قطر، نخبگان میهن‌دوست و توسعه
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۶    ۱۴۰۱/۹/۱ کد خبر: 171851 منبع: پرینت

در مطالعات توسعه یکی از مؤلفه‌های مهم و قابل توجه، بررسی جایگاه (Patriotism) یا حس تعلق عمیق به خاک و کشور در میان نخبگان اجرایی یک کشور است. بدین‌معنا که مدیران میهن‌دوست، با درایت و دور اندیشی، از هر امکانی در سطح ملی و بین‌المللی برای توسعهٔ کشور خود بهره می‌گیرند. قطر یک نمونهٔ خوب برای تبیین این ادعا است.

قطر یکی از کوچکترین کشورهای منطقه‌است. کشوری است که از یک طرف تا طرف دیگرش را با دو ‌ساعت رانندگی می‌شود پیمود. جمعیت این کشور حدود ۳ میلیون نفر است. این کشور کوچک اما قوی، در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در مجموع میزبان حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تماشاچی از کشورهای مختلف جهان خواهد بود؛ یعنی چیزی نزدیک به کل جمعیت خود.
میزبانی از این جمعیت بزرگ و ساماندهی به رویدادی به این بزرگی تنها پول نمی‌خواهد، بلکه توانایی مدیریتی بالایی در سطح ملی و بین‌المللی نیز می‌طلبد.

درست است که این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان گاز و نفت جهان است، اما حضور نخبگان «میهن‌دوست» در آن موجب شده تا این ثروت عظیم به گونهٔ درست در خدمت توسعه کشور، به ویژه در عرصهٔ سیاست خارجی مصرف شود.
در کنار این دیپلوماسی موفق ورزشی، نمی‌توان تأثیر قطر بر تکوین معادلات سیاسی-امنیتی افغانستان و منطقه را، که نشان از توانایی و درایت سیاستگزاران خارجی این کشور است، نادیده گرفت.

به‌هر صورت خوب است بدانیم که مساحت قطر ۱۱۶۱۰ کیلومتر مربع است. در مقام مقایسه باید گفت که مساحت افغانستان حدود ۶۰ برابر مساحت قطر و جمعیت آن نیز حدود ۱۱ برابر جمعیت قطر است. تنها مساحت هرات با ۵۴۷۷۸ کیلومتر مربع، حدود پنج برابر مساحت قطر است.
از دید من فقدان یا کمبود نخبگان بادرایت و «میهن‌دوست» یکی از دلایل مهم عقب‌ماندگی ما در سه سدهٔ گذشته بوده است.

فرامرز تمنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قطر
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای تمنا!
مطمئنا شما خود و غنی خاین را در ردیف نخبگان می شمارید.
خاک بر سر نخبگانی نظیر شما هر دو که افغانستان چهل میلیونی را به آی اس آی تسلیم کردید. بس کنید؛ مردم شما را شناخته اند.
قدیر قدیری

>>>   بجا فرمودید آقای تمنا،
نخبگان افغانستان باید نخبه بودن را از قطری ها بیاموزند نه از غنی گریزی یا اتمر لنگ

>>>   آقای تمنا، شما سخنان مفت تانرا برای معاملات آینده تان پس انداز کنید. شما به حیث استاد دانشگاه و آنهم در رشته سیاست و این همه دانش سیاسی، چرا بخاطر یک چوکی به درگاه غنی فاشیست و هیچ ندان رفتید. حشوی تان انتخابات سر تا سر با تقلب را به نفع غنی اعلان کرد. حالا از میهن دوستی سخن میگویید. رهبران این وطن هرگز میهن دوست نبودند. هرکس برای غصب قدرت به هر طرف دست درازی کرد و برای حفظ آن معامله و مزدوری. وقتی به قدرت رسید، از آن سوی استفاده کرد و خودرا به ارگاه و بارگاه رساند. . از شما بحیث یک جوان تحصیل یافته نسل آینده، توقع زیاد تر میرفت . اما افسوس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است