خلیلزاد: طالبان اشتباهات جدی گذشته را تکرار می‌کنند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۱    ۱۴۰۱/۹/۲ کد خبر: 171858 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا در مصاحبه با تلویزیون تی‌آر‌تی با انتقاد از طالبان گفت که باید به «دیدگاه‌‌های بخش بزرگ جامعه» احترام بگذارد.
او با اشاره به انحصارطلبی و عدم تحمل طالبان افزود: «آن‌ها برخی از اشتباهات جدی را که در ۴۰ سال گذشته دیدیم، مرتکب می‌شوند.»

خلیلزاد در این مصاحبه به حزب کمونیست افغانستان اشاره کرد که در سال ۱۳۵۷ قدرت را به دست گرفت و همه جناح‌های دیگر را راند که به اعتقاد او منجر به جنگ داخلی شد. از نظر زلمی خلیلزاد، «اگر طالبان می خواهد دچار این اشتباه [کمونیست‌ها] نشود، باید به دیدگاه‌های بخش‌های بزرگ جامعه احترام بگذارد.»

نماینده سابق امریکا در افغانستان کوشید که مانند تام وست و دیگر مقامات امریکایی از کلمه «تشکیل حکومت فراگیر» پرهیز کند و در عوض از طالبان خواست تا با بخش‌های مختلف جامعه افغانستان «گفتگو» کرده و روی بهبود ارایه خدمات تمرکز کند.

نشست این هفته کشورهای منطقه در مسکو بر محور آشتی ملی و تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان برگزار شد، اما طالبان با ابراز نارضایتی از عدم حضور خود در آنجا، این درخواست کشورهای قدرتمند منطقه را با سکوت نادیده گرفت.

این گروه همچنان از کشورهای غربی به خاطر تاکید روی تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق انسانی افغان‌ها انتقاد کرده و آن را «فشار و مداخله خارجی» توصیف نموده است.

تصور عمومی این است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و سقوط حکومت پیشین، طالبان انگیزه‌ای برای گفتگو با گروه‌های سیاسی و اجتماعی افغان ندارد. اما، خلیلزاد هشدار داد که عدم تمایل طالبان به گفتگو و سازش نهایتاً موجب گسترش مخالفت افغان‌ها و حتا شکل‌گیری منازعه جدید خواهد شد.

او گفت: «طالبان باید تاریخ افغانستان را مطالعه کنند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.»
او در مورد اهمیت افغانستان برای امریکا گفت که بعید است افغانستان همانند دوره پس از ۱۱ سپتامبر مورد توجه مجدد ایالات متحده قرار بگیرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   خلیلزاد باید محاکمه شود.
امضای قرارداد دوحه باید بعد از تشکیل حکومت فراگیر انجام میشد که نشد چون جناب خلیلزاد عجله داشت تا کریدت آنرا به نام خود ثبت کند و حالا که ملت افغانستان دربدر شد و کشور ما به طرف جنگ تمام عیار قومی روان است جناب شان میفرمایند که من ملامت.

>>>   این پسر ناخلف آمریکایی ها باید دهن گوشاد شو ببندد در باری افغانستان بدبختی ملت افغانستان زیر سر این پلید خلیل بزاد بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است