عباس استانکزی: مدرسه‌ها هر چه زودتر باید باز شود
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۰    ۱۴۰۱/۷/۵ کد خبر: 171418 منبع: پرینت

شیر محمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان در سخنانی در کابل به زمینه‌سازی برای تحصیل دختران در افغانستان تاکید کرد و خواستار بازگشایی فوری تمام مکاتب‌/مدارس شد.
او که در قصر دارالامان در مراسم «تجلیل از روز جهانی گردشگری در افغانستان» حرف می‌زد، گفت: «به صراحت باید بگویم که آموزش بر زن و مرد فرض است، در این زمینه صدها فتوا وجود دارد و هیچکس از فرض بودن آن انکار نمی‌تواند بکند و هیچ نوع مخالفت شرعی در مورد این مساله وجود ندارد».

با آن که بیش از یک سال از حاکمیت طالبان می‌گذرد، در اکثر شهرها دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند. به نظر می‌رسد، مقام‌های ارشد طالبان در این زمینه اختلاف نظر دارند.
آقای استانکزی با تاکید گفت: «دروازه های مدرسه‌ها هر چه زودتر باید بر روی همه بدون تبعیض باز شود».
او افزود که باید به خواسته‌های مردم توجه شود تا فاصله میان دولت و مردم بیشتر نشود.

عدم بازگشایی لیسه های خترانه در افغانستان واکنش‌های زیاد داخلی و بین‌المللی در پی داشته است.
اخیرا با تغییرات در سطح رهبری اداره معارف طالبان انتظار می‌رفت که تصامیمی در این زمینه بگیرند.
طالبان مدتی قبل، حبیب‌الله آغا را منحیث سرپرست تازه وزارت معارف طالبان تعیین کرد. او پیش‎‏تر به عنوان رییس شورای ولایتی قندهار طالبان کار می‌کرد.
معاون وزارت خارجه طالبان به مسوولان جدید وزارت معارف گفت: «تاخیر در باز کردن مکاتب به خاطر وجود مشکلات فنی از امروز به فردا و فرداهای دیگر به مشکلات افغانستان می‌افزاید و روز تا روز فاصله میان مردم و حکومت طالبان را بیشتر می‌کند».

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اخیرا گفت که «یک سال دانش و فرصت از دست رفته که هرگز بر نمی‌گردد. دختران باید بتوانند به مکتب بروند...طالبان باید به آنها اجازه بازگشت بدهد.»
طالبان در گفتگوها با جامعه جهانی نیز وعده بازگشایی مدارس دخترانه را داده بودند، این موضوع حالا تبدیل به اصلی‌ترین مانع در برابر شناسایی حکومت طالبان توسط کشورهای جهان خوانده می‌شود.

شیر محمد عباس استانکزی که به صراحت لهجه در میان رهبری طالبان معروف است در سخنرانی خود گفت: «اگر میخواهیم وحدت ملی را در افغانستان تامین کنیم، باید دروازه های مکاتب/مدرسه‌ها بروی همه باز شود، عدالت یکسان تامین شود و مشکلات اقتصادی همگان بدون استثنا حل شود».
او گفت برای مقابله با تهاجمات دشمن به آموزش ساینس، کیمیا و فزیک نیاز است و این در کوه‌ها و خیابانها فرا گرفته نمی‌شود. او گفت امیدوار است وزیر جدید طالبان این کار را بکند ا وی افزود که در افغانستان استعدادهایی است که در ظرف ده سال تسلیحاتی بسازند که دشمن را در خانه‌اش هدف قرار بدهد و آنزمان خواهد بود که کسی به سوی افغانستان نگاه منفی نکند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عباس استانکزی
مدرسه‌ها
نظرات بینندگان:

>>>   شریعت عباس ستانکزی با شریعت وزیر معروف و منکر فرق دارد.

>>>   Ferdaws Kawish
شیر محمد عباس استانکزی، در مدرسه آموزش ندیده است. شاید به همین دلیل است که با مبانی فکری و مرام استبداد دینی سازمانش آشنایی ندارد. او از دانشگاه دهرادون هند فارغ شده است. دهرادون دانشگاه مشهور نظامی هند است. او بعد از فراغت از این دانشگاه، به تنظیم مولوی محمد نبی محمدی پیوست و بعد با طالب‌ها یک‌جا شد. در امارت اول هم، استانکزی با برخی از پالیسی‌های رژیم موافق نبود و به همین دلیل گویا از طرف ملا محمد عمر از سمت معاونت وزارت خارجه کنار گذاشته شد. بعید نیست که این بار هم به یک سمت کم‌اهمیت گماشته شود.‌ این شخص به دلیل این که مدرسه نخوانده است، نفوذ گسترده در میان طالبان ندارد. ایدیولوگ‌های طالب که از نظر ذهنی در عصر نویسنده‌گان کتاب‌های هفت‌گانه‌ی حدیث زنده‌‌گی می‌کنند، مخالف جدی نقش اجتماعی و عمومی زن هستند. تمام این کتاب‌ها در قرن ۹ میلادی نوشته شده است. روشن است که در آن زمان نه ساینس وجود داشت و نه کانسپت‌هایی مثل حقوق افراد و توان‌مندسازی زنان.

>>>   Kawa Bamdad
جای این آدم در نظام جمهوریت بود. چرا رفته بود طالب شده بود؟ در کنار کرزی و غنی می‌توانست بدون هیچ مشکلی صاحب قدرت باشد و داعیهٔ قومی- طالبی اش را پیش ببرد. یا شاید این هم یک چال باشد و ما تیر خوده بیاریم.

>>>   عطا صفوی
بازی های گربه وموش را نه جدی بگیرید ونه هم تبلیغ کنید.!
زیرا اینها خواست ودستور دیگران را ازبیرون نظر به شرایط واوضاع سیاست های کلان جهانی درزمینه را ونیز اوضاع سیاسی ونظامی داخل درکشور را فقط قرائت وعملی میکنند .بدون تردید این سروصدا ها وگویا درظاهر تفاوت دیدگاه درحقیقت ازیکطرف تافضای سیاسی را گرم نگهه دارند وازطرفی هم ذهنیت های دیگران رامسموم ومصروف نمایند . ازهمه جالب اینکه رسانه های چون بی بی سی انگلیس و رسانه های امریکای که پروژه سازان اصلی هستند فورا به تبلیغ گویا تفاوت نظر بین طالب ها برآمده اند واین سرو صدا هارا بلند تر نمودند..
بنآ آن شرعیت اسلامی فرق بین فرض ومباح برای یک "افغان" اصلا معنی ندارد،زیرا افغانیت تعین کننده است .

>>>   ‏عباس ستانکزی، از معینیت سیاسی وزارت خارجه برکنار و اما همچون والی لوگر گماشته شد. ظاهرآ، هبت الله آخندزاده رهبر طا/لبان، این تصمیم را پس از آن گرفته است که ستانکزی در مواردی با سیاست‌های طالبان به ویژه در بخش آموزش دختران و بسته ماندن مکتب‌های دختران مخالفت داشته است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است