طالبان اقلیت‌های قومی را «نسل‌کشی» می‌کنند
طالبان یک جنبش ناسیونالیسم سنی مذهب است و به حقوق اقلیت‌های قومی یا سایر ادیان و مذاهب در افغانستان هیچ اعتقادی ندارد و پای‌بند نیست 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۲    ۱۴۰۱/۶/۱۳ کد خبر: 171212 منبع: پرینت

عذرا جعفری، شهردار پیشین شهر نیلی در ولایت دایکندی افغانستان، از دولت ایالات متحده امریکا خواسته است که آزار و اذیت و شکنجه‌‌شدن مردم هزاره از سوی طالبان را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد. عذرا؛ زنی ‌که به عنوان نخستین شهردار زن در افغانستان خدمت کرده است، اکنون از دولت امریکا می‌خواهد تا با نزدیک‌شدن به اولین سالگرد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، روش‌ها و رفتارهای طالبان با مردم هزاره را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد.

خانم عذرا جعفری که یک دوره را به عنوان شهردار نیلی، در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان کار کرده، یکی از چندین سخنرانی بود که در اواخر ماه گذشته در «اجلاس سالانه بین‌المللی آزادی مذهب» در شهر واشنگتن دی‌سی سخنرانی کرد.

جعفری در سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان اولین شهردار زن در افغانستان منصوب شد و تا سال ۲۰۱۴ میلادی این سمت را به عهده داشت. اکنون، او به یکی از مدافعان سرسخت حقوق زنان و منتقد سرسخت فروپاشی دولت به دست طالبان از زمان خروج نظامیان ایالات متحده مریکا از افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی تبدیل شده است. عذرا در مصاحبه‌ی اختصاصی با روزنامه کریستین‌پست نگرانی‌هایش را در مورد آزادی مذهبی در افغانستان و تهدیدات علیه زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی در این کشور مطرح کرده است.

بانو جعفری، گفت که نزدیک به یک سال پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، وضعیت در این کشور برای زنان و به ویژه برای مردم هزاره‌ که خودش نیز از همین قوم است، تیره و تار شده. هزاره‌ها یک گروه قومی و عمدتاً از شیعه‌های مسلمان با بیش از ۳٫۵ میلیون نفوس در افغانستان استند که اکثراً در ولایت‌های مرکزی افغانستان زندگی می‌کنند. این گروه قومی مدت‌ها است که در معرض خشونت، بدرفتاری، تهدید و کشتار توسط طالبان، حاکمان دولتی و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی بوده است.

به باور برخی از ناظران بر وضعیت؛ هزاره‌ها از لحاظ تاریخی بیش‌ترین تبعیض را در افغانستان متحمل شده‌اند.
او گفت، در حالی که خشونت‌ها علیه اقلیت‌های قومی در سالیان گذشته شدت گرفته، اکنون «گروه طالبان در تلاش است که خدمات انترنت را در نقاط از افغانستان ممنوع و یا هم قطع کنند» تا از پوشش رویدادها توسط خبرنگاران و روزنامه‌نگاران جلوگیری شود. جعفری، تصریح کرد که گروه طالبان در یک کارزار عمدی برای «کشتن و آواره‌کردن» مردم هزاره و گروه‌های قومی از خانه‌های شان اقدام کرده‌اند که این اقدام طالبان اخیراً منجر به آواره‌شدن بیش از ۱۴۰۰ خانواده در افغانستان شده است.

