نشست وین، دامی برای احمد مسعود
حضور احمد مسعود در چنین نشستی و در جوار چنین اشخاصی، که بیش‌تر شان مشمول خانواده‌ی مافیا و دلالان سیاسی و اقتصادی کشور بوده اند، پسندیده نیست و پیامدی خوب ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۸    ۱۴۰۱/۶/۲۶ کد خبر: 171328 منبع: پرینت

امیدواریم احمد مسعود از این دام تزویر پیروزمندانه به‌در شود و رهایی یابد. در آن‌جا کسانی گرد هم آمده اند که پیش از این در بستر تحولات سیاسی_نظامی کشور آزمون خود را داده اند. بیش‌تر آن‌ها در ۲۰ سال پسین در نظام‌هایی سهیم بودند که در رأس‌ آن‌ نظام‌ها کرزی و غنی قرار داشتند. ما ناکارآمدی این مهره‌ها را در آن زمان دیده ایم و تجربه کرده ایم.

آقای اسپنتا در حکومت کرزی وزیر خارجه و رییس شورای امنیت ملی بود و هیچ قاطعیتی سیاسی و کارنامه‌ی خوبی در آن دوره‌های کاری خود نداشت.
آقای نبیل در آن روزگار رییس امنیت ملی بود و هیچ‌گاه از جای‌گاه مهم آن ریاست در برابر طرح‌ها و برنامه‌ی نامیمون کرزی آشکارا مخالفت نکرد و رازهایی را تا کنون با خود نگه داشت که با افشای آن رازها هم می‌توانست برای خود آبرو کمایی کند هم کشور را از این وضعیت نجات دهد.
شکریه بارکزی در آن زمان وکیل مردم در مجلس نمایندگان بود، اما همواره از موضع قومیت در رسانه‌ها و نشست‌های پارلمانی سخن می‌گفت و هم‌سنگر طاقت، یون و اصولی شده بود. زلمی رسول نیز کارنامه‌ی خوبی در دور سیاسی روزگار ما ندارد.
به همین گونه فوزیه کوفی و دیگران.

حضور احمد مسعود در چنین نشستی و در جوار چنین اشخاصی، که بیش‌تر شان مشمول خانواده‌ی مافیا و دلالان سیاسی و اقتصادی کشور در سالیان پسین بوده اند و مهمل‌کار، مصلحت‌جو و آزموده‌شده اند، اصلا خوب و پسندیده نیست و پیامدی خوب ندارد. اهمیت و عزت احمد مسعود در سنگر مقاومت و ایستاده‌گی و استواری در برابر طالبان است. او باید زرنگ باشد و پالوده‌گی خود و مقاومتیان را نگه دارد. این نشست مانند نشست‌های بن و ترکیه دام تزویری دیگری‌است. راه حل بنیادی کشور نیز از این نشست‌ها نمی‌گذرد، بل از سنگرهای مقاومت می‌‌گذرد.

یک سال از مقاومت می‌گذرد و رفته‌رفته جبهه‌ی مقاومت به گونه‌ی بالفعل به حیث یک چالش بنیادی در فراروی طالبان و تمامیت‌خواهی و حاکمیت تک‌گروهی و تک قومی آنان جای‌گاه خود را تثبیت کرده است و همه چشم‌های امید به سوی سنگرداران نستوه این جبهه دوخته شده اند. هر طرح بدیلی به جای مقاومت، که در این نشست‌ها ریخته شود، ناکام و پیمودن تکرار راه ترکستان است. پایداری و استواری سنگرداران جبهه‌ی مقاومت در این یک سال هم تالبان، هم حامیان و هم تمامیت‌خواهان را نگران کرده است و اکنون در درون و بیرون لابی‌گران اندیشه‌ی تمامیت‌خواهی با توسل با هر ترفند و تزویری تلاش دارند تا جلو مقاومت را بگیرند و سران و تصمیم‌گیرنده‌گان این جبهه‌ را سرگرم و اغوا کنند.

