دیپلماسی قطری و‌ کنشگری فعال در منطقه
صرف نظر از منابع سرشار اقتصادی قطر، اتخاذ سیاستهای متوازن و دیپلماسی چند بعدی، این کشور را در مقایسه با دیگر کشورها، در جایگاه ویژه ای قرار داده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۴۰۱/۹/۲ کد خبر: 171865 منبع: پرینت

در حالی که کشوری مانند افغانستان نتوانست بدلیل منازعات و‌ رقابت های شدید داخلی، از فرصت های موجود حمایت ها و همکاری های همه جانبه آمریکا در ۲۰ سال اخیر سود جوید، کشور کوچکی مانند قطر با جمعیت سه میلیونی خود توانست با استفاده از پتانسیل های داخلی و اتخاذ سیاست خارجی متوازن و همسو با منافع مشترک با آمریکا، در کسب پرستیژ بین المللی حداکثر استفاده را نماید.
این در حالی است که قطر استقلال خود را در سال ۱۹۷۱ از انگلستان بدست آورده است و بیشتر از ۵۰ سال از عمر این کشور نمی گذرد. قطر تنها در یک دهه اخیر توانسته است با تغییر موضع از رویکرد محافظه کارانه توأم با سازش به دیپلماسی فعال، به حیث بازیگری مطرح در منطقه بدل شود.

در حوزه دیپلماسی رسانه ای، با وجود آنکه محدودیت های جدی ای در رشد رسانه های خصوصی در این کشور وجود دارد اما توانسته با توسعه ی شبکه بین المللی الجزیره، ابتکار عمل رسانه ای را در منطقه بدست گیرد و افکار عامه جهانی را نسبت به وقایع کشورهای منطقه خصوصاً جهان عرب، سمت و سو بخشد.

در حوزه تعاملات سیاسی، با گشایش دفتر طالبان در دوحه و ایفای نقش به اصطلاح میانجی در پروسه صلح افغانستان و همچنان ایفای نقش فعال در روابط ایران و عربستان سعودی، کوشید تصویر مثبتی از خود به عنوان کشوری صلح طلب در اذهان جامعه بین المللی ثبت نماید.
اینکه در خصوص صلح افغانستان تا چه اندازه جانبدارانه عمل کرده است، خود بحث مفصلی است که در این مجال نمی گنجد و امروز برگزاری موفقانه جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه قطر، بیانگر دیپلماسی ورزشی این کشور در سطح جهان است.

این کشور موفق شده است علیرغم وسعت کم و جمعیت اندک خود، امتیاز میزبانی پربیننده ترین رویداد ورزشی جهان را بدست آورد. قطر همچنان در تلاش است در راستای منافع ملی خود، با دادن تابعیت به ورزشکاران مشهور رشته های مختلف ورزشی و جذب آنها برای کسب مدال های جهانی، جایگاه ویژه ای را در ورزش به خود اختصاص دهد و از مزایایی مانند حق میزبانی و دریافت سهمیه های بازی های جهانی برخوردار گردد.

صرف نظر از منابع سرشار اقتصادی قطر، اتخاذ سیاستهای متوازن و دیپلماسی چند بعدی، این کشور را در مقایسه با دیگر کشورهای مطرح و ثروتمند منطقه، در جایگاه ویژه ای قرار داده است.

دکتر ذکیه عادلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قطر
منطقه
نظرات بینندگان:

>>>   مقصود حیدریان
مشکل افغانستان نفوس و جغرافیای بزرگ آن است که مردم افغانستان بنابر اختلافات شدید قومی، مذهبی و سیاسی نمی‌توانند ان را کنترول کنند. راه حل افغانستان تجزیه است و با تجزیه به چندین کشور بخش‌های عمده‌ی آن پیشرفت می‌کند. ممکن بخشی از آن که همیشه طرفدار جنگ و منازعه است به همین شکل باقی بماند.

>>>   داوود عرفان
سیاست قدرت‌های بزرگ به ویژه امریکا، در خلیج فارس به دلیل نفت و تجارت، مبتنی بر تئوری ثبات است و در کشوری مثل افغانستان به دلیل ژئوپولتیک خاص آن مبتنی بر تئوری آشوب. کشور کوچکی مثل قطر ظرفیت سیاست‌گذاری‌های کلان را ندارد. این کشور با حمایت بی‌دریغ غرب و ثروت نفت از وضعیتی خدادادی بهره می‌برد. اگر منافع امریکایی‌ها ایجاب می‌کرد، افغانستان را هم تبدیل به قدرت بلامنازع منطقه می‌کردند، اما داستان این است که ماموریت افغانستان ایفای نقش باتلاق امنیتی منطقه است و نقش قطر جزیره‌ی ثبات در منطقه!

>>>   Hasib Kohistani
اتحاد و همبستگی در کنار آن داشتن شعور سیاسی یک ملت چنین آبادانی را در پیش دارد.
متاسفانه که ما هردو را نداریم.

>>>   Zekeria Rajabi
دقیقا ،کشوریکه سردمدارانش به فکر مردم وشهر خود باشد چنین سرنوشت را طی خواهد کرد اما، وای به حال مردم و اربابان سرزمین خسته ای افغانستان که هنوز هم به پای شکنی بین جامعه خود تلاش دارند ،که این مهم هیچ گاه ثمره خوش نخواهد داشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است