در سال گذشته نیز، گزارش‌هایی مبنی بر کشتار مردم هزاره از جمله قتل ۱۳ نفر از قوم هزاره در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان منتشر شد. گزارش‌ها هم‌چنین از اخراج هزاران خانواده هزاره‌تبار از خانه و کاشانه‌ی‌ شان در ولایت دایکندی و مزارشریف حکایت دارد. در این گزارش‌ها؛ طالبان بر اساس ادعای عدم مالکیت بر زمین‌های شان، هزاره‌ها را کوچ اجباری می‌دهند. خانم جعفری گفت، طالبان در جریان بررسی‌های شان به دنبال «کوچک‌ترین نشانه‌ها و بهانه‌های» استند تا مشخص کنند که آیا کسی از مردم هزاره است یا خیر. این بررسی‌ها، شامل بررسی چهره‌ها و یا به خاطرداشتن اسامی آن‌ها می‌شود. او افزود، وقتی که طالبان تشخیص بدهند، تو از قوم هزاره استی «تو را بدون کدام برهان فوراً می‌کشند». او گفت «این خودش نوعی از یک نسل‌کشی علیه هزاره‌ها در افغانستان است».

بانو جعفری ضمن این که از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرد، گفت: «جامعه جهانی هم سکوت کرده است، و در حال حاضر، در قبال این وضعیت ناگوار هیچ کاری انجام نمی‌دهند». یکی از چالش‌های موجود، تلاش گروه طالبان برای قطع و محدودکردن خدمات انترنتی در افغانستان است. جعفری ابراز امیدواری کرد که حضورش در «اجلاس سالانه بین‌المللی آزادی مذهب» بتواند آگاهی در مورد مشکلات هزاره‌ها در افغانستان را برای دنیا و جهانیان افزایش دهد. «از جامعه جهانی و دولت ایالات متحده امریکا می‌خواهم که برای حفاظت از مردم هزاره در افغانستان اقدام کنند، زیرا این خودش یک واقعیتی از نسل‌کشی است».

در حالی که بانو جعفری آغاز نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان را به بیش از یک قرن پیش نسبت می‌دهد، می‌گوید که اکنون زمان حفاظت از مردم هزاره در افغانستان است، و از ایالات متحده خواست «آن‌چه که علیه مردم هزاره در سرزمین افغانستان اتفاق افتاده است را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد».
او تأکید می‌کند که طالبان یک جنبش ناسیونالیسم سنی مذهب است و «به حقوق اقلیت‌های قومی یا سایر ادیان و مذاهب در افغانستان هیچ اعتقادی ندارد و پای‌بند نیست». به گفته‌ی جعفری، از دیدگاه گروه طالبان، اسلام سنی باید تنها مذهبی باشد که همواره در افغانستان حاکم است.

بانو جعفری علاوه کرد که از زمان فروپاشی دولت پیشین در افغانستان، طالبان همان رفتار و حکومتی را به کار گرفتند که قبل از حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر، در سال ۲۰۰۱ میلادی و پیش از دخالت نظامی ایالات متحده امریکا در این کشور بر افغانستان به کار گرفته بودند. این نوع رفتارهای طالبان، نه تنها برای زنان؛ بلکه برای هیچ ‌کسی به ویژه برای اقلیت‌های مذهبی و گروه‌های قومی قابل قبول نیست. با وجود این که طالبان «تلاش می‌کند طوری رفتار کنند که آن‌ها تغییر کرده‌اند و تمام مذاهب یا هر مردمی که در افغانستان زندگی می‌کنند، می‌بپذیرند»؛ اما خانم جعفری چنین اظهاراتی را از سوی گروه طالبان دروغین و غیرصادقانه می‌داند.

عذرا جعفری بر امتناعی طالبان از احترام به قانون اساسی افغانستان تأکید کرد که در قانونی اساسی، آمده است: «چه مرد، چه زن، چه سنی و چه شیعه همه از نظر حقوقی یکسان و برابر‌اند». به گفته‌ی او، طالبان عبادتگاه هندوباوران را در افغانستان نیز بستند و از برگزاری مراسم‌های ویژه مردم و اقلیت‌های مذهبی در خیابان‌ها جلوگیری می‌شود. جعفری گزارش‌هایی مربوط به درگیری بین گروه داعش موسوم به {دولت اسلامی} و طالبان را «اخبار عوام‌فریبی، دروغین و جعلی» توصیف کرد و گفت؛ این عوام‌فریبی برای منحرف‌کردن تمرکز «جامعه بین‌المللی و رسانه‌ها از مسأیل بزرگ دیگر» در افغانستان و به‌ویژه خشونت علیه هزاره‌ها طراحی‌شده است. او اذعان کرد، ممکن است که «درگیری‌های کوچک» بین این دو گروه وجود داشته باشد و پیش‌بینی کرد که آن‌ها می‌توانند چنین درگیری‌ها را «بسیار به آسانی منحل کنند».

