ايران، چين، روسيه، پاکستان و هند در افغانستان
پاكستاني ها از حاكميت نسبت اخاذي بيشتر از غربي ها و دريافت كمك هاي بيشتر مانند چند سال گذشته از افغانستان فاصله گرفت و آنرا حامي تروريزم خواند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۰    ۱۴۰۱/۷/۱۱ کد خبر: 171483 منبع: پرینت

ايران با چين و روسيه در افغانستان پيوست، هند در انتظار است. پاكستان اخطار مي دهد و كمك مي طلبد.

١- حركات دراماتيك در اطراف مساله افغانستان در جريان است.
١-١ آمريكا در آسياي ميانه با كشور هاي هم پيمان روسيه تاجيكستان و ازبيكستان با هم مي شود و سفر هاي وزراي خارجه اين كشور ها براي همه جالب آمد.
و حالا رقباي امريكا به جوش آمده اند:
٢-١ چيني ها از دهليز يك خط يك راه معموله تجاري بزرگ را تا سرحد افغانستان - حيرتان مي رسانند و اقتصاد افغانستان را تقويه مي دارند.
٣-١ روس ها قرار داد تجاري را كه از ديد يكسال تجارت خارجي حاكميت افغانستان بيسابقه است با حاكميت افغانستان به امضاء مي رسانند.
كه اين هم تعجب انگيز بود.
٤-١ حالا ضلع سومي جي ٤ يعني ايران دست بكار شد و قرار داد نفت و گاز را با حاكميت افغانستان به امضا رسانيد.
روز گذشته ٢٧ سپتامبر فقط بعد از چند روز از امضا قرار داد روس ها با حاكميت افغانستان.
٥-١ ضلع پنجمي هندوستان در راه است تا قرار داد را با حاكميت به امضا رساند.

٢- پاكستاني ها از حاكميت نسبت اخاذي بيشتر از غربي ها و دريافت كمك هاي بيشتر مانند چند سال گذشته از افغانستان فاصله گرفت و آنرا حامي تروريزم خواند.
عادت هميشگي، دوختن جيب هاي بزرگ.

٣-اصل گپ:
١-٣ گروپ قدرت هاي منطقوي جي ٤ (روسيه، چين، هندو ايران) مي رود كه جاي خالي شده امريكا و غرب را درافغانستان بگيرد.
اين امر را آمريكا اجازه نمي دهد، اين را خوب مي دانيم.
٢-٣ با قرارداد ايران با حاكميت افغانستان ديده مي شود بازار افغانستان ميان اين كشور ها تقسيم شده است و حيات سياسي اينكشور ها با افغانستان گره خورده، بود و نبود مي تواند افغانستان باشد.
حاكميت افغانستان در بدل اين قرارداد ها زمينه مساعد امنيتي را براي رسيدن كالا هاي روسي به جنوب آسيا و كالا هاي ايراني به آسياي ميانه و بازار كالا هاي چينايي را فراهم مي كند.
٣-٣ با اين قرار داد ها سياست بازدارنده شكل مي گيرد و حاكميت هيچگونه مداخله در كشور هاي آسياي ميانه نمي كند.
رشوت سياسي و ساكت كردن ها.
خواست شانگهايي ها.

٤- مساله افغانستان وارد فاز دوم خود شد، آرايش منطقوي تغیير خورده است، اين امر مي تواند:
١-٤ آرامش و صلع در پي داشته باشد به شرط آنكه در پشت پرده قدرت ها به توافق رسيده باشند.
٢-٤ باعث رقابت هاي شديد و قاتلانه قدرت ها در افغانستان خواهد شد.
احتمال زياد مي رود.
٣-٤ قدرت ها براي جنگيدن و دور كردن فشار از ساحه حياتي آنان افغانستان را براي زور آزمايي ديگر انتخاب نموده اند، دور و خارج از کشور هاشان، تنور افغانستان را آتش می زنند، آتش گازی.
كاش اين مورد اشتباه باشد.

