کمک‌های بریتانیا باعث فساد شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۵    ۱۴۰۱/۹/۳ کد خبر: 171872 منبع: پرینت

بر اساس ارزیابی دیدبان ناظر بر کمک‌های بریتانیا، کمک ۳.۵ میلیارد پوندی این کشور بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ باعث نقض حقوق بشر و بی‌عدالتی در افغانستان شده است.
به گفته این نهاد، کمک‌های بریتانیا به فساد مالی در بالاترین سطح دولت پیشین و پولیس افغانستان کمک کرده است.

کمیسیون تاثیرگذاری کمک‌های بریتانیا می‌گوید این کشور قبل از سقوط دولت پیشین افغانستان رویکردی واقع‌بینانه برای ایجاد یک دولت پایدار نداشت.
این کمیسیون به ۲۵۲ میلیون پوند کمک بریتانیا برای تامین مالی پولیس ضد شورش افغانستان اشاره کرده و می‌گوید بخشی از این پول "فساد و وحشیگری پولیس، از جمله اخاذی، بازداشت خودسرانه، شکنجه و قتل‌های غیرقانونی" را تامین کرده‌اند.

در گزارش این کمیسیون آمده است که برای قطع کمک‌ها به پولیس افغان تلاش صورت گرفت اما این تلاش‌ها از سوی رهبری دولت بریتانیا رد شد.
این نهاد همچنین اعلام کرده است که کمک‌های بریتانیا به فساد مالی در بالاترین سطح دولت پیشین افغانستان کمک کرده است.

طبق گزارش این کمیسیون، ارسال کمک‌های بین‌المللی از طریق دولت مرکزی افغانستان برای مصارف ادارات ولایتی و محلی، قدرت را در مرکز تقویت کرده و منجر به ترویج فساد شده است.
گزارش می‌گوید که کمک بریتانیا مطابق با اهداف کوتاه مدت امریکا در افغانستان صورت گرفته و همسویی با ایالات متحده باعث شده است بریتانیا با وجود نبود چشم‌انداز روشن در فرآیند دولت‌سازی به کمک در این قسمت ادامه بدهد.

به گفته مقامات ارشد بریتانیا، حمایت مالی نهادهای دولتی در صورتی که نتواند وفاداری یا حمایت بخش بزرگی از مردم را به دست آورد، هیچ ارزشی ندارد.
گزارش می‌گوید که براساس ارزیابی وزارت توسعه بین‌المللی، نهادهای دولت مرکزی افغانستان علی‌رغم سال‌ها کمک مالی و فنی عمدتا قادر به انجام وظایف خود نبودند.
این بررسی می‌گوید که در ماموریت‌های پیچیده چون افغانستان حمایت مالی در مقیاس بزرگ برای دولت تنها باید در چارجوب یک راه‌حل سیاسی پایدار و فراگیر صورت بگیرد.
در این بررسی تاکید شده است که تخصیص بودجه در حجم بالا از طریق نهادهای دولتی ضعیف، روند سیاسی را مخدوش کرده و به فساد ریشه‌دار کمک کرده است.

گزارش می‌گوید که مطابق با اسناد دولت بریتانیا، کمک‌ها به نام مردم افغانستان صورت گرفته اما این کمک‌ها تنها به نفع گروه محدودی از نخبگان سیاسی افغانستان تمام شده است.
براساس این گزارش، کمک‌های بریتانیا برای زنان و دختران در بخش بهبود آموزش و کاهش مرگ و میر کودکان به خوبی مصرف شده است.
در این گزارش آمده است که در نهایت، تصمیم ایالات متحده برای انعقاد توافقنامه با طالبان در فبروری ۲۰۲۰، با تعیین جدول زمانی برای خروج بی قید و شرط نیروهای امریکایی، باعث شد تا با وجود هزینه‌های زیاد برای افغانستان اهداف برنامه کمک‌رسانی بریتانیا تحقق پیدا نکند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمک‌های بریتانیا
پولیس افغان
نظرات بینندگان:

>>>   فساد بریتانیا باعث بربادی کمک ها شده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است