طالبان در تلاش زدودن زنان از جامعۀ افغانستان اند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۸    ۱۴۰۱/۷/۱۴ کد خبر: 171502 منبع: پرینت

سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش تازه، عدم پذیرش و انکار از اساسات حقوق بشری زنان و دختران از جانب طالبان را تلاش برای زدودن زنان از جامعۀ افغانستان عنوان کرده و از طالبان خواسته تا فوراً این اقدامات را متوقف کرده و این اطمینان را ایجاد کنند که زنان و دختران به حقوق ابتدایی و اساسی خود دسترسی حاصل می‌کنند.
این نهاد مدافع حقوق بشر همچنان از سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت خواسته است تا با نشر "قطعنامۀ شفاف" اقدامات فعلی طالبان در قبال زنان و دختران را رد و محکوم کنند.

سازمان عفو بین الملل در این گزارش که امروز چهارشنبه ۵ اکتوبر (۱۳ میزان) نشر شد، در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستان، نگاشته که از اواسط اگست ۲۰۲۱ به اینسو، حملات سیستماتیک طالبان بر حقوق زنان و دختران و استفاده از خشونت علیه این قشر، یک فرهنگ ترس و ارعاب را ایجاد کرده و این اعمال طالبان، حضور زنان و دختران را در جامعۀ افغانستان با خطر حذف شدن کامل تهدید می‌کند.
در این گزارش تاکید شده که طالبان از خشونت منجمله شکنجه و سایر رفتار های ناسالم و ناپدید کردن‌های اجباری استفاده می کنند.
در گزارش آمده است:‌ "باوجود تعهدات ابتدایی طالبان مبنی بر احترام گذاشتن به حقوق زنان در چارچوب اسلام، درحالیکه این قشر افغانستان بار بحران کنونی اقتصادی را به دوش می کشند، حقوق زنان و دختران [توسط طالبان]، به شیوه های عمیقاً پیچیده مورد حمله قرار گرفته است."

سازمان عفو بین الملل اذعان داشته که حملات افراد حکومت طالبان بر بخش آموزش زنان و دختران، شغل، ممنوعیت رفت و آمد آزادانه و گردهمایی‌های صلح آمیز و سایر تخطی‌های حقوق بشر باعث شده تا محدودیت‌های شدیدی را بر توانایی زنان و دختران برای انجام فعالیت‌های آزاد در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اعمال کند.
ده نفر از افراد ساکن در داخل و خارج از افغانستان که توسط عفو بین‌الملل مصاحبه شده اند، گفته اند که زنان با موارد فزایندۀ نقض حقوق بشر روبرو بوده و فضای گفتمان سیاسی با رهبران طالبان در مورد این موضوع در حال تنگ‌تر شدن است.
سازمان عفو بین الملل در این گزارش نگاشته است: "بسیاری از رهبران برجسته زنان بازداشت یا هم مورد آزار و اذیت قرار گرفته و سایرین به خارج از افغانستان فرار کرده اند. ممنوعیت آموزش دوره متوسطه و لیسه دختران، به گونه مشخص، نسلی از دختران و زنان افغانستان را صدمه می‌رساند."

این گزارش در حالی نشر شده است که از آغاز حاکمیت طالبان بر افغانستان و وضع ممنوعیت‌های روزافزون در قبال فعالیت‌های تحصیلی و شغلی زنان، زنان افغان با برگزاری راهپیمایی‌ها و گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز، خواهان تحقق و رفع ممنوعیت‌ها شده اند.
در تازه ترین موج اعتراضات، به تعقیب حملۀ مرگبار بر مرکز آموزشی کاج در دشت برچی شهر کابل که شمار کشته شدگان آن به ۵۳ نفر رسیده است، زنان در کابل، دانشجویان در هرات و بامیان و شهر مزارشریف دست به مظاهره زده و خواستار توقف کشتار هزاره‌ها شدند.
به گزارش صدای آمریکا، طالبان مانند گذشته، مانع گسترش این مظاهرات شده و ضمن ممانعت دانشجویان دختر در لیلیه و داخل دانشگاه بلخ، برخی از معترضان دختر را در شهر مزار شریف بازداشت و زندانی کرده اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان زنان
جامعۀ افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بهشته شاهین
فوری
‏طالبان یک دختر ۲۶ ساله پنجشیری به نام یلدا را پس از محکمه صحرایی کشتند. یلدا دانش‌آموخته دانشکده زبان و ادبیات در دانشگاه البیرونی بود و اتهامش «عشق‌ورزیدن او به پسر خاله‌اش» بوده است.
رامین مظهر
فکر نکنم اصل قضیه چنین باشد؛ اینها بهانه است برای نسل کشی در پنجشیر.!

