طالبان مسوده اصول اساسی را نشر کردند
آیا اگر فارسی و میراث کهن و ارزشمند آن با شخصیت های بزرگ علمی و ادبی از کنار مفاخر ملی و باستانی جغرافیای افغانستان گرفته شود پس چه برای ما میماند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۴۰۱/۶/۶ کد خبر: 171157 منبع: پرینت

طالبان مسوده اصول اساسی خود را نشر کردند.
ولی با بر خورد خصمانه علیه زبان کهن، بومی و پر غنای کشور ما فارسی دری.

با وجودی که از قوانین اساسی گذشته از جمله قانون اساسی مصوب لوی جرگه ۱۳۸۲ در این مسوده زیاد استفاده شده ولی مطابق قواعد حقوقی، شرعی و سیاسی حاکم در جهان که موجب پیشرفت و ثبات کشور ها شده. بشمول کشور های اسلامی و قوانین اساسی اسبق افغانستان، از لحاظ نقد و بررسی و درنظرداشت حقوق مقایسوی و پیشرفت عظیم جوامع بشری مبتنی بر قوانین اساسی از نظر من با تحقیقات علمی و مسلکی، (۱۲) فصل و (۱۷۹) ماده ای این مسوده یک کتاب ضخیم و پر هجم بحث، نظر و انتقاد به وجود خواهد آمد.

از جمله ماده (۷) آن که خلاف قوانین اساسی بیش از نیم قرن اخیر و آنچه که واقعیت های عینی و تاریخ کهن و معاصر افغانستان در مورد زبان های کشور مخصوصا زبان های پشتو و فارسی دری بیان میدارد. خود یک کتاب بحث لازم دارد.
اولا که تقریبا صد فی‌صد تحصیل یافتگان آگاه فارسی زبان و فیصدی زیادی از سایر هموطنان آگاه بر حقیقت مساله معتقد هستند که یک زبان واحد را در سه کشور به سه نام یاد کردن، طوریکه مشابه آن اصلا در جهان ملاحظه نمیشود. خود جفای استعمار گونه، فریبکارانه و اجباری بر حق یک قوم بزرگ و گویندگان زبان فارسی دری یا بهتر است بگویم فارسی است.
چونکه تمام آگاهان، دانشمندان و شرق شناسان جهان بدون ملاحظات سیاسی طور واقع بینانه این زبان بزرگ و میراث پر غنای کلاسیک بشری را به نام پارسی و یا به قول اعراب فارسی می‌شناسند.

من فکر میکنم هیچ کس دیگری در جهان حق ندارد که به زبان و قوم و هویت و حتی مکان ها و شهر و دهات مردم اسم تعیین کند یا اسمای کهن را عوض کند. که متاسفانه چنین جفا در قرون معاصر طور اجباری در سرزمین تاریخی افغانستان به حق مردم اصیل و بومی کشور شده و ادامه دارد و از بیان بسیار مطالب مستدل و حقیقی در زمینه صرف نظر میکنم.
ثانیا تا حال هر دو زبان برادر پشتو و فارسی دری زبان های رسمی و ملی افغانستان بوده. و صمیمانه این دو زبان و گویندگان آن صمیمانه در کنار هم زندگی کرده اند و روابط و مناسبات بر قرار نمودند.

حالا چه شده که پشتو و فارسی دری زبان های رسمی تذکر رفته، اما اشاره شده که تنها پشتو زبان ملی است. این تذکر اگر به جهت فارسی ستیزی و نفاق افگنی خواست استخبارات بیگانه نیست پس چیست؟ و آنهم در این شرایط حساس کشور.
لطفا به پیشینه ای تاریخی و میراث بزرگ فرهنگی این سرزمین و واقعیت های عینی کشور ما از لحاظ زبان ها با تحقیقات علمی، میدانی، باستانی و کتاب خانه ای از جمله جایگاه زبان فارسی در افغانستان و منطقه ای بزرگی از جغرافیای قاره ای آسیا و شهرت و حرمت بین المللی آن مراجعه فرمایید.

آیا اگر فارسی و میراث کهن و ارزشمند آن با شخصیت های بزرگ علمی و ادبی از کنار مفاخر ملی و باستانی جغرافیای افغانستان گرفته شود پس چه برای ما میماند؟
نمی‌خواهم بحث را طولانی بسازم. به همین نوشته ای مختصر اکتفا میکنم. اکثریت موادات این مسوده طوریکه اشاره شد کتاب ضخیمی از بحث و انتقاد را لازم دارد و نمیتواند راه گشای پرابلم های عظیم افغانستان معاصر باشد.

متن ماده هفتم مسوده اصول اساسی طالبان قرار ذیل است.
اوومه ماده
د هېواد مروجه ژبو څخه پښتو او دري رسمي ژبې دي، پښتو د هېواد ميل ژ به ده، د مروجه ژبو د
ودې لپاره امارت/دولت اغېزمن او مناسب رشایط برابروي، په هېواد کې د رسنیو خپرونې او چاپ په
ټولو مروجو ژبو رسه آزادې دي.

