‌الملل در جغرافیای افغانستان فراهم می‌سازد. (این سناریو غیر محتمل به نظر می‌رسد.)
۲. طالبان در هم‌گرایی منطقه‌ای با چین، روسیه و برخی دولت‌های منطقه از جمله ازبیکستان ابتکار جبهه‌ی تازه علیه امریکا را رهبری می‌کند. (این ظرفیت را تالبان ندارند)
۳. طالبان با نکوهش از عملیات تالبان سیاست جاری خود را در هماهنگی با نیرو های هم‌فکر (حتی تروریستی) توجیه می‌کنند. (این سناریو محتمل به نظر می‌رسد. اما پیامد بدی را برای افغانستان و به ویژه مردم فقیر و بی‌چاره‌ی افغانستان خواهد داشت.)

نتیجه
طالبان با سرنوشت تضعیف محتوم مواجه هستند. فقر، بی‌حکومتی و نبود قانون انفجار درونی، رادیکالیسم طالبانی و هم‌گرایی با تروریسم از برون این گروه را منفجر خواهد کرد. این‌که چقدر طول خواهد کشید بستگی به عمل‌کرد طالبان و حامیان منطقه‌ای به ویژه استخباراتی آن‌ها دارد. اما چیزی‌که روشن است، امنیت و ثبات به رویای همیشگی مردم افغانستان تبدیل شده و به زودی‌ها قابل دسترس نیست.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایمن الظواهری
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   برو شیر فروش وقتیکه روبای کابل در قدرت بود کدام ابتکار را داشت بدون دزدی لندغری و لواطت که حالا طالبان داشته باشد ضرورت به پف زیاد نیست که شما خودرا بازی میدهید مردم از این پف های شیر فروشها خسته شده

>>>   Hasan Ali Adalat
ایمان الظواهری اولین قربانی میان شاخه های مختلف قدرت در میان طالبان برای نزدیکی به آمریکا است !
بدون همکاری رهبران پرقدرت طالبان از جزئیات دقیق مکان الظواهری امکان کشتن نامبرده با این دقت مشکل به نظر می رسد ، اکنون معلوم می شود که در کنار روسیه ، ایران ، پاکستان ، قطر و ترکیه شاخه آمریکای طالبان قدرت بیشتر را در اختیار دارند ، برای ماندن در قدرت و رسیدن به دالر آمریکا شاخه های دیگر طالبان را تضعیف می کنند و تلاش دارند تا انحصار آمریکا را بر تمام گروه های افراطی تضمین نمایند ، از جانب دیگر فعالیت آزادانه القاعده در کابل بار دیگر ثابت کرد که فعلا افغانستان پناهگاه و امید برای تمام گروه های افراطی بدون تفکیک در سراسر جهان است.

>>>   Hassan Moradi
طالبان از تکنیک های ریدینتون که بازیگر در سریال لیست سیا بود، استفاده می‌کند. طالبان برای حفظ جان و قدرت شان باید بیشتر از این به آمریکایی‌ها در باره گروه های تروریستی معلومات دهد. محتوای اصلی توافق نامه دوحه هم همکاری و شریک معلومات طالبان با آمریکا است.

>>>   Sayed Masoud
حادثه الظواهر و امكان كودتاي سفيد.
امريكا چه سياست را بعد از اين حادثه اتخاذ خواهد كرد؟
عكس العمل حاكميت افغانستان چه خواهد بود؟
همكاري حاكميت با آمريكا چه مسير را خواهد پيمود؟
ساخت حكومت فراگير امكان دارد؟
آيا امكان سرنگوني رژيم وجود خواهد داشت؟

>>>   سقوط طالبان حتمی است اما تشویش کلان بعد از انفجار طالبان پراگنده شدن زباله های طالبانی است که به راحتی مورد استفاده گروه های مافیای مواد مخدر و سلاح و قاچاق انسان و جرایم از این نوع قرار میگیرد و مهار آن کار آسانی نیست.

>>>   با سلام آقای دکتر ملک بجای رمّالی و فال بینی اینکه قتل ایمن الظواهری چگونه اتفاق افتاد؟ از داخل و یا خارج رئیس تروریستها مجازات شده است را رها کن و بجای آن مردم را حول محور آرمان و اهداف ملی و مشترک حاکمیت ملی و قوانین حقوق بشر متحد و راه حلی ارایه دهید که مردم فقیر و مظلوم و تحت ستم افغانستان چگونه از دیکتاتوری طالبان و افکار و.... برای همیشه آزاد و رها گردند! زنده و پیروز باشید.
تو از ریگ کفش خود(طالبان دشمن دورنی) آزرده ای
به جای دگر ظن بد برده ای
ببین علت درد و رنجت کجاست
چو علت ندانی شکایت خطاست.

