فرصت‌طلبی و فساد، به مثابه فرهنگ سیاسی
آن تاجیک و ازبک و هزاره‌ی که مثلا در حضور اتمر یا انورالحق و حتی نبیل از فدرالیسم سخن بگوید و بعد خود را با ده‌ها بار معذرت‌خواهی تطهیر نکند و به خاک مذلت نمالد، اصلا وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۴۰۱/۸/۱۷ کد خبر: 171746 منبع: پرینت

در بیست سال گذشته فساد و فرصت‌طلبی به فرهنگ نخبگان سیاسی تبدیل شد. این فرهنگ آنچنان در تار و پود این نخبگان سیاسی ریشه دواند، و آنچنان هرگونه اصل و معیار و نگاه و چشم‌انداز را نابود کرد که تا روز سقوط هیچ‌گاه کسی متوجه حفره زیر پای خود نشد. اگر هشدارهایی هم صورت می‌گرفت برای کسب امتیاز یا ابراز ناراحتی بود و هیچ کس به آنچه که می‌گفت باور نداشت. مردم افغانستان و قشر فرهنگی قربانی معامله ننگین امریکا و طالبان شدند ولی نخبگان سیاسی قربانی کوته‌نظری و فساد و فرصت‌طلبی خود شدند.

کنش سیاسی این نخبگان در بیرون از افغانستان نیز از منطق همین فرهنگ فرصت‌طلبی و فساد متابعت می‌کند. همه منتظرند تا دستی از غیب برون اید و اینان را در یک ساختار جعلی ادغام کند و امتیاز بدهد. همه از بحث‌های جدی پیرامون ساختار سیاسی آینده پرهیز می‌کنند چون نگرانند که مبادا این بحث‌ها فرصت احتمالی آینده شان را نابود کنند.

همه با ادبیات مبهم و خنثی و سرشار از نفاق و ریاکاری در مورد آینده صحبت می‌کند. احترام برده‌وار به قبیله حاکم برای اغلب این نخبگان سیاسی فطری و جبلی شده است، همه حتی به پشتون‌های فرضی احترام قایل است؛ همه حتی در عالم اوارگی و هزاران کیلومتر دورتر از افغانستان ، مثلا به جهت قلب مطهر استاد سیاف، خاطر عاطر اتمر و گل روی حکمتیار از بر زبان راندن «فیدرالیسم» یا «نظام پارلمانی» پرهیز می‌کنند.

آن تاجیک و ازبک و هزاره‌ی که مثلا در حضور اتمر یا انورالحق و حتی نبیل از فدرالیسم سخن بگوید و بعد خود را با ده‌ها بار معذرت‌خواهی تطهیر نکند و به خاک مذلت نمالد، اصلا وجود ندارد. خلاصه در میان این اپوزیسیون سرگردان جای بحث ساختاری در مورد نظام سیاسی افغانستان سخت خالی است ولی بسوزد ریشه فرصت‌طلبی و فساد که به عنوان فرهنگ سیاسی این نخبه‌گان را سخت اخته و ذلیل کرده است….
باید در باره نکبت‌های خود سخن بگوییم، به نظرم باید از همین‌جاها شروع کرد.

