طالبان از اعلامیه نشست مسکو استقبال کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۹    ۱۴۰۱/۸/۲۶ کد خبر: 171816 منبع: پرینت

وزارت خارجه‌ی طالبان برخلاف موضع قبلی خود که نشست مشورتی مسکو را ناقص خوانده بود، از اعلامیه پایانی این نشست استقبال کرده است.
این وزارت در اعلامیه‌ای که روز (پنج‌شنبه، ۲۶ عقرب) منتشر کرده، گفته که از میکانیزم‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان استقبال می‌کند و تأکید روی افغانستان صلح‌آمیز، متحد، مستقل، بی‌طرف و از لحاظ اقتصادی پیشرفته در نشست مسکو را موضعی در خور ستایش می‌داند.

نشست مشورتی مسکو درباره‌ی افغانستان موسوم به «فرمت مسکو» روز (چهارشنبه، ۲۵ عقرب) با حضور نمایندگان ۱۰ کشور منطقه در پایتخت روسیه برگزار شد.
در این نشست از طالبان دعوت نشده بود و این گروه گفته بود که بدون حضور نمایندگان‌اش نشست مسکو ناقص است.
ضمر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه در امور افغانستان درباره‌ی دلیل عدم دعوت از طالبان گفته است که این گروه در تشکیل دولت فراگیر ناکام شده و امسال برخلاف سال گذشته از آنان دعوت نشد.

اشتراک‌کنندگان نشست مسکو در بیانیه پایانی خود نیز بر اهمیت تشکیل یک دولت «واقعاً فراگیر» در افغانستان که منعکس‌کننده منافع همه گروه‌های قومی-سیاسی این کشور باشد، تأکید کرده‌اند.
آنان بر تعهد برای ایجاد افغانستان صلح‌آمیز، یک‌پارچه، آزاد و عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر نیز تأکید کرده و از طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود برای ریشه‌کن‌کردن تروریسم و قاچاق مواد مخدر عمل کنند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان دیگر هرگز به منبع گسترش تروریسم تبدیل نخواهد شد.

وزارت خارجه‌ی طالبان در اعلامیه‌ی خود بدون اشاره به درخواست ایجاد دولت فراگیر، از موضع اشتراک‌کنندگان نشست مسکو مبنی را نیاز به تسریع تلاش‌های بیشتر کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی برای بازسازی افغانستان سپاس‌گزاری کرده است.
حکومت طالبان گفته که بر این باور است که امنیت و ثبات افغانستان و منطقه به‌هم مرتبط است و از این‌رو، «به‌عنوان یک دولت مسوول بار دیگر به کشورهای منطقه تعهد می‌سپارد که به هیچ فرد یا گروهی اجازه اقدام علیه ثبات منطقه را نخواهد داد».

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که حکومت این گروه، به عنوان یک «نظام مستقل» به هیچ کشوری ثالث اجازه نخواهد داد تا در افغانستان تأسیسات نظامی ایجاد کند: «به همین ترتیب، از سایر کشورها نیز جداً می‌خواهیم تا خاک و فضای خود را علیه افغانستان در اختیار کشورهای دیگر نگذارند».
وزارت خارجه‌ی طالبان همچنین اشاره کرده که اشتراک نمایندگان حکومت این گروه در نشست‌ مسکو، می‌تواند آن‌را جامع‌تر و مؤثرتر سازد.
این وزارت پیشتر گفته بود که عدم اشتراک نمایندگان حکومت این گروه در چنین نشست‌ها «می‌تواند روی تعامل تأثیر منفی بگذارد».

در چهارمین نشست «فرمت مسکو» درباره افغانستان نمایندگان ویژه و مقام‌های ارشد روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور داشتند.
سال گذشته در سومین دور این نشست، نمایندگان طالبان هم حضور داشتند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارتخارجه طالبان
نشست مسکو
نظرات بینندگان:

>>>   به خاطر چه استقبال کرد

>>>   طالبان خودشان تروریست هستند و خطر آنها همه جهان را تهدید میکند لازم به روشن سازی نیست القاعده طالب داعش طالب خود طالب یعنی پدر و مادر همه گرو های تروریستی اگر طالب به رسمیت شناخته شود پرچم کثیفشان در همه نقاط جهان بلند خواهد شد دیگر آنوقت کسی جلو آنها را گرفته نخواهد توانست حالا این گرو تروریستی رسمیت ندارد و همه افراد این گرو که در خارج از افغانستان هستند آرام و ساکت هستند وقتی رسمیت پیدا کند دیگر افغانستان فقط مال یک قوم خواهد شد ودیگر اقوام را چی با زور تفنگ و چی با جبر و ستم از افغانستان فراری خواهد کرد و حملات انتحاری آنها به همه جهان شروع خواهد شد پس جهان نباید این گرو شرور و تروریستی را رسمیت جهانی بدهند بگذارید تا اینها خودبخود منزوی و نابود شوند بگذارید تا اینها پیش پشتیبانان شان که پاکستان و ایران است آبرویشان برود و دیگر کسی نام ....جهاد نگیرند جهان باید بگذارد تا اینها همدیگر را بدرند و تیکه پاره کنند تا دیگر هیچ مسلمانی نام جهاد را نگیرند ...
معلم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است