چرا نفوذی طالبان اسکات میلر را نکشت؟
پاکستان و طالبان تضاد ذاتی و ایدیولوژی با آمریکا نداشته و ندارند تا اسکات میلر را هدف قرار می‌دادند اما پاکستان و طالبان، جنرال عبدالرازق را مانع برنامه‌های خود پس از خروج نظامیان آمریکایی می‌دانستند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۷    ۱۴۰۱/۷/۲۷ کد خبر: 171601 منبع: پرینت

عصر پنجشنبه ۲۶ میزان سال ۱۳۹۷خورشیدی، نشستی با موضوع بررسی اوضاع امنیتی جنوب افغانستان با حضور جنرال «عبدالرازق» فرمانده سابق پولیس قندهار، «زلمی ویسا» والی پیشین قندهار و ژنرال «اسکات میلر» فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی، در ساختمان ولایت قندهار برگزار شده بود. «ذبیح‌الله» ۱۸ساله با نام مستعار «ابودجانه» از محافظان والی قندهار اما نفوذی طالبان، لحظه شماری می‌کرد تا مأموریتی را که شورای کویته طالبان و سازمان آی.اس.آی به وی واگذار کرده بودند، انجام دهد.

شرکت‌کنندگان نشست قندهار، پس از پایان جلسه، ساختمان ولایت را ترک کردند و به سمت میدان ارگ رهسپار شدند. در همین هنگام ابودجانه به سوی عبدالرازق شلیک کرد و دقایقی بعد، این دشمن سرسخت طالبان و پاکستان جان خود را از دست داد. در این حادثه، نفوذی طالبان نیز بر اثر شلیک نظامیان افغان و آمریکایی حاضر در صحنه کشته شد اما به اسکات میلر آسیبی نرسید.

سوالی که در آن زمان مطرح شد، این بود که چرا نفوذی طالبان اسکات میلر عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا را در افغانستان نکشت؟ این سوال که برگرفته از تیوری توطئه بود، باعث شد که عده‌ای آمریکا را عامل قتل عبدالرازق معرفی کنند و طالبان و پاکستان را برائت دهند اما نگارنده از روز اول، معتقد بود که ترور عبدالرازق کار طالبان است که در چارچوب طرح سازمان اطلاعات پاکستان انجام شد. به یکی از این یادداشت‌هایم در اولین کامنت همین مطلب مراجعه شود.
به هر حال، اکنون که چهارمین سالروز کشته شدن جنرال عبدالرازق را دیروز پشت سر گذاشتیم، بیش از هر زمان دیگری راز این نکته آشکار شده است که چرا طالبان و سازمان اطلاعات پاکستان، اسکات میلر را هدف قرار ندادند.

اولاً این که پاکستان و طالبان تضاد ذاتی و ایدیولوژی با آمریکا نداشته و ندارند تا اسکات میلر را هدف قرار می‌دادند اما پاکستان و طالبان، جنرال عبدالرازق را مانع برنامه‌های خود پس از خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان می‌دانستند. این که می‌گویم طالبان تضاد ایدئولوژی با آمریکا ندارند، اگر در گذشته مورد تصدیق نبود اما اکنوم می‌بینیم که سران طالبان برای دوستی و همکاری با آمریکا سرازپا نمی‌شناسند. بنابراین، ارزش و اهمیت ترور عبدالرازق برای پاکستان و طالبان به مراتب بیشتر از ترور اسکات میلر بود. البته در حاشیه این بحث باید عرض کنم که عبدالرازق زمانی ترور شد که وی برای آمریکا نیز به مهره سوخته تبدیل شده بود. قتل عبدالرازق در ایامی اتفاق افتاد که آمریکا قاطعانه تصمیم به ترک افغانستان گرفته بود و زندگی و یا مرگ عبدالرازق برای آمریکا سودی نداشت. لذا اگر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از طرح ترور جنرال عبدالرازق معلوماتی هم داشته بوده باشد، برای نجات جان فردی که برای نجات جان نظامیان آمریکایی جان‌فشانی‌های زیادی کرده بود، اقدامی نکرد.