علی امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرصت‌طلبی
فرهنگ سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   با پا گرفتن مقاومت ملی در تاریخ افغانستان فصل جدیدی آغاز شده است.
اساس و پایه گذاری این فصل جدید بر بستر تجارب گذشته بنا نهاده شده و کارگذاران اصلی این فصل جدید جوانان فرهیخته کشور افغانستان هستند که در تمام جبهات فکری و عملی و سیاسی و نظامی با استفاده از تجارب غنی و پربار گذشته طرح جدید و اساس جدید را پایه گذاری میکنند که در اعمار این طرح جدید بازوان نسل جوان و آگاه و مقاومتگر این کشور حرف اصلی را میزنند.
نسل ناکام گذشته که شامل طیف های مختلف خوب و بد جامعه دیروزی میشوند بهتر است تا در فضای به دور از سیاست و رقابت و حرص و آز کمی سر یر زانوی مراقبه بگذارند و در نهایت از همه اشتباهات و احتمالا" گناهان گذشته خود از پیشگاه خداوند بزرگ و ملت صبور افغانستان معذرت بخواهند و بی کم و کاست و صادقانه همه تجارب خوب و بد خود را ثبت تاریخ کنند و با مشوره های خالصانه و بدون هدف و غرض نسل نو کشور را که معماران طرح نو این وطن هستند کمک و یاری کنند تا هم وجدان خودشان کمی راحت شود و هم خشم ملت نسبت به همه آنها باز هم میگویم همه آنها بدون استثنا از الف تا یا کمی فروکش کند.
این مردم و این کشور دیگر تحمل هیچ یک آنها را ندارد و دیگر نیاز به رهبر و مغز متفکر و امپراطور و خادم ملت و امثالهم نیست .
ملت ما دیگر نه پشتون است و نه تاجک و نه هزاره و اوزبیک و نه هیچ نام و نشان دیگر ، ملت ما همه و همه از زن و مرد و کافر و مسلمان پیر و جوان فقط شهروند کشور افغانستان هستند و همه برابر و برادر .
در وضعیت موجود هدف پیروزی مقاومت ملی و بیرون راندن متجاوزین پاکستانی و لشکر نیابتی پاکستان زیر نام طالبان و ده ها گروهک تروریستی دیگر است.
نسل جوان افغانستان از زن و مرد و دختر و پسر و پیر و جوان فقط یک هدف دارند و آن دوباره به دست آوردن افغانستان.
آنگاه که این ملت دوباره این وطن را صاحب شد آنگاه برای نحوه اداره و پیشبرد امورات کشور در مشوره با هم تصمیم خواهند گرفت.

