صدور فرمان تخلیه برای ۴۰۰ خانواده در تخار
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۸    ۱۴۰۱/۷/۱۴ کد خبر: 171501 منبع: پرینت

شماری از باشندگان ولسوالی خواجه بهاءالدین ولایت تخار می‌گویند که کوچ اجباری ۴۰۰ خانواده در روستای مهاجر قشلاق این ولسوالی، بنا به دستور طالبان آغاز شده‌است.
گفته می‌شود که آنان ۳ روز مهلت دارند تا این روستا را تخلیه کنند.
دو باشنده محلی به افغانستان اینترنشنال گفتند که سه شنبه دستور تخلیه به این خانواده‌ها داده شد و روزچهارشنبه، دستکم ۱۰۰ خانواده از آنجا کوچ داده شدند.

به گفته منابع، اگر خانواده‌های مذکور در مدت ۳ روز این روستا را ترک نکنند، "به زور از خانه‌های شان اخراج خواهند شد و حق انتقال وسایل و لباس خود را هم نخواهند داشت."
یک باشنده محل به افغانستان اینترنشنال گفت که زنان، کودکان و مردان در دشت‌ها متواری شده و حتا توان خرید خیمه را ندارند.

با این حال، یک مقام‌ طالبان در تخار صدور فرمان تخلیه برای ۴۰۰ خانواده را رد کرد.
نیکزاد مهاجم، سخنگوی والی طالبان در تخار به افغانستان اینترنشنال گفت که اسناد دست داشته مردم محل و گروه‌های تازه وارد به خواجه بهاءالدین، در دادگاه بررسی خواهد شد و بربنیاد آن، تصمیم گرفته خواهد شد.

پیش از این، هیاتی از طالبان از مرکز به محل رفته بود و گزارشی را در مورد وضعیت تهیه و برای تصمیم‌گیری به شورای وزیران طالبان سپرده بود، اما این شورا تا اکنون در این مورد چیزی نگفته است.
درگیری میان باشندگان محل و گروه‌هایی که گفته می‌شود به زبان‌های پشتو و اردو صحبت می‌کنند، از چند ماه به این‌سو ادامه دارد. این مردم ادعای داشتن اسناد قانونی را طرح کرده اند.
اما باشندگان محلی استدلال می‌کنند که این افراد، با حمایت طالبان، خواهان اسکان در خواجه بهاءالدین اند و مردم بومی را که از سال های دور در آنجا زندگی کرده‌اند، به زور از خانه‌های شان اخراج می‌کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرمان تخلیه
۴۰۰خانواده تخار
نظرات بینندگان:

>>>   در ....تان به حدی افراط میکنید که نه مورد قبول شخص عاقل میباشد ونه هم جاهل. همه میدانند که در دوران اشغال شوروی به اثرظلم وفشار شورای نظار تحت رهبری مسعود نوکر منش اکثریت پشتون های ولایت تخار مجبور به ترک وطن شدند وراه ههجرت را طرف پاکستان در پیش گرفتند. اکنون همان مظلومین بعد از ۴۰ سال اوارگی از مهاجرت به وطن خود برگشتند واز حککومت طالبان خواستند که ملکیت های پدری ضبط شده ایشان طبق قانون شرعی از ظالمین مسترد وبرایشان تسلیم گردد. واقعا که حق غالب وباطل مغلوب شدنیست ،منتهی صبر وحوصله به کاراست واین هم یک درس عبرت است برای ظالمین وجنایت کاران عصر.

>>>   خواجه بها الدین مرکز مقاومت اول بود و اینبار پاکستان با جابجایی پنجابی ها و پشتون های پاکستانی در این منطقه انتقام مقاومت اول مجاهدین را در مقابل لشکر نیابتی پاکستان میگیرد.
اما مهم نیست.
امروز طالب زور دارد مردم را کوچ میدهد و فردا که طالب فرار کرد مردم دوباره ملکیت های خود را به دست خواهند آورد.
این چرخ زمان در چرخش است و حوادث در پی هم در حال وقوع.

>>>   ضرورت نیست هر مساله را قومی سازیم.
اینها خود باشنده های بومی این سرزمین بودند و در وقت جمهوریت از زمینهای شان رانده شده بودند.
این بمعنی حمایت از کارکرد طالبان وحشی نیست.