محمدنعیم غیور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اصول اساسی
مسوده طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Bais AhadPoor
این حرکت ها عمدی صورت میگیرد، شاید تعداد از وطنداران به لذت کاذب آن کام شیرین کنند اما نمیدانند که چه گودالی عمیق بر سرنوشت آینده آنان درحال حفر شدن است. ستیز که قربانی خواهد گرفت و طوفان که دیگر قابل کنترول نمیباشد

>>>   Khairullah Osmani
غیورصاحب هنوز سرفلم است.
روزی برسد که یادگرفتن پشتو اجباری شود، هیج نوع مکاتب به زبان فارسی قابل قبول نباشد.
چهار طالب پای لوچ فارسی زبان ای که وجود دارد،آنهاهم خود فروخته وغلام است،هیچ وقت نمیتواند از زبان وهویت خود دفاع کنند.
مربع دار مربا بزن.

>>>   Khairullah Osmani
با حرف شما موافقم غیورصاحب.
کسیکه برای این زبان،فرهنگ،تمدن دل بسوزاند کیست؟
در طی 20 سال حکومت داری از اقوام فارسی زبان چی تاجیک،هزاره،عرب،ایماق،سادات وغیره
ازمعاون رئیس‌جمهور گرفته،وزیر الی پاین ترین مقام چی کارکردن در مقابل زبان وفرهنگ خود؟
آیا درجریان این دو دهه دولت داری کم خیانت شده به این زبان وفرهنگ

>>>   Qadamali Nekpai
بلی جناب, ملی آن چیز بوده می تواند که همه مردم یک کشور از آن مستفید باشد از جمله در قانون های اساسی قبلی هیچ زبانی در افغانستان ملی ذکر نشده تنها از زبان های دری وپشتو به عنوان زبان های رسمی یاد شده است چونکه همه مردم کشور با این دو زبان تکلم نمیکنند که ملی گفته شوند.

>>>   Marshal Basir Kawish Gholami
گروه كه به هيچ اصول انسانى پايبند نيست و به اساس قانون جنگل روان است ، براى شان كلمه اصول و مفهوم اصول نمى زيبد

>>>   محمد عارف مهاجر هروی
نگران نباشید با تغییر نام مکانها و اینگونه نشریات زبان و ادبیات فارسی دری هیچگاه کم رنگ نخواهد گشت مردم فارسی زبان همچنان زبان مادری خود را حفظ و غنامند خواهند ساخت.

>>>   آغاگل الهام
نه خودشان ارزش دارند ونه قانون وحشی گیری شان در کل انسان نیستند . یک هفته شده بشتر از ده هزار وزیرستانی وحشی را در شمال شرق کشور جابجا دارند.......
بیشتر ترس شان از شکست فاهش قبیله گرایی شان است که دیگر طلسمی بنام پشتون بودن .... انشاءلله خواهد شکست وتمام
دیگر نه با تاریخ جعلی ونه با پته خذانه حاکمیت نمابند ان روز گذشته امروز وفردا حاکمیت و سلطه فاشیستی شان درهم شکسته خواهد شد. ان شالله

>>>   Najibullah Azadani
نکته بسیار ظریف را متوجه شدید جناب آقای غیور اکثردوستان به جمله زبانهای رسمی متوجه می‌شوند اما بیخبراز این سیاهچال که در سر را برای ملت حفر کردند که به یک بارگی تمام زبان ها رایج کشور را با خود می‌بلعد مدت که گذشت زبان ملی را بجای دوزبان رسمی جای گزین می‌کنند این نکات حساب شده درج این فرامین شده که بعد از رسمیت پیداکردن وبه رسمیت شناختن دولت درج قانون اساسی شود این محک است برای عکس العمل بقیه اقوام وزبان ها .

>>>   Omid Niyazi
قوم پرستی و جاهلیت شان به اوج خود رسیده خداوند به حال مردم مظلوم ما رحم کند

>>>   Ahmad Ehrari
اگر با اینکار ها موفق میشدند آنها کاری میتوانستند.
بقیه در طول تاریخ زیاد اینچنین کردند ولی به هیچ جایی نرسیدند.
روی کاغذ که نمیشه باید روی غنامندی زبان کاری کرد و اصلا امروزه قابل مقایسه نیست.