استاد مسعود
واشنگتن ستيت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ايران، چين
روسيه، پاکستان و هند در افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Breshna Basarkai
موضوع افغانستان بسیار پیجیده به نظر می رسد اګر چین وروسیه در افغانستان مداخله کند قبول امریکا نه خواهد بو د امریکا بست سال په میلیارډ ها ډار مصرف کرده که مستقر بماند حا لا هم در فعالیت است.
به امید افغانستان مستقل وازاد

>>>   Ainuddin Bieg
روسیه امروز در نشست کشور های مشترک المنافع نگرانی عمیق خودرا از گرد آمدن تریست های بین المللی ابراز کرد و نمونه آنرا حمله بر سفارت خود گفت و گفت که می خواهند به آسیا میانه بیایند و باید جلوگیری شوند .

>>>   Mohammad Sarwar Azizi
سلام و محبت،
تحلیل و‌ پوست های شما قابل قدر است. به دستان برکت و قلم تان همیشه پر از رنگ باد.
به نظر بنده امریکا از افغانستان دست بردار نیست. بسته های نقدی و کومک های بشری مستقیم و غیر مستقیم بشری امریکا نمایانگر علاقه این کشور با افغانستان است و نخواهد گذاشت تا جایگاه خویش را در قلب آسیا که از اهمیت خاص برخوردار است، از دست دهد و چین، روسیه، ایران ، هند و حتی پاکستان در افغانستان به اهداف بزرگ شان دست یابند.

>>>   Lemar Afghan
در حالت وخیم کشور ومردم ما همچنین فکروحالت مغشوش هر شخص از کشور چه درداخل وخارج هنگامیکه درصفحه فیسبوک و یوتوب پوست ' شعر' وهرمتن راکه میگذارید انرژی میگیرم ' چشمانم روشن میشود ' یگان خنده به لب ما میاورد ' نو تاسی دی الله راته ژوندی لری 'ښاداو اباد اوسی ' کاشکی دا وطن تاسو غوندی زړه سواند او خلگو مین یو لس کسان درلودلای ' خو شکر چی تاسو لرو '

>>>   عاصم عليزى
تغییر بازی اقتصادی منطقه یی باعث میشود که افغانستان بین قدرت های منطقه ۔ از عقلانیت وچال های سیاسی استفاده کند که این امر وابسته به هنر بازی سیاسی میشود ۔ در غیر آن مشکلات زیاد امنیتی و اقتصادی را متحمل خواهد شد ۔ پاکستان بخاطر منافع اقتصادی اش دست به هر کاری بدستور امریکا خواهد زد ۔

>>>   Najeeb Fazel
ایکاش که مردم وطن ما هوشیار شوند و این زدوبند های قدرت های هژمونی را که همانا جنگ افروزی برای نفع خود شان است بدرستی درک نمایند . افسوس به حال ملت بیچاره افغانستان

>>>   Mohamdjantgool Khan
باور کامل داریم اگر به طالبان مهمات جنگی فراهم شود میتوانند امنیت در سراسر کشوذ تامین کند.
طالبان باید در دیدگاها شان تجدید نظر کند

>>>   Ebrahim Rahimi
چیزی که مشخص است این است که امریکا با استفاده از گروهای تندرو پاکستانی داعش را در ساعات شمال بوجود می‌آورد. پاکستان همیشه به فکر پور کردن جیب خود است د فکر چین و هند نیست هر کس پولش بیش سهمش بیش. و اینکه مناطق شمال بزودی ناامن خواهد شد. برای جلوگیری این بحران, اتحاد ساحات شمال با ساحات پشتون و همدیگر پذیری است که فکر میکنم بعید باشد.

>>>   سید عبدالرحیم سادات
اگر طالبان به دامن شرق بیفتد یقین دارم که شیطان بزرگ تحمل نمی کند دوباره مخالفان طالب را تمویل و تجهیز می کنه
آغاز یک جنگ خونین داخلی آغاز میشه متأسفانه طالبان نیز با انحصاری گرایی قدرت و فرهنگ بیشتر از پیش زمینه را فراهم ساخته است.

