نصاب معارف و آینده تاریک افغانستان
در دولت اسلامی واجب است که تعلیم دینی بر تعلیم عصری ترجیح داده شود. ضعف دولت اسلامی از غلبه علوم غیر دینی می‌آید. زیاد پرداختن به علوم جدید عصری سبب تباهی عقیده و عمل است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۰    ۱۴۰۱/۹/۲۶ کد خبر: 172069 منبع: پرینت

آموزش مدرن در افغانستان از روزگار پایه‌گذاری مکاتب جدید تا امروز پیوسته در میان سیاست و تخصص در نوسان بوده است، در یک طرف تلاش بخشی از نخبگان فرهنگی به مسلکی ساختن آن و در طرف دیگر تلاش بخشی از نخبگان دولتی به استفاده سیاسی از آن. آموزش تخصصی و مسلکی یعنی هم‌ترازی آن با معیارهای جهانی آموزش، به ویژه در زمینه علوم پایه یا دانش‌های بنیادی، به هدف برخورداری نسل‌های آینده از آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم برای زیست موفقیت‌آمیز در جهان کنونی. برخورد سیاسی با آموزش یعنی قرار دادن آن در خدمت دستگاه قدرت برای تامین منافع آن، چنان‌که در دوران نفوذ هاشم خان، نظام آموزشی ابزاری برای هژمونی قومی، در دوران حاکمیت احزاب خلق و پرچم ابزاری برای سربازگیری حزبی، و در دوران مجاهدین و طالبان ابزاری برای ترویج ایدئولوژی‌های بنیادگرا دانسته می‌شد.

مدارسی که طالبان در آن‌ها آموزش دیده‌اند همیشه رقیب آموزش مدرن بوده و آن را به نام تعلیم عصری مورد حمله قرار داده است. قاضی القضات طالبان در کتابی که مانیفیست شان شمرده می‌شود، در باره تعلیم عصری چنین می‌گوید:
"در دولت اسلامی واجب است که تعلیم دینی بر تعلیم عصری ترجیح داده شود. یعنی تعلیم عصری در ضمن تعلیم دینی باشد. ضعف دولت اسلامی از غلبه علوم غیر دینی می‌آید. زیاد پرداختن به علوم جدید عصری سبب تباهی عقیده و عمل است. رهبران مسلمان و علمای دین مبین باید مردم را از مثل چنین مکاتب مروج منع کنند زیرا آن‌ها از تاثیرات کفاری است که می‌کوشند اخلاق مسلمانان را فاسد ساخته و از دین خدا منحرف شان کنند. برخی از جاهلان می‌گویند که یاد گیری علوم عصری برای معیشت و روزی مفید است، در حالی که هر چه از ترس فقر انجام شود حرام است.. مقصود از علم کتاب و سنت شناخت خداوند و توحید و عبادت اواست و مقصود علوم عصری دست یافتن به منافع مادی زوال پذیر.. اگر شاگرد یک ساعت را صرف یادگیری حساب، زراعت یا کیمیا می‌کند باید دو ساعت را حد اقل صرف یادگیری علوم دینی کند نه به عکس.. هیچ مرحله تحصیلی نباید از علوم دینی تهی باشد.. انسان مومن نباید به علوم عصری اهتمام بورزد و به علم دینی و عقیده صحیح و عمل صالح زیان برساند، زیرا علوم عصری بنا به ضرورت است اما علوم دینی و عمل صالح هدف و مقصود نهایی است. خطر بزرگ تعلیم عصری فساد محیط تعلیمی شان است، زیرا مجالس شان در مکتب‌ها مجالس فسق و بی دینی است" (247-242)

طالبان اکنون با چنین دیدگاهی نسبت به مکتب‌ها و آموزش مدرن شروع به تغییرات بنیادی در این نظام آموزشی کرده‌اند. آنان در همین راستا به تعدیلات و اضافاتی در نصاب تعلیمی وزارت معارف دست زده‌اند تا آن را با افکار و آرمان‌های خود برابر کنند. بنا به نقشی که نصاب تعلیمی در پرورش نسل‌های آینده دارد، کوچکترین خلل و کاستی در آن تاثیراتش را بر ملیون‌ها کودک و نوجوان خواهد گذاشت و به پرورش نسل‌های افراطی، ناآگاه به عصر، بدبین به دنیای امروز، و ناتوان در عرصه‌های حیاتی این روزگار منتهی خواهد شد.

