عاشورا نماد انسانیت است نه خشونت
بیایید همه باهم برادر وار و برابرگونه لحظه ای تامل کنیم و اسیر دست توطئه های برخی ضد مسلمانان و دشمنان اسلام نشویم تا حوادثی همچون انعکاس قمه زنی و خونریزی های بی رویه در ظهر عاشورا نباشیم. 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۷    ۱۴۰۱/۵/۱۶ کد خبر: 170988 منبع: پرینت

با فرارسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی بعنوان روزهای بزرگ تعزیت و عزاداری مسلمانان جهان، در افغانستان هنوز گیر مانده در برخی رسوم و عادات ناپسند عصر جاهلیت، بیش از آنکه به فکر نظم و ساماندهی دسته های عزاداری و روضه خوانی و دیگر مراسم مذهبی باشیم باید از بروز هرگونه اعمال شبهه برانگیز بپرهیزیم.

ایام محرم و صفر باید نماد انسانیت و آزادگی بعنوان دروسی بزرگ و فراموش ناشدنی از بزرگان دین باشد که با شهادت و اهدای خون خود، در تلاش برای رهاندن انسان ها از تعصبات و رسوم غلط و خرافه پرستی و نیز احیای اخلاق بودند اما متاسفانه...

متاسفانه در افغانستان امروز و در برخی مناطق هنوز شاهد و شنونده هستیم که زیاده روی ها و افراط ها و تندروی هایی همچون قمه زنی، زنجیر زنی و علم کشی توسط نوجوانان و جوانان هستیم که بر بدعت گذاری در دین، اسلام هراسی و دین گریزی دامن می زنند و فرصت غنیمتی بدست دشمنان اسلام می دهند.

خشونت ها و وحشی گری هایی از این دست که بعدها به تحریف وارد مراسم مذهبی و شعائر دینی شده است نه تنها منجر به اسلام هراسی کودکان و نسل سوم افغانستانی ها و دیگر کشورهای مسلمان می شود بلکه بهانه ای بدست دشمنان اسلام می دهد تا چهره ای درنده و حیوانی از مسلمانان در رسانه های غربی منعکس کنند.

زمینه ی تعصبات قومی مذهبی و چنددستگی ها میان اهل تسنن و اهل تشیع در افغانستان، موجب دامن زدن به افراط و تفریط ها و حتی درگیری ها میان دسته عزاداران و دیگران در سرک ها و اماکن مذهبی می شود که این خود نمایانگر بیراهه رفتن و نشانه ی گمراهی مسلمان نماها از آموزه های ناب اسلامی است.

بیایید همه باهم برادر وار و برابرگونه لحظه ای تامل کنیم و اسیر دست توطئه های برخی ضد مسلمانان و دشمنان اسلام نشویم تا حوادثی همچون انعکاس قمه زنی و خونریزی های بی رویه در ظهر عاشورا نباشیم.

باشد که آزادگی و وارستگی و انسانیت و اخلاق مداری بعنوان آموزه های اصلی اسلام، پیامبر گرامی و بزرگان دینی سرلوحه ی مراسم مذهبی مسلمان افغانستان قرار بگیرد تا زمینه ی هیچگونه سوء استفاده و دامن زدن به اسلام هراسی و دین گریزی را به دشمنان ندهد... آمین!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عاشورا
محرم
نظرات بینندگان:

>>>   بلی هم وطن طالبان خود شمیر است نیاز نیست
طالبان خود یزید است نیاز به یزید نیست
طالبان خود قاتل است نیاز نیست به قاتلان
طالبان دشمن خدا است نیاز به دشمن نیست
طالبان ظالیم است هزار برا بر ظالمان فرعونی
طالبان مرض کرونا است نیاز به مرض نیست

>>>   از علی آموز اخلاص عمل
از حسین آموز ایمان و عمل
روز عاشورای سال شصت و یک
داد حسین درسی به مایان یک به یک
گفت با ذلت مبادا زندگی
زندگی در ذلت است خود بردگی
قلت و کثرت توان و ناتوان
در حساب ناید به روز امتحان
روز عاشورا سوال عزت است
زنده ماندن در چنین روز ، ذلت است
بر یزیدان زمان تمکین مکن
عزت نفس خودت مسکین مکن
ای بسا شیطان که قران اش به دست
خود کمر از بهر ایمانت ببست
گریه کردن خود زنی کردن چه سود
گر ندانی معنی ایثار و جود
رو عرق ریز در تلاش مستمر
جای خون ریختن ز جسم خود هدر
شیعه و سنی نیاید هردو کار
گر نباشند در خط پروردگار

>>>   ماه محرم ماه پر برکت و ماه عبادت و درود و صلوات است ولی این زنجیری زنی و اتش روی وحشت و غیر انسانیت است

>>>   دلسوز (شاگرد سید جمال الدین اسدآبادی)
تندروی هایی همچون قمه زنی، زنجیر زنی و علم کشی توسط نوجوانان و جوانان...خشونت ها و وحشی گری هایی از این دست که بعدها به تحریف وارد مراسم مذهبی و شعائر دینی شده است...بهانه ای بدست دشمنان اسلام می دهد تا چهره ای درنده و حیوانی از مسلمانان در رسانه های غربی منعکس کنند./// اول_علمای دین هم با قمه زنی موافق نیستند اما زنجیرزنی کدام مشکلی ندارد و "وحشی گری" نیست! وحشی او امریکایی رذل و بیشرف و حرام نطفه ای است که با طیاره B-52 بالای زنان و اطفال مظلوم بم 10 تنی می اندازد یا بالای زنان و اطفال 2 شهر هیروشیما و ناکازاکی جاپان بم اتمی می اندازد و همه را حریق می کند و آتش می زند و به ذغال بدل می کند. عزاداری که برای حسین مظلوم زنجیر می زند به کدام کسی آسیب نمی زند که عمل نجیبانه او را وحشی گری خطاب کنیم.
دویم_ چرا نگران قضاوت غرب و رسانه های غربی استی؟ این بوزینه های صهیونیست بیشرف اصلا داخل آدمند؟ مگر 3 روز قبل اسرائیل حیوان به غزه فلسطین حمله نکرد و بلند منزل ها را با بمبارد هوایی با خاک یکسان نکرد؟ مگر عکس 6 طفل کفن پوش فلسطینی را ندیدی؟ آیا از مجله اشپیگل آلمان و لوموند فرانسه و تایم امریکا و BBC کثافت و متباقی مزدوران پروپاگاندای صهیونی جز حمایه از اسرائیل چیزی دیدی؟
سیم_ علم کشی هم وحشی گری نیست و ضرری برای کدام کسی ندارد و بلکه کمک به شعائر مذهبی است. تا هنوز کاتولیک های جنوب ایتالیا برای حضرت مسیح علم کشی می کنند و کسی نگفته این کار وحشی گری است.
چهارم_ ریشه این حقارت و ذلت و شیفتگی در برابر غرب چیست؟ مگر در ای 20 سالی که تیر شد به چشمان خود ندیدی که سربازان رذل امریکایی و اردوی ناتو با ناموس تو چه کردند؟ فراموش کرده ای که سربازان امریکایی در یکی از قریه های قندهار زنان و دختران را از خانه ها بیرون کشیدند وپیش چشم شوهران و پدرانشان _در روز روشن_ بالای زنان و دختران افغان باربار تجاوز کردند؟ آیا این بی ناموسی وحشی گری و حیوانیت است یا زنجیرزنی و علم کشی؟
پنجم_ امام حسین فرمود اگر دین ندارید (و به خدا و پیغمبر اعتقاد ندارید) لاقل آزاده و منصف باشید (و جای ظالم و مظلوم را عوض نکنید و ماجرا را سرچپه قصه نکنید).
ششم_ اگر همه مردم افغانستان پیرو حسین و ظلم ستیز بودند امروز افغانستان چنین زار و ذلیل و خوار و خفیف نبود و زیر بار ظلم نمی رفت (هرقدر هم ظالم پرزور باشد) بلکه در مقابل ظلم ظالم ایستاد می شد.
هفتم_ رمز پیروزی همسایه در برابر ظلم جهنمی رژیم جلاد امریکا این است که «همسایه حسین را دارد» و همه افغانستان حسین ظلم ستیز را ندارد. پس افغانستان چه دارد؟ گله ای غرب پرست ذلیل و بدبخت که حاضر است از چرخ طیاره امریکای خونخور آویزان بشود! (این خفت تا ابد در تاریخ عفغانستان ماند). بدبخت هایی که دیده بودند امریکا 20 سال افغانستان را بمبارد کرد و شخم زد و مجالس عروسی را بمبارد کرد و خون افغان ها را ریختاند اما از عشق جماعت غربزده و عاشق امریکای قندول چیزی کم نشد که نشد!
هشتم_ غربزدگی و خصوص امریکاپرستی یک قسم مرض خاکبرسری مزمن است که تا هنوز تداوی آن کشف نشده!

