اشاره‌ای به اطلاق واژه افغان بر مردم افغانستان
آنانی که در بیست سال گذشته خود را برغم تمام عذاب وجدان و با رنگ زرد و عرق شرم افغان گفتند، نتوانستند که تابلوی زبان مادری خود را بر سر دروازه دانشگاه نصب کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۴    ۱۴۰۱/۹/۹ کد خبر: 171913 منبع: پرینت

«افغانستان» یک نام برساخته است و صدسال پیش که فیض محمد کاتب مورخ رسمی دربار «تاریخ سلاطین افاغنه» را می‌نوشت در صدر کتاب خود سراج‌التواریخ از افغانستان به عنوان «پارس شرقی حالیه موسوم به افغانستان» یاد کرد.
واژه «افغان» نیز نام قومی است ولی به موجب قانون قابل اطلاق بر سایر شهروندان دانسته شده است.

اخیرا آقای سرور دانش معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان، گفته است که اطلاق افغان بر سایر شهروندان کشور سزاوار بحث است. این کفته رگ اعصاب فاشیستان قوم‌گرا و انحصار طلب را تحریک کرده و به واکنش وا داشت.
در واکنش به آقای دانش از جمله به این موضوع اشاره شده که آقای دانش خودش در تذکره خود را «افغان» دانسته و معاون رییس جمهور شده و حالا که از قدرت برکنار است، اطلاق افغان بر همه شهروندان را رد می‌کند.

آقای دانش به موجب قانون اساسی هم تذکره گرفته و هم معاون رییس جمهور شده است. حالا که قانون اساسی را طالبان لغو‌کرده، دیگر به موجب قانون هیچ‌ شهروندی افغان نیست. افغان دیگر یک عنوان حقوقی نیست، بلکه یک نام طایفه‌ای است و اگر طالبان نخواهد که اطلاق «افغان» را بر همه مردم به یکی از احکام شریعت شان بدل کنند، هیچ شهروندی غیر افغان، افغان نیست.

ضمنا واکنش‌های شدید دو نکته را به درستی نشان داد:
اول اینکه «آبله افغانیت» چقدر زود می‌ترکد و این ترکیدن چقدر درد و سوز دارد.
دوم اینکه راه مماشات و‌کتمان چقدر پرهزینه و بی‌فایده بوده است.
آنانی که در بیست سال گذشته خود را برغم تمام عذاب وجدان و با رنگ زرد و عرق شرم افغان گفتند، نتوانستند که تابلوی زبان مادری خود را بر سر دروازه دانشگاه نصب کنند. موضوعات بسیاری است که باید به صراحت پیرامون آن بحث کرد.

علی امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
دانش
نظرات بینندگان:

>>>   آقای دانش و مشاورش مرحوم قاضی سعادت از اولین شخصیتهای مردم ما بود که در تذکره « افغان» شده بود!
قاضی مرحوم را خدا بیامرزد زبانش خشکیده ولی دانش فراری تف خود را پس می لیسد.
حبیب الله جاوید

>>>   وقتی که در قدرت بودند چه خلیلی و چه دانش،منحیث معاونین دوم ریاست جمهوری،بخش تقنیتی و قانون سازی ریاست جمهوری را پیش میبردند و دست خود را بالای قانون اساسی گذاشته و سوگند یاد میکرند که از تمام مواد این قانون پیروی میکنند و مثل قرآن شریف به آن احترام میگذارند.
اما وقتی که از قدرت برطرف شدند،بالای کلمه افغان در قانون اساسی اعتراض دارند.
همین حالا تو با کدام پاسپورت در نیوزیلند پناهنده شدی؟
در نیوزیلند ترا بنام چی یاد میکنند؟
بنام تبعه هرارستان و یا خراسان و یا بنام افغان؟
آیا در پاسپورت تو ملیت تو نوشته شده است؟
یک پاسپورت سفری کشور های خارجی را به من نشان بدهید که در آن نام ملیت اش نوشته شده باشد،بشمول پاسپورت ایرانی که در آن نیز چندین ملیت از عرب گرفته تا بلوچ و ارمنی و آذربایجانی و کرد و ترکمن و ترک و غیره زندگی میکنند.