>>>   آقای امیری
شما درست فرمودید. این فرصت طلبی و ذلت پذیری سالها بدینسو جز حیات سیاسی این سرزمین فلاکت زده شده است... تنها حرف در اینجا تمام نمی‌شود ، ...این شخصیتهای ذلیل سیاسی بعد از آنکه دست شان از استفاده جویی و چپاول قدرت به گونه ای بریده شد تمام نواقص و بدبختی ها را که خود شان عامل آن بوده اند به گردن این و آن و بالاخره به گردن توده ها میاندازند و میگویند که مردم بیسواد است....
بیاد است زمانی با فرید احمد مزدک. در یک مکتب در شهر کابل درس میخواندم . در آن زمان ، احمد فرید مزدک در میان جوانان و بخصوص صفوف جوان حزب دموکراتیک خلق افغانستان شخصیت نمونه بود. فرید خان مزدک بعد از سال ۱۳۵۸، سقوط حکومت حفیظ الله امین به سمت منشی کمیته مرکزی سازمان جوانان بر گزیده شد و این مقام را رهبری حزب و شخص ببرک کارمل. نظر به فعالیت و استعداد او در مبارزه طبقاتی. در جامعه تفویض نمود.فرید خان در مقام ارشد قرار گرفت ، بار ها به شوروی غرض ارتقای سطح دانش سیاسی سفر نمود ، فرید خان در افغانستان و هنگام مسافرت و اقامت در شوروی از امتیازات زیاد برخوردار بود.
فرید خان مزدک ، هزاران جوان. را که تازه پست لب سیاه کرده بودند به سازمان جوانان از طریق نواحی سازمان جوانان جذب نمود، بسیاری از آنها به جبهات جنگ علیه اشرار فرستاده شدند و بسیاری از آنها زنده بر نگشتند ولی آقای فرید مزدک در کرسی منشی سازمان جوانان تکیه زده و از مزایای بیشمار مقام مزه میبرد. این شخص بالاخره در کودتای حزبی در کنار سلیمان لایق قرار گرفت. و بر خلاف اصول حزبی ، ستون فقرات حزب را شکست ...خودش و برادرش یارمحمد که معاون مرحوم یعقوبی. وزیر امنیت بود در فراکسیون بازی های درون حزبی. سخت فعالیت داشتند، خلاصه فرید مزدک. و همچو او شخصیتهای فرصت طلب حزبی به سرنوشت حزب و مردم. بازی کردند و بعد از آنکه بخارج کشور رسیدند دست به مصاحبه ها با تلویزیون‌های مشهور چون بی بی سی زدند.
شخص احمد فرید خان مزدک که طی دوازده سال قدرت حزب و دولت از موضع حزب دولت و مردم و بخصوص طبقه جوان ، عیش نمود بالاخره با اظهارات غیر مسوولا نه در مصاحبه اش با بی بی سی به خون شهدای جوان حزب و قوای مسلح دولت توهین نمود. این شخص باید از جوانان شهید و خانواده هایشان معذرت میخواست و مسوولیت دوازده سال حاکمیت سیاسی حزب و دولت را به گردن میگرفت، ولی مزدک و امثال او با بیشرمی شانه از پذیرش مسوولیت خالی کرد.اکنون هم مزدک و افرادی چون او مصروف جنگ‌های فیسیوکی با این و آن است ...اکنون از بیکاری زیاد در جنگ. پشتون و تاجیک در فضای مجازی که پلان استعمار و استخبارات پاکستان است با گروه فضل الحق غرزی فرزند مرحوم سلیمان لایق در گیر است....
آقای جعفری !
فرصت طلبان حکومات حامد کرزی و. اشرف غنی همانند فرید مزدک از فرصت طلایی استفاده اعظم بردند ..بیست سال رهبران هزاره تاجیک و پشتون
خاک در چشم مردم زدند ، از نان سرباز ، از معاشات معلمان خلاصه دست شان به هر چه چسپید دزدیدند.
امروز هم همین دزدان چون امرالله صالح ، فامیل احمد شاه مسعود ، عبدالرب سیاف رهبران حزب وحدت اسلامی افغانستان ،و هزاران دزد در خارج از کشور منتظر یک فرصت دگر اند تا باز بنام قوم و قبیله و ملیت نصیب شان یک کرسی شود و مردم را باز غارت کنند ، این افراد در خارج کشور نیز دست به نفاق افگنی و افتراق زده اند زیرا اینکار وظیفه ای شان است...
پاییز

>>>   •●● این چه خون-دورنگی دوخدایی یک بام دوهوایی (تبعیض و تعصب...) را پشتون-طالبان فتنه به وجود آورده اند !؟
■ که چوپان و ساربان های فارسیزبان-ترکتبار در کوهها و چرآگاههای کشور ما به نشانه گرفته می شود و از سوی پشتون-طالبان تیرباران و بقتل می رسند و تعداد چوپان را از قله های کوه به پایین انداخته اند !!!
■ و عجب حسادتی! که ۱۵۰۰۰ هزار (پشتون-طالبان-تروریست) را به عنوان چوپان و نیروی کار به عربستان،قطر، ... و ترکیه فرستاده اند !!!

و (بزعم خود پشتونها که این عمل شان صواب و عبادت است بر ضد فارسیزبانان در داخل وطن!!!
و اجنبی-پرستی بیرون از کشور برای عربهای عیاش ... ترکیه و آمریکا بخاطر متکی شدن به آنها ؟؟؟)
این وحشت داعشی-طالبانی-پشتون نیست پس چیست ای (روشنفکران-کوردل-پشتون غرب-قبله-خواه اجنبی-بادار) خدعه گر ریاکار...!؟
که حتا (پستان شیری)گله گاو و رمهء فارسیزبانان را با گلوله غارغار کرده میکنند و بسیار گوسفندان-ابراهیمی را در چراهگاه ها تیرباران شده اند از سوی شیطان-طالبان ! چرا ؟