>>>   بسیار خوب نوشته کرده دراین باره نبی علیه السلام چنین فرموده است (به خود هم ضرر نه ر سانید وبه وبه دیګران هم ضرر نه رسانید)
ححح

>>>   کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.

>>>   در مورد نامگذاري اين روز به نام عاشورا اقوال و روايات متعددي ذكر شده است بعضي مي گويند كه سبب نامگذاري عاشورا به اين نام همانا دهم ماه محرم است و اين قول واضح تر و نزديكتر به دهم ماه محرم است، و گفته شده است كه عاشورا روزي است كه خداوند تعالي ده پيامبرش را با ده كرامت افتخار بخشيده است كه از قرار ذيل است:

اول: در اين روز، خداوند موسي را نصرت بخشيد، در دريا راه را برايش باز نمود تا از چنگ فرعون نجات يافت و فرعون با لشكرش غرق گرديد.
دوم: در اين روز كشتي نوح با سلامتي در جودي استقرار يافت.
سوم: در اين روز يونس از شكم نهنگ نجات يافت.
چهارم: در اين روز خداوند توبة آدم را پذيرفت.
پنجم: در اين روز يوسف از قعر چاه تاريك بيرون آورده شد.
ششم: در اين روز عيسي به دنيا آمد و در همين روز به آسمان برده شد.
هفتم: در اين روز خداوند داود را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.
هشتم: در اين روز ابراهيم چشم به جهان گشود.
نهم: در اين روز چشمان يعقوب دو باره روشن گرديد و بينا شد.
دهم: در اين روز ... گذشته و آيندة پيامبر بزرگ اسلام (ص) بخشيده شد.

>>>   انحطاط و ابتذال در سوگ‌سرایی‌ها و نحوۀ برگزاری آیین عزاداری اباعبدالله‌الحسین، از جای دیگری برمی‌خیزد؛ از حذف امام حسین از سبد سیره و سلوک جمعی و فردی مان به‌عنوان مدعیان پیروی از آن امام شهید.

آفتی که در مزرعۀ دینداری عاشورایی ما افتاده است، چندان ریشه‌برانداز است که حتی اصلاح و انسانی‌سازی آیین‌های سوگواری نیز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

عاشورا، چیزی جز عمل امام حسین نبود و نیست و سوگوار عاشورا هم اگر اندرزها و آموزه‌های امام عاشورا را در عمل به کار نبندد، قادر به تعیین نسبت پیشوایی و پیروی بین خود و او نخواهد شد.

شیعۀ امروز امام حسین در کلیت خود هر چیزی هست، جز شیعۀ امام حسین و ما در مقام منتقدان سبک‌ها و سنت‌های نوظهور عزاداری سیدالشهدا، در این معنا باید تأمل کنیم که آیا این ابداعات بدعت‌آلود، بخشی از بازتاب بیرونی انحراف درونی ما از مکتب و مرام حسینی نیست؟

من دربارۀ دیگران داوری نمی‌کنم، اما این سخن دکتر بیژن عبدالکریمی، فیلسوف جان‌آگاه ایرانی را فروتنانه در مورد خودم تکرار می‌کنم که «خیلی دوست دارم شیعۀ امام حسین باشم، اما نیستم.»

راحل موسوی

>>>   پیام زنجیر زنان و تیغ زنان بی خبر از مذهب و دین در جاده ها پیام حماقت و جاهلیت است !
ماتم داری و عزاداری حق مردم است به شرط اینکه برای مردم آزار و اذیت نکنند ، ماتم دار باید در خانه خود ماتم بگیرد نه در خانه ای از مردم ، در ایام عاشورا جای ماتم در مساجد و تکایا است ، کارنیوال های زنجیر زنی و تیغ زنی در کوچه ها و جاده ها نماد از وحشت و افراطیت در مذهب و دین است و فقط ارتباط به انسان های دارد که بیشتر به جنبه خودنمای و خود ارضایی روانی خود توجه دارند و اصلأ پابند به هیچ اصول مذهب و دین هم نیستند و حتی شاید نماز نخوانند و یا اصلا نماز را یاد نداشته باشند .
افغانستان کشوری کثیرالمذاهب است که حرمت پیروان مذاهب دیگر باید رعایت گردد و مزاحمت برای پیروان آنها خلق نگردد .
زنجیر زنی و تیغ زنی نه به امام حسین کمک می کند نه به پیروان امام حسین و نه هم به مردم ، این دسته ها اگر غیرت دارند بروند در دره مرگ در جلریز از مردم خود دفاع کنند که هر روز مانند کربلا سربریده می شوند .
حسن علی عدالت

>>>   همو رسم اهدا خوان بهترین عمل است اگر کسی براستی فداگاری میکند بهتر از اهدای خون کاری نیست

>>>   ماتم داری و عزاداری حق مردم است به شرط اینکه برای مردم آزار و اذیت نکنند ، ماتم دار باید در خانه خود ماتم بگیرد نه در خانه ای از مردم ، در ایام عاشورا جای ماتم در مساجد و تکایا است ، کارنیوال های زنجیر زنی و تیغ زنی در کوچه ها و جاده ها نماد از وحشت و افراطیت در مذهب و دین است و فقط ارتباط به انسان های دارد که بیشتر به جنبه خودنمای و خود ارضایی روانی خود توجه دارند و اصلأ پابند به هیچ اصول مذهب و دین هم نیستند و حتی شاید نماز نخوانند و یا اصلا نماز را یاد نداشته باشند .

>>>   به جواب حسن علی عدالت!
.... نه پیروان امام حسین (ع) زیرا امام حسین (ع) تنها از شیعیان نیست بل از تمام مذاهب است و حتی از غیر مسلمان این که میگویی زنجیر زنی کمکی به امام حسین(ع) نمی کند پس لطفاً جواب من را بدهید ! اگر پدر، مادر، برادر و یا خواهرت در یک چنین حمله ناجوان مردانه مثل فرخنده که در شاه دو شمشیره رخ داد ایا تو بخاطر آن خواهرت و یا برادر، مادر و پدرت تنها مینشستی و می نگرستی و یا می گریستی و به سر و صورت خود می زدی که چرا خواهر، مادر، پدر و برادرم در چنین حالتی توسط افراد جاهل از بین رفت؟؟؟؟؟؟
یقیناً جواب تو اگر از عمق قلبت باشد همانند زینب( سلام الله علیها) خواهد بود یعنی به سر و صورت خود می زدی و گونه هایت با اشک چشم انت تر می شود.
فلهذا شیعیان هم به نحوی بخاطر اینکه بتوانند با مادرشان زینب (سلام الله علیها) غمشریک باشند این چنین کاری را انجام میدهند.
بگذار تا مطالبی را برایت بنگارم:
علاقه و محبت پیامبر (ص) به حسین (ع)
1 . زمخشری (از علمای بزرگ اهل سنت)، صاحب تفسیر معروف «کشاف »، در کتاب «ربیع الابرار» نقل می کند:
«فاطمه (ع) با فرزندانش حسن و حسین (ع) خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض کرد: یا رسول الله! هدیه ای به این ها بده. حضرت فرمود: پدرت فدایت، من مالی ندارم تا هدیه کنم.
سپس حسن (ع) را بغل کرده، بوسید و روی پای راست خود قرار داد و فرمود: به این فرزندم، اخلاق و هیبت خود را هدیه می کنم و حسین (ع) را نیز بغل کرد و بوسید و بر روی پای چپ خود نهاد و فرمود: شجاعت و جود خود را بدو بخشیدم.»
ربیع الابرار، ص 513، به نقل از «احقاق الحق » ، قاضی نورالله شوشتری

2 . ابوهریره (از علمای اهل سنت) می گوید: رسول خدا (ص) را دیدم که حسین (ع) را در بغل گرفته و می فرمود: «خدایا! او را دوست می دارم تو هم او را دوست بدار».
مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 177