دوراندیشی‌ها و تأمل‌های سیاسی حکم می‌کند که اگر مقاومت بیش‌تر از این ادامه پیدا کند، دیدگاه جهانیان و قدرت‌های منطقه به زودترین فرصت در باره‌ی کشور ما، جبهه‌ی مقاومت و طالبان تغییر خواهد کرد و در درازمدت از این جبهه حمایت خواهد شد. امیدواریم که احمد مسعود به جای سرگرم‌شدن در چنین نشست‌هایی به ویرایش منشور و اساس‌نامه‌ی مبارزاتی جبهه بپردازد و در آن منشور روایتِ مقاومت، آزادی و عدالت را پررنگ‌تر از روایت‌های کلیشه‌‌ای جهاد و... بسازد تا به این ترتیب به تقویت آماری سنگرداران و مقاومت‌گران بپردازد و هم‌سویان و هم‌فکران جبهه را بیش‌تر سازد.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وین
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   اوضاع کاملن غامض است اگر با سابقه ها ببینند بدتر میشود اگر جبهه را از چهره ی نو تشکیل دهد این هم کار آسانی نیست اگر با طالب بنیشنید فکر میکنم که جور آمد مشکل خواهد بود من به پیچیدگی اوضاع در چرت و فکر استم چون کشور من مثل مادر من است فقط در چهارراهی شک و تردید مانده ایم خانه ی ابر قدرت جهان و هم دستان شان خراب
محمد ابراهیم رسا

>>>   Ah Farid Farahmand
بیا استاد یګان راه قاچاق شاید پیدا شود تا به کوهای پنجشیر برسی و مقاومت کنی حرف جنګ و مقاومت از دور خوشست نزدیک بیا و اګر مقاومت هم نمي کنی نظاره ګر خو باش
چطو دلت میخواهد که اولاد های مردم کشته شود و خودت در خارج لذت ببر

>>>   فرزندان مردم خود این راه با عزت را در برابر جاهلان و سفاکان تاریخ انتخاب کرده اند. من و شما بخواهیم نخواهیم، آنها به مقاومت شان ادامه می‌دهند و به ترورستان سر تمکین پیش نخواهند کرد. سکوت و نظاره‌گری شما و هم‌تباران و همفکران تان در برابر این جنایات هولناک خیلی دردآور است. مطمئن باشید که این آخرین فرصت تاریخی تان. بکنید هر قباحتی که دل تان می‌خواهد که عقده به دل نمانید.

>>>   Ah Farid Farahmand
چرا تاجک ها چرا ازبک ها چرا هزاره های کی در افغانستان است صدا بلند نمی کند البته پشتون های که در خارج است آنها نیز صدا بلند میکند مثل استاد
اما در داخل بلند نمی کند چون جان شیرین است و اولاد های مردم در پنجشیر ایزوم آتش است
سرزمین من

>>>   Ayad Rahmani
جناب استاد بسيار موضع درست واساسي را مطرح كرديد ، احمد مسعود نبايد با اشخاص چاپلوس مصلحت جو وخائن روي يك ميز بنشيند او بايد زرنگانه وچابكانه ازين نوع نشست هاي بي مفهوم كناربكشد ، اولا اين اشخاص هيچكاره استند وكدام مقام وصلاحيت ندارند تا اين نشست را نتيجه بخش بسازد ، موجوديت افرادخائن چون نبيل واسپنتا زلمي رسول وفوزيه كوفي وخانم باركزي اصلا سلامت اين نشست را زير سوال ميبرد

>>>   مشخصن احمد ابعاد قضیه را زیر نظر دارد. با احمد می‌شود افغانستان پسا تالبان را بهتر تصور کرد. خداوند برای ما حفظ اش کند.
هومن اوستا

>>>   Nikrai Hassan
رنگین دادفر اسپنتا شاید اشتباه محاسباتی و سیاسی داشته اما از فساد اش نشنیده ام. به همسان اسپنتا باید فرصت داده شود. اما به مفسدین اخلاقی، سیاسی و اقتصادی مثل شکریه بارکزی و فوزیه کوفی هرگز! زیرا مفسدین همانند بیماران سرطان و ایدز قابل درمان نیستند.

>>>   تحلیل بجا ودرست احمد مسعود از همین کنفرانس باید خط مشی خود را روشن با معیار های جدید که برای آزادی ، کرامت انسانی ، حقوق بشر ، حقوق زنان ، حق تحصیل دختران و هر آنچه که در حاکمیت طالبان مردود و متروک پنداشته می‌شود مبارزه میکند اعلان بدارد تا باشد ذهنیت مردم در قبال جبهه مقاومت تغییر کند و از آن در گوشه و کنار افغانستان اعلام حمایت نماید
سید مجید هاشمی

>>>   Rozbeh Sahadat
دقیقن، اعتماد به کوفی، بارکزی، سپنتا و نبیل به این می ماند که تیر را در تاریکی رها کنید. درود ها حضرت استاد گرامی!