>>>   Ahmad Ehrari
پارسی(فارسی):
زبان پارسی را که امروزه فارسی نیز می‌گویند. این زبان در افغانستان به‌طور رسمی دری و در تاجیکستان تاجیکی خوانده شده‌است.
پیشینهء زبان پارسی به چهار دوره تقسیم میشود:
زبان پارسی نیاایلامی که بر میگردد به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد.
۲- زبان پارسی باستان که بر میگردد به ۵۲۵ تا ۳۰۰ سال پیش از میلاد که آثار خط میخی هخامنشیان در دوران هخامنش.
۳- زبان پارسی میانه که بر میگردد به ۳۰۰ سال پیش از میلاد تا ۸۰۰ سال بعد از میلاد که آثار آن دوره خط پهلوی، خط مانوی و خط اوستایی میباشد.
۴- پارسی نو (فارسی کنونی).
فارسی از حدود سال ۱۰۰۰ میلادی تا ۱۸۰۰، زبان میانجی بخش بزرگی از غرب و جنوب آسیا بود. به عنوان نمونه پیش از استعمار هند به وسیلهٔ انگلیس، در زمان حکومت گورکانیان در هند، که ادامه دهنده پادشاهی تیموریان در هند بودند، فارسی، زبان رسمی این پادشاهی گسترده بود.
از زبان فارسی واژه‌های زیادی در دیگر زبان‌ها به وام گرفته شده‌است. شمار وام‌واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی ۸۱۱ واژه‌است. فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است. دامنه واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی همچنین بسیار بزرگ و پرمایه‌ است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ واژگانی چون دهخدا (در ۱۸ جلد) یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود.
در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌ شناسان اروپایی در برلین، زبان‌ های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌ های کلاسیک جهان برگزیده شدند. و در این‌ اواخر از سوی یونسکو به عنوان یگانه زبان کلاسیک زنده ی دنیا شناخته شد بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به‌ شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات پرباری داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد.
اولین شعر فارسی در حدود ۱۲۰۰ سال پیش توسط محمد عوفی در نسک لباب الباب به فارسی دری میدانند که آن زمان اثر خطی از پشتو وجود نداشت و فارسی دارای شعر ادبی بود.
زبان فارسی پس از عربی زبان دوم اسلام است و امروزه هم گروندگان به اسلام در چین و دیگر نقاط آسیا فارسی را به عنوان زبان دوم متون اسلامی پس از عربی می‌آموزند. با این‌حال ریچارد نلسون فرای، استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد باور دارد که «... عرب‌ها دیگر نقش پارس زمین و زبان فارسی را در شکل‌گیری فرهنگ اسلامی درک نمی‌کنند. شاید آنان آرزو دارند که گذشته را فراموش کنند، ولی با این کار آن‌ها ریشه‌های معنوی، اخلاقی و فرهنگی خودشان را پاک می‌کنند.»
امپراطوری فارسی یکی از امپراطوری در دورهء کوروش کبیر بود که مشهور به بود که امپراطوری که هرگز خورشید در آن غروب نمیکند یعنی اگر در امپراطوری فارسی در یک ساحه خورشید غروب میکرد در ساحهء دگر خورشید طلوع میکرد که خود بزرگی فارسی را نشان میدهد.
در کتاب قرآنکریم که یکی از بزرگترین معجزه های حضرت محمد (ص) است از پیامبر فارسی یعنی زردتشت بنام مجوس اسم برده که آنرا در ردیف پیامبران چون عیسی مسیح و موسی قرار داده است یعنی اسلام زردشت که یک فارسی زبان بود را بعنوان یک پیامبر یکتا پرستی ذکر کرده است که این خود یک افتخار برای فارسی زبان های جهان میباشد.
حضرت محمد (ص) یک صحابه فارسی زبان بنام سلمان فارسی را از اهل بیت خود خوانده است که چنین فرموده:
«سلمان از ما اهل بیت است.»
سال هجری خورشیدی که چندین کشور از آن استفاده میکند در واقع مخترع آن یک فارسی زبان بنام عمر خیام نیشابوری بوده که سال هجری خورشیدی را سالی پارسی نیز می نامند.
که در افغانستان بعضی گروه ها در تجلیل سال نو مخالفت نشان میدهند در واقع به دنبال این هستند که تاریخ ما را از بین برده و تاریخ جعلی خود را پیاده کنند مثل تبدیل نمودن اسم آرامگاه زردشت در بلخ بنام آرامگاه حضرت علی که همه میدانند آرامگاه حضرت علی در نجف عراق است، مثلی انفجار دادن بت بودا در بامیان، مثلی بی توجهی به منار جام که در حال نابودی است و منار های هرات، مثل ویرانه گذاشتن زادگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی، مثلی ویرانه گذاشتن آتشکده نوبهار که زردشت در آنجا کشته شد و هزار تخلف دیگر که این ها همه افتخارات فارسی زبان ها است.
از لحاظ شعر، علم و ادب زبان فارسی در رتبه جهانی مقام نخست را دارد چون با داشتن اسطوره های چون: زرتُشت (زردشت)، ابو علی سینا بلخی، مولانا جلاالدین محمد بلخی، امام ابو حنیعه (امام العظم)، حافظ، فردوسی، رودکی، خیام، سعدی، عطار و هزار اسطورهء دکر دارد که زبان فارسی را جایگاه نخست قرار داده است..