>>>   میثم صحرا
سرورِ دانش همچنان افغان است
بخشِ اندکی از مصاحبه‌ی سرور دانش از بی بی سی پخش شد، او از پاسخِ پرسش: شما خود تان را افغان می دانید؟! با کمالِ بی شرمی طفره می رود و می گوید: واردِ این بحث نشویم. این مورد نشان می دهد، که دانش مزدورِ فاشیسم قومی ست و حزب اش، نیز فرمایشی است.(موضع دانش پیرامون نظام روشن است، او سخنرانی غرایی در مخالفت با فدرالیزم کرده است) با این مصاحبه گمانه‌ی مزدوری او بیشتر از پیش، مشخص شد. این که دانش فدرالیست شده است، به خاطرِ گرمی بازار است. به زودترین فرصت ممکن، بیشتر فدرالیست خواهند شد. به تاز‌گی، متنی در برگه‌ی پدرام منتشر شد، که حتی آقایِ ربانی در نیت یک فدرالیست بود. از قعرِ گور ربانی، نیت او را جمعیتی های اخوانی، به تازگی کشف کرده اند. در هر حال، سرورِ دانش قلاده‌ی بردگی را از گردن نینداخته است. او همچنان اوغو است، راه مبارزه صاف و روشن است، ما افغان/ اوغان نیستیم،‌ملتِ آزاده شایسته‌ی سیاستگری قلاده بندانِ افغانیت نیست.

>>>   Nasrullah Nikpur
و نیوزیلند در مغز آقای سرور دانش چه چیز پمپاژ می کند مگر؟
نمیدانم آقای دانش این روز ها قیلون را با چای سیاه وطنی میل می کند یا با قهوه ی تلخ کلمبیایی؟
به آقای دانش یک جلد کتاب (منظره مرگ) بفرستین تا صبح ها قبل از ناقوس کلیسا چند سطری بخواند و بر روح شریف و نحیف فدرالیزم دعای بکند.

>>>   افغان
اوغان
و
پشتون را باید از نو تعریف کرد.
همچنان
ملت
ملیت
قوم
قبیله
عشیره
دودمان
و
سلاله را هم باید از نو تعریف کرد.
یک وزارت است به نام وزارت اقوام و قبایل
این وزارت باید اول یک تعریف از قوم و قبیله بدهد و بعد از آن لسا اقولم و قبایل ساکن افغانستان را نشر کند و اینکه چه امتیاز هایی به کدام اقوام و قبایل و به اساس کدام دلیل داده میشود نیز توضیح گزدد.

>>>   صفرمحمد مظفری
افغان یک نام قومی است اما نام قشنگی نیست، بلکه از لحاظ لغوی معنای خیلی بدی هم دارد. این کلمه فارسی است ولی بر مردمی به‌عنوان اسم گذاشته شده است که زبان غیر فارسی دارند. پشتون اسم خیلی بهتری برای مردم پشتو زبان افغانستان است چون نشان زبان این مردم است. چه خوب که پشتون‌های افغانستان، نه تنها درصدد تحمیل کردن این نام بد معنا به غیر پشتون‌ها نباشند بلکه خودشان نیز از این نام‌ بگذرند و یک نام زیبا و بهتری برای شان برگزینند. افغان یعنی فغان، فریاد، زاری و ناله و این نام مناسبی برای یک قوم یا یک ملت نیست.
با تعلیق و لغو قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۲ الزام قانونی این نام نیز برداشته شد و دیگر از لحاظ قانونی کسی حق ندارد به غیر پشتون‌ها افغان بگوید. افغان را کنار بگذاریم، تا شایسته داشتن نام زیباتری گردیم و نیز یک مشکل و اختلاف ما فی مابین حل شود. به فرهنگ معین نگاه کنید که این کلمه چه قدر معنای درشت و بل زشت دارد.