>>>   حرفتان صحیح اما باید همه جوانب را سنجید احمد مسعود کم تجربه در سیاست است و دست تنها صدا ندارد و هر کدام از اینها که میبینید نسبت به احمد مسعود بسیار در سیاست پخته ترند مسعود بنظر پاک و خوش نیت می اید اما متاسفانه اینها کافی نیست باید همدستانی ذاشته باشد هر کدام اینها در دل طالبان افراد نفوذی خود را دارند که میتواند به موقع نیاز خیلی کمک کننده باشد هر کدام پایگاه و نیروی خود را دارند و هنوزم در افغانستان برای بسیاری از کارها دستشان باز است اگر ما مردم به اندازه کافی در جبهات از احمد مسعود حمایت میکردیم یقین کنید به سمت چنین افرادی نمیرفت انتخاب های مسعود محدود هستند اما اتفاقا بر خلاف نظر شما ادم هایی که انتخاب کرده بهتر از دیگر سیاست مداران افغانستان هستند از جمله محقق .دوستم .خلیلی.یونس قانونی.سیاف.و دهها چهره منفور دیگر است

>>>   امید فوزیه کافی بخوانند:
این خانم در رسانه ها از رژیم چپی ها در افغانستان انتقاد های زیاد داشته و ان رژیم را دست نشانده خوانده بود. او بار ها متذکر گردیده که زنان و دختران در دوران کارمل و نجیب از آزادی های لازم برخوردار نبودند و ده ها ادعا ی دگر. ..بعد از رویکار آمدن. حکومت امریکاییان در افغانستان فوریه کوفی دهن جوال را با چپاولگران داخلی و خارجی. باز نگهداشت تا کشور غارت گردد و او نیز سهمی داشته باشد...شهرت پول و مقام کمایی کرد ...ولی در سایه ای حمایت های مالی و نظامی امریکاییان....نمیدانم که برای فوزیه کوفی اشغال چه تعریفی دارد؟؟؟به هر حال. فوزیه جان و ثریا جان بها و شکریه جان تفاله هایی افتاده از. حلقوم استعمار جدید اند که بنام زن افغانستان تجارت میکنند.
احمد مسعود باید صادقانه در برابر مردم افغانستان از خبط های پدرش معذرت بخواهد و هم از مردم افغانستان معذرت بخواهد که در زیر چتر امریکای صهیونیست. بیست سال تمام خزید ، خورد ، نوشید ، موتر سوار شد ، به فرانسه سفر ها کرد و از ده ها امتیاز دگر که اکثریت مطلق کودکان پا ترکیده پنجشیر محروم بودند ...
فراخوانی شخصیتهای ملی و پاک نفس برای مقاومت علیه طالبان کور و عقبگرا ، تروریست و نوکران پنجابی موجه و قابل تعریف است و باید در داخل و خارج نطفه های مبارزه و مخالفت علیه این اجنبیان در کوچه و پس کوچه های شهر ها و ولایات کشور نضج یابد.
شخصیت های طالبانی چون حبیب الله یوسفزی بداند که. عمر طالبان. طویل نیست و امریکا از طریق همین گروه مصروف تطبیق پلانهای بعدی است. طالبان برای پاکستانی ها و امریکایی ها یک. تخته خیز میباشد و بس.
ایمل سینا

>>>   آقای بامیک
در قدم اول باید بگویم که در تاریخ افغانستان فردی پیدا نمیشود که به اجماع همه عقلا فرد منزه و غیر آلوده باشد.اگر شما سراغ دارید آدرس بدهید که کیست و کجاییست و چرا کرده سکوت؟؟؟؟
دوم اینکه احمد مسعود باید از هر فرصت ممکن در هر کجای دنیا باید استفاده کند تا هدف و پیام مقاومت را به گوش جهانیان و افغانستانی های داخل و خرج کشور برساند.
سوم اینکه این نشست به دعوت یک سازمان غیر دولتی اتریش بود و گزینش افراد هم توسط آنها صورت گرفته بود.
چهارم ، هیچ انسانی در جهان وجود ندارد که صد فیصد بد باشد ، در همه انسانها یک وجهه نیک و پسندیده هم وجود دارد که باید بیشتر به طآن پرداخت تا منفی هایش.
من شنیده ام که در شروع جهاد بعضی از ملا صاحبان بر آمر صاحب مسعود انتقاد کردند که دور و بر خود جوانان لا و بالی را جمع کردی و آمر صاحب گفته بود که فعلا" که همین ها کمر بسته اند اگر شما حاضرید که جایشان را بگیرید ، بسم الله.
پنجم اینکه این راه دراز است و تا رسیدن به مقصود افراد باید از کوره گاه نبرد و مقاومت بگذرند و هر که پیروز بدر آمد لابد که در این کوره همه بدی هایش زدوده خواهد شد.

