احدی: دارایی‌های افغانستان مصون خواهد ماند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۶    ۱۴۰۱/۶/۲۵ کد خبر: 171314 منبع: پرینت

انورالحق احدی یکی از اعضای هیات صندوق امانی افغان در جینوا می‌گوید که هدف تاسیس این صندوق استقرار پولی و حفظ دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان است.
آقای احدی در مصاحبه با افغانستان اینترنشنال گفت که دارایی‌های موجود در این صندوق به عنوان پشتوانه بانک مرکزی افغانستان حفظ خواهد شد.

وزارت‌ امور خارجه و خزانه‌داری امریکا روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به یک صندوق امانی در سوئیس منتقل می‌کند تا برای کمک به اقتصاد افغانستان به مصرف برسد.
امریکا می‌گوید این صندوق ذخایر بانک مرکزی افغانستان را محافظت می‌کند و در عین حال کمک خواهد کرد تا چالش‌های اقتصادی پیش روی افغانستان کاهش یابد.

وزیر سابق مالیه افغانستان در مصاحبه با افغانستان اینترنشنال گفت که دارایی‌های مسدود شده افغانستان با انتقال به این صندوق مصون خواهد ماند.
جو بایدن، رییس جمهور امریکا در ماه فبروری گفت که نیمی از دارایی‌های مسدود شده افغانستان در اختیار قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قرار خواهد گرفت.
این مساله از آن زمان به یک دعوای حقوقی بین افراد و محکمه امریکا تبدیل شده است.

به گفته آقای احدی این دارایی‌ها در صورت ماندن این دارایی‌ها در امریکا، امکان این وجود داشت که بر سر نیمه باقی‌مانده دارایی‌ها از سوی افراد مختلف در امریکا دعوای حقوقی صورت بگیرد.
آقای احدی گفت که این صندوق در مواردی مانند افت ارزش افغانی می‌تواند با آزاد سازی دالر به نگه‌داشت ارزش واحد پولی کشور کمک کند. او تاکید کرد که برخی از مصارف ضروری دولت نیز از این صندوق پرداخت خواهد شد.
به گفته این مقام حکومت پیشین، در آخر هر سال یک شرکت تفتیش بین‌المللی بر کارکردهای این صندوق نظارت خواهد کرد.
او گفت که تصمیم‌گیری برای موارد مصارف ضروری با توافق آرا از سوی هیئت امنای صندوق صورت خواهد گرفت.

صندوق افغان با هیاتی متشکل از دو اقتصاددان افغان غیروابسته به طالبان و نمایندگان امریکا و سویس در جینوا تشکیل شده است.
انورالحق احدی که سابقه ریاست بانک مرکزی و وزارت مالیه پیشین افغانستان را دارد و شاه محمد محرابی، استاد در دانشگاه مونتگومری در مریلند امریکا دو عضو افغان این هیئت هستند.

گفته شده که این صندوق، مسوولیت وظایف اصلی بانک مرکزی مانند پرداخت‌های بین‌المللی افغانستان، واردات برق و احتمالا نیازهای دیگری مانند چاپ ارز را بر عهده خواهد داشت.
وزارت خارجه امریکا نیز روز چهارشنبه ۲۳ سنبله اعلام کرد که صندوق امانی برای پرداخت بدهی‌های بین‌المللی ایجاد شده و چیزی جدا از کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی است.
وزیر سابق مالیه افغانستان در ادامه افزود تا زمانی که امنیت داخلی و اداره امور افغانستان به صورت مسلکی اداره نشود، اقتصاد افغانستان وضعیت خوبی نخواهد داشت.
او اذعان داشت که فعلا هیچ کشوری نمی‌تواند در انزوای بین‌المللی در وضعیت خوبی به سر ببرد و گفت که توقعات جامعه بین‌المللی مبنی بر آموزش زنان خواهشات غیر معقولی نیست که طالبان آن را نپذیرند.

آقای احدی گفت که امیدوار است که جامعه جهانی با افغانستان سازش کند و طالبان تصمیم بگیرند تا به نفع و رضای مردم افغانستان حرکت و با خواسته‌های جامعه بین‌المللی موافقت کنند.
به گفته این عضو از هیات امنای صندوق امانی افغانستان، تا زمانی که این کشور به وضعیت عادی نرسد، این دارایی‌ها در این صندوق حفظ خواهند شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انورالحق احدی
دارایی‌های افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جالب این است که امریکا در همه زمینه های افغانستان کم کاری کرده حتی در تربیه جاسوس! خلیل زاد، اشرف غنی احمد زی، جلالی و احدی از جمله جاسوسان تربیت شده زمان ظاهرخان اند. امریکا باید چهره جدیدی را معرفی می کرد. پس معلوم میشه که که بودجه جاسوس سازی امریکا هم مثل سایر پولی که در افغانستان آمده بود به جیب سیاست مداراران کلاش رفته؛ نتیجه می گیرم که سرعت زوال امریکا بسیار سریع است.

>>>   احدی بچو کا خودت جور شد.
حال در ویلای خود در سویس همان ویلایی که در باز سازی و به سازی اش کمال به خرچ دادی با دختر پیر صاحب ایام کهولت را به خوشی بگذران تا آخرت چه خواهد شد.

>>>   جالب است.
اگر این پول پشتوانه ارزی افغانستان است.باید این پول مصرف نشود تا ارزش افغانی پایین نیاید.
و اگر پشتوانه نیست، باید برای بهبود اقتصاد افغانستان مصرف شود.
اینطور نمیشود که این پول هم پشتوانه ارزی افغانستان باشد و هم برای رشد اقتصاد و کمک های بشری مصرف شود.
گذشته ازین ارزش این هفت تریلیون دلار در ظرف دو،سه سال گذشته نیم شده است.
زیرا دولت امریکا که عواید نا خالص ملی آن بیست تریلیون دلار بود،با گرفته ده تریلیون دلار بودجه اختصاصی برای مبارزه با کرونا و دیگر مصارف امریکا،ارزش دلار را در بازار جهانی به نیم رساند.
حالا ارزش این هفت ملیارد دلار، در حقیقت سه و نیم ملیارد فعلی است.
آنوقت ها یک لیتر تیل چهل افغانی بود،حالا صد افغانی شده است و همینطور دیگر مواد خوراکه و ضرورت های روزانه مردم،دوچند قیمت شده است.
بنأ هر چیز که گنده میشود،نمک میزنند. یعنی وقتی که ارزش دیگر پول ها پایین می آید،مردم دلار میخرند.
وای از آن روزی که نمک گنده شود.یعنی وای ازآن روزی که ارزش دلار پایین بیاید و تو خبر نشوی و فکر کنی که هنوز هم دلار دلار است.
شنیده اید که علی آباد شهر است.اما از دیوانه خانه آن خبر ندارید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است