>>>   اسحق موحد
حرف شما درست؛ اما یک اشکال جدی اینجا هست و آن اینکه ملغا کننده‌گان قانون اساسی ۱۳۸۲ مشروعیت ندارند. آنان در حد یک گروه تروریستی، صلاحیت قانونی الغأ قوانین را ندارند. تصویب قانون اساسی ۱۳۸۲ در نوع خود یکی از معتبر ترین رخدادهای تاریخی افغانستان است که اجماع نسبی مردم را با خود داشت و نظیر آن تا هنوز دیده نشده است.
در حقیقت امر، هیچ عمل گروه تروریستی طالبان، قانونی، قابل قبول و دارای اعتبار حقوقی نیست که پیامد های الزام‌آور قانونی بر آن مترتب باشد!.

>>>   Behrang Yousefi
از مشکلات بزرگ منطقه، مهم ترین آن ایجاد کشورها بر پایه قوم و تبار مانند اروپا بود.ترکیه شهروندانش را ترک می خواند و می خواهد و کُردها را ترک کوهی می نامد.زبان کردی بزرگترین تابو است. نوروز تا چند سال پیش ممنوع بود.
تاجیکستان، ازبکستان ، افغانستان و .... همین مسائل که در نظر بسیاری غیر مهم می نماید منشا همه مشکلات کشورهای منطقه است که چند قومی و چند زبانی بوده اند.

>>>   Mehrjoo Amini ·
دارم روی یک کارزار بزرگ آگاهی دهی و مطالبه محور کار می‌کنم که در آن استدلال شود که چرا ما با نام و تحمیل واژه افغان بر غیر افغان ها مشکل داریم و از رسانه‌های بزرگی چون بی‌بی‌سی و افغانستان اینترنشنال و... بخواهیم که به هویت دیگران احترام بگذارند و اجتماعات و کار و پیکار ما را به پای افغان ها ننویسند!
اگر شما هم هستید بیایید تیم شویم و این کار را جدی تر به پیش ببریم.

>>>   بی پایگی دو ادعای تاجیکی
تاجیک‌های افغانستان دو ادعای بزرگ تاریخی- فرهنگی دارند: بومی بودن و فارسی زبان اصلی بودن در افغانستان. اما این دو ادعا هردویش پا درهوا است.
داده‌های دقیق تاریخی می‌گوید، که در افغانستان هیچ قومی مردم بومی این جغرافیا نیست یا به عبارت دیگر افغانستان کنونی مردم بومی ندارد. ممکن بعض اقوام از بعض اقوام دیگر قدری پیشتر وارد این سرزمین شده باشند، اما این به معنای بومی بودن این پیش آمده‌ها نیست.

ادعای دیگر تاجیک‌ها نیز بجا و درست نیست. زبان فارسی زبان قوم نبوده و نیست و اگر خدمت به این زبان را مهم بدانیم بیشتر از تاجیک‌ها ترک‌ها و مغول‌ها به این زبان خدمت کرده‌اند. ترک‌ها و مغول‌ها قلمرو کاربرد این زبان را از یک محدوده‌ی تنگ و محدود به بخشی وسیعی از جهان شرق بردند و از آسیاسی میانه تا هند و آسیای صغیر مردم این مناطق را فارسی یاد دادند و زبان رسمی امپراتوری‌های ترک و مغول زبان فارسی بود. در وضعیت اکنون نیز، اگر نقش هزاره‌ها در تقویت زبان فارسی بیشتر از تاجیک‌ها نباشد قطعا کمتر نیست. تولیدات فرهنگی هزاره‌ها بیشتر از تولیدات فرهنگی تاجیک‌ها است. بزرگ‌ترین و طویل‌ترین تاریخ افغانستان را یک هزاره به فارسی نوشته است.‌ پشتوانه اندک عقلی زبان فارسی نیز آثار هزاره‌ها و دیگر ترک تباران است. مثلا آثار فلسفی و عرفانی اسماعیل مبلغ و صلاح الدین سلجوقی که هردو ترک تبار بودند و نیز در دودهه‌ی پسین آثار داکتر امین احمدی و علی امیری و امثال این‌ها.