>>>   در یکی از جلسات در زمان کارمل که منشی عمومی حرب دموکراتیک خلق افغانستان بود، او به اعضای جلسه گفت که ما در مقابل اشرار(مجاهدین)جهاد عمومی اعلان میکنیم.
یکی از اعضای جلسه خنده کرد و گفت:
کارمل صاحب!جهاد مخصوص مسلمانها است. ما سالهادر روزنامه های خویش از مارکسیزم-لنینیزم پشتیبانی کردیم. حالا قوای کشور دوست شوراها بخاطر دفاع از انقلاب ما،وارد خاک ما شده است و در پهلوی ما یکجا علیه اشرار(مجاهدین)میجنگند. ما چگونه دیکتاتوری پرولتاریا خویش را که وظیفه آن از بین بردن ضد انقلاب است،تغیر نام بدهیم و نام آن را جهاد بگذاریم؟
هم اعضای حزب بالای ما خنده خواهند کرد و هم اشرار (مجاهدین).
حالا طالبان ادعا دارند که ما جهاد نمودیم و باعث خروج قوای خارجی از افغانستان شدیم.
رهبران جهاد سابق ،بشمول ضیا مسعود و ولی مسعود و یونس قانونی و قسیم فهیم و خلیلی و محقق و امر الله صالح و غیره،در بیست سال گذشته در پهلوی اشغال قرار گرفتند و با آنها یکجا در مقابل ما که بخاطر خروج قوای خارجی از افغانستان میجنگیدیم،جنگیدند.
حالا شما مثل کارمل، بر علیه طالبان جهاد اعلان میکنید؟
هم باعث خنده طالبان در مقابل شما میشود و هم بقیه مردم.
گذشته از آن،شما در بیست سال گذشته با موجودیت قوای خارجی در پهلوی شما،نتوانستید،جلو طالبان را بگیرید و آنها موفق شدند دولت را تصاحب کنند.
حالا شما به تنهایی در مقابل آنها چه خواهید کرد؟
راه مذاکره و مفاهمه نیز وجود ندارد.
زیرا همانطوری که شما مجاهدین وقت،بعد از پیروزی تان در جهاد،بخاطر این که بدنام نشوید، اعضای حزب دموکراتیک خلق را در پهلوی خویش نگرفتید.
حالا طالبان چگونه شما را در پهلوی خویش بگیرند و با شما مذاکره کنند؟
طالبان عفو عمومی اعلان کردند و شما میتوانید منحیث افراد عادی جامعه در افغانستان زندگی کنید.
چون طالبان جدیداً قدرت را بدست گرفتند،بخاطر جلوگیری از توطئه علیه آنها،در ادارات دولتی شان کمتر از دیگر اقوام وجود دارد.
بمرور زمان با عادی شدن اوضاع کدر های ورزیده و متعهد به آرمانهای استقلال و آزادی و حاکمیت،از اقوام دیگر نیز پیدا خواهد شد و یا تربیه خواهند شد و شامل دستگاه دولت خواهند شد.

>>>   جنگ جنگ تا پیروزی

>>>   اقای باور بامیک ا
با این نوشتار بی سنجش و بی ملاحظهءخود
آب را به آسیاب طالبان (که هیچ وصفی
ندارند و منبع شان سیاستمدان مغرض پاکستان است ) می ریزانید.
و به تبع از شما چند جناب دیگر به شوق
اینکه تحلیل گرشهرت بیابندبه نامعقولات
پرداخته اند و ایجابات و شرایط روز را
از نظر دور داشته اند .
باافسوس عبدالله نصیب

>>>   شما فکر می کنید کل پول و سرمایه و نفت و گاز آمریکا و جهان را به شما و یا بما افغانیها بدهند کشور درست شده و به صلح و امنیت می رسد؟ هرگز! برای کسی که عقل و شعور و بلوغ سیاسی و اجتماعی نداشته و نتواند مردم و کشور داری کند، چه فرقی می کند که یک دلار و یا یکصد میلیارد دلار در دست و اختیار داشته باشد؟ کشور را قانون و دموکراسی و پایبندی به قوانین حقوق بشر اداره کرده و به صلح و ثبات و امنیت می رساند که ما و دیگر گروههای منازعه در افغانستان فقط یک قرن یعنی صد سال با این ارزش و دست آوردهای سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری فاصله داریم. زنده و پیروز باد صلح و دوستی و آزادی.

