از نشست های چایخانه ای پرهیز کنید
نشست های شبیه قصه های چایخانه ای نمیتواند در سیاست رویکرد منطقه ای تهران و مسکو با سایر کشورهای همسایه و منطقه با جیب و دست خالی تاثیری در افغانستان و بر طالبان بگذارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۴۰۱/۹/۱۶ کد خبر: 171978 منبع: پرینت

کلاه کلانی که امریکایی ها بر سر همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه گذاشتند و رفتند؛
امریکا در دو روز پیاپی دو بستۀ چهل ملیون دالری را به کابل ارسال کرد، هرچند در کابل از این بسته ها به عنوان کمک های بشر دوستانۀ جامعۀ جهانی نام برده می شود.

ورود بسته های چهل ملیون دالری همراه با سفر توماس ویست به دهلی بود که در آنجا نشست مشاوران امنیت ملی هند با مشاوران امنیت ملی کشورهای آسیای میانه بر سر افغانستان تشکیل شد. هر چند ایران و پاکستان و به خصوص جمهوری اسلامی ایران غایب این نشست است، اما تهران درنظر دارد تا در آیندۀ نزدیک میزبان نشست وزیران خارجۀ کشور های همسایۀ افغانستان در مورد افغانستان باشد.
خبرگزاری تسنیم مربوط سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی از قول علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه نوشته که به پیشنهاد تهران، مسکو نیز به نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان اضافه شده است. تسنیم در این مورد اضافه می کند:
«باقری‌کنی درباره محورهای رایزنی‌هایش با مقامات روسی گفت: موضوع افغانستان یک زمینه همکاری خیلی خوب منطقه‌ای ایران و روسیه برای امنیت‌سازی در این کشور است، به ویژه در شرایطی که غربی‌ها حضور به اصطلاح عینی خود را در افغانستان پایان داده‌اند.»
تسنیم در گزارش خود نگفته است که وزیرخارجه از کابل نیز به این نشست دعوت می شود یا نه؟

در نشست مشاوران امنیت ملی آسیای میانه در دهلی هیچ نماینده ای از کابل دعوت نشده بود. هم چنان در نشست فرمت مسکو در ماه گذشته نیز روسیه نمایندۀ طالبان را دعوت نکرد تا در نشست مذکور شرکت کند.
تهران، مسکو و دهلی از این نشست ها چه می خواهند و چه را بدست می آورند؟
واقعیت این است که امریکا بر سر همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه چون روسیه و هند کلاه کلانی گذاشته است که حالا نمیدانند با آن چه کنند؟

باری دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش گفت که امریکا از افغانستان خارج می شود و باید خارج شود. جنگ با تروریزم در افغانستان وظیفۀ امریکا نیست. این جنگ را باید همسایگان افغانستان، روسیه و چین انجام دهند. ما از آنجا بیرون می شویم.
واقعاً امریکایی ها بیرون شدند، اما هشتاد میلیارد دالر تسلیحات و تجهیزات نظامی را در افغانستان و در واقع برای طالبان گذاشتند و حالا هر هفته چهل میلیون دالر به کابل می فرستند.
همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه به خصوص ایران به سیاست رویکرد منطقه ای در مورد افغانستان و طالبان اصرار می کنند و از رابطۀ امریکا با کابل و نقش امریکایی ها در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان به شدت ترس و نگرانی دارند. روس ها نیز مانند ایران می خواهند با طالبان در یک سیاست منطقه ای تعامل داشته باشند و در همراهی با تهران از نقش و نفوذ امریکا جلوگیری کنند.

نکتۀ جالب و هم چنان مضحک این است که هم روسیه و هم ایران از آنچه که رویکرد منطقه ای در رابطه و تعامل با طالبان می خوانند بدون هیچ هزینه ای توقع دارند تا طالبان از امریکایی ها دور و به آنها نزدیک باشند. از همه مضحک تر این است که این ها در پایان هر نشستی خود تاکید می ورزند تا بحران و مشکل اقتصادی افغانستان را امریکا حل کند که عامل این بحران است. یعنی که خود این ها و کشورهای منطقه حاضر نیستند تا از جیب خود چیزی بپردازند، اما توقع دارند که امریکا پول بدهد و نتیجه اش این باشد که طالبان با این ها دوستی و با امریکا دشمنی داشته باشند.