>>>   یک دوست من در ریاست پاسپورت بود گفت
بیشتر از دوصد هزار پاسپورت را به پاکستانی ها داده ایم
مینا وردک

>>>   به همه افغانها ضرور است که هردو زبان پشتو و فارسی را بلد باشند.
اگر تکلم کرده نمیتوانند،اقلاً فهمیده بتوانند که مخاطب شان چه میگوید؟
شما میتوانید از یک پشتو زبان به فارسی سوال کنید. اما همانطوری که او سوال شما را به فارسی میفهمد،اگر به فارسی حواب بدهد،خوب و اگر به فارسی برایش مشکل است و به پشتو حواب میدهد،شما اگر صد فیصد جواب او را نمی دانید،اقلاً مفهوم او را بفهمید که چه جواب میدهد.
زیرا اکثر زبان ها در یک کشور و یا در کشور های مختلف،به لهجه های مختلف صحبت میشوند که در بعضی اوقات لغات ها و واژه های یک زبان در لهجه های مختلف فرق میکند که انسان در فهم آن به مشکل مواجه میشود.
ما خودم چون اخبار و بعضی مصاحبه را بعضی اوقات به زبان پشتو میشنوم و تا اندازه یی بلدیت دارم. اما شاید در گپ زدن و یا فهمیدن زبان پشتو محلی اقوام پشتو زبان در مناطق مختلف کشور،به مشکل مواجه شوم.اما با پرسش این که این لغات و یا واژه پشتو در فارسی به چه معنی است، به معنی آن پی ببرم.
دلیل این که در کشور اکثریت مطلق پشتو زبانان به فارسی بلدیت دارند،این است که در زبان پشتو لغات های زیاد عربی که هم در فارسی وجود دارد و هم در دری و همچنان لغات های زیاد دری وجود دارد که از دوران احیای دوباره زبان فارسی در دوره سامانیان نشأت میگیرد،زیرا در ایران در یک مقطع زمانی زبان فارسی کاملاً از بین رفته بود و زبان عربی جایگزین اش شده بود
همچنان چون منطقه پشتو زبانان در کشور در هم سرحدی با مناطق اردو زبان و هندی زبان قرار دارد،بنأ تحت تأثیر این زبان ها نیز قرار گرفتند.
همچنان چون زبان دری در دوران سامانیان دوباره اعاده شد و اینها در هم سرحدی با مناطق ترک زبان قرار داشتند،تحت تأثیر این زبان ها نیز قرار گرفتند.
از طرف دیگر در دوران رضاشاه پهلوی،پادشاه سابق ایران.در اثر رقابت های منطقوی با کشور های عربی،کمبسیونی برای خارج کردن لغات ها و واژه های عربی از زبان فارسی تشکیل شد که یک تعداد زیاد لغات های دری و عربی از زبان فارسی بیرون شد و در جایش لغات های جدید یا ساخته شد و یا هم از زبان های دیگر اروپایی گرفته شد،مثل لغات (مخسی)که در فرانسوی به معنی تشکر است و در زمان رضا شاه در ایران خیلی استفاده میشد.

>>>   ترس مدارید سه سال است که اموختن زبان فارسی در مکاتب و لیسه های پاکستان اجباری شده است طالب پشتون هنوز از قبیله فراتر نرفته این کارشان عاقبت فغانستان را رقم خواهد زد که ازادی غیر پشتون ها است
امین از جرمنی

>>>   مقاومت ملی در پی جمع کردن بساط تروریزم جهانی و فاشیسم داخلی از افغانستان است و با جمع شدن این بساط ، چرندیاتی از این قبیل مسوده ها و فرمان ها و اوامر هم با تیوریسن های فاشیسم و طالبانیزم به گودال زباله های تاریخی ریخته خواهد شد.
از قدیم گفته اند که:
مشک آن است که خود بوید
نه آنکه عطار گوید

>>>   زبان فارسی شرین ترین زبان است اما با کمال تآسف گویندگانش هدفم بویژه پارسیان-تاجیکان است در پخش ورشد آن هیچ کاری بارز از خود نکردند، سلاطین ترکتبار در رشد آن خدمات بزرگ نمودند.تنگ نظران تاجیک همه افتخارات از آن خود می‌دانند. بیایید مستند صحبت کنیم ۱- کوروش کبیر بقوم تات بود که کتله کوچک آن در تاکستان ایران زندگی می‌کنند و به زبان کوروش بزرگ صحبت میکنند.۲- زردشت به زبان آریایی- زند صحبت می‌کرد. ۳-از ظهور اسلام بعد از امویان و عباسیان تاحالا به استثنای دوره ای طاهریان و سامانیان همه سلاطین ترکتبار بودند. ۴-تقویم کنونی توسط گروه دانشمندان به رهبری عمر خیام به امر جلال الدین سلجوقی ترتیب شده است از بابت بنام تقویم جلالی مشهور است، ۵-غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهان، تیموریان،صفویان، افشاریان، پشتونها :-هوتکیان، سدوزایان. اگر فاکت هاي فوق‌الذکر در نظربگریم معلوم است که رشد زبان فارسی ازبرکت خود زبان نیست بلکه آله ساده افهام و تفهیم در قلمرو سلاطین ترکتبار بود. شعرای بی‌نظیر پارسی هم از برکت دربار سلاطین ترکتبار که شعر پارسی را هم دوست داشت وهم در رشد آن‌ تلاش‌های زیاد نمودند. باید تذکر داد که من پشتون نه ترکتبار.