>>>   همه اين تلاش ها بي ثمر است ، مهره هاي فراوان در هر زمان و هر مكان به خدمت استعمار در آمده و از احساسات عوام استفاده نموده و اولاد غريب منحيث چوب سوخت استفاده شده تنها چند نفر صاحب پول مؤقتي شده و ديگران خاكستر ميشوند. بيش از چهل سال جنگ ثابت ساخت كه نه جمهوريت ، نه ديموكراسي نه اخوانيت نه طالبي درد ما را كم ساخت ، بلكه همه شان فريب و نيرنگ بود. احمدمسعود اولاً حساب جائيداد فاميلش به ملت صاف نمايد ، سپنتا كه خون و مغزش از پول قاچاق پدر ظالم است حالا داد از عدل ميزند، همچنان خائن نبيل بي اصل، كوفي هوسباز و ديگرانش را مردم مي شناسند.
مردم خودشان ميدانند كه ديگر نوكر بادنجان نمي شوند. همانطور كه طالب قابل نيست اين بي ناموس ها هم جاي پاي ندارند.

>>>   یکی ایشان انسان نیست تمام ایشان ..... این دو طبقه هیچ به درد افغانستان نمیخورد صرف جوانان مسلمان ما را از راه به بیراهه میکشند مسعود اختیار مادر خود را ندارد که برایش بگوید عزت خود را حفظ کن چی ماند یک ملت ضرب المثل است که می‌گوید ک و س در دست طفل افتید خاک پر میکند حالا سیاست افغانستان در دست بچه مسعود است چی خواهد کرد

>>>   کسانی که تجربه خود را داده اند و در طول این بیست سال هیچ قدمی برای نجات کشور و مردم بردانشته اند بلکه فقط به پول و جایگاه سیاسی خود اندیشده اند نه تنها دردی توسط آنان در آینده دوا نمی شود بلکه انان خود عامل چالش و مرض هستند که ملت را به آن گرفتار می کنند. این مطلب روشن و واضح است که طالبان اهل مذاکره نیست چنانکه در مذاکرات قطر برای همگان ثابت شد و امروز که قدرت مطلق را به دست گرفته اند هرگز تن به مذاکره نخواهند داد و با زور سرنیزه بر مردم حکومت می کنند. همگان می بینند که طالبان کمر به نسل زدایی و فارسی ستیزی بسته و سرزمینهای غیر پشتونها را به تدریج در اختیا پشتونهای پاکستانی قرار می دهند اگر غیر پشتونها سست بجنبند به زودی خواهند دید که سرزمینهای خود را از دست داده اند. بنابراین تنها راه علاج مشکل کشور مبارزه و مقاومت دربرابر طالبان است که جز به کشتنو و خونریزی به چیزی دیگری نمی اندیشند و ذاتا آدم کش و خراب کار هستند. چند نفر اگر مانند احمد مسعود در میان اقوام تاجیک، ازبک و هزاره بودند کشور به زودترین فرصت از لوث وجود طالبان پاک می شد.بنابراین احمد مسعود هوشیاری خود را باید حفظ کند تا در دامهای فریبنده این افراد سود جو گیر نیافتد.

>>>   از کوفی وشکریه جان غیر آرایش کردن چیز دیگر ساخته نمی شود بازی نخوری احمد مسعود اسپنتا ونبیل هم باید در میدان بیایند در بیرون هر کس شیر می باشد در داخل خود را ثابت کنند.
اریا

>>>   مسعود بجای شرکت در این نشست های مافیایی با گروه های فرهنگی ؛ سیاسی ؛ نظامی و جریان های متضاد با گروهک تروریستی فاشستی طالبان ؛نشست برقرار کند ؛ مقاومت را گسترش دهد جنگ آوران هزاره ؛ ازبک ؛ ایمان و ... به کوبیدن فاشیست ها برپا کند ؛ جبهه های فرهنگی ؛ سیاسی و نظامی را علیه فاشیست ها فعال سازد و قیام و مقاومت را در سر تا سر کشور و ولایات گسترش دهد و در سوی دیگر دور پشتون جماعت را اعم تر و ماده آن بطور کلی خط بکشد که تاریخ گذشته و حال کشور نشان میدهد اعتماد کردن بر این قوم لجوج اعتماد کردن بر شیطان است همانگونه ملت بر ورزی و غنی اعتماد کردن و ملت را در گل فرو نمودن.