اما به یک چیز دیگر باید اعتراف کنیم و آن این‌که نقش فرهنگیان و به خصوص جوانان تاجیک در بیست‌سال پسین در دفاع از زبان فارسی در برابر تبعیض دولت کرزی و غنی در عرصه عمل، بیشتر از هزاره‌ها بوده است. البته در عرصه نظر نقش هزاره‌ها بازهم قوی‌تر است. در دوره ظاهر که قرار بود فارسی از رسمیت بیفتد و‌ تنها پشتو زبان رسمی گردد و این مسئله در مجلس ملی تقریبا نهایی شده بود، یک نماینده هزاره با خواندن یک آیه قرآن در مجلس، این خطر را رفع کرد. رمضانعلی علی شریفی وکیل مردم جاغوری، به تنهایی توانست با یک استدلال دینی که البته فعلا عبارت دقیق بکار برده ایشان را بیاد ندارم از فارسی دفاع صف شکن کرد و این زبان را نجات داد.
در دودهه پسین چون تاجیک‌ها در دولت بیشتر از هزاره‌ها صاحب قدرت و صلاحیت بودند، طبیعی است که نقش سیاسی و عملی بیشتر در دفاع از هویت زبانی شان داشته باشند.

کسانی مثل مجیب الرحمان رحیمی که خودشان هویت افغانی را پذیرفته بودند، حق ندارند که با زبان بازاری به آقای دانش طعنه‌ی بی هویت بزنند.
من دست کم یک‌بار با داکتر مهدی و داکتر رحیمی در دفتر آقای رحیمی در قلعه فتح الله در روز رونمایی از چاپ جدید کتاب «تاریخ سلطانی» که در این دفتر برگزار شده بود روی مسئله هویت صحبت کرده‌ام اما هردوی جنابعالی «افغانستان» را به‌عنوان نام کشور قبول داشتند. داکتر مهدی به صراحت گفت که افغانستان را می‌پذیریم ولی هویت قومی ما باید محفوظ بماند و داکتر رحیمی هم تایید کرد ولی من گفتم وقتی این نام را پذیرفتید افغان هستید اگر هم نخواسته باشید و کاملا هم مخالف تحمیل فرهنگ یک قوم تحت این نام باشید. این‌که آقای دانش یک سیاست مدار ضعیف و خود گم کرده بود من شکی ندارم، ولی این هم یقینی است که عبدالله و رحیمی نیز بهتر از دانش و اطرافیان ایشان نبودند.

صفرمحمد مظفری

>>>   چشم ها را باید شست و همه چیز را از نو باید دید.
بگیل های دیروزی و پیروز های امروزی هیچکدام درد این کشور را دوا نمیتوانند.
با نوشتن افغان در تذکره یا پاسپورت و ننوشتن آن درد ما دوا نمیشود.
درد ما درد نا فهمی است.
ملا دین را نمیفهمد و داکتر طبابت را و انجنیر طرح و دیزایت و پروژه سازی را.
همه در فکر در آوردن پول هستند اما به طرق مختلف.
مجموعه انسان های ساکن در جغرافیای نکبت کنونی که کسی افغانستانش مینامد و کسی خراسان ، از روی اجبار زمان این جا ساکن هستند.
اروپا را بگذار اگر همین ایران و پاکستان فردا اعلان کنند که به همه افغان ها نشنلتی یا حد اقل پناهندگی و حق سکونت دایمی میدهند ، شاید در کمتر از یک ماه یا نهایتا" یک سال دیگر هیچ موجود دوپایی در این سرزمین باقی نمیماند.
اول باید این وطن را جای زیستن برای آدم ها بسازیم و بعد اگر امکان داشت کم کم انسانیت را بیاموزیم و در نهایت اگر عقل ما قد داد دیانت خود را برگزینیم.
از هزار موجود ساکن این سرزمین اگر بپرسی که چرا مسلمان هستی شاید یک نفر هم جواب قانع کننده نداشته باشد چون ما اگر خود را افغان میدانیم هم نمیدانیم که منظور از افغان چیست و اگر مسلمان میدانیم هم نمیدانیم که دین چیست و اسلام چیست.
آخرین درجه حاکمیت دینی سیطره ملا بر قدرت است که همین حالا در کشور خود تجربه میکنیم و بخواهیم یا نخواهیم با این ملا بازی ره به جایی نمیبریم خواه خود را افغان بنامیم یا اوغان یا فارسیوان یا مسلمان یا نا مسلمان.
پس تا دیر نشده عاقل شویم بهتر است چون همه این مفاهیم در پرتو عقل معنی پیدا میکند و بی عقل را آب و شراب هردو مایع قابل شرب است و بس.

