یگانه کارگاه کاشی سازی هرات در معرض نابودی
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۹    ۱۴۰۱/۷/۶ کد خبر: 171421 منبع: پرینت

ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان درهرات هشدار می دهد که کارگاه کاشی سازی سنتی این ولایت که به گفته آنان یگانه کارگاه کاشی سنتی در جهان است در معرض نابودی قرار دارد.
کاهش کارمندان مسلکی کارگاه کاشی سازی هرات به دلیل معاش کم و نبود بودجه از علت های اصلی از پا افتادن این کارگاه گفته می شود.

برخی از کارمندان مسلکی این کارگاه به دلیل کمبود معاش از ادامه کار کاشی سازی سنتی دست کشیده و به کارهای روزمزد روی آورده اند.
محمد نادر ۴۲ ساله نزدیک به پنج ماه پیش از کار در کارگاه کاشی سازی سنتی هرات دست کشید. او اکنون در یک کارخانه تولید مواد غذایی در شهرک صنعتی هرات مصروف کار شده است.
محمد نادر که نان آور یک خانواده پنج نفری است، ماهانه پنج هزار افغانی از بابت کار در کارگاه کاشی سازی سنتی به دست میاورد.

"کارگاه کاشی سازی هرات یگانه کارگاه کاشی سازی سنتی در سطح جهان است. به خاطر اینکه کاشی که در این کارگاه تولید می شود از ابتدا تا انتها از کاشی هفت رنگ، معرق و معقلی و کاشی ساده و همه مراحل توسط دست انجام می شود توسط استادانی که این هنر را سینه به سینه تا اینجا انتقال داده اند و از آن حفاظت کرده اند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کاشی سازی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   تاجران و سرمایه داران هرات پیش از این که دیر شود بجنبید و این فرهنگ اصیل هرات را همایت کنید و نگذارید که دشمنان فرهنگ و ادب و تاریخ هرات به کام دل برسند.
کاشی سازی را حمایت کنید و کاشی های ساخته شده را وقف مسجد جامع و باقی مکان های تاریخی کنید که پول دنیا هرچه بیشتر شود حساب پس دادن اش سخت تر میشود .
بخورید ، بنوشید مگر اسراف نکنید.
آنچه که بیهوده اسراف میکنید را وقف گارگاه کاشی سازی کنید و وجدان خود را بابت حفظ این هنر تاریخی فرهنگی راحت بسازید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است