>>>   احمداحراری به موضوعات خوب ومهمی اشاره نمودند واقعیت را نوشتند.زبان فارسی 20 000بیست هزار شاعر صاحب دیوان دارد زبان فارسی یک صدسال قدمت بیشتر از زبان انگلیسی درتحریر واموراداری دارد.در دانشگاهای بیش از 128 کشورجهان زبان فارسی تدریس میشود.زبان فارسی ظرفیت2666000 واژه را دارد.زبان فارسی 700 سال زبان رسمی کشورپهناور هندوستان قبل ازاستعمار بریطانیای کبیر بود.خلص اینکه زبان شیرین فارسی را فارسی ستیزان حاکم میخواستند درانقراض قرار بدهند ماکه مکتب میخواندیم درپشتی کتابهای ما قراءت فارسی نوشته بود بعد ها ظاهرشاه درقانون اساسی 1343خ فارسی را ازدری جدا کرد این هم یک هدف فارسی ستیزی بود تا زبان دری را درانقراض قرار بدهند وواژه های سچه ی فارسی را ایرانی تلقی میکردند درحالیکه فارسی,دری وتاجیکی یک الفبا یک زبان واحد بالهجه های متفاوت است دراصل هرسه زبان یکی است وفرقی ندارند.
والسلام.عبید.

>>>   ما از اصول اساسی طالبانی توقع بهتر از این را نداشتیم.
گروهک متحجر و فاشیست که عمرش کوتاه و دید اش کوتاه تر از عمرش است مجبور است تا هرچه پاکستان مینویسد را نشر کند و قبول کند در غیر آن گوشش را میخ میکند.

>>>   بسم الله الرحمن الرحیم
کلگی مردم ما در دوران تسلط شاهان وپریزدنت های دست نشان وغلام غرب وانگریز از اسلامیت بیخی دور افتاده و به مانند دوران جاهلیت دنبال گپ های بیهوده و در ضدیت با نگاه اسلام به مردمان جهان استند.برای بتهای بامیان دل میسوزاند واشک میریزند که هرکس نداند با خود خاهد گفت این مردمان لوده بت پرست استند.
رسول اسلام می فرماید ان که برملیت ونجاد خود تعصب دارد مسلمان واقعی نیست بنا سلمان فارسی را در دامان خود بزذگ کرده ومی فرماید سلمان ازماست
همان وقت هم متعصبین کوری مانند محمدنعیم ها اعتراض کرده که چرا این سلمان فارسی را عزیز میشماری؟ حالی ضدیت ها با تنها نظام بزرگ اسلامی در جهان از بقاوت گران به سوی زبان مرپم راه خود را کج می کند ونافهم های دین ستیز با پیش کشیدن زبان ملی بهانه داشته باشند برای بد نشان دادن امارت اسلامی و امیرالمومنین عزیزمان
اما شما وطنفروشان ودشمنان دین رسول الله کور خانده اید. مردم ما بخوبی اگاه استند و می دانند ریشه این نفاق ودشمنی در یکی از کشورای همسایه است. به بهانه کنار گذاشتن رخصتی های نوروز که متعلق به گبرهای نجس است غوغا به پا کرده و با زبان پشتو را بد دانسته بر زبان فارسی لجاجت دارند. ایا نمی دانند که بیش از ۹۰فیصد مردم پشتو زبان استند؟ بنا امارت اسلامی ما را قناعت می دهد تا زبان پشتو را منحیث زبان ملی قبول کنیم.
خداوند در باره این انسانهای مریز و ضداسلام می فرماید
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ‌ • فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ
الحاج بشیر. از شهر اولیا
قاری وتفسیرکننده قران کریم

>>>   اول تر از همه سرشماری نفوس ضرورت دارد تا معلوم شود پشتون ها چند فیصد جمعیت افغانستان استند. اگر فیصدی آنها بیش از 50 بود در زمان کرزی و اشرف غنی دزد باربار سرشماری شده بود. شاید فیصدی پشتون ها 30 فیصد هم نباشد.

>>>   جای خیلی تأسف است که حتی تعداد افراد جامعهٰ ما چه در داخل و یا خارج از کشور که باسواد هم هستند و خود را چیز فهم هم میدانند جهت مبارزهٰ خویش را نشناخته و به جان هم چسپیده اند و به لسان ستیزی٬ قوم ستیزی٬ مذهب ستیزی و غیره تعصبات دامن میزنند. باید دانشمندان همه اقوام کشور اعم از تاجک٬ پشتون٬ ازبیک٬ هزاره و غیره٬ متحدانه علیه چنین جاهلان که توسط اجنبی ها به کشور عزیز ما مسلط شده اند و کوشش نابودی فرهنگ اصیل و لسان زیبا و شیرین فارسی ما را دارند مبارزه کرد. حرکت متحدانهٰ دانشمندان ما در بسیج ساختن مردم جهت پیروزی بر جهل یک امر ضرور و لازم است.
کشور عزیز ما را شایسته نیست که چنین جاهلان و جهالت بر آن حکمروایی نماید.