عجب فکر احمقانه ای!
سیاست رویکرد منطقه ای تهران و مسکو با سایر کشورهای همسایه و منطقه با جیب خالی و دست خالی هیچ تاثیری نمی تواند در افغانستان و بروی طالبان بگذارد. حرف و مطالبۀ آنها نیز در مورد چیزی که به نام دولت فراگیر عنوان می کنند، پا درهوا می ماند. آنچه که آنها می توانند انجام دهند همین نشست های بی ثمر و بی نتیجه ای است که گاهی در مسکو، گاهی در دهلی و گاهی در تهران برپا می کنند و این نشست ها بیشتر شبیه قصه های چایخانه ای است.
نکتۀ دیگری که هنوز قصه های این سیاست رویکرد منطقه ای را مفت می سازد، ناهمسویی منطقه ای در این رویکرد است. هر یک از این کشور های همسایه و منطقه حتی در این نشست های منطقه ای، ساز خود را سر می کنند و سیاست خود را در مورد افغانستان و طالبان ابراز می دارند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست چایخانه
ایران روسیه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جناب استاد من فکر می کنم امریکا از جیب خود برای افغانستان پول مصرف نمی کند. من به این باور هستم که امریکا در بیست سال گذشته معادن مهم و قیمتی افغانستان را شناسایی نموده و در غیاب استخراج نموده است و در حال حاضر که از افغانستان بیرون رفته اند کار استخراج آن معادن مهم را ذیل صادرات چیز های کم ارزش( ذغال سنگ و سنگ های گرانیت…) توسط پاکستان انجام می دهد.
من فکر می کنم شاید مردم را سرگرم بازی های که شما تذکر داده اید نگهداشته اند و خود تور ماهی گیری خویش را پهن نگهداشته اند.
صبور صوفی زاده

>>>   Para Parwan
همین دعودت نکردن ها از تالبان به کشور های جهان ثابت کرده که این گروه از خود کدام صلاحیت ندارد و همه کاره پاکستان می باشد

>>>   Gharib Mohammad Dadras
استراتژست های امریکا در پلانهای طویل المدت ربع قرن طرح های را برای سرکوب و مهار قدرتهای آسیایی ارایه داشته اند که برای رسیدن به اهداف مذکور این بسته ها نخستین افزار لوجستک بشمار میروند.

>>>   Mohamad Karim Rahimi
چرا کشور چین دومین اقتصاد بزرگ جهان در همان اوایل مبلغ یک میلیون دلار به افغانستان کمک کرد

>>>   Ahmad Baris
جناب اندیشمند صاحب آنچه که فرمودی که گویا روسیه و ایران و حتا چین با جیب خالی نمیتوانند تالبان را از امریکا دور بسازند سوال اینست که آیا این کشور ها نمیدانند که تالبان مهره های دست نشانده امریکا برای به چالش کشاندن منطقه و این کشور ها است؟؟؟؟ و فکر نمیکنید که این کشور ها بالآخره یک روز ساز مخالفت با تالبان را خواهند زد؟؟؟

>>>   Abdul Ahad Hadef
هرکه هزینه می‌پردازد، برنده است. چین و روسیه و ایران چون خرج نمی‌کنند، توقع شان بی‌جا است.

>>>   میگویند:” کسی که نان می دهد، فرمان می دهد.” امریکا هنوز هم در افغانستان بشکل نامرئی و با هزینه ی کمتر حضور دارد.
احمد عطایی

>>>   Nadir Barlas
دلارسرجهادی ها راخورده روانست همه اش فراروتاریخ زده شدن .دروازه معارف به مین گذران داده شد.