>>>   معشوق رحیم
واژه مقاومت با همه گیرایی و زیبایی که دارد، دارای بار پسیف یا انفعالی است.
مقاومت از نظر دیکارت یعنی اینکه شی یا پدیده زیر فشاری که بر آن وارد می‌شود عقب نمی‌رود و تغییر نمیکند.
مثلآ زمانیکه به سنگی با دست ما فشار وارد میکنیم سنگ به عقب نمی‌رود و تغییری در آن بوجود نمی آید، یعنی اینکه مقاومت می‌کند.
به سخن دیگر پدیده که مقاومت می‌کند تغییر را نمی پذیرد و برای من جا باز نمیکند تا آنرا تغییر بدهم.
از جانب دیگر سنگ همانگونه که مثلآ مانند یک تکه اسفنج عقب نشینی نمیکند و تحت فشاری که بر آن وارد می‌شود تغییر نمیکند از جانب دیگر از آنچه هست، بیرون هم نمی‌شود، بر پدیده بیرون از خو فشار وارد نمیکند و یا نمی‌تواند وارد کند، یعنی همان وضعیت انفعالی یا دفاعی خود را حفظ می‌کند.
آیا این قاعده در مورد نیرو های سیاسی هم صدق نمی کند؟
مثلا زمانیکه یک نیروی سیاسی یا نظامی می‌گوید ما مقاومت میکنیم، آیا به این معنی نیست که می‌گوید، ما اینجا هستیم، در برابر هر نوع فشاری که وارد کنید یک قدم به عقب نمی‌رویم، به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که بالای ما چیزی را تحمیل کند و یا ما را تغییر بدهد.
تا اینجا درست، اما اگر فشاری وارد نشود چی؟ آیا مقاومت برای همیشه مقاومت می ماند و از خود بیرون نمی شود تا دیگران را به مقاومت وادارد؟
نمیدانم تا چه اندازه واژه ها تاثیر بر روان افراد و یا گروه ها دارند، و یا اصلا ندارد. اگر که داشته‌ باشند در آنصورت مقاومت واژه ای نیست که تحرک و پیش‌روی را ایجاد کند.
مقاومت یعنی از خود بیرون نشدن، در خود ماندن و از خود دفاع کردن.

>>>   این استاد مسعود دوباره به کاهدان زد، شما فکر می کنید کل پول و سرمایه و نفت و گاز آمریکا و جهان را به شمابه اصلطلاح استاد مسعود!؟ و یا بما افغانیها بدهند کشور درست شده و به صلح و امنیت می رسد؟ هرگز! برای کسی که عقل و شعور ملی و بلوغ سیاسی و اجتماعی نداشته و نتواند مردم و کشور اداره کند، چه فرقی می کند که یک دلار و یا یکصد میلیارد دلار در دست و اختیار داشته باشد؟ کشور را قانون و دموکراسی و پایبندی به قوانین حقوق بشر اداره کرده و به صلح و ثبات و امنیت می رساند استاد مسعود که شما و دیگر گروههای منازعه در افغانستان فقط یک قرن یعنی صد سال با این ارزش و دست آوردهای سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری فاصله دارید. همین. زنده باد صلح و دوستی و آزادی

>>>   مگر شخص احمد مسعود از خانواده مافیایی نیست؟
مافیا مگر شاخ دارد و دم. احود ولی مسعود، احمد شیاه مسعود از خانواده اش و در کنارش هم امرالله صاح و دهها مافیای دیگر...
شعیب

>>>   آقای معشوق رحیم،
همه آنچه فرمودید به جا
اما
مقاومت در سیاست و در جنگ کمی معنی متفاوت تری نسبت به فزیک دارد.
در سیاست ودر جنگ مقاومت واژه مقابل تسلیم است.
تسلیم شدن یعنی منحل شدن و نابود شدن و مقاومت یعنی ایستادن و مقابله کردن و به پیش رفتن.
وقتی دو نفر با هم پنجه میدهند هرکدام مقاومت اش بیشتر بود ایستادگی بیشتر میکند تا مقاومت طرف مقابل بشکند و دست اش را به زمین بزند.
اینجا مقاومت یعنی تسلیم نشدن و حفظ موجودیت و مترصد فرصت برای پیشروی معنی میدهد دقیقا" چیزی که فعلا" در بعضی نقاط کشور وجود دارد و این یک ریشه یی است در آب که اگر در آب بماند نمیخشکد و در فصل مساعد جوانه میزند و ریشه میدواند و گسترده میشود.
به هر حال پیشنهاد شما چیست؟؟؟
به جای واژه مقاومت چه واژه دیگری را میتوان به کار برد؟؟