>>>   از اصول اساسی طالبانی چیزی بهتر از این نباید توقع داشت.

>>>   زبان شما پشتو شود شاید دیواری بین ما و شما شکل بگیرد.. از هم زبانی با شما در این مدت خیری که ندیدیم مدام گرفتاری و زحمت و آزار بودید..

>>>   غلتی بیجا کردن هیچ گروه و زوگوی نمیتواند هوئیت مانرا ازما بگیرد اینهاکه دوات نیستند کدام کشور اینگروه جهل ونادانه به رسمیت شناختن اینها این حق ندارند .

>>>   طالب را منحیث اینکه یک گروپ تروریستی است کسی در جهان به رسمیت نمیشناسد و افغانستان تنها کشور بی حکومت جهان است مسوده طالب به کار چه کسی میاید. طرف را به ده راهش نمیدانند میگفت این الاغ من را در طویله کدخدا ببندید . خدا را شکر که اینها از اول صداقت داشتند و مانند کرزی و غنی فریب گر نبودند از همان نخست دشمنی خودشان را اشکار نمودند و تکلیف غیر پشتون را روشن کردند

>>>   جای تاسف است و باید از این تاسف خون گریه کنیم که فارسی زبانها اعم از تاجیک و هزاره و ازبک در کنار دشمن شان علیه خود قد علم نموده و همیشه خودشان باعث تضعیف و نابودی خود شده اند. پشتون چیزی نیست که قابل شکست دادن نباشد این ضعف و ترس فارسی زبانها است که آنان را شجاع نموده و به آدم کشی خود بدون هیچ قید و بندی می پردازند. در تاریخ دیده نشده که یک پشتون به نفع تاجیک هزاره و ازبک قدم برداشته و جاسوسی کند. اما در میان تاجیک هزاره و ازبک بسیار اند کسانی که برای پشتونها جاسوسی می کنند و تیشه به ریشه خود می زنند.اگر این سه قوم یک دست علیه طالبان قیام کنند به زودترین فرصت گور طالبان را از افغانستان گم می کنند اما افسوس نه چنین اتحادی وجود دارد و نه یک رهبری کارآمد دارند. احمد مسعود با انگیزه اخلاص و نجات کشور علیه طالبان قیام کرده است اما برخی از سران سودجود و مقام پرست به دلیل حسادتی که دارند نمی خواهند احمد مسعود جا بیفتد و کشور توسط او نجات پیدا کند. من یک هزاره و شیعه هستم برای من فرق نمی کند که رهبر نجات بخش از کدام قوم و مذهب باشد فقط شجاع، مخلص و مردم دوست باشد. سران و رهبرانی که سالها در کشور سلاح و قدرت داشتند خود شان باعث نابودی کشور شده و امتحان شان را داده اند که هیچ دردی به وسیله آنان دوا نمی شود. انان فقط به شکم شان می اندیشند و مردم را به زحمت می اندازند تا خود شان رفاه و آسایش داشته باشند. رهبر واقعی کسی است که خود را به زحمت انداخته تا آسایش مردم را فراهم کند. امروز افغانستان به یک رهبر آگاه، دلسوز، شجاع و مردم دوست نیازمند است نه به رهبرانی که تاریخ مصرف شان تمام شده است.