خانم جعفری در مورد ظلم‌وستم علیه زنان و دیگر اقلیت‌های قومی توسط گروه طالبان توضیح داد و گفت که آن‌ها زنان را از «جامعه، سیاست و اقتصاد» محروم کرده‌اند. او گفت، اکنون تمام زن‌ها در افغانستان خانه‌نشین شدند و هیچ‌ کاری نمی‌توانند انجام دهند. وی افزود «زنان و دختران دیگر نمی‌توانند به مکاتب بروند و هیچ حقی برای انجام هیچ شغلی مانند قاضی‌شدن و یا هم در [یک پست] بلند اداری را ندارند». جعفری مکاتب ابتدایی و بیمارستان‌های درمانی را از جمله تنها مشاغلی دانست که پس از تسلط طالبان برای زنان باز است.

عذرا در بحبوحه‌ی تصرف افغانستان توسط گروه طالبان برون از کشور بوده، زیرا او از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌طرف در مریلند اقامت داشته است. اخیراً تهدید طالبان علیه او سبب فرارش از کشور به ایالات متحده امریکا شد. خانم جعفری دوران نوجوانی و جوانی خود را به عنوان مهاجر در ایران گذرانده و در ایران مکتبی را برای سایر مهاجران افغانستان که نمی‌توانستند به دلیل نداشتن کارت‌شناسایی معتبر از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به مکتب بروند باز کرد. او این مکتب را در سن ۱۷سالگی افتتاح کرد و تقریباً به مدت شش سال در آن‌جا به مهاجران افغانستان ساکن در ایران تدریس کرد.

خانم عذرا جعفری پس از حملات ۱۱سپتامبر به افغانستان بازگشت. در حالی که مکتب خیریه او برای دانش‌آموزان مهاجر افغان بدون مجوز رسمی از دولت ایران به طور پنهان در یک زیرزمینی معروف به «مکتب زیرزمینی» فعالیت می‌کرد که در آن بیش از هشت هزار دانش‌آموز را آموزش می‌داد. با این‌‌‌حال؛ دوستان عذرا پس از بازگشت او به افغانستان حدود یک سال قبل از این که دولت ایران این مکتب را به دلیل غیرقانونی بودن تعطیل کند، مدیریت مکتب را به عهده گرفته بودند. سرانجام؛ خانم جعفری از این کارش در ایران ابراز قدردانی کرد و گفت بسیاری از کودکانی که به «مکتب زیرزمینی» درس خواندند، در نهایت با ادامه تحصیلات و اخذ مدرک دانشگاهی خود در مؤسسات و دانشگاه‌های سراسر جهان راه یافتند.

نویسنده: رایان فولی
مترجم: اسدالله جعفری (پژمان)
روزنامه کریستین‌پست: ۲۱ جولای؛ ۲۰۲۲


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عذرا جعفری
طالبان دولت
نظرات بینندگان:

>>>   هههه.بانو جعفری سرنا را از سر گشادش باد کرده!!چرا؟ چون از طالبان به رژیم سفاک امریکا شکایت برده.
اولا" رژیم امریکا طالبان را جور کرد و سال گذشته افغانستان را تحویل چوچه های خود داد و رفت. ثانیا" رژیم سفاک و آدمکش امریکا کلانترین نسل کشی تاریخ را دارد. مگر رژیم جلاد امریکا 99 فیصد سرخپوستان امریکا را که صاحب اصلی خاک امریکا بودند قتل عام نکرد؟ مگر در 70 سال گذشته رژیم رذل اسرائیل کشتار و نسل کشی فلسطینی ها را با حمایه امریکا انجام نمیدهد؟
افغانستان مشکلات و معضلات متعدد دارد. یکی از این معضله ها خوشبینی طفلانه غربگدایان به غرب است. شاید خیال می کنند غربی ها چون جلدشان سفید و چشمانشان آبی است حتمی فرشته استند!! از یاد می برند بم های 10 تنی که بالای مردم انداختند و به هزاران دختر و زن تجاوز کردند و هزار کثافتکاری دیگر (مثلا کی داعش را از سوریه به افغانستان آورد؟ طیاره های همی امریکای حرومزاده قندولک!!). با دیدن رفتار و گفتار بعضی از غربگدایان باید به گاو تعظیم کرد! چون شعور گاو از این ها بیشتره!

>>>   در افغانستان اکثریت قومی نداریم

>>>   طالبان به جز پشتون ها باقی تمام مردم افغانستان را وادار به تسلیم و بردگی میکنند اما تاریخ گذشته مثل قبل باز هم تکرار خواهد شد و تکرار خواهد شد تا اینکه گروه های فاشیست و انحصار طلب در بین قوم با عزت پشتون به این نتیجه برسند که تنها راه خوشبخت زیستن در این وطن با هم زیستن و به احترام داشتن است و بس.

>>>   طالبان خوارج زمان اند ، نه سنی هستند و نه شیعه.

>>>   نقل پیام مولوی مجیب الرحمن انصاری بعد از مرگش از هرات،
ای ملت و مردم فارسی زبان !

بهتر است بجای (طالبان) از کلمه (اوغان پشتون افغان) یاد وتذکر داده شود که (طالبان نام فتنه پشتون) ها است.
تا اینکه مردم یا قوم سیاه و سفید از هم جدا گردد.

من به شعار و ظاهر طالبانی پشتون-افغان خوشباور و فریب خوردم و قربانی شدم،
قاتلین من پشتون-افغان است که نام دوم شان داعَش-پشتون است.
طالبان بخاطر (فارسی زبانی ام یا فارسی گپ زدنم یا از فارسی حمایت کردنم) مرا کشتند و بس.

حالا شما (مردم آزبک هزاره ترکمن تاجک ایماق.....چه شیعه و سنی) خود را به نام فارسی زبان-ترکتبار نامگذاری و شعار دهید که هم اکثریت و قوی و هم گسترش یافته و جهانی شده و پایا هستیم و میشویم.
از کلمه یا لفظ (دری یا دری زبان) جدا خودداری و اجتناب کنید که این کلمه از طرف پشتون های متعصب ۷۵ سال پیش بر ما تحمیل و ساخته شده تا که از مردم همسایه های خود جدا بیگانه و ضعیف کوچک شویم و تا به آسانی هویت ما را حذف گردانند،

تاریخ واقعی و هویت زبان و کتاب مکتب و پول مروجه ۷۰ و ۸۰ سال پیش را در انترنت جستجو کنید تا واقعیت راستی را دریابیند.تا سرتان ظلم نشود.

خداوند بار ها در قرآن کلامش ذکر کرده است که ای بنی آدم شما را قوم قوم و مختلف (زبان رنگ چهره مذهب دین.....) خلق کردم تا آزمایش کنم شما را و اختلاف شما را و حق و ناحق شما را.... که بعد رجوع شما به سوی من است. تا جنت یا دوزخ...،

خلاصه (طالبان اوغان افغان پشتون داعش انتحاریان)
در برابر امر و حکم خداوند سرکش شده و متکبر شده اند و به یاغیگری و منکرات سوق شده اند و به نسل کشی بنده های خداوند روی آورده اند،
اینهمه پشتون های خاموش (به حذف زبان و جان ما و شما فارسی و فارسی زبانان) برنامه نابودی تیار و عمل کرده و میکنند.

