پاکستان: مستقیما با طالبان کار کنید، نه علیه آنها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۴۰۱/۷/۷ کد خبر: 171444 منبع: پرینت

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان از جامعه بین‌المللی و امریکا خواسته است که به‌جای ایجاد «حکومت‌داری موازی» علیه طالبان، «مستقیما» با این گروه کار کنند.
آقای زرداری این اظهارات را در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرده، اما در مورد «حکومت‌داری موازی» توضیح نداده است.
زرداری در این مصاحبه یک بار دیگر نگرانی کشورش را در مورد موجودیت گروه‌‍‌های تروریستی در افغانستان و تهدید این گروه‌ها علیه امنیت ملی پاکستان مطرح کرده است.

به‌گفته‌ی او، انزوای اقتصادی و محرومیت‌‎هایی که افغانستان پس از تسلط طالبان با آن روبروست، تنها به اقتدارگرایی و افراط‌گرایی دامن می‌زند.
او استدلال کرده است که از طریق کار بیشتر و مستقیم با نهادهایی که تحت کنترل طالبان است، می‌توان بهتر نتیجه گرفت.
وزیر خارجه‌‎ی پاکستان گفته است که برای مبارزه با تروریسم در افغانستان، نیاز است برای ایجاد ظرفیت در طالبان کمک شود، پیش از این که مورد قضاوت در این مورد قرار بگیرند.
بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه‌‌ی پاکستان درحالی به کار مستقیم با طالبان تأکید کرده است که مقام‌های پاکستانی اخیرا نگرانی عمیق‌شان را در مورد موجودیت گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان مطرح کرده‌اند.

مقام‌های طالبان نیز به این اظهارات واکنش تند نشان داده و پاکستان را به «تجارت بر سرنوشت» مردم افغانستان متهم کرده‌اند.
شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان روز گذشته در مراسمی در کابل گفت که مقام‌های پاکستانی در بدل همکاری با امریکایی‌ها میلیون‌ها دالر دریافت می‌کنند.
او مشخصا به حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا به خاک افغانستان اشاره کرد و گفت که شواهد کافی در اختیار دارند که این هواپیماها از کجا وارد خاک افغانستان می‌شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   پسر کو ندارد نشانی ز مادر
تو‌ بیگانه خوانش مخوانش پسر
بلاول پسر بی نظیر بوتو وزیر خارجه پاکستان از کشور های جهان خصوصاً از امریکا خواسته است با طالبان مستقیم معامله کنید نه از طریق حکومتداری موازی ، و ظرفیت های طالبان را بالا ببرید.
این پسر جوان در نقش قدم مادرخود بی نظیر جان برای در زنجیر کشیدن ، بیسواد و و حیشی ساختن مردم افغانستان مجدانه قدم میگذارد ، بلاول که مادرش بینظیر جان دو بار بر کرسی صدارت پاکستان تکیه زد و سرش را فدای فریاد ها و چیغ زدن هایش کرد ، برای افغانستان طالبان را می خواهد که خار در چشم مادران خواهران و دختران ما زنند و وطن را به قرن حجر برند و افغانستان را وحشیستان بسازند . بلی این پسر جوان پیرو مادر خویش در امر ویرانی افغانستان است ، مادری که با صدای بلند گفت طالبان با بر نامه امریکا و پول عربستان سعودی ، فعالیت و کار کرد پاکستان برای ویرانی افغانستان ساخته شدند . بنابراین زن و مرد سیاست مدار پاکستان برای ویرانی و در بند کشیدن مردم ما کمر بسته اند. مردم اوغانستان اگر خرد و هوش انسانی دارند ، این دشمنی و وحشی سازی سیاست مداران پاکستان را بدانند .زنجیر غلامی را از پا ،دست و گردن خویش دور بیندازند ، مانند اولاد آدم باهمدیگر آشتی نمایند و انسان شوند وطن خود را بسازند.
عمر مهربان

