فایق از سخنرانی در سازمان ملل انصراف داد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۱    ۱۴۰۱/۷/۴ کد خبر: 171409 منبع: پرینت

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل، می‌گوید که افغانستان و میانمار در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی این سازمان سخنرانی نخواهند کرد.
آقای فایق اما در تویترش می‌گوید که در نشست شورای امنیت که در بیست و هفتم سپتمبر برگزار می‌شود، سخنرانی می‌کند.
به گزارش طلوع، او گفته است: «افغانستان و میانمار بنابر توافق و پیشینه که سال گذشته در مجمع عمومی ايجاد گردید و صحبت نکردند امسال هم به همان منوال افغانستان و میانمار در مجمع عمومی صحبت نمی‌کنند. اما قرار است اینجانب در جلسه‌ای شورای امنیت که بتاریخ ۲۷ سپتمبر در مورد اوضاع افغانستان دایر می‌شود سخنرانی و اشتراک کنم.»

در همین حال، وانگ یی، وزیر خارجه چین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که اولویت کشوراش در افغانستان مبارزه با هراس‌افگنی و تلاش برای ثبات در این کشور است.
این مقام بلندپایه چین می‌افزاید که افغانستان هم اکنون از هرج‌ومرج به سوی یک نظم اجتماعی در حال انتقال است.
وانگ یی در باره افغانستان گفته است: «افغانستان در یک مسیر سخت از هرج‌ومرج به یک نظم اجتماعی مبدل می‌شود یک راه مناسب و درست، ایجاد یک چارچوب همه‌شمول سیاسی و سیاست‌های میانه روی است. هدف آن باید از سرگیری توسعه اقتصادی و بهبود و زندگی مردم، پیکار در برابر هراس‌افگنی و مدغم شدن در منطقه باید از اولویت‌ها باشد.»

اما امارت اسلامی می‌گوید که افغانستان در سازمان ملل متحد نماینده‌ی ندارد.
بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، گفت: «امارت اسلامی منحیث یک نماینده واقعی مردم افغانستان باید در سازمان ملل متحد جایگاه خود را داشته باشد و از این مجرا با کشورهای جهان و جامعه بین‌المللی در تماس باشد.»
پیش از این امارت اسلامی در بیستم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی با ارسال نامه‌ای، سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه را به حیث نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی کرد؛ اما این خواست امارت اسلامی از سوی مسوول کمیته سازمان ملل متحد برای پذیرش نمایندگان رسمی کشورها به تعویق افتاد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
فایق
نظرات بینندگان:

>>>   فایق نماینده افغانستان در ملل متحد است.
دلیل عدم اشتراک اش در مجمع عمومی حتما" فشار های قدرت های بزرگ و تهدید های طالبان برای آسیب رساندن نزدیکان آقای فایق در افغانستان میتواند باشد.
اما ملل متحد نمیتواند که پیش از به رسمیت شناختن اداره طالبان در کابل نماینده گروه طالبان را در ملل متحد بپذیرد.
شناخت رسمی حاکمیت طالبان بر ارگ کابل هم نیاز به پوره کردن شرایط جهانی دارد که اولین آن کسب مشروعیت داخلی است.اینکه طالبان حاکم شدن به زور را نشانه مشروعیت میدانند شاید اصلی از اصول قبول شده در هزار سال پیشتر از امروز باشد اما حالا مشروعیت داخلی فقط با گرفتن رای مردم ممکن است.
طالب اصل تساوی شهروندی و یک رای برای یک شهروند را قبول ندارد چون فکر میکند که ( العوام کالانعام) یعنی عام مردم مانند حیوانات است ، پس نیاز به تمکین به رای و نظر عام مردم وجود ندارد و فقط باید علما و آنهم علماییکه اهل حل و عقد باشند میتوانند در تعین زعیم و نظام صاحب رای باشند.در حالیکه در دنیای فعلی هر شهروند بدون در نظر داشت هیچ ملاحظه یی حق انسانی و شهروندی خودرا دارد و یک حق از این حقوق داشتن حق رای است.
حال کار دنیا و ملل متحد بسیار سخت است تا نظر یگ گروه نیابتی مسلط بر یک کشور را بپذیرد یا از قوانین قبول شده جهانی تبعیت کند.

>>>   فایق در شورای امنیت از جانب افغانستان صحبت خواهد کرد.
در جلسه عمومی لازم ندید که به چوکی های خالی صحبت کند چون در لست جلسه در نوبت آخر و در روز آخر در نظر گرفته شده بود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است