پیام من انصاری را به آگاهی و بیداری مردم بیخبر و مظلوم خود برسانید.تا بسیج شوند در دفاع خودشان.

از شعار و فتواهای اشتباهم در اسلام طالبان-پشتون خیلی پشیمان بیزار و در عذابم ...
هلاک باد منکران دروغگویان و دشمن حکم قرآن.

>>>   لازم است مطالبی چند را خدمت خانم شهر دار به عرض برسانم:
1.نسل کشی یعنی از بین بردن هویت انسانها به اشکال مختلف مثل حذف فزیکی یک جامعه یا بر عکس آن جامعه موجود است حذف فزیکی نشده اما سر در گم و بدون آگاهی از ریشه های تباری شان هستند مانند طفل یتیمی که توسط هر خانواده ای که بزرگ شد با خصوصیات همان خانواده رشد و نمو نموده و خود را منسوب همان خانواده میداند.
2.در افغانستان نسل کشی به منظور غصب سرزمین های اقوام غیر پشتون در جهت گسترش دامنه پشتونها در سراسر کشور و بالاخره یک دست سازی کشور از پشتون ها صورت میگیرد.
3. پشتون/ افغان یا به اصطلاح همان اوغان ها مردمانی اند مهاجم ، حیله گر و منفعت جو که در جهان همانند آن ها فقط یهودی ها هستند اگر دقت نمائید شباهت های زیادی بین خوی و رفتار های اجتماعی و فرهنگی پشتونها با یهودی ها می بینید مثلاً بی پروایی در قتل و خونریزی انسانهای بی گناه ، غصب املاک و زمین های همسایه ، ثروت اندوزی، بعضی رسم و رواج های اجتماعی دیگر مشترک شان بعضاً با کمی تفاوتها. شاید هم این دو طایفه از یک نژاد مشترک باشند چون ادعا هایی بین دانشمندان، نژاد شناسان، سیاسیون و شایعاتی بین مردم و حتی بین خود پشتونها هم وجود دارد که این دو قوم ریشه واحد نژادی دارند.یاد آوری میکنم همانطور که در بین قوم یهود در طول تاریخ کسانی بودند و یا همین اکنون هستند که مخالف خوی ددمنشی یهودیان هم نژاد خود هستند در بین پشتونها هم با وجدانهایی زیادی هستند که مخالف درنده خویی نزدیکان ، سیاست مداران و سر دمداران شان میباشند.
4.نسل کشی توسط هر صاشغالگر به منظور وسعت سرزمین شان صورت میگیرد لذا همانطور که در فقره اول گفته شد منحصر به ریختاندن خون و گرفتن جان انسانهای یک قوم نیست بلکه نسل کشی تابع شرایط و توان مهاجم بوده و از روشهای مختلف دیگر مثل نابود سازی فرهنگی، زبانی ، جعل تاریخ و پیشینه یک قوم یا اقوام به منظور نابودی فکری و تحلیل قوم سرکوب شده در بین قوم اشغالگر یا وارد نمودن اتهام های واهی و پخش شایعات منفی در جهت خود سانسوری و انکار قومیتی توسط ساکنان سر زمین هدف نیز میباشد.
حالا باتوجه به توضیحات فوق به آسانی میشود گفت که نه تنها هزاره ها بلکه اقوام تاجک و ازبیک هم متحمل نسل کشی توسط پشتونها شده اند و تاریخ هم گواه است. آنچه که در این بین برجسته است نسل کشی هزاره ها است که علاوه بر شکل فزیکی ،جعل تاریخی و فرهنگی و پخش شایعات گوناگون از زمان حکومت امیر عبدالرحمان که صورت گرفته نیز تا کنون جریان دارد در حالیکه تاجکها و ازبیکها به استثنای بعضی موارد خورد و کوچک که مورد حذف فزیکی قرار گرفته اند متباقی ایام صرفاً مورد هدف نسل کشی از طریق تخریب پیشینه فرهنگی و جعلیات تاریخی قرار گرفته اند. حالا چرا هزاره ها به آسانی مورد نسل کشی فزیکی قرار گرفته و میگیرند؟ علت آن شیعه بودن و تفاوتهای خیلی جزیی عقیدتی هزاره ها با اکثریت مردم کشور که سنی اند میباشد و این تفاوت مذهبی یک بهانه ای خیلی قوی برای سنی های متعصب و یا بیسواد است که در نسل کشی هزاره یا با مهاجم همراه شده و میشوند و یا در بهترین حالت سکوت نموده و مینمایند لذا قوم نسل کش با استفاده از این سکوت و یا رضایت قلبی آنها به راحتی هزاره ها را به قتل رسانده و ملکیت های آنها را غصب و به بین دیگر پشتونها توزیع کرده و میکنند متاسفانه سنی مذهبان پشتون ، تاجک یا ازبیک به اصطلاج چرت شان هم خراب نمیشود چون قبلاً توسط ملا های بی وجدان با کاشت تخم تعصبات مذهبی در بین شان زمینه قتل و کشتار هزاره ها فراهم ساخته شده است. بناءً نسل کشی یعنی از بین بردن هویت یک جامعه انسانی به شکل نرم یا خشن و یا هر دوی آن ، شکل نرم آن نابود سازی گذشته تاریخی و پیشینه یک قوم به مرور و آهستگی تا کم کم قوم مورد هدف تاریخ جعلی را برای خود قبول کند مثلیکه همین اکنون هستند کسانی در بین تاجکها حتی تحصیلکرده های شان که با افتخار فریاد میزنند ما همه یک افغان هستیم اینها مطمئن باشند با این همه فریاد یک افغان هستیم زمانی فرا خواهد رسید که نسل های بعدی تاجک های غرب و شمال و سایر نقاط مملکت مانند تاجکهای جلال آباد و مشرقی یا تاجکهای آنطرف مرز دیورند کلا به زبان پشتو صحبت نموده و علناً بیرق مبارزه با قوم تاجک و زبان فارسی را بلند نمایند اما شکل خشن و نرم آن بد بختانه گریبان گیر هزاره ها شده است و قوم مهاجم برای نابودی آنها با آنچه گفته شد به آسانی به حذف فزیکی آنها اقدام میکنند زیرا یک فرد هزاره به دلیل ساختار ظاهری و تفاوت مذهبی به آسانی شامل پروژه افغان سازی شده نمیتواند. پس خانم شهر دار محترم و همراهان شان وظیفه بسیار خطیر و سختی را به عهده دارند در قدم اول باید اهداف اصلی پشتونها را به آگاهان سایر اقوام افغانستان توضیح و قناعت شانرا حاصل نموده با خود همراه سازند در قدم دوم یک تشکل سراسری و جهانی به راه انداخته جهانیان و سازمان های بین المللی را با خود همراه سازند تا بتوانند با فشار های جهانی سیاست مداران پشتون را مجبور به معذرت خواهی از کشتار های امیر عبدالرحمان خان تا به امروز را بنمایند در قدم سوم در اعاده و استرداد سرزمینهای غصب شده هزاره ها ، تاجک ها و ازبیکها اقدام نمایند یا حد اقل جبران خسارات را مردم را از غاصبین مطالبه نموده اخذ و به متضررین برسانند و بالاخره در تامین و برپایی عدالت در افغانستان یک تلاش جمعی صورت گیرد تا همه ای اقوام مانند برادر با همدیگر زندگی نمایند.
مخلص تان عبدالله

>>>   رایان فولی سه نیم میلیون جمعیت هزاره ها از کجاش آورده کدام منبع رسمی داره در افغانستان فعلا سرشماری رسمی نشده است که کدام قوم اکثریت هست یا اقلیت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است