>>>   بصير احمد حسين اوغلي
یک روی این گفته‌ها کاملا واضح است که این ارتباطات تجارتی بیشتر از هر کشور برای افغانستان تاثیر مثبت دارد
و از سوی دیگر این ملایمات تجاری کاملا مشخص است که از مجبوريت با حاکمیت افغانستان قرار‌ داد و ارتباط قایم میکنند
و اين تجارت‌های بزرگ که به زودی آغاز می‌شود و بعید نیست که بزودی از هم نپاشد!
و این را هم باید درک کرد که امریکا کِرم خر است!
به زمين آمريكا فرو ميرود و از ميدان هوايي بگرام سر ميكشد

>>>   Sayed Quraishi
امید است که‌ افغانستان در این آرایش جدید قدرت های منطقوی با گردن فراز، لباس های شیک وطنی در تن، سوار بالای اسپ قطغن زمین وضیعت را به نفع خویش در اتحاد و همدلی با همه اقوام این سرزمین درخشش و برنده وضیعت گردد.

>>>   کلیم الله سلیم بهمن
این مسئله را چند دهه قبل شما در یک جمله کوتاه ولی معنی طویل، پیشبینی نموده بودید، یعنی «نه دوست دایمی وجود دارد و نه دشمن دایمی، فقط منفعت دایمی وجود دارد»، اینجاست که تغییرات دراماتیک و یا اعجاز سیاست اقتصادی را تنها اهل خبره و دوراندیشان ژرف نگر می توانند مدیریت نمایند وبس، ای کاش از ارشادات اکادمیک تان استفاده اعظمی و مؤثر صورت گیرد، شاد و برومند باشید.

>>>   Abdul Rauf Guzaar
فکر میشود که حریف با طرف "معاهده" بدرقم رو به رو شده باشد و آرام نمی نشیند و با استفاده از کارت جدید بنام جنگ داخلی وارد میدان میشود.

>>>   Alhaj Ahmad Masoud Azimi
متاسفانه استاد گرامی گپ از این چیز های گذشته اوضاع با گذشت هر روز در افغانستان بد بد تر می شود حضور سنگین گروهای تروریستی و باند های تبهکار و قاچاقچیان مواد مخدر در شمال و در نزدیکی های مرز های کشور های آسیای میانه روسیه و درکل کشور های مشترک المنافع را سراسیمه ساخته آغاز جنگ های داخلی در سر اسر کشور و قیام های مردمی سناریو ی جدید یست که در راه هست

>>>   Obaid Massoud
اگر واقعاً قرار است افغانستان میدان جنگ شدید قدرت ها شود، پس راه حل چیست؟

>>>   Abdul Wakil Karimi
افغانستان ثابت سیاست را تعقیب نمی کند بنا پیش بینی ها هم ثابت بوده نمی تواند گاه با این ‌گاه با آن خود را بازی دادن و آب به آسیاب دشمن انداختن است
روس امریکا به توافق نرسند کشور ما آرام نمی شود

>>>   Ab Qader Hamidy
نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان می‌گوید امکان بازگشت افغانستان به جنگ داخلی وجود دارد، جنگ چه زمانی خواهد سرشکار میکنند،

>>>   Zee Khan
سلام استاد محترم آیا مصاحبه امروز پوتین را دید اید یکبار بی بینید بعد به ادامه این نوشته تان تبصره تان را بنویسید چون همین حال در آسمان کابل به جای یکی دو دانه طیاره بدون سرنشین پرواز دارد و دیروز هم طیاره بی ۵۲ در جنوب کشور پرواز داشت چی فکر میکنید آیا آمریکا ۱۱ سپتمبر را بار دیگر تکرار نخواهد کرد؟

>>>   محمد داوود حیدری
شکر متن شما را نخواندم اگر نه زاره ترق میشدم ممکن که صد فی‌صد چنین بود و خواهد شد .
ختم گپ خودم : افغانستان یعنی مملکت من همیشه باید خون بخورد ، خونریزی کند و خون جاری باشد .
تا اهداف گرگان قدرت تشنه اقتصاد سیاسی برای بقای خود نه در کشور خود شان بلکه در کشور من سیاست را تحویل دهند و سیاست تحویل بگیرند،در صورت ضرر نسبی دو باره ما را به حال ما رها نمایند و حاشیه بروند.
ای وطنم چرا قلب آسیا شدی

