آمریکا و بازهم تاکید بر حکومت فراگیر در افغانستان؟!
امریکایی ها با انتقال و تحویل صدها میلیون دالر به کابل که بصورت منظم و هفته وار از فروپاشی مطلق اقتصاد افغانستان جلوگیری کردند و ارزش پول افغانی را تا حدی ثابت نگهداشتند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۵    ۱۴۰۱/۸/۲۴ کد خبر: 171799 منبع: پرینت

وزارت خارجه آمریکا بر انتقال منظم قدرت به حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.
امریکایی ها در آگست پارسال پس از بیست سال جنگ و حضور نظامی در افغانستان خروج بسیار فضیحت بار داشتند. سقوط دولت جمهوری مورد حمایت امریکا و متحدین غربی شان در افغانستان حتی قبل از تکمیل خروج قوای امریکایی و ناتو برای امریکایی ها مایه ی شرمساری و تحقیر در دنیا بود؛ صرف نظر از اینکه بعضی ها آنرا برنامه ی عمدی و قبلی امریکا در تسلیم دهی قدرت به طالبان تلقی کنند.

امریکا پس از ترک افغانستان هرچند با سرافگندگی و شرمساری، در طول بیشتر از یک سال گذشته به تلاش خود برای ایفای نقش موثر در افغانستان ادامه داد. این تلاش در هر سه بخش دیپلوماتیک، استخباراتی و مالی و اقتصادی بسیار مشهود بود.
امریکایی ها با انتقال و تحویل صدها میلیون دالر به کابل که بصورت منظم و هفته وار از فروپاشی مطلق اقتصاد افغانستان جلوگیری کردند و ارزش پول افغانی را تا حدی ثابت نگهداشتند.

امریکایی ها در طول پانزده ماه گذشته همچنان تعامل دیپلوماتیک و استخباراتی خود را با کابل فعال نگهداشتند تا از خلای ایجاد شده کشورهایی چون روسیه، ایران و چین استفاده نکنند.
حالا امریکایی ها می خواهند تا از تلاش و تعامل خود با طالبان در این مدت بهره بگیرند و راه را برای تشکیل به قول خود شان حکومت فراگیر هموار کنند. شکل گیری چنین حکومتی در کابل که مسلما به رهبری طالبان خواهد بود از نظر امریکایی ها ناکامی و ناتمامی بخشی از موافقت نامه ی دوحه مبنی بر مذاکرات بین الافغانی و حکومت فراگیر را جبران می کندو تا حدی از رسوایی و فضیحت خروج امریکایی ها می کاهد.

بنا بر این امریکایی ها در ماه ها و به خصوص هفته های اخیر تلاش و تماس دیپلوماتیک خود را با کشورهای منطقه و چهره ها و گروه های مختلف سیاسی افغانستان بیشتر کرده اند و درنظر دارند تا درماه های نخست سال آینده ی ۲۰۲۳ میلادی طرح تشکیل حکومت فراگیر را عملی بسازند.
اینکه طالبان آیا به چنین طرح ی در مورد تشکیل حکومت فراگیر موافقت خواهند کرد یا نه، هنوز نشانه های از این موافقت بروز نداده اند. اما در داخل طالبان گفته می شود که درنظر دارند تا به حکومت سرپرست نقطه ی پایان بگذارند و به تشکیل حکومت دایمی بپردازند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاکید آمریکا
حکومت فراگیر
نظرات بینندگان:

>>>   پامیر پارشهری
افغانستان کشور نفرین شده ای است. با آن که هیچ تحول آن بدون عامل خارجی نبوده هیچ طرح خارجی هم کاملن تطبیق شده نتوانسته. در مورد حکومت فراگیر باید بگویم که تالب میداند که عمر حاکمیت شأن در حکومت تالبی به مراتب بیشتر از حکومت مشارکتی خواهد بود. پس سرش را مار نگزیده که حکومت مشارکتی بسازد.‌

>>>   Abdurrab Talghaak
حکومت همه شمول به رهبری طالبان که امریکا طرفدار انست چیزی ازمشکلات موجود نمی کاهد. این حکومت شمول برای کسانی جذاب است که دردوران ۲۰ سال گدشته ثروت اندوخته اند ،دارای مال ومنال اند وتعمیر های ملیونی که اکثرا درترکیه لمیده اند .ولی برای دیگران همان اش وهمان کاسه وحتی بد تر ازان!