3 . قاضی نورالله شوشتری (از علمای اهل سنت) در کتاب «احقاق الحق» می نویسد:
ابوالمؤید موفق بن احمد در مقتل الحسین از راویان مختلف و آنها از ابوبکر (رض) نقل می کنند که پیامبر (ص) فرمود: «حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند.»
احقاق الحق، ج 10، ص 708

4 . حافظ ابونعیم اصفهانی (از علمای اهل سنت) در کتاب حلیة الاولیاء (ج 4، ص 139) نقل می کند که او با سلسله راویان مختلف از جمله عمربن خطاب (رض) روایت می کند که پیامبر (ص) فرمود: «حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند.»
همان، ص 564

5 . احمد بن حنبل در مسند خود به نقل از راویان متعدد، می نویسد:
پیامبر، حسن و حسین را به سینه خود می چسباند و می فرمود: «خدایا! من این دو را دوست دارم، تو نیز آنها را دوست بدار.»
مسند احمد بن حنبل، ج 5، ص 369

و در مورد زنجیر زنی بگذار تا مطلبی را برایت بنویسم؟
خیلی ها هستند که جهت عزاداری در این ماه، سینه زنی میکنند، نوحه سرایی میکنند و هستند کسانیکه از زنجیر های کاردی یا قمه هم استفاده میکنند و خون خودرا در جاده ها میریزانند.
همین موضوع را در فیسبوک جاغوری نیوز هم به اشتراک گذاشتم که دیدگاه های متفاوت وجود داشت؛ اما اکثریت با زنجیرهای کاردی مخالفت خودرا نشان دادند و این را یک عمل ناجایز دانسته اند.
در بعضی از وبسایت ها هم در این مورد جستجو نمودم و تقریبا در همه آدرسها همین موضوعات مطالب زیادی نوشته بود که ذات خود یک مفهوم را ارائه مینمود که بخش کوتاه آنرا با شما شریک میسازم.
چرا ما در عزای امامان مخصوصا امام حسین بر سینه خود می زنیم و سرمنشا این عمل و تفکر اولیه در شکل گیری آن چیست؟
گفته میشود که عزا داری برای امام حسین (ع) همیشه مورد تاکید بوده است و برای آن اجر و اثرات بی شماری در روایات آمده اند. عزادارى بر امام‏حسين(ع) از زمان شهادت او بوده است؛ ولى تا زمان آل‏بويه (در سال 352 ق) اين عزادارى مخفى بود. قبل از قرن چهارم، عزادارى براى امام حسين(ع)، علنى نبود و نهانى در خانه‏ها انجام مى‏گرفت؛ اما در نيمه دوم قرن چهارم، سوگوارى در روز عاشورا آشكار و در كوچه و بازار انجام مى‏يافت. عموم مورخان اسلامى – مخصوصاً مورخانى كه وقايع را به ترتيب سنواتى نوشته‏اند؛ از قبيل ابن‏الجوزى در كتاب منتظم و ابن‏اثير در كتاب الكامل و ابن‏كثير در كتاب البداية و النهاية و يافعى در مرآت الجنان و ذهبى و ديگران – در ضمن ذكر وقايع سال 352 و سال‏هاى بعد از آن، كيفيت عزادارى شيعه را در روز عاشورا نوشته‏اند.
همین سینه زدن نوعی عزاداری عرفی است و از آنجا که نشان است برای عزادار بودن و با شأن مسلمان منافاتی ندارد لذا آن را جایز دانسته اند، سینه زنی و عزاداری که که حدود شرعی آن رعایت شود و به نحو متعارف باشد(موجب وهن مذهب در مقابل مردم و یا باعث ضرر بدنی قابل توجه نشود و به عنوان یک عمل عرفی، عامل ابراز حزن و اندوه و احساسات عزادار باشد)، اشکال ندارد . ولی چنان چه موجب ضرر بدنی یا عمل حرام دیگری شود، جایز نیست.
مسأله زنجير زنى در عزادارى امام حسين(ع) از دو جنبه قابل بررسى و دقت است؛ نخست بعد فقهى آنست كه به آن به عنوان عملى مجاز، مستحب و يا جز آن نگاه مى‏كنند و اين كه با چه شرايط و تا چه ميزان به عنوان عمل پسنديده اسلامى و اظهار سوگوارى امام حسين وشعاير دينى، مى‏توان بدان نگريست. طبيعى است كه از اين نظر موضوع فوق بايد از مراجع تقليد استفتاء شود و مراجع معظم نيز درباره كيفيت انواع سوگوارى نظر داده‏اند!
از نظر تاريخى در مصادر اصيل تاريخى چندان مورد توجه نبوده است.
دوران عزاداری در حقیقت پنج دوره را گذرانده اند:
دوره اول: مربوط به زمان امامان معصوم است. در اين دوره عزاداري به صورت محدود و در حال تقيه انجام مي شد و چنين نبود كه حكومت هاي اموي جلسات عزاداري را تحمل بكنند.
دوره دوم: دوره خلفاي عباسي است. در اين دوره عزاداري بدون تقيه انجام مي شد. در اين دوره ها عزاداري به صورت گريه، مرثيه خواني و تشكيل جلسات عزاداري صورت مي گرفت.
دوره سوم: در قرن چهارم و در زمان، حكومت آل بويه بود كه انواع گوناگون عزاداري انجام مي شد و در اين دوره سينه زني و دسته هاي عزاداري در جاده ها و كوچه و بازار، به وجود آمد و سابقا دسته هاي سينه زني و حركت در خيابانها نبود. در اين دوره، در مراسم عزاداري بازار تعطيل مي شد.
دوره چهارم: دوره صفويان است. در اين دوره علاوه بر مراسم سابق، شبيه خواني ( تعزیه خوانی )هم جز برنامه هاي عزاداري شد.
دوره پنجم: مربوط به قرن سيزدهم هجري قمري است و در اين دوره علاوه برهمه آن مراسم قبلي زنجيرزني و قمه زني هم جز مراسم عزاداري شد.
پس قمه زني در قرن سيزدهم هجري قمري رسم شده است که با مخالفت اکثریت مردم روبرو بوده و آنرا عمل ناجایز میداند.
خیلی ها هستند که جهت عزاداری در این ماه، سینه زنی میکنند، نوحه سرایی میکنند و هستند کسانیکه از زنجیر های کاردی یا قمه هم استفاده میکنند و خون خودرا در جاده ها میریزانند.
همین موضوع را در فیسبوک جاغوری نیوز هم به اشتراک گذاشتم که دیدگاه های متفاوت وجود داشت؛ اما اکثریت با زنجیرهای کاردی مخالفت خودرا نشان دادند و این را یک عمل ناجایز دانسته اند.
در بعضی از وبسایت ها هم در این مورد جستجو نمودم و تقریبا در همه آدرسها همین موضوعات مطالب زیادی نوشته بود که ذات خود یک مفهوم را ارائه مینمود که بخش کوتاه آنرا با شما شریک میسازم.
چرا ما در عزای امامان مخصوصا امام حسین بر سینه خود می زنیم و سرمنشا این عمل و تفکر اولیه در شکل گیری آن چیست؟
گفته میشود که عزا داری برای امام حسین (ع) همیشه مورد تاکید بوده است و برای آن اجر و اثرات بی شماری در روایات آمده اند. عزادارى بر امام‏حسين(ع) از زمان شهادت او بوده است؛ ولى تا زمان آل‏بويه (در سال 352 ق) اين عزادارى مخفى بود. قبل از قرن چهارم، عزادارى براى امام حسين(ع)، علنى نبود و نهانى در خانه‏ها انجام مى‏گرفت؛ اما در نيمه دوم قرن چهارم، سوگوارى در روز عاشورا آشكار و در كوچه و بازار انجام مى‏يافت. عموم مورخان اسلامى – مخصوصاً مورخانى كه وقايع را به ترتيب سنواتى نوشته‏اند؛ از قبيل ابن‏الجوزى در كتاب منتظم و ابن‏اثير در كتاب الكامل و ابن‏كثير در كتاب البداية و النهاية و يافعى در مرآت الجنان و ذهبى و ديگران – در ضمن ذكر وقايع سال 352 و سال‏هاى بعد از آن، كيفيت عزادارى شيعه را در روز عاشورا نوشته‏اند.
همین سینه زدن نوعی عزاداری عرفی است و از آنجا که نشان است برای عزادار بودن و با شأن مسلمان منافاتی ندارد لذا آن را جایز دانسته اند، سینه زنی و عزاداری که که حدود شرعی آن رعایت شود و به نحو متعارف باشد(موجب وهن مذهب در مقابل مردم و یا باعث ضرر بدنی قابل توجه نشود و به عنوان یک عمل عرفی، عامل ابراز حزن و اندوه و احساسات عزادار باشد)، اشکال ندارد . ولی چنان چه موجب ضرر بدنی یا عمل حرام دیگری شود، جایز نیست.
مسأله زنجير زنى در عزادارى امام حسين(ع) از دو جنبه قابل بررسى و دقت است؛ نخست بعد فقهى آنست كه به آن به عنوان عملى مجاز، مستحب و يا جز آن نگاه مى‏كنند و اين كه با چه شرايط و تا چه ميزان به عنوان عمل پسنديده اسلامى و اظهار سوگوارى امام حسين وشعاير دينى، مى‏توان بدان نگريست. طبيعى است كه از اين نظر موضوع فوق بايد از مراجع تقليد استفتاء شود و مراجع معظم نيز درباره كيفيت انواع سوگوارى نظر داده‏اند!
از نظر تاريخى در مصادر اصيل تاريخى چندان مورد توجه نبوده است.
دوران عزاداری در حقیقت پنج دوره را گذرانده اند:
دوره اول: مربوط به زمان امامان معصوم است. در اين دوره عزاداري به صورت محدود و در حال تقيه انجام مي شد و چنين نبود كه حكومت هاي اموي جلسات عزاداري را تحمل بكنند.
دوره دوم: دوره خلفاي عباسي است. در اين دوره عزاداري بدون تقيه انجام مي شد. در اين دوره ها عزاداري به صورت گريه، مرثيه خواني و تشكيل جلسات عزاداري صورت مي گرفت.
دوره سوم: در قرن چهارم و در زمان، حكومت آل بويه بود كه انواع گوناگون عزاداري انجام مي شد و در اين دوره سينه زني و دسته هاي عزاداري در جاده ها و كوچه و بازار، به وجود آمد و سابقا دسته هاي سينه زني و حركت در خيابانها نبود. در اين دوره، در مراسم عزاداري بازار تعطيل مي شد.
دوره چهارم: دوره صفويان است. در اين دوره علاوه بر مراسم سابق، شبيه خواني ( تعزیه خوانی )هم جز برنامه هاي عزاداري شد.
دوره پنجم: مربوط به قرن سيزدهم هجري قمري است و در اين دوره علاوه برهمه آن مراسم قبلي زنجيرزني و قمه زني هم جز مراسم عزاداري شد.
پس قمه زني در قرن سيزدهم هجري قمري رسم شده است که با مخالفت اکثریت مردم روبرو بوده و آنرا عمل ناجایز میداند.
اولاً در قسمت زنجیر زنی دقت کن بعداً زنجیر زنی درست است ناجایز است و خوب خواهد بود که ما بجای خون ریختن به خیابان (سرک) و اماکن مقدس آن را به شخص مریض دیگری هدیه بدهیم.
اما عشق که مرز نمی شناسد اگر خودت عاشق کسی باشی و شخص دیگری بیاید و آن را برایت بد تعریف کند تو ندای قلبت را می شنویی و یا حرف و سخن شخص مقابلت را؟؟؟
پس در مورد امامان چیز بدی ننویس که مبادا روزی پشیمان زده به در خانه اش برویی و معذرت بخواهی؟
با حرمت
س.ع.م