>>>   زن ستیزی و زنده بگور ساختن رواج عرب های بربر جاهل بوده و است و این بربر ها هیچ وقت آدم نخواهند شد!!!
آتش خاوری

>>>   پنجشیر درد مند
درد میکشد مگر سر خود خم نمیکند.
طالبان با کشتن و بستن و انتحار کردن عادت کرده اند و اگر روزی نکشند آرامش و قرار ندارند چونکه فرمانار درون شان شیطان است و راه شان راه شیطان.
پنجشیر بار ها از آزمون های سخت و سخت تر از این سربلند بیرون شده و این بار هم این پنجشیر و اندراب است که مایه امیدواری برای تمام ملت در بند و اسیر پنجه های خونین نوکران پاکستان و خون آشامان قبیله شده و همه چشم ها به پنجشیر و اندراب دوخته شده و جرقه های مقاومت در سر تا سر کشور با الهام از پنجشیر و اندراب در حال شعله ور شدن اند.

>>>   زندگی کردن با طالب مثل این میماند که در طویله با حیوانات زندگی کنی.
مگر میشود در طویله حیوانات زندگی راحتی داشت؟؟؟؟
در طویله قانونی وجود ندارد و هر حیوان به مقتضای طبیعت خود عمل میکند.
در حاکمیت طالبان نیز چنین است.
هر طالب بر مبنای فهم خودش از شریعت و دین هم پولیس است و هم دادستان و هم قاضی و هم مجری احکام.
فرض را بر این بگذاریم که دختری با پسری رابطه دارد ، آیا اصل رابطه داشتن جرم است یا نحوه عملکرد در رابطه؟؟؟؟؟؟؟
آیا در نظام طالبانی و در شریعت طالبانی این حدود وثغور تنظیم و ترتیب شده و در زیر مجموعه کدام قانون تدوین شده جزایی ثبت و درج جریده رسمی وزارت عدلیه شده تا محاکم به اساس آن در تمام کشور برای یک جرم معین جزای معین را تعین و ابلاغ کنند ؟؟؟؟
یا اینکه هر ملا و چلی و تفنگدار در محل خود برداشت خود را از دین و شریعت به مثابه قانون خدا بر بندگان بی دفاع خدا تعمیل میکنند و کسی هم پرسان نمیکند.
در یک برنامه کاکتوس به گردانندگی مجری موفق و زیرک جناب مختار لشکری جناب مولوی قلم الدین وزیر امر به معروف دور اول حاکمیت طالبان در جواب سوالی که ( آیا گاهی عاشق شده اید ،؟؟؟) با خنده جواب داد به این مفهوم که جوانی بر سر عالم گذشته.
و حالا در این وطن بی در و دروازه جوانی را سر به نیست میکنند که چرا جوانی میکنی؟؟؟؟
حال آنکه در تمامی مذاهب اسلامی تا زمانیکه نحوه عملکرد جنسی ۱۰۰ ٪ انجام نشده باشد و ۴ شاهد عاقل و بالغ هم شهادت نداده باشند کسی نمیتواند حکم سنگسار یا کشتن طرفین را صادر کند و گیرم که که تمام موارد حکم هم مو به مو تطبیق شده باشد ، در نهایت طرفین عمل هم زن و هم مرد هردو سزای عمل خود را میبینند در حالیکه در شریعت طالبانی تنها زن جزا میبیند و از مرد خبری نیست. مگر میشود که فعل زنا بدون دخالت مرد در عمل به تنهایی توسط زن انجام شود یا بر عکس.
به هر حال در نظام طالبانی احکام طویله حاکم است نه احکام الهی.

>>>   جن از بسم الله میترسد و طالبان از زنان.
طالبان حتی با خواهر و مادر خود هم معاشرت اسلامی و انسانی ندارد و در فرهنگ قوم طالب مردان در دیره مردانه مینشینند و زنان هم در کوته یا خیمه جداگانه.
حتی در خلوت هم فکر نکنم سهمی برای طرف مقابل قایل باشند ، رفع حاجت میکنند و کار تمام.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است