>>>   دوستان گرانقدر!!
ملیت و ملیت ستیزی مشکل داخل و جهان میباشد ، بخصوص کشور های عقب مانده و دارای نظامهای غیر دموکراتیک . .کشور های با نظامهای استبدادی برای استحکام پایه های نظام شان دست به اعمال زور و حق تلفی های قومی دست می زنند.در افغانستان از قرنها بدینسو طبقه حاکم جامعه در تبانی با ملاک و فیودال که مالک وسایل تولید بوده اند و منافع مشترک دارند برای سرکوب طبقات محروم بر علاوه استثمار شدید آنها توسل به شیوه های چون ایجاد درز ها میان اقوام بنام زبان مذهب و قوم میگردند...در تشدید اختلافات تمام حاکمان صرف نظر از آنکه به کدام قوم و قبیله تعلق دارند ، نظر به منافع مشترک شان با هم همکاری نزدیک داشته و دارند ،متاسفانه بسیاری از آگاهان نیز در دامن زدن به چنین اختلافات نقش جدی داشته اند و رسانه ها پر از نوشته و مقالات زبان ستیزی و قوم ستیزی میباشد.
افغانستان در طول تاریخ دوصدوپنجاه سال اخیر آن تنها برای مدت کوتاه ده سال دارای نظامی بود که سعی بر انداخت تا تفاوت‌های های قومی و زبانی را از طریق دموکراتیک و صلح آمیز آن از میان بردارد، این دوره بعد از حاکمیت خشونت آمیز دوره نورمحمد تره کی و حفیظالله لله امین میباشد یعنی سال‌های ۱۹۸۰-۱۹۹۰...دوستان می‌توانند با مراجعه به اسناد حزبی و دولتی آن سالها از تحولات مثبت در پروسه حل معضله تفاوت‌های ملیتی. کسب معلومات کنند.در اندوران زبانهای پشتو و فارسی زبانهای رسمی درج اسناد تقنینی گردیده بودند و هم سایر اقوام و ملیتها حق تحصیل و تکلم را بزبان مادری شان نیز داشتند. نظر به اسناد مذکور هیچیک از دو زبان رسمی حیثیت زبان ملی را نداشت.
طالبان با ملی ساختن زبان پشتو به همه، نیات شوم سیطره جویی قومی و زبانی را آشکار ساختند. از طالبان چنین انتظار میرفت و ما شاهد چنین اعمال و گامهای غیر مردمی خواهیم بود.طالبان بر اساس هدایات استعمار نوین عمل میکنند . برادران پشتون ما نباید در چنین حالت حق تلفی سکوت اختیار کنند ...هر انسان متمدن و با فرهنگ به هر قوم و ملیتی اگر تعلق دارد باید از هر طریق ممکن بر ضد تصامیم غلط و غیر مردمی موضعگیری کنند ، دفاع از حقوق دگران در حقیقت دفاع از حقوق خود میباشد و چنین موضعگیری ها فاصله های ایجاد شده را از بین میبرد. توده های ملیونی تاجیک ،پشتون و سایر ملیتها با هم مشکلی ندارند ، این حکام و سیاسیون فاسد اند که برای بقای خود و منافع خود وضع را مغشوش میسازند و این به زیان کشور است نه به نفع آن.
فخر اهنگر

>>>   بی شک زبان پارسی دری در افغانستان منقرض خواهد شد

>>>   به نفر ۲۳
زبان ما پشتو شود تا شما راحت تر افتخارات فارسی را بدزدید ؟ بشین تا ما پشتو صحبت کنیم ۳۰۰سال است این فقط توهمی باطل بوده برو بی سواد تحقیق کن زادگاه فارسی بلخ افغانستان است کسی در وطنش غریب نمیشود که فارسی در افغانستان گم شود و نژاد پرستان ایرانی خودرا یگانه این همه مشاهیر بدانند...

>>>   رهبر طالبان گفته بود که فقط قانون شریعت باید مورد استفاده قرار گیرد نه قانون ساخته شده بشر.
حال این اصول اساسی طالبان ساخته انسان است یا نازل شده از آسمان؟؟؟
هر کلمه یی قبل از به کارگیری باید تعریف شود.
کلمه ملی چه تعریفی دارد؟؟؟
چه وقت یک چیز ملی است و چه وقت محلی و منطقوی؟؟؟

>>>   به 28 :
دیگر کار فغانستان تمام است . تجزیه نزدیک است این هم دو یا سه سال دیگر صبر و ازادی تاجک و هزاره و اوزبیک برای همیشه

>>>   مل لی یا مول لی ؟؟؟
اگر مل لی است به کدام اساس ؟؟؟؟؟
و اگر مول لی است ، چرا؟؟؟؟

>>>   همانگونه که غیر پشتونها افغان گشته اند، پارسی زبانان افغانستان نیز پشتو زبان خواهند شد

>>>   پلان استعمار ودشمنان زبان فارسی چنین است اولاً حذف زبان فارسی که کار مشکلی است و بعدا به مرور زمان حذف زبان پشتو که ساده و آسان است صورت باید بگیرد،اما این‌ جاهلان زمان هنوز این موضوع را درک‌ نکرده اند.
و.د

>>>   بیچاره طالبان
خود نمیدانند که چه میکنند.
فقط دستور مافوق را اطاعت میکنند و انجام میدهند در حالیکه از دیدن چهره فرمانفرما و مافوق فرمانفرما محروم اند.
چون اسپ گادی اند که ندانند کجا روند.

>>>   به کامنت 33:
شما باور نداری افغانستان دیگر وجود ندارد مشکل غیر پشتون ها نیست کجا است حکومت فغانستان ، افغانستان تنها به شکل دوفاکتو کشور بی حکومت در سازمان ملل تعیین شده و دیگر هیچ موجودیت ندارد یک توافق بین المللی که میتواند به توافق تقسیم به چند کشور تبدیل شود ان هم با یک برخاستن و نشستن در همان سازمان ملل بدون اینکه هیچ دولتی در کابل وجود داشته باشد که به ان اعتراض کند

>>>   هر روز در سایتهای ایرانی اطلاعات علمیت رو میبره بالا و هر روز کتابهای ایرانی می خواند راجب زادگاه فارسی صحبت میکند و البته راجب باسوادی
کتاب نویسنده هزاره که در آن هزاره ها را پارسیان باستان خوانده بود و در آن تمام قومیتهای کشورش را مورد توهین های نژادپرستانه قرار بود بخونیم چطوره؟
هزاره نژادپرست