>>>   به اصل قضیه نگاه کنید؛ سمت شمال پشتون نشین نبوده، توسط حکومت های جور سابق، ناقلین را آورده اند بهترین زمین ها را از مردم بومی گرفته و به ناقلین داده اند. طوریکه اظهار نظر کنندگان نوشته اند حالا دارد دست به دست میشه. اما در دیگر نقاط کشور تجربه بالفعل فعلی نشان می‌دهد که طالب دارد مردم بومی را به زور از سرزمین اجدادی شان بیرون می کند.

>>>   آهای برادران و خواهران تخاری حوادث امروز در مناطق تان نتیجه پیوستن تان به وهابیون ، حزب التحریر و سایر گروه های تکفیری در گذشته است در حقیقت فکراً و عملاً خود تان راه را برای نفوذ طالبان در ولسوالیهای مختلف ولایت تخار باز کردید حالا اگر دست روی دست بگذارید و منتظر لطف و مرحمت طالبان باشید کور خواندید چون طالبان همه افغانستان را برای پشتونها میخواهند لذا اگر دست از افکار خرافاتی وهابی گری و تکفیری بازی بر نداشته با ازبیک ها و هزاره های مخالف تکفیری وهابی همدست نشده و طالبان را از محلات خود بیرون نکنید زود باشد که مالکان زمین های تان پشتونها و شما به عنوان دهاقین و مزدور در خدمت شان باشید.

>>>   به جواب کامنت های اول و دوم،

اخراج هزاره ها از بهسود، محروم کردن مردم بر مسلط بودن بر خود با تعیین والی پشتون بالای ولایات هزاره یا تاجیک یا ازبیک نشین... اینها هیچ کدام غصب و زورگویی آشکارا نیست!!!
سیاست انگلیس که توسط مزدوران اش چون عبدالرحمن خان... و غیره مزدوران تا حال تطبیق میشود، قابل پوشش نیست.
آیا کدام وقت شنیده اید، کدام قوم دیگری در جنوب رفته باشد و ادعا زمین و ملکیت کرده باشد!!؟؟
لطفا اگر مسلمان هستید، این آیه شریفه را بخوانید و به آن عمل کنید؛ از خدا بترسید و از هیچ ظالمی حمایت نکنید ولوکه آن ظالم برادر شما باشد:

سوره مبارکه المائدة آیه ۸
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ ۖ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴿۸﴾
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است!

نه مظلوم و نه ظالم

>>>   تخاری های عزیز
اول از فرزندان خود شروع کنید و نگذارید که سیاهی لشکر طالب و داعش و حزب تحریر و تکفیر و امثالهم شوند.
تخار مرکز جهاد و مقاومت بود وحالا در این مرکز جهاد و مقاومت طالبان فاشیست و همفکران شان دو اسپه بر روی شکم مردم محلی میرانند و مردم هنوز هم انتظار تامین امنیت و عدالت از قوم ظالم دارند.
یگانه راه نجات قیام است و مقاومت در غیر آن این شروع قصه است و در نهایت تمام تخار و ماورای کوکچه باید تسلیم پشتون های پاکستانی شود تا بستر تروریزم برای تخریب آسیای میانه و ایجاد درد سر برای روس ها در جبهه جنوبی شود.
یگانه چانس زنده ماندن تان در پیوستن به مقاومت ملی است و بس.

>>>   باید قبل از اینها به نصایح بزرگان و آگاهان سیاسی گوش فرا میدادید فعالین و مبلغین حزب التحریر و جمعیت اصلاح این نفوذی های وهابیت را در ده و قریه و ولسوالی های تخار باستان راه نمیدادید تا پیران و جوانان تان گمراه و جذب طالبان نمیکردند این طالب شده های تاجک بود که مردم تخار را آماده پذیرش نیرو های طالبان نمود وگرنه بار ها به شما ساده دلان تاجک گوشزد شده بود که طالبان در صدد پشونیزه ساختن ولایات شمال و شمالشرق میباشند اکنون هم وقت است باید زن و مرد درمقابل اشغال گران قیام و ایستادگی نموده و ولایت تان از لوث وجود طالب و طالب پرستان تاجک پاکسازی کنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است