>>>   بلاول بوتو زرداری پسر بی نظیر بوتو وزیر خارجه پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس از جامعۀ بین المللی و به ویژه از ایالات متحده آمریکا خواست بصورت مستقیم با طالبان در افغانستان کار کنند.
بلاول بوتو زرداری سیاست غرب را در مورد کار و تعامل غیر مستقیم با امارت اسلامی در افغانستان از طریق موسسات کمکی و بشر دوستانه و نهاد های سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرار داد و این سیاست را ایجاد نوعی حکومت موازی خواند. او تاکید کرد که امریکا و غرب نباید سیاست ایجاد نوعی حکومت موازی را در افغانستان در پیش بگیرد و ادامه بدهد.
بلاول به غرب هشدار داد که سیاست آنها مبتنی بر امتناع از کار مستقیم با طالبان تنها به اقتدار گرایی و افراط گرایی دامن می زند. او گفت که غرب و جامعۀ بین المللی در مبارزه با تروریزم اول به طالبان در جهت ایجاد ظرفیت برای این مبارزه کمک کنند و بعد طالبان را مورد قضاوت قرار دهند.
گفته های پسر بی نظیر به عنوان وزیر خارجۀ پاکستان و اظهارات شهبار شریف صدراعظم این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مثل همیشه با دوگانگی، شیادی و شیطنت ابراز می شود، حکایت از سیاست منافقانه و خرابکارانۀ پاکستان در افغانستان دارد.
پاکستانی ها در حدود نیم قرن است که بر سر افغانستان از غربی ها و شرقی ها و از هر کافر و مسلمان و از عرب و عجم باج می گیرند، اما به افغانستان آنچنان ضربه می زنند و تخریبش می کنند که هیچگاه به ثبات و توسعۀ پایدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نرسد و همیشه ضعیف، درمانده، متفرق و بی ثبات باقی بماند.
محمد اکرام اندیشمند

>>>   قادر آشنا
خود پاکستان هم اگر ارتش پاکستان نباشد یکی دیگر خود را میخورند۰ نفرتهای قومی و سیاسی و گروهی در پاکستان بحد است که اگر سایهء ارتش برای یک ساعت از سر این احزاب پس شود جوی های خون جاری میشود۰ هر رییس جمهور و صدر اعظم که استعفا میکند یا باید کشته شود یا تبعید شود۰ حالا گروه های ائتلافی حاکم در صدد محاکمهء عمرانخان توطئه چینی میکنند تا به چه ترتیب او نا اهل دایمی در میدان سیاست بسازند و انتقام نواز شریف را بگیرند۰ وزیر مالیهء سابق دوران نواز شریف بنام اسحاق دار که متهم به اختلاس ملیونها دالر بود دیشب صحیح و سلامت به پاکستان رسید و امروز اعلام کرد با رسیدن من؛ الحمدلله قیمت دالر پایین آمد۰ مردم افغانستان زمان میتوانند از شر این کشور؛ نجات پیدا کنند که میان خود شان به توافق برسند که آیا مانند پاکستانیها میخواهند یک جامعهء نفاق زده و فاسد و دربدر داشته باشند یا اینکه از آنها آموخته مانند کشور بنگلدیش یا هندوستان بسوی زنده گی انسانی میروند

>>>   سیف الله قربانی
چرا هر تغیرات که بالای نظامِ پاکستان بیاید سیاست لعنتی گری شان در قبال افغانستان تغییر نمکند؟
و این نسل بوتو همیشه در سیاست پاکستان وصل است چرا این رشته کنده نمیشود؟ شاید به نواسه و کواسه اش هم قدرت برسد.

>>>   کشت گر
خوب
این امر سابقه طولانی دارد
درگذشته ها هم طالبان را طالب های بی نظیر بوتو میگفتند
ازبرادذانش مجبور است که حمایت کند تا روح مادر جانش در گور ارام باشد

>>>   Farukh Koriany
نمیدانم اینها چی مجبوریت دارند که تااین حد از پشتونها و طالب دفاع میکنند

>>>   Mohammad Rahim Rahimi
به قول مارتین لوتر کینگ فقید. تا که خم نشوید، کسی سوارتان شده نمیتواند. همه مشکلات و نقایص در وجود خود این ملت و سیاسیون بی خرد اش است.



>>>  

>>>  

>>>  

>>>  

>>>  

>>>  

>>>  

>>>  

>>>  

>>>   بلاول بوتو میداند که طالبان فرزندان نا مشروع مادرش بی نظیر بوتو هستند که از هم آعوشی سیاسی با امریکا و عربستان و اسراییل و انگلیس نطفه گرفته و زاده است و حالا بلاول مجبور است از این برادران خود حمایت کند چون به قیمت عفت سیاسی مادرش زاده شده و در آغوش پاکستان بزرگ شدند و از پستان آی اس آی شیر خوردند و حالا به نیابت پاکستان مشغول پیاده کردن اهداف استراتیژیک پاکستان در منطقه هستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است