>>>   Jamal Abdul Naser Habibi
انتقاد‌ یک تعداد از سیاسیون و بخصوص جوانان مخالف با امارت طالبان از گفتمان ویانا بار دیگر ثابت ساخت که در اپوزیسیون خارج کشور و مخالف طالب شاهد داعیه رهبری زیاد هستیم.
همه مدعیان رهبری هستند یعنی جنرال و سرباز و پیاده نظامی وجود ندارد.
به نظرم طراحان نشست ویانا به موقع و بجا توانستند استراتیژی جدیدی در مقابله با زیاده طلبی طالب به جهان ارائه بدهند و بلوغ سیاسی سیاسیون افغانستانی را به ر‌ُخ جامعه جهانی بکشند.
در گفتمان افغانستان در ویانا صحبت سر جنگ دوباره مطرح نشد چون شرکت کنندگان به شمول احمد مسعود به این درک رسیده اند که اولن جنگ چیز خوبی نیست ‌و ما تجربه کردیم که خشونت خشونت می زاید و در جنگ ها اتفاقات خیلی بدی می افتد لذا در شرایط کنونی همین که مردم اعتماد کنند به کسی می‌تواند قدرت به او برسد .
اما اگر همه نیروهای مخالف طالب بخصوص جوانان بخاطری که در این گفتمان نادیده گرفته شدند همچنان مدعی کلانی ‌و رهبری باشند و به تخریب فرصت های این چنینی ادامه دهند به نظر می‌رسد که باید سال ها در انتظار تشکیل یک اپوزیسیون کارا که بتواند از همه نمایندگی کرده بتواند ‌و مورد قبول جامعه جهانی باشدحسرت بخوریم .
این دوستان بدانند که عدم به وجود آمدن اجماع یعنی ادامه نظام غیر مشروع طالب که در این صورت همه کسانی که به بهانه های مختلف آب نادیده پا از موزه می کشند مقصرخواهند بود و نادانسته پا در مسیری می گذراند و کمک می کنند که این نظام مستبد همچنان به حیاتش ادامه دهد.
صبر آرَد آرزو را ، نه شتاب
صبر کن والله اعلم بالصواب

>>>   مشوره ای مخلصانه ولی انتقادی به برادر محترم احمد مسعود،
خودت باش بهترین ورژن نسل ات خواهی شد؛کسی را کاپی کردی، حتی پدرت باشد، خودکشی کرده ای!... اشاره ای بس است.
گپ های کلان کلان گفتن هیچ دردی را دوا نمی کند؛ فقط نماینگر سادگی شخص است.

اصل: استراتیژی که یک دفعه در یک زمان باعث موفقیت شما شده بود، در زمان بعد استفاده مکرر آن صد فیصد باعث شکست شما است!
پیشنهاد:برادر محترم، یک اصل است که می گوید « اخر و نتیجه عمل خود را در شروع راه و تصمیم خود ببین»
شما چگونه تصمیم مقاومت را اتخاذ کردید، در حالی که طرف شما تا دندان مسلح با اسلحه مدرن امریکای، افراد آزموده و با روحیه... است.

من آدم ساده و عادی برای شما پیشنهاد می کنم، بگزارید این لشکر جاهل و سفاک چند مدتی بالای مردم حکومت کنند؛ و شما هم در عین حال بالای تیم خود کار کنید؛ روزی که کارد به استخوان مردم رسید و ظلم تالب صبر مردم را لبریز نمود؛ آنگاه شما با آمادگی لشکر هزاران نفری آماده و بسیج شده مردم را سوق کنید و با حرکت برق آسا قسمت های از افغانستان را فتح و از تلفات مردم خویش هم کاسته و مردم بی پناه پنجشیر را چنین بی پناه و بی سپر حفظ می کردید.
از خدا بترسید و اگر نمی توانید رهبری، خون مردم را بیهوده هدر ندهید.
و ما علینا الی البلاغ المبین
مردم فقیر