>>>   •●● واژه (افغان) یک نام طایفه-قومی پشتون هاست.
کلمه (افغان) از طرف پشتون=افغانها مثل یک سلاح خاموش کشنده-جمعی برضد دیگران ایجاد شده،
و این واژه (افغان=کوچی=پشتون=افغانستان) وسیله و سبب نابودی اقوام (غیرپشتون) شده است.

تقریبن ۱۵۰-سال میگذرد که روشنفکران پشتون=افغانها کلمه (افغان) را مثل میکروب (کرونا-همه گیر) در برابر اقوام غیرپشتون مورد استعمال و استفاده قرار داده اند.
ربط و یا نسبت دادن این نام-قومی مربوط به پشتون-افغان هست، نه به اقوام فارسیزبان-ترکتبار...
این واژه ها در اصل از پروتکل انگلیس و روسیه سابق بوجود آمده در وقت نام نهادن این کشور به نام افغانستان.

البته درین ۲۰ سال اخیر پشتون-سیاسیونها ها این لفظ (افغان) را بنام ملت افغان در تذکره اقوام و تبار غیرپشتونها قصدی و تحمیلی نوشته اند،
در ضمن یک قبیله پشتون را بنام قوم یا قبیله کوچی-پشتون مارک در گروهی قومی کشور ما اضافه کردند.
تا چند سال پس هویت و نام های نژادی-قومی-تباری مردم (غیرپشتون)ضعیف یا اقلیت و حذف شده فراموش و بی هویت گردند.

تا بدین ترتیب مردم غیرپشتون را ناقلین مهاجر ضعیف و بی وطن قلمداد کنند.
مثل کوچ اجباری در تخار بامیان غور پنجشیر اندراب میدان هرات فاریاب مزارشریف دایکندی و و و...، که از سوی افغان-طالبان-پشتون-کرزی-غنی راه انداخته شده است.
و در نتیجه تاریخ، فرهنگ، ملکیت، جایداد، خانه، زمین، زبان فارسی، ترکتباری... ما مردم (غیرپشتون) را ضبط مصادره کرده ازبین برده اند.
از زمان نام نهادن این واژه (نحس و منحوس افغان=افغانستان)، مردم کشور ما فغان خون گرسنگی کشتار تباهی غربت .... را در داخل و خارج کشور تجربه کرده و چشیده می بینند.

•••که امروز می بینی مردم (غیرپشتون) از طرف افغان=کوچی=پشتونها کوچ اجباری داده میشوند و خانه، زمین، ملکیت، زبان.... و حتی مذهب شانرا از پیش شان میگیرند و مردمان (غیرپشتون) را به نسل کشی سوق داده اند و ما فارسیزبانان=ترکتباران...را از وطن اصلی آبایی مان تبعیت کرده و فراری میدهند
و و و ....،
چتل و مردار باد بر کلمه های توهمی و متعصب (افغان=افغانیت=افغانستان=فغانستان).
این واقعیت را در تمام فضای مجازی و رسانه یی هر روز بارها و بارها شییر و شریک کنید تا که در دنیا و آخرت به خرما و صواب برسید ●●•

