مرگ «دکتر ترور» یعنی چه؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۰    ۱۴۰۱/۵/۱۴ کد خبر: 170977 منبع: پرینت

یکی از طراحان 11 سپتامبر و یکی از تروریست های تحت تعقیب در جهان بود: ایالات متحده، ایمن الظواهری، رییس القاعده را در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در کابل پایتخت افغانستان کشت. او که بود و معنای مرگ او چیست؟

به گزارش تلویزیون دو المان، ایمن الظواهری جانشین اسامه بن لادن بود که در سال 2011 توسط یگان نیروهای ویژه آمریکا در پاکستان در عملیاتی هیجان انگیز کشته شد. الظواهری یکی ازشخصیت های اصلی حملات هواپیماهای ربوده شده در ۱۱سپتامبر 2001 در ایالات متحده محسوب می شد. واشنگتن برای سر او 25 میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

حتی قبل ازحملات، دکتر آموزش دیده از قاهره لقب "دکتر ترور" را به خود اختصاص داده بود. او از خانواده ای محترم از دلتای نیل می آید. پدر بزرگش زمانی امام جماعت مسجد معروف الازهر قاهره بود. الظواهری در اصل یکی از اعضای اخوان المسلمین بود که به طور رسمی در مصر ممنوع است. «دکتر ترور» قبل از اینکه مخفی شود چندین کتاب نوشت. در مصر غیابی به اعدام محکوم شد.

گفته می شود که ارتباط با بن لادن به اواخر دهه 1980 برمی گردد، زمانی که دکتر الظواهری واجد شرایط، میلیونر سعودی را در غارهایی در افغانستان معالجه می کرد، در حالی که نیروهای شوروی کوه های اطراف آنها را بمباران می کردند. در دهه 1990، الظواهری گروه افراطی مصری خود را در القاعده بن لادن ادغام کرد.
الظواهری آخرین حضور عمومی خود را در سپتامبر گذشته انجام داد. دقیقاً 20 سال پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001. او در یک پیام ویدیویی از حامیان خود خواست تا با کشورهای غربی و متحدان آنها در خاورمیانه مبارزه کنند.

در سال های گذشته نیز شایعات تایید نشده ای در مورد مرگ وی منتشر شده بود. مکان دقیق او مشخص نبود. کارشناسان اخیراً فرض کرده بودند که الظواهری در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان مخفی شده است.
(‌پاکستان سال ها حضور بن لادن را در خاک پاکستان رد می کرد با دورغ های گوناگون به امریکا می گفت بن لادن در افغانستان است، تا اینکه امریکا بن لادن را در خاک پاکستان کشت و پاکستان خجالت زده تمام جهان گردید. حالا طالبان هم که از سیاست های پاکستان پیروی می کند، فامیل ایمن الظواهری با صد تن از افراد شان را در خاک افغانستان پنهان کرده و حالا او نیز مانند بن لادن در خاک افغانستان کشته شد. طالبان باید به رسمیت شناختن امارت شان را به گور برده و نزد جهان به نام حامیان رهبرالقاعده شناخته شده است.)

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دکتر ترور
الظواهری
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است