جنک، علیه دانش و دانشوری است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۱    ۱۴۰۱/۷/۱۰ کد خبر: 171473 منبع: پرینت

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
این جنگ آتش زیر خاکستر گاهی علنی و گاهی هم مخفی قطعا تازه آغاز نگردیده است؛
این جنگ علیه تاریخ؛ زبان؛ فرهنگ و بالاخره هویت خراسان زمین از زمان عبدالرحمن پدر سادیزم افغانیت آغاز و توسط فرزندان اش از امان الله؛ طرزی بنیانگزاران فاشیرم افغانی گرفته، تا نادر، مومندی ها، کرزی، غنی و طالب ادامه دارد. این جنایت تاریخی را هیچکسی نمیتواند پنهان کنند و حتی شما در این سند تاریخی به خوبی تعصب نواسه عبدالرحمن (امان الله) قبیله پرست را مشاهد میکنید؛

وقتی به امان الله بعد از لقب خدادادی "غازی" که در هیچ جنگی شرکت نکرده بود، رسما پیشنهاد لقب (امیرالمومنین) را مینمایند؛ وی به نوعی از این لقب خودداری میکند و گفته میشود محمود طرزی یعنی پدر زن اش و نیز مشاورین ترکی بخاطر این واژه و القاب دینی و مذهبی ممانعت میکنند. ولی امان الله گویا این شاه عادل و مترقی.... در مورد این پیشنهاد میگوید: "هروقت که زبان "افغانی" در همه نقاط مملکت افغانستان و در بین مامورین ما رواج یافت؛ البته خودم در قبول کردن آن حاضرم".
در حقیقت وی به هدف شوم نرسید این پروژه ناتمام ماند و فرار کرد و حاکمان بعدی شروع به تحمیل "پشتوتولنه" نمودند که اینهم نتیجه نداد؛ اما در بیست سال اخیر آن پروژه امانی را با استفاده از نام جمهوریت و امارت کرزی – غنی و اکنون طالبان در حال تکمیل کردن هستند.

احمد شاه مسعود با تمام تار و پود وجودش این را درک کرده بود و سنجیده این را گفته بود "جان برادر، عملیات برای ادبیات است".
بلی هموطن و همتبار باعزت من هوشیار باش!
این جنگ گاهی علنی و گاهی هم در خفا برای نابودی من و تو است؛ اما این جنگ با نیرنگ خاصی در زیر پوست پرچم دین؛ اخوت و برادری؛ دموکراسی؛ ملی گرایی سال هااست چون مرض کشنده جریان دارد و ما هم متاسفانه بدون اینکه عاقبت اش را درک کرده باشیم با این طرز تفکر خانمانسوز همسویی کردیم.

همتبارمن! دیگر منتظر این نباشید که از پرده غیب چه بیرون میشود، بلکه قلم و قدمت را به حرکت بیاور، زیرا هریک ما مسوولیت تاریخی در قبال این سرزمین داریم؛ در غیر آن آب و نان؛ هوا و حتی شیر مادر برای من تو حرام خواهد بود.

عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ
دانش
نظرات بینندگان:

>>>   هموطنان ما که در خارج از مملکت زندگی میکنند اولین مکلفیت شان این است که فرزندان شان در پهلوی دروس مکتب و دانشگاه زبان مادری خود را هم به گونه گفتاری و هم نوشتاری و هم شنیداری و هم رو خوانی به وجه احسن بیاموزند.
نگذارید که ریشه زبان مادری در اولاد تان قطع شود چون قطع ریشه زبان مادری قطع فرهنگ و تاریخ است و رها کردن نسل های در غربت در یک کشتی سرگردان زبانی و فرهنگی.

>>>   توثع داشتن زندگی انسانی توام با امنیت روحی و روانی و فزیکی و اجتماعی و اقتصادی در حاکمیت گروه تروریستی طالب امر محال است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است