>>>   حالا میفهمیم فدارلیزم چی بلایی بر سر ما ملت میآورد

>>>   آقای دانش ، هر کسی که پاسپورت کشور افعانستان رو دارد از افعانستان است و کشور افعانستان تاريخ ۱۵۰۰ ساله دارد سال‌ است که بنام افعانستان یاد و در نقشه جهان عرض و اندام‌ کرده‌ و کسی هم نمی تواند آسم اونو عوض کند و شما وقی که خارج از افعانستان تشريف بردید شما رو به اسم کدوم کشور پذیرفتند؟ بنام یه تعبه افعانستانی ، که الان در کشور اروپایی عشق و حال می کنید یه افعانستانی هستید و چرا شما ها افعانستانی ها بين هم تفرقه می اندازید هر قدرم که‌ هر سنگی رو به سر هر قوم و ملیت و مذهب بزنيد باز هم یه بنام افعانستان یاد می شويد و شما نمی توانید اسم کشور تون رو عوض کنيد و الان که جنابعالی رو به اسم قوم هزارهٔ با پاسپورت هزاره تشريف برده‌ ايد و یا پاسپورت و شناسنامه افعانستانی در خارج از افعانستان هیچ کسی رو به اسم مليت و قوم نمی شناسد صرف بنام ان کشور شما رو هم و صرف بنام یه افعانستانی می شناسند و اگرم شما که حقوق بگیر ديگران به سر مردم خود کلا می گذارید و چه گونه می توانيد شناسنامه یه کشور رو عوض کنيد ؟ يعنی این‌که پاسپورت افعانستانی رو چندين تيکه کرد بیام هزاره، تاجیک ازبیک نورستان پشیه ای و... و برای هر قوم و مليت شناسنامه بايد یه شناسنامه درست کرد اینجوری پاسپورت گرفت ؟ هزارهٔ افعانستان و به گفته‌ جنابعالی بايد همین طور باید ؟ و شما تجربه طلب هستید و خيانت به کشور و کشور افعانستان رو می خواهيد داغون کنید ؟ باداران خويش رو خوشحال می کنيد ؟ در هیچ کشوري در جهان چنين کشوري رو نداریم که به نام ملیت و قوم پاسپورت صادر گردد صرف به نام کشورش .

>>>   یکی اوغان است و دیگرش فارسیوان
ده اوغانان در کابل محلی بوده که در آن اوغان ها زندگی میکردند و باقی مناطق کابل قدیم فارسیوان ها بوده .
بعد ها که اوغان ها کمی لکس شدند نام این محل را ده افغانان نام گذاری کردند و اوغان ها هم شد افغان ها.
در نزدیک سفارت شوری یک قلعه است به نام قلعه اوغان ها و تا هنوز هم همان قلعه اوغان ها نامیده میشود.
این تاریخ است در جغرافیه

>>>   فغان و صد فغان از ظلم افغان
کی دارد این چنین جور فراوان
تو را ای جان خراسانی بگویم
که باشد زیور ملک خورآسان است

>>>   شاید منظور لست اقوام و قبایل باشد.

>>>   Mohammad Aref Abassi
محترم جناب سروردانش مرستیال پیشین رئیس جمهور، را در آسایش گاه و پناه گاه نیوزیلند اندیشه ای ویرانی نظام وطن پدیدار شد، و طی مصاحبه ای رسانوی، با قبول نام افغان بر ملت افغان ستان مخالفت نموده این ملت را افغان خواندن برایش نا پسند افتاد و تمنای تجدید نظر بر آن کرد تغییرات بنیادی ساختار نظام سیاسی .
دانشا! گر ترا چنین خیالی اندر دل و دماغ بود، اگر مرد پابند اصول می بودی، این مقام ارشد را زیر نام «جمهوری اسلامی افغانستان» نمی پذیرفتی و در تمام بیانات ات «ما افغان ها» یاد نمی کردی.
اگر دانش تأریخ داشته باشی جنگ اول، دوم جهانی و متلاشی شدن کشور شورها در سه صده اخیر بسی نام های کلان را حذف کرده و نام های جدید آفرید نام مملکت مانند بیرق آن معرف هویت سیاسی و حاکمیت ملی یک کشور است و از نام هر قوم، مذهب و نژاد یک مملک نمایندگی نمی کند. ایالت متحده ای امریکا گفته اند که در آن هزار ویک ملیت متوطن است و هر ملیتی را صدها قوم و قبیله است و درجن های دین و مذهب.
آقای دانش در وقت تدوین قانون اساسی ۲۰۰۲ شما به حیث دانشمند و شناخته شده ای قوم هزاره شخص سر زبان ها بودید و چرا جمعیتی از هم فکرانت را تشکیل نه کرده به ذکرنام«افغان» در قانون اساسی مخالفت نه کردی.
فعلاً دنیا این مملکت را «افغانستان» و ملتش را افغان شناخته و «افغان» تنها پشتون نیست.
بلی استند عشایری که کُت کُت این جا می کنند و تخم جای دگر می مانند.
بحث تغییرات جئوپالتکس دنیا افول قدرت ها و نا پدید شدن نام ها و عروج نام ها و خطه های نوین در اروپا و آسیا از حوصله ای صفحه ای فیس بوک بالاتر است ورنه گفتنی بسیار دارم.