>>>   Raees Hassan Mardomdaar Afghanistan
حکومت ۱۰ هزار نفری که غلام ایران ، پاکستان ، چین ، و روسیه نبوده باشد پدر و پدر کلان های امریکا و متحدین غربیش از آنسوی قاره نتوانسته و نمیتواند حکومت بسازد ، اگر هم ایجاد شود عمر کوتاه خسارات درازمدت خواهد داست . یک چانس بر چاپان داده شود که متضرر تاریخ از سوی امریکاست وو است شاید بتواند حکومت نسبتن میانه یی بین اینها بسازد . تحلیل تان ۵۰ نمره از طرف استادم بزرگوارم داره ...

>>>   Habib Aryaee
صرف نظر ازاینکه امریکای ها بامردم افغانستان چه کردواما این مشهود است که امریکا ها کارنمیکند درآن ضررکنندوشاید شما اینطور فکری کنین که گروه حاکم در افغانستان با امریکا درتژ باشد ظاهر قضیه معامله استخباراتی همین است ولی در پشت برده حرف وحدیث های است که بامرور زمان آشکاراخواهد شد درحقیقت این معامله به حد سیاه است به این آسانی نمیشه به همه پاسخ ها جواب داد.

>>>   Turkmen Turkmen
جناب اندیشمند صاحب ! طالبان یک طرف ، آیاقدرت های منطقه طرح یی که آمریکا در مورد تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان موافقت خواهند نمود .؟

>>>   Mohammed Ishaq Mujaddadi
در چهل سال گذشته ريموټ کنترول راست گرایان جهادی فعلا ط در دست آمریکا است

>>>   Abdul Kohistani
اینها حتماً به ساز امریکا میرقصند چون امریکا بدون توافق کلی هرگز هفت ق اردو را با تمام سلاح وتجهیزات نظامی تسلیم تالب نمیکرد

>>>   Najmudin Ariyan
اگر کسی فکر میکند که امریکا در افغانستان یک حکومت فراگیر میسازد اشتباه محض کرده است ،

>>>   Najimullah Hamid
اگر امریکا چنین تصمیم داشت پس چرا جمهوریت را تسلیم امارت کرد؟

>>>   پیام آزادی
امریکا مثل ....هر قدر تملق کند نتیجه یی بدست آورده نمی تواند. اگر این امید را داشته باشد که بتواند از گروهای افراطی علیه چین و روسیه و اسیای میانه استفاده کند آنقدر تالبان هم ساده نیستند که خود را در معرض دشمنی مستقیم با آن کشورها قرار بدهند.

>>>   نایاب شب گرد
امریکا میخواهد بینی کلوخی جور کرده بالای کثافتش خاشه
اندازی نماید

>>>   وزارت خارجه‌ امریکا: تلاش‌ها برای انتقال منظم قدرت به یک حکومت همه‌شمول در افغانستان ادامه دارد
وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که این وزارت به تلاش‌ها و فشارهای خود برای «انتقال قدرت» به یک «حکومت همه‌شمول» در افغانستان ادامه خواهد داد.
این وزارت روز گذشته (دوشنبه) هم‌زمان با افتتاح صفحه‌ معلوماتی برای کمک به مهاجرت اعضای خانواده پناهندگان افغان در امریکا بار دیگر اعلام کرد که بر طالبان فشار می‌آورد تا قدرت را به یک حکومت فراگیر انتقال دهند.
در اعلامیه‌ای وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که این کشور از تمام ابزارهای سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک برای تشکیل یک حکومت همه‌شمول و رعایت حقوق اساسی مردم به ویژه حقوق زنان، وادار کند استفاده خواهد شد.
در صفحه جدید وزارت خارجه علاوه بر اطلاعات در مورد چگونه‌گی مهاجرت خانواده‌ها تاکید شده است: «تعهد ما در برابر مردم افغانستان پایدار است. ما به ادامه اعمال فشار برای انتقال منظم قدرت به یک حکومت فراگیر که از حمایت گسترده، به خصوص زنان و اقلیت‌ها برخوردار باشد، ادامه می‌دهیم.»
این در حالی‌ست که بر اساس توافق‌نامه‌ی دوحه قرار بود که طالبان از طریق یک پروسه‌ی منظم در قدرت سهیم شوند؛ اما در ماه اگوست سال گذشته پس از فرار اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان این گروه قدرت به زور تصاحب کردند.
با این وجود جامعه جهانی بیش‌از یک سال بارها از طالبان خواسته است تا بر اساس توافق‌نامه دوحه گفت‌گو با جریان‌های سیاسی افغانستان و تشکیل یک حکومت فراگیر را آغاز کنند.