>>>   در بازی شطرنج حریف دیر میفهمد که چال طرف مقابل نهایتآ کجا ختم میشود تا حال که امریکا دست بالا دارد ببینیم عاقبت چه میشود
قاسم موسوی

>>>   Mohamed Darwazi
آنچه مقامات رسمی دولت ها ابراز میدارند حتمی نیست که بیانگر پالیسی اصلیی انها باشد . به نظر من نحوهء حاکمیت موجوده در افغانستان به نفع اکثر ممالک متنفذ است از امریکا تا ایران و روسیه. حتی هند که از دیگ افغانستان بعد از تحول اخیر دور ماند نیز به نحوی از وضع افغانستان در ترسیم سیاست افراطگرایانهء خود بر علیه مسلمانان هند و در تقابل با پاکستان منتفع است . از این دیگ به جز صاحبان خاک به همه شوربا رسیده ومیرسد.

>>>   Ziawullah Khairandish
بالاخره چی خواهد شد از این نشست ها اندیشمند صاحب نتیجه خواهد داد یانی‌؟

>>>   یکی از بهترین راه حل‌های"انسانی" بحران مداوم و مزمن افغانستان بمعنای حقیقی کلمه این است که سران ذیصلاح تمام همسایگان افغانستان‌ بشمول قدرت‌های اثرگذار و مداخله‌گر، از جمله امریکا، روسیه، چین، هند و ترکیه در یکی از کشورهای آفریقایی(مانند مصر و...) برای یک‌هفته گرد یک میز بنشینند، با طرح یک نقشه جدید جغرافیایی منطقه‌ای، این کشور را براساس لزوم دید و پیوندهای فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی بين کشورهای همسایه تقسیم نموده و خطوط جغرافیایی و مرزهاي جدید کشور‌ها را به رسمیت بشناسند،
تا من‌بعد مانند سایر شهروندان آن کشور‌ها در میان ملت‌های جهان از زندگی انسانی و آرامش روانی و اجتماعی بهره‌ای داشته باشیم،
البته خود را منحیث انسان در جامعه‌ای بشری حق‌دار می‌پنداریم !
با سپاس از شبکه جهانی فیسبوک، که صدای مردم ستمدیده و جفاکشیده افغانستان را به گوش جهانیان بازتاب می‌دهد،
امیدوارم دوستان احساساتی برمن خرده‌ نگیرند
با عرض حرمت‌
نورالحق نور

>>>   Kasra Zardosht
برداشت من:
امریکایی ها برنامه بزرگشان ایحاد حد اقل صد هزار مدرسه ی دینی در سراسر افغانستان است که از طریق همین بسته های هفته وار برای فعلا تمویل می‌شود و مجری این برنامه ها شبکه حقانی است.
بعد از ایجاد مدارس دینی هر سال حدود سه صد هزار افراط گرای دینی فارغ می‌شوند نه به زودی پروسه استفاده جهادی های جدید علیه روسیه از طریق کشور های همسایه افعانستان و نیز علیه ایران و چین استفاده می‌شوند.
شما شک نداشته باشید که افعانستان به زودی هزاران مرتبه بدتر از سوریه و عراق می‌شود.
فعلا شاید باور‌کسی نشود ولی خواهیم دید

>>>   احمد جهش باغبان
حرف مردم عام روسیه وایران درجیب خالی بچه بازی میکند

>>>   Nadir Saikal
ديده شود كه استخبارات منطقه در راس روسيه و امريكا با اين اشخاص در عكس چه طرح را براى آينده سياسى افغانستان در نظر دارند . در حال حاضر حامد كرزى در دوبى ، داكتر عبدالله در هند و گلبدين حكمتيار در كابل مصروف چانه زنى هاى سياسى ميباشند . قرار است نشست وزارى خارجه كشور هاى منطقه در چند روز آينده در تهران صورت گيرد و اما تا كنون از وزير خارجه رژيم نامشروع طالبان كدام دعوت صورت نگرفته است . نقش اشرف غنى ريس جمهور بد نام و فرارى افغانستان در تشكيل دولت آينده چندان مهم نخواهد بود و اما قرار خبر هاى افشاء شده ، اشرف غنى با اعضاى فاميل اش مصروف اعمار ٣٦٠ بلند منزل از پول مردم افغانستان در دوبى ميباشد . به هر حال مقاومت مردم و روشنفكران افغانستان در برابر همه دسائس داخلى و خارجى ادامه دارد.