>>>   روح و روان امام بزگوار را که به خاطر حق ودر راه حق جان سپرد با این عزا داری تان خدشه دار میسازید مگر نمیدانید که در اسلام بالاتر از سه روز عزاداری نیست والا برادران این طوریکه شما خود را خون و خونپر میکنید بسیار یک تصویر خراب از اسلام برای جهانیان رونما میسازید ،باید شخصیت برازنده امام را به معرفی بگیرید مبارزه عادلانه او را به سمع جهانیان نشان دهید ،چون او مرد بیمانند بود حق و عدالت میخواست و در مقابل ظلم ایستادگی کرد و به مردانگی جام شهادت را نوشید واما از عزم و قاطعیت هیچگاه در مبارزه خود به عقب نرفت نمیدانم شما برادران هزاره و شعیه ما شما چه گناه کردید که این قدر خود را عذاب میسازید ،او توسط یک حاکم خونخوار و نااهل به شهادت رسید که همه اصحاب رسول خدا از او ناراضی بود ،پس لطف نموده شما از این امام مبارز و نواسه رسول امین ،این عزا داری خشنونت بار را کنار گزارید وپیروان حقیقی امام باشید از حق و عدالت دفاع کنید و راه اصلی امام را تعقیب کنید.
ریحان

>>>   بخاری از ابونعیم نقل می کند که از عبدالله بن عمر شنیدم که در جواب کسی که از او در باره کشتن مگس در ماه محرم پرسیده بود، گفته است:
مردم در باره کشتن مگس در ماه حرام سؤال می کنند در حالی که پسر دختر رسول الله را کشته اند! و از او نمی پرسند و حال آن که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در باره حسن و حسین فرموده است: «آنها گل های خوشبوی من در دنیا هستند .

>>>   حضرت على عليه السلام هنگامى که گذرشان از كربلا افتاد فرمودند: اينجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهيدان است. شهيدانى كه نه شهداى گذشته و نه شهداى آينده به پاى آنها نمی ‏رسند؛ چه خوش‌بويى اى خاك! در روز قيامت مردمانی از تو به پا خيزند كه بدون حساب و بى‌درنگ به بهشت روند.

>>>   ابا عبدالله الحسین فرمودند این مصیبت ها همه بر من آسان است چون خدا میبیند ولی آن چه که باید بدانیم این است که مصیبت اصلی و حقیقی کج فهمی و جهالت و غفلت و پستی و رذالت و قساوت قومی است که از یاد خدا غافل شده و برای پاره تن رسولشان و امام بر حقشان نامه میفرستند تا بر یزید هوسران فاجر شرابخوار خروج کند سپس به علت قساوت قلب و حب دنیا و طلا و نقره و کنیزکان اینچنین ظالمانه امام کشی میکنند و اهل بیت رسول خدا را اسیر میکنند!!

>>>   من هم مسلمان هستم. به شیعه وسنی مسلمان وغیر مسلمان٫حتا اناییکه به دین قطعا باور ندارند وانرا جزو تشوشات عقلی میدانند احترام دارم.در هر دین وحتا بیدین ها اشخاص خوب وخراب وجوددارد.درکش مشکل نیست به شرطیکه اندکی چشم خودراباز کنیم.
عاقل

>>>   وقتی درزندگی ام با بهترین انسان از نظر ادب ٫اخلاق وکرکتر اشنا شدم٫برایم جالب بودکه دین نداشت.وقتی جویای علت شدم گفت والدینم دودین متفاوت داشتند باتعقل که داشتند انتخاب دین رابه خودم گذاشتند.وقتی ۱۸ شدم٫بعدازان وتاامروزهم کدام کمبودی درزندگی حس نکردم. ترجیح دادم ازاد وبدون دغدغه بیمورد زندگی کنم.
بشارت

>>>   نمیدانم که عزاداری در مسجد تکیه خانه می شود یا در روی های سرک ها و نمایش برای مردم بااحترام تر وباادب تر واحترام به مقام امام حسین (ع ) باید در یک جای که مناسب باشد از مردانگی ها شان از فداکاری های شان از شجاعت شان وجهاد که کردن بچی خاطر بوده سخن رانی شود بهتر است هم احترام بمقام امام(ع )است وهم شابد بزرگ سالان نتوانند شهر گردی بکنند اما یک تعداد هستن که فقط برای نمایش وخودنمای که اصلا از اسلام خبر ندارند درهمین روز باز در صف اول نشسته ودادازروز عاشورا میزند ، مصارف بی جا خودش دراسلام حرام است این تعداد موتر که حرکت میکند وگردش میکند آب خومصرف نمیشود باید صرفه جوی کرد وپولش دریک راه درست مدرسه یامکتب مصرف شود .
مسافرجبری

>>>   بنام آن خدای یکتا و بی همتا ! بیبینید که تفاوت ره از کجاست تا به کجا . امام حسین (رض) و یاران با صفایش که از چشمه زلال توحید سیراب بودند ، بآنکه یزید (فزند معایه) وطرفدارانش (یزیدیان) کلمه میخواندند ، بآنها بیعت نکرد . اما امروز همان...، بکفر جهانی که در راس آن اسراءیل به رهبری انگلیس و امریکا است ، بیعت کرده اند.
نیازی از جرمنی

>>>   از نظر فقهای شیعه کارد زدن یا همان قمه زدن حرام است. کسانی که اقدام به این عمل خلاف اسلام می کنند از ما شیعیان نیستند. اینها... به دستور انگلیس و برای ید نام کردن اسلام این کار را انجام میدهند.... انگلیسی کسی است که بدنبال تفرقه در بین مسلمانان است. پیام نهضت عاشورا برای تمام مسلمانان و آزادگان حهان است. پیام عاشورا همان ایستادگی در مقابل ظالمان، استکبار حهانی و مسلمان نماهای داعشی، و در راس آنها منافقان است.

