از سرگیری پروژه‌های ناتمام ایتالیا در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۴۰۱/۸/۲۷ کد خبر: 171820 منبع: پرینت

ایتالیا کار پروژه های ناتمام در ساحات تاریخی و باستانی افغانستان را از سر می گیرد.
برخی از رسانه های ایتالیا گزارش دادند که کریستینا منگازی مسوول بخش فرهنگی، تعلیمی و گردشگری آن کشور گفته است که کار این پروژه ها به خصوص در مکان های تاریخی و باستانی بامیان متمرکز خواهد بود.
مسوول هماهنگ‌کننده بخش فرهنگ، آموزش و گردشگری سازمان همکاری توسعه‌ای ایتالیا با اشاره به تحکیم روابط فرهنگی و سیاسی کشورش و افغانستان اعلام کرد: «ایتالیا کار از سرگیری پروژه‌های ناتمام فرهنگی خود را با تمرکز بر نواحی تاریخی - باستانی افغانستان به ویژه در ولایت بامیان آغاز می‌کند».

در نشست دو روزه دانشگاه «فلورانس» در مورد وضعیت نواحی تاریخی-باستانی دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان به ویژه ولایت بامیان در مرکز افغانستان و نیز نحوه همکاری و تعامل با دولت موقت طالبان گفتگو شد.
با روی کار آمدن دوباره دولت موقت طالبان در مردادماه سال 1400، بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیت‌ و برنامه‌های متداول‌ خود در افغانستان را متوقف کردند؛ مسوولان بخش توسعه ایتالیا عنوان کردند به دلیل تغییر وضعیت حاکمیت سیاسی در افغانستان، پروژه‌های‌شان را متوقف کرده بودند.
کریستینا منگازی اظهار داشت: پیش از این با چنین شرایطی در کشورهای عراق، لبنان و اردن کار کرده‌ایم، بنابراین پروژه‌هایمان را در افغانستان ادامه می‌دهیم. تاکنون نیز این پروژه‌ها به دلیل تغییر حکومت به تاخیر افتاده بود.

احداث پارک باستانی بامیان و برنامه‌های حفاظت از مناطق تاریخی با همکاری مالی ایتالیا، از سوی دانشگاه فلورانس و سازمان یونسکو با بودجه بیش از 4 میلیون یورو در سال 2021 میلادی باید آغاز می‌شد، اما با روی کار آمدن دولت موقت طالبان این پروژه‌ها به دلایل مختلفی به تأخیر افتاد.
«اجمل میوندی»، مسوول بخش فرهنگی «بنیاد آقاخان» در این نشست اظهار داشت: کشور ایتالیا وعده داد مبلغ 5میلیون دلار در بخش‌های فرهنگی و تاریخی افغانستان و به ویژه استان ‌بامیان از طریق سازمان یونسکو و دیگر نهادهای هم‌سو هزینه کند.

مناطق تاریخی و باستانی قابل توجهی افغانستان و به ویژه در ولایت بامیان وجود دارد، اما در یک سال گذشته شماری از این مناطق در حال فرسایش، تخریب و نابودی قرار گرفت. در مواردی نیز حفاری‌های غیر مجاز گزارش شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پروژه‌های ناتمام
ایتالیا افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است