در دیگر کشورهای دنیا بیش‌ترین سرمایه گذاری بر روی نظام آموزشی صورت می‌گیرد، تا آخرین و تازه ترین دستاوردها در این زمینه را برای بهبود آن به کار ببندند. نظام آموزشی به شمول نصاب تعلیمی در کشورهای پیشرفته و با ثبات دنیا هم‌چون ارگانیسمی زنده به صورت پیوسته در حال رشد و پویایی است، و تمرکزش بر پرورش نسلی است که کارهای معمول آدم‌ها را به دوش روبات‌ها بگذارد تا انسان‌ها از دایره کره زمین پا فراتر نهاده و برای فتح کهشکان‌ها و فضای لایتناهی آماده شوند. در افغانستان تمرکز طالبان بر این است که مکتب‌ها را به مدارس قرون وسطایی دیگری تبدیل کنند تا جنگجوی بیش‌تری برای جنگ‌های نیابتی در منطقه پرورش دهند و این سرزمین روی خوشی، آرامی، پیش‌رفت و ترقی را نبیند.

محمد محق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نصاب معارف
آینده تاریک
نظرات بینندگان:

>>>   در زمان داود خان کانکور صنف هشتم بنا نهاده شد که بعد از صنف هشتم شاگردان باید یک امتحان کانکور میدادند و رشته مورد علاقه شان را که یا ساینس و یا اجتماعیات بود،انتخاب میکردند.
کسانی که کامیاب نمی شدند،به تعلیمات حرفه یی فرستاده میشدند.
دین یک شاخه یی از علوم اجتماعی است که اساس آن را عقاید و باور های بومی انسانهای اولیه تشکیل میدهد که در حقیقت منحیث قانون در آن جوامع تطبیق میشد.
این عقاید و باور های بومی آهسته آهسته به دین تبدیل شد که نیز منحیث قوانین در جوامع تطبیق میشد.
ادیان به فلسفه و فلسفه به قوانین مدرن امروزی تبدیل شد.
دین هیچگونه ارتباطی با علوم طبیعی و ساینس و تکنالوژی ندارد،مثلی که دیگر علوم اجتماعی نیز ندارند .
پس این دو شاخه کاملاً جداگانه علمی هستند که در تمام جوامع امروزی ضرورت است.
بنأ شاگردان در مکاتب و دانشگاه ها میتوانند یکی ازین دو بخش را که باز هم به بخش ها و رشته های جداگانه تقسیم میشوند،غرض تحصیل انتخاب کنند.
اما این به این معنی نیست که یک شاگرد بخش ساینس را انتخاب کرد،دیگر هیچ مضمون اجاماعیات را نخواند و یا اگر اجتماعیات را انتخاب کرد،هیچ مضمونی از بخش ساینس را نخواند.
زیرا شاگردان هردو بخش به معلومات ابتدایی دربخش دیگر،در زندگی شخصی و فامیلی و اجتماعی خود ضرورت دارند.
اما پروگرام تدریسی شان باید قسمی باشد که نظر به رشته انتخاب شده و تخصصی شان،باید وقت و مضامین زیاد تر را در رشته انتخاب شده و تخصصی شان بیاموزند .

>>>   در چنین شرایط و حالت اگر متخصصین و دانشمندان و دانشگاهیان و داکتر و ماستر ها و پیلوت ها و انجنیر ها و متخصصین زراعت و صنعت و تجارت و راه و ساختمان و معدن و مخابرات و ارتباطات و متشبسین خصوصی و تاجران و سرمایه داران و نظامیان و امثالهم در خدمت طالبان یا در کنار طالبان قرار میگیرند مرتکب خیانت ملی و باعث تقویت تروریسم و جهالت طالبانی میشوند.
باید بگذارند که ملا ها و چلی ها خود چرخ حکومتداری را با استفاده از دانش و اندوخته از دیوبند و حقانیه به پیش ببرند و نشان بدهند که علوم عصری و جدید و دانش نوین مورد نیاز نیست.

>>>   بقه آسمان را به اندازه سر چاه میبیند.

>>>   "در دولت اسلامی واجب است که تعلیم دینی بر تعلیم عصری ترجیح داده شود. یعنی تعلیم عصری در ضمن تعلیم دینی باشد. ضعف دولت اسلامی از غلبه علوم غیر دینی می‌آید. زیاد پرداختن به علوم جدید عصری سبب تباهی عقیده و عمل است. رهبران مسلمان و علمای دین مبین باید مردم را از مثل چنین مکاتب مروج منع کنند زیرا آن‌ها از تاثیرات کفاری است که می‌کوشند اخلاق مسلمانان را فاسد ساخته و از دین خدا منحرف شان کنند."
اگر " تعلیم دینی" وهابی شما درست میبود سعودی صهیونیست، چرکستان و شما چکره هایش از " دین خدا منحرف" نمی شدید!!!!
آتش خاوری

>>>   در دولت اسلامی واجب است که تعلیم دینی بر تعلیم عصری ترجیح داده شود. یعنی تعلیم عصری در ضمن تعلیم دینی باشد. ضعف دولت اسلامی از غلبه علوم غیر دینی می‌آید. زیاد پرداختن به علوم جدید عصری سبب تباهی عقیده و عمل است. رهبران مسلمان و علمای دین مبین باید مردم را از مثل چنین مکاتب مروج منع کنند زیرا آن‌ها از تاثیرات کفاری است که می‌کوشند اخلاق مسلمانان را فاسد ساخته و از دین خدا منحرف شان کنند."