>>>   چون سطح دانش و وضعیت روحی مردم افغانستان هنوز بحدی نرسیده که مراسم های دینی مثل عاشورا را کاملا متین و شفاف برگزار کنند، هر کس بنحوی عمل میکند ولی باز هم خوب است چرا که شاید کم کم شکل بهتر بخود بگیرد

>>>   دوستان گرامی مسولیت همه ما از نگاه اسلامی وانسانی این است که در برابر طالبان خود فروخته شده جاسوسان استخبارات بیگانه ایستادگی ومقاومت کنیم وشرارت پیشه های طالبان را که هرروز ازین ملت مسلمان خدا جو قربانی میگیرد ومساجد را با قران های داخل مسجد ونماز گذاران به اتش میکشد وتمام اعمال طالبان خلاف اسلام وارزش های اسلامی است وطالبان اسلام را بدستور باداران شان بد نام میکنند هر فرد این وطن مسولیت ایمانی واسلامی وانسانی دارد تا در نا بودی طالبان جنایت کار از اسلام بی خبر متحدانه عمل کنند وانها را نابود سازند وافراد پیرو طالبان را از هر گوشه وکنار مملکت که سر بلند کردند انها را در همان محل سرکوب نمایند تا کشور ما ازین رنج وغم که طالبان وپیروان انها برای مردم ما بوجود اورده اندازبین برده شود ومردم بدون ترس وبیم مصروف عبادات دینی وکار وبار روزمره خود گردند .

>>>   حسین وعاشورا نه تنها به همه اقشار اسلامی بلکه به همه انسانهای که انسانندمربوط میشود. اینکه انسان نماهای آدم خوار وشیطان صفت درین روز به تابعیت از یزید، سک منشانه به قتل وکشتارمردم بی دفاع روی می اورد این هیچ گونه توجیه انسانی ندارد

>>>   قیام حضرت حسین رضی الله عنه پیامهای بس بزرگ و ارزنده دارد؛ حضرت حسین رضی الله عنه به مسلمانان درس عزت، استقامت، شهامت و آزدگی داد.
الکوزی محمد نوید

>>>   متأسفانه امروزه نگاههای عرفی و عام به حادثه کربلا یک نگاه احساساتی بوده و صرفاً آن را یک واقعه غم‌انگیز می‌دانند، درحالی که اگر کمی عمیقانه و عالمانه به واقعه کربلا بنگریم، متوجه می‌شویم که پشت پردۀ این واقعه اسراری بزرگ و آموزنده نهفته است. حادثه کربلا در کنار همۀ صحنه‌های غمناک و خونین خود، مجموعه ای از واقعات با شکوه و عظیم، در تاریخ اسلام و حتی درتاریخ بشریت را در خود جای داده است.
امام حسین رضی‌الله‌عنه در آن صحرای گرم و با تحمل سختیها، برای نسلهای بعد از خود پیام عزت، آزادی و مردانگی را به جای گذاشت و خودش و یارانش مورد اکرام و اعزاز خداوندی قرار گرفته و مدال پرافتخار شهادت درراه خدا، از جانب پروردگار متعال برگردنشان آویخته شد.
ا -د

>>>   در این روز بسیار واقعات بزرګ رخ داده و یزید لعنتی این فرشته ها را به شهادت رساندن. که باقی مانده یزید تا فعلا از این کارهای یزیدیت خود را انجام میدهد ...

>>>   بلی واقعاُ خون بر شمشیر پیروز شد و یکصد و پنجاه سال بعد از حادثه کربلا، خداوند به حکمرانی دولت اموی ها خاتمه داد و خلافت به دست عباسیان رسید.

>>>   همان چند سال اول بعد از قیام امام حسین علیه السلام با روشنگری امام سجاد و زینب کبری علیهم السلام حکومت آل ابی سفیان نابود شد و بعد از یزید که از فرط شرابخواری به درد معده مبتلا شد و هلاک شد، معاویه پسرش بالای منبر رفت وگفت ما خاندان بنی سفیان خلافت را از خاندان پیامبر غصب کرده ایم و پدرم یزید که من ننگم می آید نام او را ببرم و پدر بزرگم معاویه و جدم ابوسفیان به خاندان پیامبر ظلم کردند و من نمیخواهم راه آنها را ادامه دهم ای مردم خلیفه بر حق شما امام علی ابن حسین علیه السلام سجاد است سپس مروان بن حکم که پیامبر او و پدرش را ملعون خوانده بودند بالای منبر رفت و گفت او دیوانه شده است و حکومت بنی امیه را ما بدست میگیریم.....!

>>>   در دوره پیش از اسلام بر دهم ماه محرم عاشورانمیگفتند.
کاروان اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز دوم محرم به سرزمین مقدس کربلا فرود آمد و تا روز عاشورا در آن سرزمین بودند به لحاظ آن که حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد این دو روز را برجسته تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا یعنی روز نهم و دهم محرم الحرام نامیدند.
ابن اثیر در کتاب «نهایه» میگوید: «عاشورا یک اسم اسلامی است» و ابن درید میگوید: «عاشورا یک اسم اسلامی» است و در دوره جاهلیت به این نام معروف نبود، در «مجمع البحرین» نیز آمده است: «عاشورا یک اسم اسلامی است» آنچه پیش از به شهادت رسیدن حضرت امام حسین علیه السلام بود این بود که هم پیامبر اسلام(ص) و هم حضرت علی علیه السلام شهادت امام حسین علیه السلام را در کربلا پیشگویی کرده بودند و حتی امام حسین علیه السلام نیز شهادت خود را پیشگویی کرده بود و به برخی از پیامبران پیشین هم شهادت آن حضرت وحی شده بود، ولی پیش از اسلام دهم محرم را عاشورا نمیگفتند. ولی پس از آنکه حضرت امام حسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسید، آن روز در میان مردم به روز عاشورا معروف گردید و شیعیان علی علیه السلام آن روز را روز عزا و عزاداری قرار دادند و در مقابل آنان بنی امیه و پیروانشان آن روز را روز جشن و سرور قرار دادند و به تدریج دشمنان شیعه درباره عاشورا احادیثی ساختند تا آن روز را با فضیلت نشان بدهند در حالی که آن روز، روز غم و اندوه است و روز مصیبت و نکبت است، روزی است که بهترین انسان را کشته‏اند، جگر رسول خدا را پاره کرده‏اند و زنان و کودکان پیامبر را به اسارت برده‏اند، آیا اینگونه روز میتواند روز مبارکی باشد؟!
شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان میگوید: روز دهم ماه محرم روز شهادت امام حسین است، روز مصیبت و حزن ائمه اطهار و شیعیان آنان است و شایسته است که شیعیان در این روز مشغول کارهای دنیوی نگردند و مشغول گریه و نوحه باشند و زیارت عاشورا بخوانند.
شیخ عباس قمی به نقل از نویسنده «شفاء الصدور» میگوید: بنی امیه روز عاشورا را مبارک میدانستند: در این روز برای خود خرید میکردند و خرید را در آن روز سنّت خود کرده بودند، آنان در این روز مراسم عید بر پا میکردند، آن روز را روزه میگرفتند و در آن روز طلب حوائج را مستحب میدانستند و برای همین درباره روز عاشورا فضایل و مناقبی ساخته‏اند و حتی دعائی هم درباره آن درست کرده‏اند که اولش این است: یا قابل توبة آدم یوم عاشورا، یا رافع ادریس الی السماء یوم عاشورا، یا مسکّن السفینة یوم عاشورا یا غیاث ابراهیم من النار یوم عاشورا. اینها را ساخته‏اند. تا امر، مشتبه شود. آنان در سخنرانیهای خود میگویند: هر نبیّ وسیله و شرفی دارد و در روز عاشورا، این شرف زیاد میشود مانند خاموش کردن آتش نمرود برای ابراهیم، قرار گرفتن سفینه نوح به کوه جودی، غرق ساختن فرعون در دریا و نجات حضرت موسی از دست فرعون، نجات حضرت عیسی از دست یهودیان.
شیخ عباس قمی در ادامه میگوید: شیخ صدوق از میثم تمار نقل کرده که میثم تمّار گفت: این امت پیامبر، فرزند پیغمبر خود را میکشند و روز عاشورا را که فرزند پیغمبر را کشته‏اند، روز مبارک قرار میدهند و این کار شدنی است و خواهد شد. راوی میگوید: به میثم گفتم: چگونه آن روز را روز مبارک قرار میدهند؟ گفت: آنان در فضیلت آن حدیث وضع میکنند و میگویند: روز عاشورا روزی است که خداوند توبه آدم را پذیرفته است با اینکه توبه آدم در ذی حجه پذیرفته شده است، آنان میگویند: در عاشورا، یونس از شکم ماهی نجات یافته است، در حالی که در ذی قعده از شکم ماهی نجات یافته است، میگویند: روز عاشورا روزی است که سفینه نوح در کوه جودی قرار گرفت در حالی که روز هیجدهم ذی حجه در کوه قرار گرفت و آنان میگویند: روز عاشورا دریا برای موسی شکافته شد در حالی که در ربیع الاول شکافته شده بود

