فشار طالبان بر نمایندگیهای سیاسی به ترکیه رسید
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۴۰۱/۸/۹ کد خبر: 171681 منبع: پرینت

گزارشاتی می رسد، که طالبان در بعضی از کشور های همسایه و دور تر دیپلمات های جمهوری افغانستان را تهدید می کنند که استعفا کنند. طالبان یک دیپلومات دیگر را به روسیه و احتمالا به اوربکستان می فرستند.

چرا جنرال کنسول افغانستان از استانبول بیرون شد؟
به احتمال بسیار قوی نزدیکی امارت طالبان با کشور ترکیه امکان آنرا تقویت می کرد که کشور ترکیه دیپلومات های امارت اسلامی را در ترکیه بپذیرد (به گفته آقای حسین خیل دولت ترکیه تصمیم گرفته بود که که دو دیپلومات طالب باید به ترکیه بیایند و بالایم فشار میاورد تا با طالب مراوده و تعامل داشته باشم، که بنده نپذیرفتم)
بنده شخصا با آقای حسین خیل آشنا هستم در اوایل ماه جون ۲۰۲۲ سفری داشتم به ترکیه و تصمیم گرفتم سری به جنرال کنسولگری افغانستان در استانبول بزنم به نماینده زنگ زدم و با آقای حسین خیل صحبت نمودم وی فورا وعده ملاقات داد و گفت انتظار شما را دارم سر وقت به کنسولگری رسیدم پس از چند دقیقه راننده کنسول آمد و مرا در همان رستوانی که که در نزدیکی بود به چای صبح دعوت کرد.
بعدا با هم به دفتر برگشتیم و از وضعیت پناهجویان افغانی در ترکیه که بسیار نگران کننده بود صحبت کردیم. باید بگویم وی یک جوان تحصیل کرده و با اطلاعات زیادی در مورد افغانستان و ترکیه و سیاست آن کشور بود، که نمی خواهم به آن بپردازم.

بنده در طول ۲۵ سال خبرنگاری خود با ده ها دیپلومات مصاحبه نموده و یا با ایشان صحبت کردم البته بعضی از آنها سن شان احتمالا از ۸۵ هم بالا مانند کاکای حامد کرزی و اقای علی احمد جلالی سفیر پیشن افغانستان در برلین که حدود ۸۲ سال داشت، البته شماری از آنها به گفته نزدیکان شان نه تنها در فساد دست داشتند بلکه در کم کاری و عدم توجه به مشکلات پناهجویان (به قول مراجعین) شهره بودند و یا اکثرا در محل کار خود نبودند.

(سفارت کشور در انقره تأیید می‌کند که جنرال کنسول افغانستان ترکیه را بدون اطلاع قبلی به مقصد نامعلوم ترک کرده است.)
من روز یکشنه با اقای ذبیح الله حسین خیل قونسل سابق افغانستان در ترکیه تماس گرفته و علت رفتن او را از استانبول جویا شدم ولی در مقابل سوالم چنین گفت (علت اینکه چرا من از مسوولیت خود شانه خالی کردم و چرا این قربانی بزرگ را دادم برمیگردد به نظریات و اعتقادم که عبارت است از ارزوی یک افغانستان ازاد، مستقل، و دارای یک حکومت مرکزی که هم با خود در صلح است و هم با دنیا. حکومت عاری از خشونت و وحشت، حکومت با عزت و با وقار، و حکومت با ناموس و افغانستان با شرف. من منحیث یک افغان نشنلیست و افغان که ده ها عضوه خانواده بشمول پدر شهیدم را در راستای تحقق ارمانهای فوق الذکر قربانی داده ام، نخواستم با طالب کار کنم و به جنایت و اعمال تروریستی شان مشروعیت بدهم و در نهایت نخواستم که آنها را زمامدار و نماینده قوم خود یعنی قوم پشتون معرفی کنم. کشور میزبان متاسفانه مرا خیلی ازار داد و خلاف تمام عرف دیپلوماتیک تهدید نمود ما یا باید با طالب کار کنم و یا بالایم تصمیم خواهند گرفت. به همین علت من تصمیم استعفا و ترک ترکیه را گرفتم.

وی در ادامه می گوید: شاید سنگینی تصمیم مرا درک کنید که در چی وضعیت از مسوولیت خود شانه خالی کردیم. من در نهایت میخواستم ثابت بسازم که طالب یک دولت مشروع نیست، نماینده مردم افغانستان نیست و همه پشتون ها طالب نیستند. در نهایت میخواستم با این کار نمادین خود کوشش ورزم که این لکه سیاه را از دامن سفید قوم شریف خود پاک کنم. (این گفته های آقای حسین خیل بود)