از متن فوق معلوم میشود که قاضی القضات طالبان که همزمان نویسنده مانفیست امارت طالبانی میباشد اصلا" از روح دین و هدف رسالت پیامبران خدا چیزی نمیداند.
خداوند در قران خطاب به پیامبر خاتم میفرماید که :
فَذَكِّرۡ إِنَّمَآ أَنتَ مُذَكِّرٞ 21
لَّسۡتَ عَلَيۡهِم بِمُصَيۡطِرٍ .
پس پند ده که تو تنها پند دهنده هستی
تو بر آنان مسلط نيستى [كه به قبول ايمان مجبورشان كنى، ]

مگر طالب و امارت طالبانی خود را مسلط و صاحب اختیار بنده های خدا میداند و این مخالف روح دین است.

>>>   🤔🤔 در مورد (نصاب و معارف و یا کریکولم تدریس رشته تخصص و تعلیمات علمی و. . . ) اگر یکبار به سیستم رشته بندی و تخصصی نصاب تعلیمی کشور استرالیا و... سر بزنید که چقدر تخصص گرایی تمرکزی دارند و قابل کاربرد عملی مثمر دارد.
و در مورد تعلیمات (دینی=انسانی)، اگر یک مجموعهء از گفتار پند بیداری رهنمایی و ... بنام تعلیمات روش انسانی اسلامی و همکاری و ... که هم شامل کتاب/تدریس درسی مکاتب و دانشگاه ها گردد
و هم از جمله تعلیمات ضروری-حتمی بیرون از مکاتب در اجتماع از طریق مراجع مختلف به قسم درسی به مردم ابلاغ و تدریس گردد که شامل همه موضوعات آگاهی دهنده و.....باشد تا مردم شخصا خود را اعضای خانواده خودرا همین گونه همسایه اجتماع مردم و جامعه خودش را و در ضمن فرایض و واجبات اعمال انسانی و بشری خویش را و هم حقوق و مسئولیت های فردی اجتماعی و گروهی خویش را بداند و درک کند که چگونه یک ملیت و ملت دانا مفید به خودشان بمردم شان و هم به کشور شان باشند همینطور در کره زمین با کشور های دیگر.
و واضح است که با اینگونه طرزالعمل (به مسئولیت بین الانسانی و مسئولیت بندگی خویش در برابر اوامر و هدایات خداوند خویش به قسم خودکار سوق گردیده عمل میکنند.
البته بطور ناخودآگاه چرا دین و تعلیمات دینی و (اسلام واقعی) را مشکل و سخت میسازید و هم دین هراسی و اسلام ستیزی را در جامعه و منطقه پخش و ترویج میدهید که سبب تباهی مردم جامعه و کشور گردیده و هم ما بندگان مورد بیزاری و ملعونی در پیشگاه خداوند قرار میگیریم که آخرت مارا هم از دست میدهیم،

چرا چرا چرا ؟؟؟
زیرا که ۷۵ فیصد متاءثری و مشکل فردی-انسانی اجتماعی دینی و کشور ما از ۱۳۰ تا ۲۷۰ سال میگذرد که از سبب برتری جویی قومی (حذف زبان های گویشی، قوم ستیزی و قوم پروری....، که از طرف مردم و گروه پشتون=کوچی=افغان=ناقلین و طالبان دین استفاده جو) برخیسته و ایجاد گشته است. که اکنون خوب دیده احساس و لمس میکنید از هرگونه انسانی و از هر زبان و قوم و مذهب که هستید اسلام و مسلمان واقعی را در برابر زبان و قوم خودت قرار بده و مقایسه کن !؟
در ضمن خود استعماری یا خود استعمالی، بیگانه و کافر پروری، ملت تباهی خود کشی و آخرت تباهی خودرا و از مرا نیز اکنون در همین جا مشخص و تعین نمائید لطفا لطفا و لطفا !!؟