>>>   فرموده شمادرست است عاشوراومحرم تنهامربوط به شيعيان نبوده بلكه مربوط به تمام مسلمانان وحتي براي تمام آزادي خواهان درس عبرت است، درضمن جناب شمافرموديدكه شيعيان تنهالباس سياه به تن كرده وعزاداري ميكنندكاملااشتباه است بلكه دركنارعزاداري اكرازهرفرد عزادارشيعه سوال شودكه ازحادثه عاشوراجه مي آموزي؟وامام حسين جراخودونزديكان خودرافداكرد؟ مطميناجواب درست آنراخواهيدشنيد؟ و از بركت همين ماه محرم است كه بسامردمهاراه توبه رامي يابندوبسوي خداي خودرجوع ميكنند و هدايت ميشوند،زيراطرزتفكروبينش هرمردمي به خصوص شيعه امروزي مانندطرزتفكرمردم جاهل قبل ازتاريخ ومردم جاهل وبي غيرت كوفه وعرب آنزمان نيست كه بي خبرانه وازناداني مراسمي رادايركنند،بلي اين هم طبيعيست كه دربين مردم تعدادقليلي نادان هم وجودداردكه نمك ديك هم نميشودودرحاشيه اندمانندكسانيكه تيغ زني ميكنند،كه نميشودتقصيروتاوان كاراينهاراهمه شيعيان ويامذهب شيعه بدهدهمان طوريكه انتحاري بعضي سني هاتقصيرمذهب اهل سنت نيست وياذكركردن بعضي ازسني هاكه هوهوميكويندتاحديكه ازدهان شان خون هم سرميكند.
علي.ا.كابل

>>>   مردم از قیام امام حسین درس شهامت و ازادگی اموختند اما بعضیها....!!! مردم از طریق مفاهیم قرانی هدایت میشوند...بعضیها از مظلومیت حسین سوء استفاده میکنند...

>>>   شهادت امام حسین یک روز پر افتخار به مسلمانان است. ویک روز شرم اور سیاه به. کسانیکه پیروی یزید هستند. وامام حسین را به شهادت رساند...

>>>   اسلام ندارد به ذات خود عیبی
هرعیبی که است در مسلمانی ماست .
اسلام شیعه وسنی ندارد اسلام عمل از قران وسنت پیغمبر را می خواهد تا زمان هامون رشید کسانی که مسلمان بودند شیعه وسنی دربین شان وجود نداشت همه شان برادر وار زندگی میکردند اسلام تقواوعمل می خواهد نه اینکه با تجلیل از ماه مبارک رمضان ویاه ماه محرم الحرام اسلام واسلامیت را خلاصه کرد درست است که ماه های پر برکت ومبارک هستند اما نمیشود که زهد و تقوا در همین دو ماه کفایت کنند وبسنده مسلمان باشد در هر ماه سال باید مسلمان دارای زهد وتقوا باشد وازمنکرات دور جوید چنانچه پیغمبر اکرم (ص) ویارانش وامام حسین ویاران با وفایش برای کسب رضای الله(ج) در تمام روز های ساحیات شان در خدمت اسلام بودند حتی جان های شرین شانرادر راه پایداری از اسلام نثار کردند اما شیعه وسنی بین شان مطرحه نبود این تفرقه شیعه وسنی را کفار وحکام جابر قدرت طلب در ممالک اسلامی بین مسلمانان رایج کرده اند وقتیکه خدایواحد ویگانه شان یکی وپیغمبر برحق شان یکی وقران شان یکی وقبله شان یکی است پس چه فرق دربین شان در اصل وجود دارد ودر فروعات که یکی دست بسته ودیگری دست باز نماز می خواند چه فرق میکند ببیند که هردو برادر شیعه وهم سنی از سالروز شهادت سردار شهیدان امام حسین واعزاداری از ان یکی دسته شان با راه اندازی ختم قرانکریم نعت خوانی ازطریق مساجد شان از خاطرات وجان نثار وشهادت امام حسین بخاطر زنده ماندن دین اسلام یاد وبود میکنند ودسته یی دیگر شان در تکایا با روضه خوانی ونحوه خوانی از این سالروز یاد اوری میکنند اگر به اصل نگریسته شود هیچ فرقی بین شیعه وسنی وجودندارد ودر فرع نماینگر ازادی مسلمانان را در اجرای مناسک دینی شانرا نمایان میکند که قیدوبندی وجود ندارد در اسلام تقوا وپرهیزگاری واقعی معیار است نه باز وبسته بودن دست در ادای نماز خواندن .

>>>   از. زدن. کندن.کده بورین . سلاح. بگیرید. مملکت. را از داعش وطالب پاک. کنن اگر. هر. کدامش کابل را بگیرد از. پس. سر. گردن مبزنید تان چقدر زیاد. هم. استید وطندار. های هزاره. خوب. میفهمید که تروریست. هادشمن. شمایه.

>>>   قبول باشد عزاداری هایشان...

>>>   عزاداری برای مظلومیت ارباب بی کفن حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) قبول باشد

>>>   تاریخ تکرار می شود اما افرادش فرق دارد باید ازعاشورا یاد گرفت تا دیگر یزیدیان ونا اهلان قدرت را در دست نگیرد.علیه ظلم باید بپا خواست چون امام حسین به آزادگان هیهات من الذله

>>>   اعظم الله اجورنا بمصا بنا بالحسین (ع) خداوند به برکت ایام عزاداری سالارشهیدان صلح وامنیت را درکشور مان برقرارکند.