>>>   مگر تجربه 20 سال جمهوریت اثبات این نبود پشتون نه کس غیر پشتون را افغان میداند و نه حاظر به پذیرفتن غیر پشتون است این همین ها نبودند 20 سال با تقلب در انتخابات خودشان را بالای چوکی قدرت چسباندند و پس از ان با میدان داری خلیل زاد از ترس قدرت یافتن غیر پشتون در 11 روز کشور تحویل طالب دادند این پلان امریکا نیست پلان پشتون هایی امثال خلیل زاد است که با جای دادن چند غیر پشتون در دولت بتوانند دولت طالب-پشتون به رسمیت جهان بگذارند (خلیل زاد در کنگرس امریکا تمام همت خود را کرد تا طالب را یک گروپ ملی گرای پشتون معرفی کند نه تروریست )

>>>   طالبان یک مجسمه یخ زده هستند.
بقای این مجسمه به یخ زدگی همیشگی آن وابسته است و با اندک ترین افزایش گرمای پیرامون این مجسمه تمام مجسمه یا آنا" یا به تدریج آب میشود و فرو میریزد.
بقای طالب در انحصار قدرت و دگماتیزم مذهبی و امیر محوری نهفته است در غیر آن با تکثر و تنوع چیزی به نام طالبانیزم دیگر وجود نخواهد داشت.

>>>   به نظر بنده امریکا های با اوردن طالبان به خصوص شاخه غلزی های میخواستند تا هداف خودشان یعنی نارام سازی اسیا میانه را توسط همین گروه تروریست طالبی با کمک پاکستان انجام دهد یه همین خاطر طالب را با دو گروه تقسیم نمودند و دولت را با تمام اعضای ان فرار دادند تا در اینده اگر برنامه توسط شاخه غلزیها موفق نشود به بهانه مذاکزات دوحه دوباره با شاخه درانها و دولت فراری نماینده های استخبارتی و مزدور یک دولت کویا با موافقه مذاکرات دوحه ساخته شود که هم ار بد نامی امریکا جلو گیری خواهد کرد و هم انتخابات بایدن پیروز خواهد شد و هم باز امریکا و پاکستان دست بالا در افغانستان داشته باشند وهم این وطن فروشان و دزدان بی هویت و ناخلف را در افغانستان با خود داشته باشند فکر میکتم که جنگ اوکراین و دور نما این مسایل برای امریکا نشان داد که نمیشود طالب با روسیه چین هند و ایران بجنگید و این خطر بزرگ بر پاکستان هم خواهد بود و انجا ناارام خواهد شد که برای امریکا پاکستان خیلی مهم است بنابراین میخواهد بک بینی خمیری نماید.....

