آیا در هلمند عرب‌ها حضور دارند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۶    ۱۴۰۱/۷/۷ کد خبر: 171449 منبع: پرینت

شماری از باشندگان ولسوالی‌های جنوبی و شمالی ولایت هلمند به دویچه وله گفتند که از چند ماه به این طرف، شماری افراد مشکوک را دیده اند که به زبان عربی صحبت می‌کنند. اما طالبان حضور و فعالیت عرب‌ها در هلمند را رد می‌کنند.
شمس الله [اسم مستعار] یکی از باشندگان ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند است. او به دویچه وله گفت از چند ماه به این طرف، در ساحات شمال ولسوالی موسی قلعه و در دامنه های کوه، تعدادی افراد مشکوک زندگی می‌کنند که به زبان پشتو صحبت نمی‌کنند.
او گفت: «پدرم این افراد را دیده است. او برای من گفت که آنها پشتو صحبت نمی‌کنند و تنها عربی صحبت می‌کنند. اما طالبان خودشان امنیت آنها را تامین کرده اند و به کسی اجازه نمی‌دهد که به قریه‌هایی که در دامنه کوه قرار دارند رفت و آمد کنند.»
او گفت شماری از کودکان و زنان نیز درمیان این افراد حضور دارند. باشندگان محل باور دارند که این کودکان را «ممکن برای حملات انتحاری» نگهداری کنند.

قدرت الله [اسم مستعار] فرد دیگر است. او که به عنون قومندان پیشین دریکی از لوا‌های قول اردوی ۲۱۵ میوند ایفای وظیفه کرده است، به دویچه وله گفت این افراد مربوط به گروه القاعده است.
او اظهارداشت: «حالا القاعده از همه نقاط سرحدی بیرون رانده شده اند و همه در ولسوالی‌های شمالی و جنوبی هلمند جابجا شده اند تا این مناطق را محافظت کنند.»
او مدعی است، سراج الدین حقانی وزیر داخله طالبان همراه با عرب‌ها و گروه القاعده در تماس است تا برخی مناطق را با استفاده از شبکه [القاعده] تحت کنترل خود نگهدارد. خرید و فروش سلاح و مهمات از موضوعات دیگر است که به گفته قدرت الله حقانی‌ها با استفاده از این اشخاص انجام می‌دهد.
پیش برد جنگ و حفاظت دیگر مناطق کشور به عهده وزارت دفاع حکومت طالبان است.
این فرمانده پیشین ارتش افغانستان همچنان می‌گوید، ضمن اینکه طالبان با القاعده روابط دارند، اکثر افراد اکمالاتی این گروه، باشندگان قبایلی وزیرستان پاکستان هستند.
اوافزود: «برای من برخی باشندگان محل قصه کردند که در والسوالی‌های ناوه، گرمسیر، موسی قلعه، واشیر و منطقه بست در نزدیکی لشکرگاه، شهروندان عرب حضور دارند. گاه گاهی بیرون می‌شوند، اما طالبان می‌گویند که آنها برای شکار آمده اند.»
این نظامی پیشین تاکید دارد که این افراد برای شروع یک جنگ احتمالی دیگر در آنجا مستقر شده اند، زیرا نیروهای خارجی آنان را در ولایات شرقی به شدت تحت فشار قرار داده اند، ‌بنا بر این آنان به ولایت‌های جنوبی جابجا شده اند.