>>>   Haji Ahmad Seyar
جناب استاد محترم سلام درقدیم ها گفته بودند هرکی کابل را دقیق اداره کند دهلی را میتواند اداره کند اگر کشور های همسایه وجم شانگهای متوجه شوند به خنده بخورند خوب بهتر اگر نه شما خودمیدانید که اب خاک سنگ کو گل گیاه افغانستان قاب عضم نیست یا در گلو یند میشود یاد معده ویا درمری

>>>   Arian Zorawar
استاد عزیز به گفته شما شانگهایی ها در صدد پر کردن جای خالی امریکا در افغانستان است آیا این امر امریکا را وا نمیدارد تا دو باره علیه حاکمیت فعلی دست به تهاجم بزند؟

>>>   Obaid Ghafoori
این مثأله به احتمال زیاد می‌تواند به سود افغانستان باشد
اگر افغانستان در احاطه آمریکا باشد کشور های نامبرده افغانستان را حیات خلوت جنگ نیابتی خود می‌سازند و با آمریکا مقابله می‌کنند اما اگر در احاطه قدرت های منطقه باشد افغانستان از شر آمریکایی جنگ انداز خلاص شده به مثل کشور های دیگر آسیایی میانه به یک کشور بدون جنجال و مشکل تبدیل شده به حرف بزرگان گوش میکند
به هر طریقی که شده دست آمریکا و پاکستان باید از افغانستان کوتاه شود تا شرایط در افغانستان بهتر شود

>>>   Faizanulhaq Faizan
تحلیل عالی ولی مسله اوکراین آهسته آهسته به خاموشی می‌رود می ترسم که آتش جنگ در کشور ما برگشت نکند زیرا افغانستان هم میدان رقابت رقیبان است
ببینیم که چه خواهد شد امیدوارم دوباره آتش جنگ شعله ور نگردد

>>>   Farhad Yousofzai
کاش به خیر افغانستان تمام شود.
نظر‌شما درباره پافشاری روسیه وچین برای کشاندن هند‌، المان وبرازیل منحیث عضودایمی‌سازمان‌ملل چی پیامد های دارد وتا چی حد میتوان این کارصورت بگیردوچرا روسیه این‌دعیه را به پیش گرفته هست چی سودی درپی‌دارد برای روسیه

>>>   داکترداوری
بالآخره افغانستان ازچنگ کشورهای غرب نخواهد برآمد وجالب این است پاکستان گوش تو است اجیب کار

>>>   Rohullah Sadat
با درنظر داشت موارد فوق آیا آمریکا ومتحدین اش درقبال مسئله افغانستان بی تفاوت خواهد ماند ؟

>>>   سید محمد علوی
آمریکا چین، روسیه و ایران را غافل گیر خواهند نمود. با یک چرتکه ساده می‌توان به این جمع بندی رسید؛ پاکستان و قطر از مستعمرات سنتی غرب هستند و حامی فعلی افغانستان نیز کشورهای خلیج و پاکستان هستند. پاکستان به منزله سرباز و نوکر غرب عمل می‌کند. از ما گفتن بود

>>>   M Azam Esmati
استاد محترم اگر سیاست خوب چلند پیداکند بهترین را ه برای افعانستان هم مثلی وقت وزمان طاهر شاه مرحوم که ازهمه به نقع افعانستان استفا ده کند مگر جا سوس ها خا موش شود مثل وقت داود خان راپوربازی کند .شما وامثال شمانخبه گان کارکنید در عیر ان مسولیت خواهند اشت. درملک بیگانه که از خود نمی شود وسلام

