پیدا شدن یک گور جمعی در قندهار
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۸    ۱۴۰۱/۷/۵ کد خبر: 171416 منبع: پرینت

یک گور جمعی در منطقه «سپین بولدک» قندهار پیدا شده که هویت دفن‌شدگان آن نامشخص است.
در پی اعلام این خبر، گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل متحد خواهان تحقیقات کامل در این‌باره شدند.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان می‌گوید مهم این است که بقایای این اجساد آسیب بیشتری نبینند تا معاینات پزشکی قانونی به درستی انجام شود.

پاتریشیا گاسمن معاون بخش آسیایی سازمان دیدبان حقوق بشر نیز خواهان همکاری طالبان با سازمان ملل دراین‌باره شد. وی اظهار داشت: برای اطمینان از اینکه این حادثه منجر به قتل‌های تلافی جویانه نمی‌شود، مقامات باید با سازمان ملل متحد و دیگران همکاری کنند تا اطمینان به دست آید که ساحه پاکسازی شده و موضوع تحت بررسی کامل قرار دارد. تا مشخص شود که چه چیزی واقع شده است و دفن‌شدگان چه کسانی هستند. همچنین نیازمندی و نگرانی‌های خانواده‌های قربانیان کاملاً رعایت شود.

در واکنش به این خبر و ماهیت دفن‌شدگان آن، ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت موقت طالبان با انتساب این گور دسته‌جمعی به جنرال رازق، به رادیو آزادی گفت: بلی، یک قبر از زمان ظلم‌های جنرال رازق پیدا شده است.
جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه قندهار در زمان رژیم جمهوریت که در سال 2018 در حمله مسلحانه در این ولایت کشته شد. وی حدود هفت سال قوماندان سرحدی و قوماندان امنیه قندهار بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقوق بشر
گور جمعی
نظرات بینندگان:

>>>   در هنگام انتخابات در افغانستان،قوماندان ایساف در قندهار جلسه یی را با شرکت جنرال رازق قوماندان امنیه قندهار و صاحب منصبان ناتو و افغان،برگزار کرد تا در مورد تأمین امنیت حوزه های انتخاباتی در قندهار،مشوره کنند.
جنرال رازق به قوماندان ایساف گفت که ما برای تأمین امنیت حوزه های انتخاباتی،ضرورت به قوای ناتو نداریم و خودمان امنیت ساحات را تأمین میکنیم.
از طرف دیگر موجودیت قوای شما در حوزه های انتخاباتی،باعث عکس العمل مردم خواهد شد.زیرا مردم به شما به چشم اشغال گران میبینند.
این جواب جنرال رازق به قوماندان ایساف،باعث ناخوشنودی وی شد و قوماندان ایساف درست در هنگامی که در طیاره خویش به قصد ترک قندهار بالا میشد و جنرال رازق در پایین او را بدرقه میکرد،حمله انتحاری بر علیه جمرال رازق را انجام داد و چنرال رازق و یک تعداد دیگر که همرایش بودند،کشته و زخمی شدند.
این مرتبه اول نبود که در افغانستان چنین حملات انتحاری هم از طرف خارجی ها و هم از طرف داخلی ها،بشمول دولت و گروه های مختلف دیگر در افغانستان بر علیه یکدیگر انجام میدادند و گروه های مسلح مخالف را عامل آن میدانستند.
این بدان معنی نبود که گروه های مسلح مخالف عملیات انتحاری انجام نمی دادند.بلکه آنها نیز چنین عملیات انتحاری را انجام میدادند.
این سلسله عملیات های انتحاری و بمب های چسپکی هنوز هم ادامه دارد و این که چه وقت جلو این تهدید های امنیتی گرفته میشود ،معلوم نیست.
اخیراً عملیات های هوایی توسط درون ها یا طیاره های بی پیلوت از ارتفاعات خیلی بلند که طالبان توان دید آن را ندارند،یا سیستم رادار های آنها فعال نیستند و یا این رادار ها توان کنترول این درون ها را ندارند،از فاصله چند کیلومتری هوا که دیده نمیشوند،در پنجشیر،تک،تک قوماندانان طالبان را که این درون ها ،توسط کامره های دقیق خویش،رد یابی میکنند و از هوا بالایشان فیر میکنند و کشته میشوند،طالبان فکر میکنند که نیرو های مقاومت پنجشیر هستند و بالای آنها حمله میکنند و یا آنها را دستگیر و یا افراد بیگناه دیگر را دستگیر میکنند.
پس جنگ افغانستان روز بروز مدرن تر میشود و روزی خواهد رسید که از استیشن فضایی که در فاصله چهارصد کیلومتری در فضا از روی زمین قرار دارد،اهداف شان در روی زمین مورد حمله قرار خواهند داد.
هیچ مرجعی و هیچ قانونی نیز جلو این حملات را گرفته نمیتواند.زبرا آنها ادعا میکنند که ما این حملات را بخاطر ازبین بردن تروریزم انجام میدهیم.

>>>   با تکنالوژی مدرن به راحتی میتوان فهمید که این فاجعه چه زمانی اتفاق افتاده و در آن زمان که ها توان کشتن گروهی مردم را داشتند ، تا پیش از تحقیقات مسلکی یک مرجع با اعتبار جهانی هر نوع اتهام زنی باطل است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است