زنان مظنون به همکاری با القاعده با میانجیگری والی هلمند رها شدند.
حمدالله (نام مستعار) که کارمند پیشین ریاست امنیت ملی ولایت هلمند است، به دویچه وله گفت: «در ولسوالی موسی قلعه هلمند کارمندان پیشین اوپراتیفی برای ما گفتند که آنجا عرب‌ها از مدت‌ها پیش حضور داشتند و حالا هم هستند. آنان به لباس مردمان محل بیرون می‌شوند، با مردم صحبت نمی‌کنند و نه هم با مردم زیاد می‌بینند. طالبان از همه آنها حفاظت می‌کنند.»
پس از اعلان جوبایدن رییس جمهور امریکا مبنی بر کشتن ایمن الظواهری رهبری القاعده در کابل، سراج الدین حقانی وزیر داخله طالبان چند روز بعد به ولایت هلمند رفت.
شماری از منابع به دویچه وله گفتند که جسد ایمن الظواهری در میان ولسوالی‌های باغران و موسی قلعه هلمند دفن شده است، اما ساکنان محل در این مورد معلومات ندارند.
این منابع افزودند: «وقتیکه وزیر داخله طالبان به هلمند آمد، عرب‌ها را از نقاط مرکزی شهر بیرون کردند و در ولسوالی‌ها جابجا کردند، زیرا آنها در آنجا هراس داشتند.»
عزیر معارج دیپلومات پیشین در لندن و تحلیل گر مسایل سیاسی به دویچه وله گفت یک تعداد شهروندان عرب به هدف سهم گرفتن در باز سازی میدان های هوایی افغانستان در چندین ولایت فرستاده شده بودند و حالا در آنجا ساکن شده اند.
او می‌گوید شماری از آنها به این نام ساکن شده اند که پروژه‌های زراعتی را به پیش می‌برند. گفته شده است که چنین افراد مشکوک در عینو مینه کندهار و ولایت فراه نیز دیده شده اند.
معارج افزود: «سه گروه عرب‌ها به افغانستان آمدند. یک گروه آنان برای فعال سازی مجدد میدان‌های هوایی، گروه دیگر برای ایجاد باغ‌های زراعتی و گروه دیگر تحت عنوان شکار پرندگان در شماری از ولایات جابجا شدند. این گروه در آنجا (هلمند) مسکن گزین شده اند و پاکستان نیز از این موضوع آگاه است.»

دکانداران هلمند: طالبان فروش اجناس به مشتریان زن را منع کرده اند.
اما عبدالنافع تکور سخنگوی وزرات داخله حکومت طالبان به دویچه وله در مورد حضور عرب‌ها در ولایت‌های هلمند و قندهار گفت: «ما خبرها در مورد حضور عرب‌ها در ولایت‌های هلمند و قندهار را رد می‌کنیم و تاهنوز هیچ کس تحت نام شکار در آنجا نرفته است و نه هم وجود دارد.» تکور افزود در این زمنیه معلومات بیشتر جمع‌آوری و بامردم شریک خواهد کرد.
باشندگان ولایت هلمند در حالی از حضور عرب‌ها و افراد مشکوک ابراز نگرانی می‌کنند که اخیراً گشت زنی طیاره‌های بی سرنشین در فضایی هلمند و شماری دیگر ولایات افغانستان در صفحات اجتماعی خبرساز شده است.
شماری از باشندگان هلمند خبر داده اند طی یک سال گذشته شاهد سه مورد حمله طیاره‌های بی سرنشین بودند. هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی شورابک هلمند، یک مرکز در ولسوالی واشیر، و اخیراً یک مرکز در ولسوالی گرمسیر از نمونه‌های این حملات است.
مردم نگران اند که با حضور این گونه افراد مشکوک ممکن این حملات بیشتر شود و از افراد ملکی قربانی بگیرد.
طالبان اما این خبرها را همواره رد کرده اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هلمند
عرب‌ها
نظرات بینندگان:

>>>   ..... اگر باز هم امده باشد مشكل چه هست؟ امروز مردم ما هم در هر جا زندهگى مى كنند ايا مردم ما هم تروريست هست؟ ! اين سفسته تروريست و تروريست بازى فقط و فقط طعام دهن بد بوى مذدوران امريكا و استعمار غرب هست! نوش جانشان خدا كند ديگر هم مهاجرت كنند و در افغانستان و زندگى كنند!

>>>   در هلمند تریاک است و یورانیم
همه حشرات دور این دو عسل پرسه میزنند.

>>>   تشویش نکنید وقرار چارزانو بنشینید.
تاوقت که احمق وبیسوادوبی شعور وبی وجدان رامسلمان خوب واماتحصیلکرده وباشعوروباوجدان راکافر وملحدوبیدین خطاب کنیم ،روز وروزگارهمین است که داریم ویقین کامل دارم یوم البد تر پیشرو است.زنده باداتاترک.
عاقل

>>>   عاقل بچو
یک سرش را کش میکنی سر دیگرش را رها میکنی.

>>>   به نویسنده (عاقل بچو)!
پیام من واضح وروشن است.اماهمه انهاییکه درصف فکری تواند،درک وسواد شان هم درسطح توست.گلب الدینه سلام بگو.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است