غلوّ و مبالغه در عزاداری‌ها
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۹    ۱۴۰۱/۵/۱۸ کد خبر: 170997 منبع: پرینت

یکی از مهم‌ترین موانع درس‌آموزی قیام امام، راه‌یافتن غلوّ و مبالغه در عزاداری‌هااست. اگر بخواهیم عزاداری‌ها را آسیب‌شناسی کنیم، غلو یکی از آسیب‌های مهم عزاداری می‌باشد. قمه‌زدن، زنجیر تیغ‌دار و خودزنی یک نمونه است. برخی از جوانان زنجیری به گردن می‌بندند و یا حلقه‌ای در گوش و مانند سک پارس می‌کنند و می‌گویند: ما سک و برده و بنده امام حسین یا ابالفضل هستیم. برخی حسين‌اللهى یا زينب‌اللهى می‌شوند. به خصوص در این سال‌ها که بازار مداحان و مدّاحی رونق صدچندان یافته است. مدّاحی بیش از آن‌که جوانان را به مجالس عزاداری بکشاند، به جنبه‌های انسانی و معقول قیام امام شهیدان آسیب وارد کرده است. می‌دانیم که مدح، در همیشة تاریخ با غلو و مبالغه زنده بوده است؛ در نزد سلاطین و دربارها.

قرآن كريم از غلوّ و زیاده‌گویی و زیاده‌خواهی به شدّت نهى مى‌كند:
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ وَلاَ تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقِّ.» اى اهل كتاب در دين خود غلو نكنيد و بر خدا جز حق نگویيد.
پيامبر اکرم (ص) فرمود: «اياكم و الغلوّ فى الدّين فانّما هلك من كان قبلكم بالغلو فى الدين.» از غلو در دين خود بپرهيزيد؛ گذشتگان شما با غلو در دين هلاك شدند.
اميرالمؤمنين علی(ع) فرمود: «الّلهمّ انى برى‌ء من الغلاة كبراءة عيسى بن مريم من النصارى، اللّهمّ اخذلهم ابداً و لاتنتصر منهم احداً.» خدايا من از غلات بيزارم؛ مانند بيزارى حضرت عيسى از نصارى. خدايا آن‌ها را تا هميشه خوار كن و هيچ‌كدام‌از آن‌ها را يارى مكن.

امام علی (ع) برخى از غلاتى را كه مدعى خدایی او بودند و توبه نکردند، در آتش انداخت.
با این‌که دیدگاه قرآن و پیشوایان دینی درباره غلو و غلات روشن است؛ امّا در برخی از روضه‌ها، مداحی‌ها و مجالس عزاداری درباره امام حسین (ع) به غلو و مبالغه سخن گفته می‌شود و بر آن اساس جوانان عمل می‌کنند. این تعریف‌های نابجا، چهره شهدای کربلا و سالار آن‌ها را مخدوش می‌کند و حادثه کربلا و فداکاری‌های آن را که خردمندانه‌ترین اقدام تاریخی است، تبدیل به افسانه‌های غیرقابل باور می‌نماید. افسانه‌هایی که به دور از خرد اند و قابل پیروی نیستند و تنها جنبة الوهیت و آسمانی دارند و برای عقلا مسخره و خنده‌آور است و باعث طعن در مذهب تشیّع می‌گردد. تصویر کودکان شهید در غزه.

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غلوّ مبالغه
عزاداری‌ها
نظرات بینندگان:

>>>   قلمت رسا باد چناب شجاعی صاحب با چنین مقاله زیبا

>>>   جناب شجاعی ای کاش این معلومات دینی قبل از روز عوشورا بیان میکردی. واقعا معلومات وتوصیه های که ارایه نمودی طبق دستورات دین مقدس اسلام است ولی متاسفانه که اکثریت شیعه هادرین رروز در اعمال خویش افراط میکند واکثریت شان به حریم شرک داخل میشوند. عزاداری طبق فرموده رسول خدا تا ۳ روز جایز است دران همم سینه زدن تیغ زدن وبه سروروی زدن کار یک مومن شده نمی تواند ومرتکبین این عمل خروج از امتی بودن پیغامبر اسلام است وحتی این اعمال وغلو در ستایش حسین علی سلام به شرک منتهی میشود. ونذر کردن صرف به نام الله جایز است ونذر به نام حسین وغیره بنده ها حرام مطلق است وخوردن ان حرام است واین کار یک عمل شرکی است امید علمای تشیع مردم عوام وبی علم شیعه که درین روزها دست به اعمال شرکی میزند ازین اعمال شرک الود با خبر سازند واز دشمنی خدا ورسول ایشان را بر حزر دارند
علی ازکابل