>>>   سلام فقط در مقابل طلبان وحدت تنها راه حل هست دیگه فاسد وجود نداره

>>>   عطا صفوی
قضاوت پیش ازوقت را به صلاح نمیدانم .
بااینکه نمیخواهم منفی گرا بوده باشم ؛ولی تاکید میکنم که قطعا اجازه تکراراشتباه جبران ناپذیر دیروزرانداریم ونباید ازیک سوراخ چندین بار گزیده شویم
بنآ اگر قرار براین بوده باشد ویاهم رهبری جبهه مقاومت ملی به این نتجیه رسیده باشد که بدون درنظر داشت حساسیت های کشورهای ذینفع منطقوی ( چین , روسیه , ایرن وکشورهای آسیای میانه حتی پاکستان ) ؛ بازهم سیاست ها وبرنامه های کشورهای فرامنطقوی یعنی کشورهای غربی را دراولیت کار خویش قرار بدهند ومسیر حرکت از این نقطه بوده باشد ؛ به صراحت میتوانم بگویم که بازهم تکرار تجربه تلخ ناکام دودهه گزشته است واین درحقیقت یک خودکشی سیاسی است ودراینمورد قطعا تردیدی ندارم که این تقابل ها ویران کننده خواهد بود. .
ومن امیدوارم که چنین نبوده باشد ورهبری جبهه مقاومت حتما درزمینه آینده نگری خویشرا داشته اند وضربه این تقابل ها وازگزشته های اسفناک نه چندان دور را باید آموخته بوده باشند و حتی من به این باورهستم که رهبری مقاومت سعی بخرچ بدهند تا سیاست های کلان منطقوی را درسرلوحه کار خویش قرار بدهند ، زیرا درمدت بیست سال اخیرتمامی پل های عقبی رادرزمینه تخریب نموده بودند وبرای خویش یک قبله ( امریکا ) را انتخواب کرده بودند وفکر کرده بودند این ماه عسل تاقاف قیامت ادامه خواهد داشت وچون اسپ گادی بدون درنظرداشت سیاست های منطقوی درحرکت بودند ، واین نوع سیاست مزدور منشانه دراین مدت مارا درمنطقه منزوی ساختند ؛ ولی اکنون زمان آن فراریسده است که درپی ترمیم آن بوده باشند درغیر آن درتاریکی بی انتهایی دیگری فروخواهیم رفت

>>>   در پاسخ بامیک
شما و مسعود و ... باید سالها منتظر بمانید و از ابتدا نیروسازی کنید یا با همین مردم بسازید بلند پروازی شما توجیه ندارد

>>>   شما مردم اموخته دست اي اس اي پاكستان هستيد خود كش بيگانه پرور بهتر است افغانستان زير اثر پاكستان بماند شما به سر يكديگر بكوبيد كار هميشگي خود را ادامه دهيد متاسفانه

>>>   باد مخالف هرکجا بر ضد جهل و عقب گرایی
بجنبد موفق و پیروز باد.مخصوصآ که از کانون های مبارزات ملی خواهانه و نجات بخش که در ماضی قریب پوز روس متجاوز
و هژمونست را به خاک مالیده است ،
به هوش باید بود تاآب را به اسیاب دشمن نه ریزانید .
نجیبه فاروقی

>>>   علی تقوایی
فرار زلمی رسول از جلسه ویانا ؛
در جلسه ویانا استادنظیف الله شهرانی اوزبیک تباربا درتوضیح واقعیت های تاریخی از : نسل کشی ، غصب سرزمینی ، تبعید وآوارگی اوزبیک ها وهزاره ها توسط عبد الرحمن این جلاد « آهنین قلب » سخن گفته است. وبرسیر تاریخی این استبداد وخشونت از همان زمان تا کنون انگشت گذاشته است ، این سخنان برحق استاد بر « زلمی رسول » پشتون تبار سنگین تمام شده است. به بهانه اینکه که براجداد من توهین شده ؛ از جلسه فرار کرده است.
درود براستادنظیف الله شهرانی که ازدردتاریخی ملتهای سخن گفته است که کله منارها ی شان تا هنوز موبرتن انسانیت راست میکند ! فرزندان عبدالرحمن دیر ویا زود مجبورند که گوش های خودرا برای شنیدن استخوان شکنی ها ی اقوام دیگربازکنند. نه اینکه فرار نمایند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است