>>>   از آنجایی که سیاست امروز افغانستان با کلمه ملا سخت بافت خورده، همه امور کشور از پایین تا بالا با لقب یا پیشوند ملا باید مزین باشد تا همه مشاغل متبرک گردند، پیشنهاد می شود که پس از این تمام محصلین فاکولته طب باید سند فراغت مدرسه ملاسازی دیوبند را در دست داشته باشند تا بتوانند شامل فاکولته طب شوند.
بخاطر اینکه در شرایط فعلی نام فاکولته طب نام با مسمی نیست یک نام با مسمی نظر به ضرورت روز باید روی فاکولته طب گذاشته شود، بطور نمونه مدرسه عالی جن گیرها، یا مدرسه عالی کُف و چُف، یا نام با مسمی تری که از ذهن پربار خدا داده اعضای فعال دولت حمارت اااسلامی افغانستان عبور می کند.
زنده باد حمارت جن زده اااسلامی افغانستان.
عزیز علیزاده

>>>   کاربکه همسابه میکنند طالب را محکمتر به دامن امریکا میچسپاند اهداف که امریکا دارد بهتر براوده خواهد شد و کشور بدبختر شده به دامن تروریزم بیشتر میافتد و ان وقت برای همسایه دیر خواهد بود ویا مشکلتر

>>>   •▪● درین عنوان از نشست...، واقعا تحلیل گرهای عالی دیده میشود که باید عملکرد مداوم و تاثیرگذاری را هم در میدیای داخلی و بیرونی در عمل و شعار داشته باشند.
سرگذشت و تجربه که دیده و نشان داده ک از چنین نام و کلمات وهم و توهمی زشت《افغانیت=افغان=افغانستان=پشتو=کوچی=پشتون و طالب گری》 درین چند قرن، ثمره اش بجز از خونریزی فغانیت=فغانستان=فغان فقر و بدبختی...، چیزی دیگر که شنیده دیده نشده و زین پس توقعی بدی نکنید.
و البته (بدون تغیریافتن ۳۶۰درجه) در تاریخ جغرافیه هویت-سازی فرهنگ زبان... و پالیسی داخلی/خارجی این کشور که چیزی جورو و حاصل نمیگردد ●▪•

>>>   مدرسه عالیه شاخه دیوبندیه
الصحیه والطبیه و هکذا البیطاریه

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
فاسدان جمهوریت از بدی و استبداد امارت گپ می زنند. جالب تر اینکه برای آینده ی افغانستان و نظام سیاسی آینده طرح ارایه می کنند تا گویا به زعم خود کشور را به آسایش و آرامش برسانند.
یکی از خصوصیات فاسدان، بی حیایی، چشم سفیدی و بی وجدانی شان است. این ها به جای آنکه، شرمسار و سرافگنده باشند، دهن خود را ببندند و احساس گناه کنند که چگونه در سفره ی جمهوریت وقتی شریک بودند به جز از شکم، جیب و هوای نفس خود به فکر نظام، مردم و کشور نبودند، حالا در خارج به این فکر افتادند تا نظام عادلانه بسازند، ادای روشنفکری و وطندوستی دربیاورند.
واقعا این ها بی وجدان و بی حیا هستند!

>>>   سلام بجاحرف زدن
دعاکنید خدایا هرکس وهر دولتی
که این گروه جاهل ونهفم برسر
مردم افغانستان حاکم کرد روزگارشان
ازاین روزگارمردم افغانستان بترشود
می‌فهمیم کی کرد کی دست داشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است