>>>   AN Solhdost
اگر هند هم با سایر کشورهای یاد شده دریک تعهد واقعی و دایمی دریک محور با هم بپیوستد یک قدرت منطقوی بمیان خواهد آمد ، بدون شک پاکستان درانزوای منطقه قرارمیگیرد وباگذشت زمان بادرنظرداشت ضعف اقتصادش درپیوستن با ممالک ذکر شده رو خواهد آورد.
اینکه امریکا کدام پلانهای خودرا بکار می برد دیده شود.
>>>   سیاست دوران عبد رحمن بچه اوضل در حال تکرار شدن است.
G4 با بستن قرار داد ها با طالبان بر یک پیمان و تعهد نا نوشته شده مهر تایید میگذارد.
دو عنصر معم این پیمان این است.
۱. طالبان بیرون از مرز های خود جلو هر نوع تعرض و تهاجم را بر ضد کشور همسایه باید بگیرند و از نفوذ تروریست های جهانی در آسیای میانه و ترکستان شرقی و سیستان و بلوچستان ایران جلوگیری کنند.

۲. طالبان در امورات داخل افغانستان دست آزاد دارند تا با مردم افغانستان هرچه خواستند بکنند و این سیاست داخل که همانا سیاست تک قومی و تک زبانی و تک مذهبی ساختن افغانستان است از جانب G4 مورد مواخذه و تنقید قرار نمیگیرد.

و حالا طالبان با وارد کزدن دو ملیون پشتون یاغی و تروریست از قبایل پاکستان هم پاکستان را در پاک کاری نواحی قبایلی از وجود تروریست های شریر پختانه و پختون و پتان یاری میرسانند و تیوری فاشیستی دویمه سقاوی و پشتونیزه کردن سمت شمال را کلید میزنند.
اما
اینکه خداوند چه تقدیری بر این ملت مقدر کرده و اینکه مردم شمال و در مجموع اقوام غیر پشتون و پشتون های غیر فاشیست چه اقدامی میکنند باید منتظر ماند.

>>>   اینکه این اتفاقات به سود یا ضرر افغانستان باشد مشخص نیست ولی مشخص است که راه آبادی افغانستان از سرمایه گذاری و گره خوردن منافعش به منافع منطقه میگذرد.

>>>   در زمان ظاهرشاه که داود خان صدر اعظم بود،سفر های زیادی به امریکا و شوروی داشت.
یکی از ژورنالستان از او پرسید که مقصد این سفر هایت به این دو کشور متخاصم با یکدیگر چیست؟
داود خان در جواب گفت:من سگرت امریکایی را با گوگرد روسی آتش خواهم زد.
ژورنالست در جواب گفت: احتیاط کن نیم سوخته این سگرت را در جایی نیاندازی که حریق شود.
داود خان به ژورنالست پوزخند زد.
ظاهر شاه داود خان را از صدارت با تغیر قانون اساسی برطرف کرد. ده سال بعد داود خان با حزب دموکراتیک خلق افغانستان یکجاشده بر علیه ظاهرشاه کودتا کرد و گوگرد روسی را بدست آورد.بعداً یکی یکی اعضای حزب دموکراتیک خلق را که در دولت اش مقرر کرده بود،برطرف کرد.از روس ها برید و به پاکستان و ایران و عربستان رفت و با غرب یکجا شد و سگرت امریکایی را بدست آورد.
سگرت خود را روشن کرد و نزدیک نیم سوخته شدن شد که انقلاب ثور شد و نیم سوخته سگرت داود خان در مابین ارگ در شهرکابل در افغانستان افتاد.
این نیم سوخته سگرت حریقی را در افغانستان برپا کرد که حالا چهل و چهار سال میشود،هنوز هم این حریق خاموش نشده است.

>>>   بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با الجزیره گفته است که "افغان ها گرسنه اند، اول غم گرسنگی آنها باید خورده شود، مسئله مکتب های دخترانه افغانستان مربوط به جامعه بین المللی نیست بلکه به جهان اسلام و پاکستان مربوط می شود."!
ای فراری بابای کوته اندیشان و دیگر سیاست مداران مفسد! با این ملت چی کردید که امروز باید یک جوان سی و پنج ساله پاکستانی برای رفتن و یا نه رفتن فرزندان من و شما به مکتب، تصمیم بگیرد!؟
خدا حساب این ملت را از اشرف غنی، کرزی، عبدالله، سیاف، خلیلی، صالح، محب، شریکان قدرت شان و... که جز خیانت و فساد چیزی در پروفایل شان نیست، بپرسد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است