>>>   ما هم بر امام حسين عليه السلام عزاداري ميكنيم هم أشك معرفت ميريزيم از سر محبت به ايشان و ناراحتي از أوج مصيبت ايشان و هم از ايشان درس آزادگي مردانگي وفا أدب إيمان نماز تقوا بندگي ميگيريم و سعي ميكنيم در روزگار خود حسيني باشيم نه يزيدي اما خوب است بدانيد در تاريخ أنبياء و أوليا ميباشد كه بيشتر پيامبران از حضرت آدم تا خاتم بر أباعبدالله الحسين گريستند و خود حضرت رسول و أميرالمؤمنين علي عليه السلام حضرت خانم فاطمة زهرا عليها سلام حضرت خديجه رضي الله عنها و امام حسن عليه السلام امام سجاد و بقيه أئمة طاهرين بر امام حسين عليه السلام گريستند و كسي كه بر امام حسين عليه السلام أشك نريخته نميتواند در اين مورد سخن بگويد چون گروه بر امام حسين عليه السلام موجب صافي قلب و طهارت دل و ازدياد إيمان و توبه است

>>>   قیام حضرت حسین رضی الله عنه پیامهای بس بزرگ و ارزنده دارد؛ حضرت حسین رضی الله عنه به مسلمانان درس عزت، استقامت، شهامت و آزدگی داد.
الکوزی محمد نوید

>>>   یک پیام مهم حسین ور عاشورا این است که:
رهبری مردم و سرداری لشکر نه در پشت آنها قرار گرفتن و برای ارتقای خود از آنها زینه جور کردن است بلکه شجاعانه و جانبازانه یک صف پیشتر از صف اول مردم قرار گرفتن و جان و مال و هستی خود را فدای عقیده و ایمان و حفظ جان همنوعان و پیروان خود کردن است.
پس آنچه از عاشورا آموختم این است که:

هرکه حسین وار شهید نشد رهبر نیست .
هرکه حسین وار در میدان معرکه سر نداد سرور نیست.
هرکه حسین وار در پیشاپیش صف لشکر نه جنگید سر لشکر نیست.
هرکه زینب وار تا آخر کار در میدان معرکه نه ایستاد و در نهایت تا قیام قیامت پیام رسان داعیه جهاد و مقاومت نشد ، خواهر نیست.
هر که هر دو دست را برای بلند داشتن بیرق اسلام و ایثار و عزت مومنین فدا نکرد برادر نیست.
هرکه علی اصغر وار در رکاب پدر شهید نشد فرزند نیست
و در نهایت هرکه تسلیم ظلم و بی عدالتی و تمامیت خواهی حیله گران سیاست شد ، آدم نیست.

شهادت ات مبارک حسین که سالار شهیدانی و سر دار جوانان اهل بهشت.

>>>   کسیکه مسلمان واقعی است و حضرت محمد ص را پیغمبر میپندارد و از ان پیروی میکند و احترام خاصی به انحضرت ص قایل است به خاندان و حضرت محمد ص که امام علی ع و امام حسن ع و امام حسین ع و فطمت زهرا س باید احترام خاص داشته باشند احترام به خاندان امامت و طهارت در حقیقت احترام به حضرت محمد ص است ما که شکر مسلمان هستیم بر ما واجب است تا بر علاوه از رسول اکرم ص به خاندان و یاران انحضرت احترام خاصی داشته باشیم و از دستورات انها نیز پیروی کنیم مذهب شیع و سنی برای مسلمان واقعی مطرح بحث نیست و نباید باشد منکه یک سنی مذهب هستم طبق فرمایش رسول معظم به خاندان انحضرت چون امام علی ع و امام حسن ع و امام حسین ع و بی بی فاطمت الزهرا س م ع سخت احترام و علاقمند هستم و پابند بدستور انها میباشم این امامان نه تنها کهبه مردم اهل تشیع تعلق دارد بل بهر مسلمان واقعی متعلق است و هرگاه کسی که خود را مسلمان می خواند و به اهللبیت رسول اکرم ص احترام نمیگذارد در حقیقت از دایره اسلامو اسلامیت خارج است خداوند مارا از شفاعت رسول مکرم معظم و خاندان انحضرت بی نصیب نکند الهی امین .

>>>   اى بر دل سياه و پر چرك متعصب لعنت ! ! !
روز عاشورا در هندوستان تعطيل رسمى است. هندو ها و مهاراجه ها و حتى برهمن ها( روحانيون هندى ) در روز عاشورا ، عزادار و سياه پوش ميشوند. شاعران هندو از جمله خانم ساروجينى نايدو ، اشعار زيبا و پر بار و بامعنايى در وصف امام حسين و قيامش ، سروده اند چون مثل روز روشن است كه امام حسين مظهر حق و عدالت و انسانيت بود و يزيد مظهر ظلم و فساد و شيطنت بود. حق و عدالت براى هر انسانى از هر رنگ و نژاد از هر فرهنگ و مذهبى كه باشد ، ارزشمند و قابل قدر است.
و اما بعضى از ما به اصطلاح مسلمانها اين گونه هستيم :
يكى از خويشاوندان نزديك ما كه خدايش بيامرزد ، مرد باسواد و مكتب رفته و دانشگاه ديده بود. همچنان از سواد دينى برخوردار و اهل نماز و مسجد بود. روزى در جمع خانوادگى از فرهنگ نام و نامگذارى ، سخن ميگفت و گفت كه نام هاى حسن و حسين را خود رسول مقبول ( ص ) براى نواسه هاى مبارك خود انتخاب كرده است. يك نفر از ميان مجلس گفت : پس چرا خود شما يكى از پنج پسر خود را حسن يا حسين نام نكردى ؟
خدا بيامرز در جوابش گفت : والله اگر راستش را بخواهى هر وقت كه نام حسن يا حسين را مى شنوم ، قيافه هاى هزاره گى يادم مى آيد !

>>>   حسین بن علی که درود و سلام خدا بر اوباد،بافدا کردن جان خود وایثار گری یارانش یک تابلوی مبارزه باظلم وفساد دستگاه حیله گر اموی برای جهانیان درهمه عصرها ونسلها ترسیم کرد که هرگز فراموش ناشدنی واز یادها نمیرود. ایشان نه تنها به شیعیان بلکه به تمامی اهل سنت ومذاهب اسلامی وحتا میسحیان ویهودیان وتمامی ادیان تعلق دارد وروزی خواهد رسید که همه جهانیان به حقانیت ایشان ایمان خواهند اورد. فقط گروههای وهابی وسلفی وصهیونیستها هستند که ارمانهای انسان ساز و جامعه ساز این نواسه پیامبر ص ویارانش را مخالف اهداف شوم وپلید خود میدانند..بنده حقیربعنوان یک اهل سنت نظرم اینست که اگربخواهیم اسلام راستین وحقیقی را دنبال کنیم باید فلسفه وجودی قیام این بزرگمرد ازاده وپاک اندیش وتاریخ ورویدادهای واقعه عاشورا راکه در سال 61 هجری بوقوع پیوسته دقیق مطاله کنیم وببینیم چه شد که بعداز پنجاه سال از وفات پیامبر اسلام ص نواسه اش توسط پست ترین ادمها به قتل میرسدو زن وفرزندانش به اسارت برده میشوند
داکتر عبدالرب اچک زیMD

>>>   عاشورا نقطه اتحاد شیعه وسنی میباشد

>>>   فرمود امام حسین(عليه السلام): إنّي لا أري الْمَوْتَ إلاّ سَعادَة، وَ لاَ الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إلاّ بَرَماً.بحار الأنوار: ج 44، ص 192، ضمن ح 4، و ص 381، ضمن ح 2
فرمود: به درستى كه من از مرگ نمى هراسم و آن را جز سعادت نمى بينم; و زندگى با ستمگران و ظالمان را عار و ننگ مى شناسم.

>>>   ما دو امام داریم : امام حسن و امام حسین .
ما باید از امام حسن خوب زندگی کردن را بیاموزیم و از امام حسین خوب رحلت کردن .
متاسفانه در میان ما شیعیان برای خوب رحلت کردن دو ماه مراسم و یاد بود می گیریم ولی برای خوب در دنیا زندگی کردن چندان ارجی قایل نیستیم .
به هر حال وجود ما در این دنیا هم خوب زیستن می خواهد و هم خوب رحلت کردن .

