خودکشی در میان زنان افغانستان افزایش یافته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۹    ۱۴۰۱/۸/۲۳ کد خبر: 171791 منبع: پرینت

آمار خودکشی در میان زنان افغانستان افزایش یافته است.
با آمدن طالبان تمام امیدها و ارزوهای دختران جوان و همچنین میان سن ها از بین رفته است و خود را با تمام دردها و زجرهایی که دارند، تنها احساس می کنند به خصوص به خانه ماندن صدها هزار دختر از ادامه تحصیل اینها همه یکجا شده بعضی ها را به فکر خودکشی می اندازد.

هرساله دو هزار و چهارصد نفر زن افغان اقدام به خودسوزی می کنند. "وی گفت برای تعیین میزان دقیق خودسوزی در میان زنان افغانستان باید مطالعه ای در سطح ملی صورت بگیرد. ولی از آمدن طالبان میزان خودکشی و خود سوزی ها بیشتر شده است.
در یک روز گذشته ۴ مورد خودکشی در ولایت‌های هرات، تخار، ارزگان و دایکندی، گزارش شده است.
محمودشاه رسولی، سخنگوی فرماندهی امنیه هرات می‌گوید که یک زن در ناحیه نهم شهر هرات خودش را حلق‌آویز کرده است. به گفته‌ او در پیوند به خودکشی این زن، شوهر او بازداشت شده است.

گزارش‌ها می‌رساند که در یکسال گذشته، شماری دختران و زنان به دلیل ازدواج‌های اجباری، مشکلات خانوادگی، فقر، بیکاری، بیماری‌های روانی و عدم رسیدگی به قضایای خشونت، دست به خودکشی زده اند. رسولی گفت تاکنون انگیزه‌ خودکشی این زن روشن نیست.
مقام‌های محلی ارزگان هم می‌گویند که یک دختر ۱۸ساله در ولسوالی دهراوود این ولایت، به‌دلیل ممانعت خانواده‌اش از ازدواج با پسر مورد علاقه‌‌ی او، خودکشی کرده است. به گفته منابع، این دختر جوان روزیکشنبه در روستای «دهزک» ولسوالی دهراوود باخوردن تریاک به زندگی‌اش پایان داده است. گرچه قبل از طالبان اینگونه خودکشی ها وجود داشته است ولی گفته میشود با روی کار امدن طالبان خودکشی های دختران و زنان افرایش یافته است.

فعالین حقوق زن می‌گویند که طالبان زنان را از حقوق اولیه‌شان؛ مانند حق گشت و گذار، حق تعلیم و تحصیل و حق کارممنوع کرده اند. آنان باور دارند که نبود زمینه‌های کاری و تحصیلی، بالای روح و وران دختران تاثر منفی گذاشته است. پس از اینکه نهاد‌های حقوق بشری از سوی طالبان منحل و ممنوع شدند، هیچ نهاد و یا سازمانی نیست که از حق و حقوق زنان دفاع نماید و به مشکلات آنان رسیدگی کند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که افغانستان برای زنان و دختران بدترین کشور در دنیا می‌باشد. ریچاد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان گفت که وضعیت حقوق بشر در افغانستان «عمیقاً» نگران کننده است.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خودکشی
زنان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   میزان خود کشی ها در هرات با امدن طالبان به خصوص دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله که خانه نشین شده اند بیبشتر شده خیلی از این دختران از ناراحی روحی و روانی زنج می برند
فرید از هرات

>>>   گوشی برای شنیدن، وچشمی برای دیدن این همه ظلم و ستمی که بر زنان سرزمین غمزده من میرود، نیست!
جامعه جهانی به دنبال شوهای نمایشی دفاع از آزادی زنان و همسایگان در صدد تعامل با موجودات ماقبل تاریخ! همگی در پی سوءاستفاده از جهل مرکب قاتلان زندگی و شادی در یک گورستان دسته جمعی به نام افغانستان!
دختران میهنم نیاز به هوای تازه دارند نه بیانیه و سخنرانی در سازمان ملل! دختران میهنم عاشق تحصیل و طی کردن مدارج عالی هستند نه آمارهای نا امید کننده! دختران میهنم بر خلاف تفکر سیاه آن فرقه آدمکش و هواداران ابله و نادانش، آرزوهایی بزرگ برای سربلندی مردمان این سرزمین بلازده در سر دارند!...
لیلا جعفری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است