>>>   به ....ایرانی
همین سایت های فارسی همین که فارسی مینویسی همین که افتخارت فارسی است مدیون پدران ما هستی فارسی زاده این چهل سال حکومت شما نیست بیسواد قرن هاست وطن ما میراث دار زبان فارسی است در مورد افغانستان بلهههه ماهم کشوری بنام افغانستان را قبول نداریم ما زاده خراسانیم و این حقیقت تلخ تر از زهر را به شما خواهیم فهماند خیال خامی که شما در دل پنهان میدارید که افغانستان تجزیه شود شما هرات و بلخ ودیگر شهرهای فارسی را به ایران ملحق کتید را....شوروی انگلیس امریکا هم نتوانستند شما که انگشت کوچکشان هم نیستید من زاده هراتم اصل فارسی نه هزاره هرچند بودم هم برایم افتخار بود

>>>   به کامنت به ایرانی:
من هم اهل هرات و مهاجر به سویتزلند ام زنده باد خراسان ازاد و هزارستان و ازبکستان ازاد

>>>   لطفا جواب این پان پشتون "به ایرانی" را ندهید این همان است که کامنت های زبان دری منقرض میشود و پشتون زبان میشوند را نوشته امده اختلاف میان فارسی زبانان بیاندازد
امین از جرمنی

>>>   ظاهر خان در سال های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۴ (با چند سال تفاوت ) رسم الخط ادارات دولتی را پشتو قرار داد. در سال ۱۳۲۴ متوجه شد یا برایش فهماندم که سطح سویه درسی تحصیل، اداری و و و کلا افت کرده؛ و مجددا دستور آزادی زبان فارسی را داد. استاد خانه گی ام که برایم درس ریاضی میداد شب نزدیک کانکور برایم گفت بیا که برایت پشتو درس دهم. متوجه شدم که این استاد که فارسی زبان است از تمام استادان دوره لیسه بیشتر پشتو می داند جویاشدم گفت زمانی که ظاهر خان پشتو را رسمی کرد از کابل چهار نفر معلم زبان پشتو به هرات آمدند که تا معلمین هرات را پشتو درس بدهند. از جمله چهار نفر معلم پشتو زبان فقط و فقط یکی پشتو می دانیست که من و دو سه نفر دیگر چیزی پشتو یاد گرفتیم و دیگر خط روی آب.
حالا کسی باشد از رهبر پشتون ها (نه امارت؛ چون به خدمت یک زبان قرار گرفت ) پرسان کند:
۱- چند درصد دروسیکه شما در مدارس پاکستان روی خوانی کردید فارسی بوده است؟ ( روی خوانی به معنی روز گزراندن چون اگر واقعا طالب درس بخواند به تمام زبان ها احترام دارد). بیش از ۹۵ درصد دروش شان به زبان فارسی بوده.
۲- کتابهای که به پشتو خوانده اید کدام کتاب ها بوده.
۳- چند مفسر پشتو زبان داریم که مستقیما قرآن را از عربی به ‌پشتو تفسیر کرده است؟ نه از زبان اردو به پشتو! پس نتیجه گیری می شود که طالب جاده صاف کن برای پاکستان است. که تا تمام علاقهمندان به کشور؛ یا کشور را ترک کنند یا بعد از بیست سی سال چیزی نفهمند. که کشور را دو دسته تحویل دهند.
تو طالب خدمتی که به صهیونیست انجام می‌دهی، خودش به خودش داده نمی تواند.
آیا می دانید که زبان فارسی دومین زبان در رابطه با اسلام در رابطه با ترجمه تفسیر دروس خوره های اهل تشیع و تسنن است؟
ضعف زبان فارسی یعنی ضعف دومین خدمات به اسلام وقرآن و حوره های علمیه تسنن افغانستان.
سهیل

>>>   اهل فهم درج یان بیرونی مجلس بن بعد از سقوط دوره اول طالب درجایتند هستند که: خلیل با چماق دستش خیلی چیز ها را بر مجاهدین بخش فارسی زبان ها تحمیل کرد از جمله: سرود ملی که به پشتو تصویب ست. حالاهم در مجالس قطر همان خلیل زاد نماینده امریکا بود آیا جرعت آنها نداشت که تحت معاهده قطر این ماده را بگنجاند که زبان فارسی کلاتضعیف شود.؟ چون گفتیم دومین زبان خدمت گزار به اسلام زبان فارسی است.

>>>   ماهیت طالبان و اصلیت طالبان جاسوسان و غلامان خود فروش به ای اس ای پاکستان مانند گلبیدین حکمتیار بودند و هستند طالبان از خود کدام صلاحیت و اختیار ندارند بزیر دول ای اس ای و نظامیان پاکستان میرقصندهمین اکنون که در افغانستان حاکم هستند زن و دختر شان زیر نظارت ای اس ای در پاکستان اند پول و سرمایه هایشان در پاکستان است اینها دلسوزی به افغانستان نداشته و ندارند افغانستان اکنون تسخیر شده پاکستان بزیر نام طالبان است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است