ثانیاً پاکستان و طالبان، آگاهانه ترور اسکات میلر را در برنامه نداشتند زیرا روزی که عبدالرازق ترور شد، مذاکرات طالبان و آمریکا در قطر به نتیجه رسیده بود و قرار بود به زودی توافق‌نامه دوحه امضا شود که چنین هم شد. اگر طالبان و پاکستان اسکات میلر را ترور می‌کردند، پروسه مذاکرات آمریکا- طالبان- پاکستان با شکست روبرو می‌شد و آمریکا تصمیم خود را درباره خروج و واگذاری افغانستان به طالبان تغییر می‌داد. یکی از موضوعاتی که تاکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، مساله ضمایم توافق‌نامه دوحه است. شاید در این ضمایم مستقیم سخنی از واگذاری افغانستان به طالبان مطرح نشده باشد ولی از فحوی آن و حوادث پس از آن مشخص می‌شود که آمریکا از آغاز مذاکره با طالبان، قصد خروج بدون قیدوشرط از افغانستان و واگذاری این کشور را به طالبان داشته است. لذا تأکید اکید سازمان آی.اس.آی به طالبان این بود که هنگام ترور عبدالرازق، نباید اسکات میلر کشته شود و این موضوع از تماسی مشخص شد که طبق اعلام اداره امنیت ملی دولت سابق افغانستان، نفوذی طالبان چند دقیقه قبل از ترور عبدالرازق، با پاکستان تماس گرفته و فقط دستور قتل عبدالرازق را دریافت کرده بود.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال رازق
اسکات میلر
نظرات بینندگان:

>>>   جواب خیلی ساده است چون فرمان بر این کار از بادار نداشت

>>>   این زاده ه‍ای انگلیس و آمریگا از روز اول پیدایش مشکل با ها شان نداشت چون ملا و طالبانی های انگلیسی و آمریکایی هستند، و به وجود آمدنشان برای نابودی و دشمنی و عقب مانده کی مردم افغانستان هست، مکر در کجای قرآن دیده ید مسلمان را بکش و دشمن اسلام را زنده؟ آیا در کدام کشور های اسلامی دیده ید مانع تحصیل دانش مردان و زنان شوند؟ این ملاه ها طلبانی زاد اصلی انگلیس و آمریکا و زاده اش آی اس آی هستند .تا در افغانستان حاکم شدند به جز مدرسه انتهاری تورر یستی كاری نکردن و نخواهد کرد ،
امیری

>>>   جنرال رازق هم خودش صد ها مخالفین خود را در زندانهای شخصی خود از بین برده بود شاید هم قاتل او یکی از اقارب مقتولین باشد که جنرال رازق را از بین برده ،ما کوشش کنیم با کشور های همسایه خود دوست باشیم نه دشمن چون این دشمنی تا بحال هیچ نتیجه درست به بار نیاورده پس کسانیکه ذهنیت دیگران را تخریش میکند تا مردم افغانستان با پاکستان و ایران دشمن باشند اشتباهات قابل عدم بخشش است ،ما مردمان زور کم داریم قهر وغضب زیاد بهتر است همدیگر پزیری را در خود و در بین مردم خود و در سطع منطقه توسعه بخشیم .
عبدالله ریحان

>>>   ابودجانه هلاک شده و خبیث و فرماندهان او ننی توانستند اسکات میلر را به قتل رسانند جرا که او سرباز ارباب طالبان بود این اربابیت امروز کاملا روشن شده است آمر یگا به طالبان پول میدهد ؛ سلاح های مختلف النوع که از چهل کشور وارد افغانستان کرده بودند به زور کامل در اختیار طالبان گذاشتند و با طالبان پیمان نا امن ساختن کل منطقه آسیای مرکزی را منعقد کردند تا باعث تضعیف رقبای آمریکا در این منطقه گردد و از طالبان تعهد گرفتند که افغانستان مامن امن برای داعش و دیگر ترورستان باشند تا این گروه های وحشی رشد کرده ؛ کل جغرافیای آسیارا لانه زنبور سازند ؛ چین را به چالش کشند ؛ ایران را سوریه سازند و روسیه را ویرانی کنند.
بنابر این دلیل منطقی نداشت که طالبان بر خلاف اهداف راهبردی ارباب خود قدم بر دارند لذا فرمانده قندهاری را که دستش از آسمان کوتاه و پایش از زمین جدا بود ؛ هدف قرار دهند و خار سر راه را از مسیر بر دارند