>>>   اکثریت مردم کلمه افغان را نمی‌دانند که از چه گرفته شده است چه معنی میدهد انگلیسی ها نام حیوان سگ شانرا افغان گذاشته بود افعان یعنی سگی که با موی های دراز کشال با ویژه خاص بودند، وقتیکه حقیقت آدم بخواهد بیان کند با احساس تند پشتونها قرار میگرد می‌گویند برو از این کشور نیستی پس چرا کلمه بد را بالای اقوام کشور گذاشته شود، دومآ وقتیکه در بالای تذکره و پاسپورت نوشته شده دولت اسلامی افغانستان چه ضرورت است که در پاین تذکره گزینه ملت افغان اضافه گردیده یعنی ملت افغان چه معنی ، همان جمله اولی همه موضوع را می‌رساند.لفطا در مورد کلمه افغان بیشتر دقیق بکنید .
تابان از کابل

>>>   🖐️در قانون افغانیسم، ملیت ها و زبان ها و فرهنگ های بهتر از آنها، دگر جای ندارند.
🔸️ افغانیست ها گویا سوگند خورده اند که هرگز با تمدن(فرهنگ انسانی قرن 21)سازش نمیکنند، * هرگز از اندیشه قبیله و قبیله گرایی پا فراتر نمیگذارند،
** هرگز راستی و‌ بافت اجتماعی را نمیپذیرند...
🔸️ تجربه تاریخ نشان می دهد که اوفغانیست ها یا قوم سالاران افغان به چیزی کمتر از انحصار مطلق قدرت، حذف و انزوای کامل دگر نا اوفغان/پختون رازی نمیشوند.
🔸️ نه از آموزه های دینی متاثر می‌شوند تا از این پدیده پلید دست بردارند، نه تحصیل و نه زندگی در کشور های پیشرفته و جوامع مردمسالار می‌تواند این قشر را از دائره قبیله گرایی خارج و به همگرایی و همدیگرپذبری سوق دهد.
🔸️ سه سده تجربه کفایت میکند.
کودن ترین باید آموخته باشند که در افغانیسم انحصار مطلق قدرت و حذف مطلق اقوام غیر افغان خط سرخ قبیله گرایان است،
🔸️ و هیچ جایی برای دگران نیست. همه نیرو و توان مان را با قلم و قدم برای تحقق عدالت، برابری حقوق شهروندی ‌و پایان قوم سالاری و ستم ملی باید تمرکز داد بعدا به وحدت ملی ‌و برادری اندیشید.!؟!؟

>>>   افغان شدن به اجباری نمیشود از اول افغان نبودیم تا آخر هم نیستیم خدا ما را افغان خلق نکرده است ما پارسی زبان و خراسانی هستیم هزاره و تاجک و بلوچ هستیم افغان یک واژه جعلی انگلیسی است حتی خیلی خود پشتون ها هم قبول ندارند زمان حکومت اشرف غنی هم کلمه افغان را با زور چماق بر مردم تحمیل کردند.
احمد رسولی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است