■ای خانندگان عزیز:این وضعیت هارا به آدرس سازمانهای بشری غذایی لبنیاتی و حقوق حیوانی اطلاع رسانی کنید که آخر چرا!؟
■ این پانزده هزار چوپان-ترورست طالبان، در کشور ترکیه بجای چوپان ترکمن-ازبکتبار افغانستانی که ماه ها قبل از ترکیه (به لابیگری طالبان و رشوه-دهی به وزیران کشور ترکیه معامله شده بود)، بیچاره ترکمنها و ازبکها از آنجا اخراج و به افغانستان دیپورت شدند حالانکه آن چوپانها چندین ساله اقامه-دار و زبان ترکی نیز بلد بودند !!!
■ خبردار! ای مردم فارسیزبان-ترکمن-ازبک تبار...، این گپ مسئله را در داخل کشور با هر فرد دیپورت شده در هرجا و در سازمان های بشری و مهاجرتی در سفارت ها و آدرس های مختلف سفری و میدان های هوایی در خارج کشور به شبکه های خبررسانی به اطلاع رسانده شریک بسازید تا که پشتون-طالبان دیگر مهاجرین افغانستانی را با وزیران کشور دیگر معامله-رشوتدهی و اخراج دیپورت نتوانند.
■ همانگونه که سفیران-پشتون غنی و محب، اموال، سرمایه، دارایی، افراد و مسافرین اقامه-دار ترکتباران را با وزیران کشور غربی و امارات متحده عربی در زمان جمهوریت معامله اخراج و دیپورت کرده اند !!؟
■ و وای به جرم رشوت گیری وزیران و حال مردم به کمین-افتاده آن کشور های خارج، که این تروریست-طالبان را به عنوان نیروی کار به کشور شان اجازه ورود و کار میدهند !!!
که توسط پشتون-طالبان به فرهنگ فساد و فتنه با مغز شویی اولاد شان برایشان تروریست، تخنیکر انتحاری، کشت مواد مخدر، قاچاق افراد-سلاح...، پولشویی ها و ترویج دهشت وحشت افگنی، جلب و جذبی پول غیرقانونی، افراد یاغی باغی و مافییان گوناگون را در کشور شان به ارمغان-تباهی سوق میدهند چون کشور های عربی، ترکیه، کشور های آسیای میانه، ایران و غرب و نیز در سرزمین ما ردوبدل و تبادله انتقال و جابجا می سازند تا بعدا بر ضد مردم فارسیزبان ترکتبار و دیگران استفاده بکار ببرند این تومورسرطان-طاعونی را حتی در همه قاره دنیا شما زنده و زمانی آمدنی●●•

>>>   زیر نام چوپان افراد القاعده و داعش و انتحاریون طالب را به کشور های اسلامی میفرستند تا بعدا" به وسیله جاسوسان غربی مستقر در آن کشور ها سازماندهی شوند و برای اهداف غرب استفاده شوند.
توصیه من به همه کشور های وارد کننده چوپان طالبی این است که این افراد را بایومتریک و تست DNA کنند تا در صورت وقوع حملات انتحاری مشخص شود که کدام قلاده چوپان طالبی دست به این عمل زده است.

>>>   Fahim Fetrat
امریکایی‌ها در تلاش ایجاد حکومت مشارکتی در کابل اند و روزانه گروه‌های متعدد سیاسی را از آسیای میانه تا اروپا و امریکا ملاقات می‌کنند اما از ۳ گروه مردم به‌شدت نفرت دارند.
‏۱-تکنوکرات‌های فاسد که در ۲۰ سال گذشته منابع مالی افغانستان را مدیریت کرده‌اند.
‏۲-جهادی‌های که از آدرس مردم در بدنه‌های نظام و قدرت راه یافتند و دارایی‌های کشور را چور و فرار کرده‌اند.
‏۳-زنان انجو سالار و پروژه‌یی که از نام زن مظلوم افغانستان کیسه‌های شان را پر کردند و در پنل‌های بین‌المللی «مافیای زن» خطاب می‌شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است