>>>   Kawa Shafaq
واضح و قابل فهم است که خیلی از هموطنان ما از نابود شدنِ الظواهری خشنود شدند اما مشکل ما الظواهری‌ها و بن‌لادن‌ها و غیره درنده‌ها نیستند. روسیه، امریکا، ایران و پاکستان در چهل سال اخیر آن‌قدر الظواهری برای ما ساختند و نابود کردند که حساب اش از دست ما رفته است. مشکل اساسی و اصلی در ما است که گوسفندوار زیر ریش و نکتایی الظواهری ها می‌نشینیم، به چرندیات استحماری شان گوش می‌دهیم و نابخردانه تایید می‌کنیم، هورا و الله‌اکبر می‌گوییم.
مشکل در رمه‌های گوسفندانی است که عنان عقل شان‌را در دست الظواهری‌های راست و چپ و قوم و حزب و گروه می‌گذارند و حماقت را بر عقلانیت ترجیح می‌دهند.
برای کتله‌های وسیعی از ما مردم که در بیشتر از چهل‌سالِ اخیر رمه‌های مطیعِ الظواهری‌های راست و چپ بودیم و هستیم، بودن و نبودنِ یک الظواهری هیچ تاثیری نخواهد داشت، زیرا ما به استحمار خو گرفته‌ایم، یعنی "سرِ زلفِ تو نباشد، سرِ زلفِ دگری".
خاطر تان جمع باشد، فردا ده‌ها الظواهری درنده‌تر برای ما می‌سازند، همان‌هایی که این الظواهری را ساختند و نظر به منفعت شان نابود کردند.
ما چه زمانی عاقل می‌شویم و به منفعت مردم و مملکت خود می‌اندیشیم؟ هنوز از این تفکر چندین سال نوری دوریم!
جور باشید.

>>>   Sayed A H Sancharaki
دماغی که بد رقم به سنگ خورد!
بر خلاف بسیاری از تبصره ها که به «تئوری توطئه » شباهت دارند، من اما معتقدم که طالبان مرتکب یک خطای استراتژیک شده و خودرا در معضلی پیچیده و سخت گرفتار کرده اند.
کشتن ایمن الظواهری بعید است که بر مبنای کدام معامله و زدو بند پنهانی -حداقل میان طالبان و امریکا- صورت گرفته باشد؛ طالبان مخصوصا جناح حقانی دچار یک غرور کاذب شده و خیال کرده بودند که امریکایی ها را شکست داده و حالا قدرت اول جهان شده اند و می توانند با دوستان القاعدهٔ خود از غارها برآیند و در کاخ ها زندگی کنند و کسی هم جرئت نکند تیز به سویشان بنگرد.
امریکا مبتنی بر اطلاعات دست یافته، مدت ها بود که تحرکات و محل سکونت رهبر القاعده را زیر نظر داشت.
اگر این عملیات بر اساس تعامل و تبانی صورت می گرفت، طالبان این همه در سکوت غمبار فرو نمی رفتند. فرد شماره یک شبکهٔ حقانی از ترس به خوست نمی گریخت و وحشت در جان طالبان رخنه نمی کرد.
رهبری این گروه اکنون دچار تنش درونی و بحران عمیق گردیده و شکاف های داخلی شان ژرف تر شده است. آنان با این حادثه خودرا هزار فرسنگ دیگر از کسب مشروعیت دورتر ساختند و امریکایی ها هم از ترس افکار عمومی شان و نیز افکار جامعهٔ جهانی نمی توانند با طالبان کنار بیایند. چه گونه می توانند باکسانی کار کنند که با قاتل هزاران امریکایی همدست و همخانه بوده اند؟
طالبان چوب غرور خودرا خورده اند و دماغشان بد رقم به سنگ خورده است!!

>>>   روسیه، امریکا، ایران و پاکستان در چهل سال اخیر آن‌قدر الظواهری برای ما ساختند و نابود کردند که حساب اش از دست ما رفته است./// ایران و روسیه کدام گروپ تروریستی را جور کردند؟ لطفا" صرف از یکی نام بگیر.

>>>   آیا کسی هست که هدف و زبان ما افغانیهای مدعی را بداند و بفهمد؟ طالبان را سرنگون و کشور را بدست مردم می دهند، آمریکا مقصر و مسئول می شود، توان تشکیل یک حاکمیت ملی و اداره کشور را نداریم بازهم آمریکا مسئول و مقصر است! و حالا دولتهای خود را به چالش و شکست کشانده و دوباره میدان را به طالبان داده و به حاکمیت رساندیم باز هم آمریکا مسئول و مقصر می شود!؟ طالبان دوباره به حکومت می رسد بازهم آمریکا و خارج مقصر می شود، ایمن الظواهری تروریست و دشمن درونی افغانستان را کیفر می دهند، باز آمریکا مقصر و مسئول می شود؟!!؟ همین تحریفات قلمهای مسموم و سایتهای مزدور پاکستان و ایران کشور ما را تخریب و ویران کرده است ولی هنوز هم آمریکا را مسئول و مقصر می کنیم. از ماست که بر ماست. راستی ما مردم افغانستان بدنبال چه آرزو و هدفی هستیم که هنوز هم از آن بی خبر و از استقرار آن عاجز هستیم؟ دورد بر افغانیهای مسئول و شریف و آزاده.
یکی ابلهی ریگ در کفش داشت
چو درمانده شد دست بر سر گذاشت
که نفرین بر آنکس که این کفش دوخت
که مغزم بکوبید و پایم بسوخت
بسی ناسزا گفت بر کفش دوز
سخن را نسنجیده از درد و سوز
ز جاییکه رنجیده باشد کسی
سخنها نسنجیده گوید بسی
کسی گفتش ای خسته از پای خویش
زمانی بیاسای در جای خویش
تو از ریگ کفش خود آزرده ای
به جای دگر ظن بد برده ای
ببین علت درد و رنجت کجاست؟.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است