>>>   چرا شما نزد قبر ابوحنیفه نذر و نیاز میکنید ؟چرا دخیل میبندید ؟چرا تعویض و دعا میدهید و مدعی هستید اینها گره گشاست؟ هر مذهبی ایین خودش را دارد یاد بگیریم احترام بگذاریم حتی اگر قبول نداریم

>>>   شنیده بودیم هستند کسانی که حضرت علی را به مقام الوهیت میرسانند و به آنها علی اللهی میگویند اما طایفه جدیدی به نام حسین اللهی و زینب اللهی را نسبت لطف شما به هم مسلکان تان (اهل تشیع) جدیدا شنیدیم.
بنده خدا! قمه زنی یا گفتن جمله ای من سگ حسین ام توسط بعضی اشخاص و یا عملا صدای سگ را در آوردن یا اینکه بگوید من غلامِ حسین ام کجایش به یک کیش جدیدی بنام حسین اللهی می انجامد که با نوشتن چنین اراجیفی دسته تبر دشمنان شیعیان را قوی تر میسازی؟
بلی فرد مسلمان (کسی که حضرت محمد ص را پیغمبر خود میداند) باید در ایام عزاداری نوه رسول خدا سالار شهیدان امام حسین متاثر از حوادث خونین کربلا گردیده حد اقل اظهار غمگینی و غم شریکی با اهلبیت پیغمبر نماید در غیر آن که مسلمان گفته نمیشود البته خوب است از قمه زنی و گفتن بعضی جملاتی که با مقام انسانیت و سلامتی انسان در تضاد باشد خود داری نماید ولی با عاشق چه کاری میتوانی ؟ همه روزه از عشق بعضی جوانان به دختران میشنویم یا می بینیم که دست به چه کار هایی میزنند در حالیکه این عشق عشق به امام حسین است و طبق روایات موجود این عشقی است که به بهشت ختم میشود اگر خیلی مخالف سینه زنی و حتی قمه زنی هستی پس بیا و جرئت کن اصل روایات را انکار کن و قال قضیه را بکن البته روایاتی از این دست و بد تر از آن در بین اهل سنت هم فراوان است که ذکر آنها مناسب نیست. آنچه مهم است اینست که قمه زنی و گفتن من سگ حسین ام نه کفر است و نه به حسین اللهی ختم میشود. والسلام

>>>   باشه بابا تو خیلی روشنفکر و آخوند باحالی هستی
حالا اگر .... برای اهل تسنن تمام شد بگو این کسانیکه که به خود زنجیز میبندند و عو عو می کنند کجا هستند؟
تمام علپای شیعه آن را نهی کرده اند ولی آیا تمام علمای اهل تسنن داعش القاعده و طالبان را نهی کرده اند که اینطور گلو پاره میکنی؟
اگر خیلی به فکر این مسءله هستید تشریف بیار در افغانستان از مشهد به خود تکان بده به میان آن عده که قمه می زنند برو آنها را نصیحت کن
مگر با اینجا نوشتن فقط قصد عقده گشایی و روشنفکر نشان دادن خود را داری

>>>   باتشکر از مطلب عالی شما در مورد اصول عزا داریمحرم خداوند اجر دارین نصیب تان کند واقعاً که شما حقایق واقعی و شرعی را برای مردم برملا نمودید و خالی اجر برای تان نخواهد بود.
این پیام را بخاطری برای تان نوشتم که بساری مردم عام از اصل قواعد عزا داری باخبر نمی باشد بنابر جهل و بیسوادی و عدم مطالعه بنا مطلب را که نشر نموده اید بسیار عالی و مهم می باشد و ان شأالله که روح مبارک امام حسین با نشر این مطلب و اگاهی مردم از آن خوشایند خواهند شد.
وسلام.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است