>>>   آقای ریحان
کمی عقلانه فکر کن
پاکستان برای دومین بار تمام قوای مسلح افغانستان را از بنیاد نابود کرد و تمام زیرساخت های اداری و یاسی و اجتماعی و فرهنگی افغانستان را نابود ساخت و یک گروه جاهل و مزدور را بر افغانستان حاکم ساخت و حالا جناب عالی خواستار دوستی با پاکستان هستید؟؟؟
مگر ما چه وقت با پاکستان دسمنی کردیم؟؟؟
این پاکستان است که از روز پیدایش تا حال دشمن افغانستان است و حالا اگر دوستی کنیم یا دشمنی دردی را دوا نمیکند چون ما عملا" تیر خورده و بر زمین اقتاده ایم و پاکستان با شمشیر خونین بالای سر ما ایستاده است اینکه خودت چشم ات را بسته یی مشکل خودت است.
ای ان در به قدرت رساندن طاابان در هم آهنگی با امریکا عمل کرد و حال میبینید که از درون خود به طرف انفجار میرود.
کشور های آسیای میانه که خود قربانی تروریزم طالبانی هیستند و در تلاش پیشگیری شیوع این مرض.
اگر همت داری در کنار مقاومت به هر نحو ممکن ایستاده شو در غیر آن تماشاگر باش و قصه پرداز چون خواست و خواب و خیال من و تو بازی جاری در منطقه را تغیر ممیدهد.
مقاوممت یگانه راه نجاات است

>>>   @@@ ای ساده دل اح..،
اگر خودت از مقاومتگر پنجشیر باشی، کلان های انتخاب کرده (ناسنجیده) خودتان مثل همین گروه خصی بوده و چنین خاصیت دارند،
که در قضیه اول پنجشیر معامله گران انتخابی-خودتان
شما را در برابر دالر و مقام با این گروه طالبان تبادله و معامله کردند!؟
با همین خوی و فطرت (قندهاری-پسند یا افغان-مشربی) شماها، خودتان به خودتروری و بیگانه پروری رو می آورید.
یا ازین پس زنده و بیدار شدی!؟
این ساده دلی، خوشباوری و غافل بودن ماوشما، حتمی نتیجه خودتروری، کوچ-اجباری و نسل-کشی را نیز در پی دارد که می چشیم ...،
با هویت سازی، تاریخ دان و عقلانی باش و سخن بگو... که در غیر آن درین خواب و غفلت مورد کوچ اجباری و نسل کشی واقع می گردید و...

>>>   @@@ کور خود بینای مردم دور!
ما مردم فارسیزبان ترکتبار با هیچ کشور دشمنی نداشته و نداریم، به تروریستی و دعوا جلبی زمین و آسمان هم ایمان نه آورده ایم، بجز احکام خداوند و بس.
این قوم افغان-پشتون است که در بین قومی-درونی خود شان و هم در برابر مردم فارسی زبان ازبک هزاره ترکمن پشه یی و و و
و نیز در مقابل کشور های همسایه در مقابل تاجکستان، ایران ازبکستان ترکمنستان چین و و و دشمنی بغض کینه و تعصب (زبانی، چهره ای، حسادتگری مالی و دانشمندی، مرزی، مذهبی میگیرند و دارند البته با صندروم ژنیتیکی...)، توهم برتری طلبی، جنگ و جدال عادتی-ارثی دارند
که از خاطر خط دیورند پوچ از ده ها سال مردم و کشور ما به باد فنا و پخته پرانی مواجه شده و هستند
که درین اواخر طرف بدخشان و تخار مزار ... دعوای زمین و جایداد غضبی و خونریزی را تحت بیرق اسلام شروع کرده اند،
در این گروه قومی متعصب-اوغان زمانیکه یک نوجوان شان دست راست و چپ خود را می شناسند اولتر دشمنی و بغض کینه را از کاکا و بچه کاکای شان به نام (توربور، دشمنی با وهم و توهم شیطان-شروری آغاز می کنند.
بهمین دلیل به اسکات میلر تملق و احترام نموده و جنرال رازق را ترور تروریستی کردند. ای ساده غافل!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است