>>>   خداوند (ج)به ابروی امام حسین(ع)اخوت وبرابری بین تمام مسلمانان جهان مخصوصآمسلمانان افغانستان عنایت کند امین
سید علی حسین (هاشمی)


>>>   عاشورا و یاد آوری از جنگ مقاومتگرانه حضرت حسین علیه استبداد بزید برای ما نمای روشن از مبارزه علیه بیعدالتی است....
متاسفانه تجلیل از عاشورا به فیشن ، تظاهر و خود نمایی همای ساختگی. عده ای از شیعیان مبدل شده است.
حضرت حسین و یارانش برای یک قوم یک مذهب و یک گروپ معین نرزمیده اند بلکه برای رفاه ، آسایش ، و تامین عدالت اجتماعی برای انسان در بند و قید مظالم رزمیده اند و این درس تاریخی برای همه ای بشریت است تا برای رهایی شان از اسارت حسین وار برزمند...ولی شیوه های مبارزه گاهگاهی فرق میکند.
من بیاد دارم ، در زمان پرچمی ها اهل تشیع بخصوص ملیت هزاره از آزادی های بیشمار برخوردار بودند ، از جمله در تجلیل از عاشورا، اما برادران هزاره یک ماه تمام با نصب بلند گو ها ، بیست و چهار ساعته مردم محل را بخصوص در غرب کابل ، چها ر قلعه وزیر آباد به زحمت میساختند. از طرف روز ، موتر های کلان خاک کشی و سنگ کشی ، پر از جوانان هزاره ، با لباسهای سیاه بر تن ، در پیشانی شان فیته های سیاه صح تا شام در جاده های شهر در حرکت بودند ، با سر دادن شعار هایی چون :یا علی یا حسین و غیره. همچنان من شاهد ویدیو هایی از تجلیل عاشورا در یکی از شهر هایی ایران بودم. در آنجا ، یک راس گاو را مردم طور دستجمعی در روی جاده با حواله کردن کارد و زخمی ساختن آن تجلیل میکنند ، این حیوان بیچاره برای نجات خود گاهی به این طرف و گاهی به انطرف حمله میبرد و هر بار یک کارد بر بدن وی حواله میگردد و این کار تا زمانی دوام پیدا میکند که حیوان طور فجیع. زخمی و از پا میافتد و بعدا حیوان را ذبح میکنند ، من با دیدن چنین ویدیو وحشت کردم ، آخر این چه نوع تجلیل از عاشو را است؟؟؟ یا اهل تشیع در هندوستان بر روی قوغ آتش. پا گذاشته قدم زنان مسافه دو تا سه متر را از روی آتش میگذرند .

عاشورا به ما میاموزد تا بخاطر تامین عدالت اجتماعی خود را برای یک مبارزه دوامدار و قاطع سیاسی آماده سازیم و آنهم نه صرف برای خود و فرقه ای خود بلکه برای. بهبود مجموع جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم.
متاسفانه عاشورا را همچو سایر اندیشه های انقلابی انسان‌ها بخاطر منافع گروهی شان به مسخره گرفته و به بیراهه کشانده اند، یاد بود از عاشورا این را به ما درس نمی دهد که صرف ده روز خود را به زنجیر بزن ، خون آلود کن، حمام خون جاری کن ،نمایشات خیابانی با زنجیر زدنها را انجام بده ،و بعد از ختم ماه محرم ، برای یازده ماه دگر دوباره به دروغ گفتن ، فسق و فساد و غصب حقوق دگران پرداخت و ادامه ظلم بر دگران را پیشه کرد، در ماه مبارک رمضان نیز اکثریت مطلق مسلمانان چنین میکنند همینکه ماه رمضان شریف به پایان رسید دگر اکثریت این مسلمانان ، از گرگ هم بد تر درنده خو میگردند چه در سیاست ،چه در اقتصاد و چه در تامین عدالت اجتماعی. به همین خاطر است که مسلمانان. جهان در قید و بند عقب ماندگی و بدبختی قرار دارند و همیشه گوشت دم توپ امپریالیزم بوده اند و امپریالیزم هم با اجیر ساختن. نظامهای فروخته شده هنوز هم لگام این کشو ر ها را بدست دارند.
نظیر قیام حسین قیامهای بیشمار بخاطر تامین عدالت اجتماعی طی قرون متمادی صورت گرفته و هم اکنون در کشور ما افغانستان عزیز ادامه دارد، در شرایط کنونی افغانستان در قید فاشیزم طالبانی قرار دارد ، این شیوه استبداد در حقیقت به هم انداختن اقوام با همدیگر است ، برادران پشتون ما نباید اشتباه کنند که طالبانیزم بدیل همه اندیشه های سالم حکومتداری است. مناطق پشتون کشور طی سال‌های حکومات قبیلوی در چوکات نظامهای مطلقه شاهی بیش‌ترین صدمات را متحمل شده آند ، نه مکتب نه کلینیک صحی و نه جاده های هموار ، نه آب آشامیدنی برای باشندگان این مناطق موجود بوده ، سران قبیل ، خان‌ها ، فیودالها و ملایان متنفذ همه در تبانی با یکدگر از دو قرن بدینسو این محلات را در زنجیر عقب ماندگی کشیده اند و حالا که طالب. آمده وضع تعلیم و تربیه. و سایر خدمات اجتماعی به خصوص برای زنان به یک تابو مبدل سده است. حوادث دلخراش زلزله های اخیر در جنوب و جنوب شرق افغانستان. آشکارا نشان داد که وضع مردم تا چه حد بد و غیر قابل تحمل است، برای رساندن کمکها روزها بکار است ، داکتر و نرس برای تداوی زنان نیست و این موجودات باید بمیرند به همین ترتیب ده ها مشکل دگر و همه ای این معضلات ناشی از سیاستهای استعمار نوین میباشد فلهذا برادران پشتون تاجیک و هزاره ازبیک همه بر ضد حاکمیت طالبانیزم متحد گردند ، ورنه دیر خواهد بود و افغانستان غیر رسمی حیثیت صوبه پنجم پاکستان را احراز خواهد کرد. این را دکتور نجیب الله پیش بینی کرده بود.
فخر اهنگر

>>>   در جواب دوستانی که می گویند چرا انقدر در سرک ها زنجیر و سینه میزنید و خلاصه به مساجد و تکیه ها نمیکنید عرض کنم اعتقاد ما براین است اگر از ابتدا غدیر را شلوغ میکردیم و مثل عاشورا در سرک ها میریختیم مجبور نبودیم به عاشورا برسیم اگر عاشورا را پر هیاهو نگیریم ترس داریم پس فردا بگویند امویان امروزی که امام حسین ع بیمار بود و تب کرد واز دنیا رفت عاشورا یعنی اگر پیرو امام نباشی یزیدی خواهی بود حد وسطی در کار نیست امام برای تمام مردم جهان عاشورا یعنی مکتب ازادگی و شهادت را به ذلت ترجیح دادن

>>>   در زیر سلطه یزیدیان زمان یعنی طالبان جاهل خون آشام برای سالار شهیدان و آزادگان سوگواری کردن هم به نفع شیعه است و هم به نفع طالب.
طالب از پیام عاشورا و به کار بستن فرمایشات امام شهید هراس دارد که بنیاد سلطه زور و ستم و ظلم را ویران میکند نه با خود زنی و خود آزاری و گریه و ناله .
پیروان راستین حسین در هندوکش ها و اقصی نقاط کشور برای بر اندازی نظام یزیدی طالب میرزمند و من و تو یا شله زرد نوش جان میکنیم یا گوشت کوچه.

>>>   از عجایب سینه زنی و عزاداری ما اینه که ما سینه می زنیم اما سینه دشمنان اسلام درد میگیره.

>>>   به جناب فخر اهنگر
بله با گفته های شما به عنوان یک شیعه موافقم والبته دستور علمای شیعه هم براین است قمه و خودزنی حرام است چه رسد به زجر کش کردن حیوان بیچاره همانطور که حتما مطلع هستید ذبح حیوانات احکام خاص خود را دارد از جمله اب دادن تیز بودن چاقو ذبح نکردن حیوان مقابل حیوان دیگر رو به قبله بودن برای رضای خدا که رفع نیاز واجب انسان است باید حیوان را ذبح کرد و نه برای لذت بردن مانند شکار محض تفریح یا گاو بازی اسپانیایی ها
البته مانند اتفاق های ناخوشایند که شما تعریف کردید زیاد نیست ما در ایران فقط ده روز دسته بیرون میبریم و شلوغ است ۴۰روز بعد در منازل مساجد مراسم برگزار میشود ومزاحمتی برای کسی نیست شیعه بشدت اعتقاد دارد عاشورا یک نهضت و یک مکتب است که باید هرساله با شکوه تجلیل شود تا یاداور تفکر ظلم ستیزی در جامعه بیدار باشد عاشورا تمام نشده اگر ما ذلت پذیر شدیم یک علتش نفهمیدن اینه که چرا باید هرسال باشکوه مراسم عاشورا را برگزار کنیم بسیاری از برادران و خواهران اهل سنت ما میپندارند ما در عاشورا فقط خود زنی داریم این تفکر کاملا غلط است ما هربار تجدید پیمان و میثاق میکنیم با امام حسین که ازاده گی را بر زندگی ترجیح دهیم حتی ما افغانستانی هایی که در ایران بزرگ شدیم باهمین روش تربیه شدیم اگر ما مردم افغانستان اندازه مردم ایران عاشورا را میفهمیدیم و فرقه ای نمیکردیم امروز سرمان خیلی بلندتر بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است