هم انسان عزیز من!
این گفته ها را از روی تحریک عقده و احساسات قومی غیر انسانی-مسلمانی فکر و گمان نکن،
بلکه از روی سرگذشت تجربه اثبات و تاریخ واقعی و تحقیق عقلانی-انسانی و هم از نگاه هدایات شرعی سنجش و اگر تائید نمائید که در روز محشر قاضی دانا و قهار خداوند من و تو است، نه قوم و زبان تو و من 🤔🤔

>>>   🕵️‍♂️🕵️‍♂️🕵️‍♂️ اکنون مهمتر از نصاب و معارف تعلیمی اینست که :
معارف و افشای سرکرده پشت پرده و شیطان بزرگ و خدعه گر و ماکر، دشمن و اغواگر مردم فارسیزبان=ترکتباران، و دعوتگر حامی قومی (طالبان=ترورست=پشتون=افغان=کوچی...)
که حامد کرزی کرزی کرزی بوده و هست، حال کرزی در کجا با چه کسانی چه برنامه غافل سازی و اغواگری و فتنه انگیزی قومی پشتونی طالبانی خود را برضد (اقوام فارسیزبان ازبک ترکمن هزاره ایماق و...و شیع) پلان و آغاز کرده است !!؟؟؟👹👹👹

>>>   👩‍🎓👨‍🎓🕵️‍♂️ هشداریه باخبری برای همه تان!
اکنون مهمتر از نصاب و معارف تعلیمی اینست که :
معارف و افشای سرکرده پشت پرده و شیطان بزرگ و خدعه گر و ماکر، دشمن و اغواگر مردم فارسیزبان=ترکتباران، و دعوتگر حامی قومی (طالبان=ترورست=پشتون=افغان=کوچی...)
که حامد کرزی کرزی کرزی بوده و هست.

حال شیطانت های او را برملا بسازیم، حالی کرزی در کجا با چه کسانی چه برنامه غافل سازی و اغواگری و فتنه انگیزی قومی پشتونی طالبانی خود را برضد (اقوام فارسیزبان ازبک ترکمن هزاره ایماق و...و شیع) پلان و آغاز کرده است !؟؟ 👹
ای من و تو-ما و شما لطفا با جدیت کامل و با احساس دربدر شدن بودن تان همین موضوع حامدکرزی و فعالیت ضد بشری انسانی او را که حالا از طرف طالبان دستور گرفته و فعال شده است

تمام دید و بازدید و معامله گری های وی را دنبال کنید و شرارت اندازی و برتری جویی قومی پشتونی طالبانی
او را در تمام رسانه ها و فضای مجازی شریک و پیگیری و خنثی سازی کنید که با همین بیخبری و بی پروایی شمافارسیزبان یک بار دیگر به فاجعه غضب ملکیت کوچ اجباری نسل کشی حذف هویت و..... و حذف زبان فارسی تان مواجه میگردید طوریکه در مدت بیست سال شما را توسط کلاه و چپن فرهنگ ما فارسیزبان خود ما فارسیزبان=ترکتباران را غافل ساخت و با مکر و زبان فارسی ما خود ما را حامدکرزی فریب داد و ضربه بد به ما و شما زده هست همین کرزی پشتون=طالب=کوچی=تروریست=افغانفغانی👨‍🎓👩‍🎓👨‍🎓

>>>   👩‍🎓👨‍🎓👩‍🎓 به نقل از نظر و پیشنهاد دانشمندان و سیاسیون افغانستان مثل سعیدی ، ستیز، دادرس، علوی، اتمر.....
و دیگران به وزیر امور خارجه ازبکستان پیشنهاد عالی کرده که یک گروه آگاه سیاسی تاریخی تحت ریاست امور بشر سازمان بین الملل برای ( فدرالی شدن و تجزیه کردن افعانستان-قومی) آماده و تشکل متخصص تشکیل و ایجاد گردد.👨‍🎓👩‍🎓👨‍🎓

>>>   اصل حرف طالبان درست است.ولی مهم این است که محتوای علوم دینی چگونه باشد اسلام درست یامن درآوردی.نظام آموزشی اسلامی بگونه ای تنظیم شود که دانش آموزان و دانشجویان با دوبال تعهد و تخصص فارغ التحصیل شوند، هم تحصیل علوم عصری و هم علوم دینی در جامعه ای اسلامی لازم است، هیچکدام را نباید فدای دیگری کرد.

>>>   اصل حرف طالبان درست است.ولی مهم این است که محتوای علوم دینی چگونه باشد اسلام درست یامن درآوردی.نظام آموزشی اسلامی بگونه ای تنظیم شود که دانش آموزان و دانشجویان با دوبال تعهد و تخصص فارغ التحصیل شوند، هم تحصیل علوم عصری و هم علوم دینی در جامعه ای اسلامی لازم است، هیچکدام را نباید فدای دیگری کرد.
اخلاقی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است