>>>   تنها راه باقی مانده برای نجات هر دو گروه قومیت پشتون و غیر پشتون تشکیل دو کشور پشتون و غیر پشتون است در غیر این صورت این جنگ این ناله این فغان تا به درازای عمر فغانستان ادامه می یابد اگر پایان این جنگ و ننگ را میخواهید راه این است اگر نه خان همین خان و شوربا همین شوربا
امین از استرالیا

>>>   فیاض نجیمی:
اندری سرینکو تحلیلگر روسی و رییس مرکز مطالعات سیاسی افغانستان در تلگرام کانالش ارزیابی های کارشناسان افغانستانی را چنین جمعبندی کرده است:
سناریوی «نفی نسبی طالبان» در آینده افغانستان
1. قبلاً روسیه و ایران از طالبان انتقاد کرده و حضور آنها را در نشست مسکوتحریم نمودند.
2. آمریکا اعلام کرد که تمایل دارد تا قدرت را از رژیم طالبان به یک دولت فراگیر در افغانستان منتقل کند.
3. اتحادیه اروپا از ابتدا طالبان را شایسته نمایندگی مردم افغانستان نمی دانست.
4. آمريكا ممكن است متوجه شده باشد كه طالبان از مذاكرات راضی نيستند و تنها یگانه راه تغيير وضعيت عبارت ازخريد طالبان با پول است. از این رو تامین مالی (خرید) فعال طالبان را از طریق کانال های مختلف انجام می دهد.
5. طالبان از نظر سیاسی «گیر میافتند و غرق» پول می گردند. سپس آنها واقعیت های جدید را باید بپذیرند و با تقسیم قدرت ـ از جمله خروج با پول آمریکا از افغانستان ـ موافقت کنند.
6. اینجاست که سناریوی جدید یعنی ایجاد داعش جدی می شود. جنگجویان و فرماندهان گروه طالبان با درک خیانت رهبران خود، تقریباً به ناچار به داعش - به صورت فردی و جمعی - خواهند پیوست.
7. گروه های تروریستی متشکل از مهاجران آسیای مرکزی و پاکستان نیز شروع می کنند به رفتن در همین مسیر.
8. در نتیجه احتمال وقوع جنگ جدید با مشارکت مراکز جدید قدرت که عبارت از داعش جدیدخواهد بود، در افغانستان افزایش می یابد.
********************
شما چه فکر می کنید، اندری سرینکو تا چه حد درست تحلیل کرده است و حدس او به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

>>>   هدف از فراگیر حنیف اتمر استانکزی و عالم ساعی است

>>>   عزیزالله آریافر
ما کیستیم؟
ما جزیره‌یی متروک‌ و رانده شده از متن زندگی و تمدن جهانیم. و یا شاید زباله‌دانی جهت رانش و جذب عناصر اخلال‌گر و خشونت‌گرای دنیا برای پالایش زمان و زمینه از بازدارنده‌های زندگی. ما را کسی به عنوان مردم صاحب حق به رسمیت نمی‌شناسد؛ چه رسد به این که همدردی‌یی با ما داشته باشند. ازین رو نه تنها همسویی و ناهمسویی مردمان ما با این و یا آن تیم فوتبال و یا هر بازی دیگر قابل درک نیست، بلکه پرداختن به نفس این بازی‌ها هم مزه‌ی چندانی ندارد.
بی‌گمان این ماهستیم که بر نفس خویش ستم می‌کنیم، اما در آتش‌افروزی و نهادینه‌سازی بیدادگری در سرزمین ما بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های جهان نقش دارند. دولت‌هایی که ما سینه‌چاک و آتشناک برای پیروزی تیم‌های‌شان انقلاب مجازی برپا کرده‌ایم.
برادر ما کیستیم؛ شرق، غرب، شمال یا جنوب؟ نام و نشان و جایگاه ما در کجای این جهان قرار دارد که این همه در هر چیزی دخیل می‌بندیم؟
دیدن بازی درست، اما طرفداری نه؛ چرا که جانب‌‌داری از تیم کشورهایی که دهه‌ها حتا قرن‌ها بر دوزخ جهالت و مظلومیت ما دمیده اند، هرگز پذیرفتنی نیست.
باز اگر غریزه‌ی جهان‌گرایی ما نگذارد، بهتر است از تیم‌هایی پشتیبانی کنیم که کم‌از‌کم دولت‌های‌شان دستی در تباهی این سرزمین نداشته باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است