ذبیح الله حسین خیل، در سال ۱۹۸۹ میلادی در ولایت لغمان متولد شد. حسین خیل لیسانس در سیاست و روابط بین الملل از دانشگاه کنبرا در استرالیا دارد. ذبیح‌الله حسین‌خیل، جنرال‌قونسل افغانستان در ترکیه گفته بود که به دلیل رد تعامل با طالبان، از سمتش در این سفارت کنار رفته است. ذبیح الله حسین خیل، در سال ۱۹۸۹ میلادی در ولایت لغمان متولد شد. حسین خیل لیسانس در سیاست و روابط بین الملل از دانشگاه کنبرا در استرالیا دارد.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان عبدالله صالحی، پسر مشاور حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت پیشین را به‌جای ذبیح‌الله حسین‌خیل به‌حیث جنرال‌قنسول افغانستان در استانبول ترکیه تعیین کرده است.
گزارشاتی از استاببول می رسد، که دیپلومات های افغانستان در استانبول فرد منتخب امیرخان متقی را نپذیرفته و از بین خود کسی را به موقتا عنوان مسوول دفتر در استانبول انتخاب نمودند. وضعیت نمایندگی های سیاسی در خیلی از کشورها نامعلوم می باشد. گفته میشود آقای صفت رحیمی جنرال کنسول افغانستان در منشن مدتی است منشن را ترک کرد است.

همچنین از حضور آقای یما یاری سفیر افغانستان در برلین هم دقیق معلوم نیست، که آیا در برلین هستند؟ چون حضور اقای یاری سفیر افغانستان در برلین در دو محفل بسیار مهم یکی مراسم نوروز که در سفارت تاجیکستان و ایران برگزار شده بود و ایشان نیز دعوت شده بودند حضور نداشتند و همچنین در مراسم ۳۱ مین سالروز استقلال تاجیکستان که اکثر سفرای همسایه تاجیکستان به یکی از هوتل های مجلل برلین دعوت بودند ایشان حضور نداشتند.

محمود منجم زاده
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


نمایندگیهای سیاسی

نمایندگیهای سیاسی

نمایندگیهای سیاسی

نمایندگیهای سیاسی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فشار طالبان
نمایندگیهای سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   چرا از فساد حمید صدیق سفیر سابق افغانستان در برلین کسی چیزی نمی گوید .او نیز بخشی از پول های سفارت در برلین را دوزدی کرده و در وقت کار خود همیش بین المان و امریکا در رفت و امد بود . او سه ملیتی است . المان امریکا افغانستان شاید ازپاکستان را نیز داشته باشد . چند بار علیه او پناهجویان افغان در برلین اعتراض کردند ویدیو های اعتراضات علیه او در یوتیوپ هست .

>>>   پول خلاص شده دیگر دزدی و چور نیست چهار دیوار قنسل را چی کند

>>>   گفته شده طالبان دیپلومات های افغاغنستان در اوزبکستان را تهدید کرده اند که یا تالبان همکاری کنند یا نماینده گی را ترک نماید

>>>   تاجیکستان گفته است تا زمانیکه تمام جهان تالبان به رسمیت نشناسند این کشور به تالبان اجازه ورود به خاک این کشور را به عنوان نماینده شان نخواهد داد . این رزیم دوام نخواهد اورد دیر یا زود یه پاکستان فرار خواهد کرد
انور دهلی

>>>   سرنوشت خیلی از دیپلومات ها معلوم نیست بعضی ها پول کافی برای مصارف خود ندارند . از طرفی درداخت حقوق برای کارمندان محلی مشکل است. اطلاعات دقیقی در دست نیست که معاش دیپلومات در اروپا و سایر کشورهای را کی پرداخت می کند . پولی که انها از درک تمدید پاسپورت و یا کدام سند دیگری به دست می اورند برای همه مصارف کافی نیست در بعضی نماینده گی ها چند نفر از کارمندان محلی را رخصت کردند
حبیبالله دوست یکی از کارمند از برلین

>>>   خیانت ذوالفقار امید به جبهه مقاومت ملی
در اولین روزهای سقوط افغانستان به دست طالب، ذوالفقار امید به دیدار امرالله صالح می‌رود که جبهه ضد طالب را در دای‌کندی فعال می‌کنم، اگر با من همکاری شود. امرالله صالح قول همکاری می‌دهد و می‌گوید که یک قسط همکاری را همین حالا اجرا می‌کنم و قسط‌های بعدی را بعد از فعال شدن جبهه انجام خواهم داد. بعد از تعهدات و گفتگوها، ذوالفقار امید با شصت هزار دالر مرخص می‌شود و چند روز بعد سر از استرالیا درمی‌آورد. تا به امروز تماس بین ذوالفقار امید و امرالله خان برقرار نشده است.
کلاهبرداری از آدرس یک مردم و از بودجه مقاومت علیه طالب خیانت نابخشودنی است. متاسفانه می‌بینم که ذوالفقار امید همچنان بین قوما مثل سابق حضور دارد و به روی خود هم نمی‌آورد که دزدی کرده و باعث بدنامی یک آدرس مردمی شده است.
ثریا

>>>   تالبان تلاش می کنند نمانیده های سیاسی خود را بزور در کشورهای همسایه بگمارند از جایکه تالبان میداندد که از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته نخواهند شد کوشش می کننند به گونه ای نمایندگاه حکومت پیشین را در بعضی کشور ها تهدید کنند که با طالبان همکاری کنند . گفته می شود طالبان در کشورهای عربی به خصوص عربستان و مصر میخواهد افراد خود را بگمارد .
یاسر از مصر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است