تحصیل دختران در دانشگاه ها ممنوع شد (سند)
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۱    ۱۴۰۱/۹/۳۰ کد خبر: 172096 منبع: پرینت

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در مکتوبی اعلام کرده است که زنان و دختران «تا اطلاع ثانوی» نمی‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند.
در مکتوبی که از سوی وزارت تحصیلات عالی طالبان به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی صادر شده آمده است که براساس تصمیم کابینه حکومت طالبان در تاریخ ۲۸ قوس ادامه تحصیل دختران «تا امر ثانی تعطیل است».

در این نامه که ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان آن را امضا کرده تاکید شده است که دانشگاه‌ها این حکم را باید «فوراً» عملی کنند.
ضیاالله هاشمی، سخنگوی این وزارتخانه اصالت این مکتوب را به بی‌بی‌سی تایید کرد.
با توجه به این دستور جدید طالبان، اکنون تنها دختران در مقطع ابتدایی یعنی از صنف یک تا شش می‌توانند در مکاتب/مدارس درس بخوانند.

کد (3)


تجصیل دختران در دانشگاه

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجصیل دختران
دانشگاه
نظرات بینندگان:

>>>   خوب دختران و زنان خودشان در چرکستان و کشور های بربری درس میخوانند و چوکی های آینده را پر میکنند، راه خوبی برای نگهداری چوکی هاست.
آتش خاوری

>>>   👼👨‍🎓👨‍🔧👩‍🎓👦 از گفته های تویتری رحمت الله نبیل ریئس امنیت پیشین کشور بر می آید که:

طالبان از همان گروه قومی (پشتون=افغان) بوده که همیشه مزدور اهداف نیابتی کشور های غربی و بیرونی بوده و هستند.
و دلیل واضح و سرگذشت و سبب خونبار شدن کشور ما از ایجاد همین دو لفظ یا کلمه 《افغانستان و افغان》 بوجود آمده هست.
این لفظ توهمی توخالی (( تک قومی-انحصاری / مصداق سلاح مرموز و وسیلهء حذف زبان و ملکیت دیگران و غضب همه جا و همه چیز )) شده و میگردد، که اکنون هم موجب نابودی ملت (اقتصاد و آبادانی کشور) ما شده است،
و همین دو لفظ از طرف قوم پشتون=افغان مثل یک حربه جنگی و همه گیر برضد ((هویت اقوام مذاهب دیگر و زبان فارسی)) بکار برده شده و میگردد.
و چنین کلمه قومی-تعصبی یک توهم دیرینه و سنتی پوچ قوم پشتون هاست،
از سبب ایجاد خودخواهی و نادرست همین دو کلمه یا لفظ { افغان و افغانستان } بیشتر از دونیم قرن موجب نسل کشی و تباهی کشور ما شده است (که البته از سوی همین گروه قومی مربوطه).

و در واقعیت امر عمل همین کلمات سنتی پوچ توهمی (افغان=افغانیت و افغانستان)، موجب بیگانه شدن از اسلام و مسلمانی واقعی و دور شدن از فرض علم و دانش گردیده است.
و سبب کور شدن جامعه فکری (افغانیت=پشتون=افغان) شده که الحال برضد زبان علم دانش و تحصیل کمر دشمنی بسته و به نام دین و اسلام بربادی مردم، کشور و بدنام ساختن اسلام را آغاز کرده اند.
که همین وضعیت خشن و زشت تمام اقوام و اقشار جامعه ما را به روحیه بیزاری، متعصبی ... عیار ساخته و هم محتاج نان برق طبابت شده و ...، و از دیر زمان همهء ما را به اسارت شیطان، استخبارات و غلامی کشور های بیگانه کشانده است.

رحمت الله نبیل میگوید که با غور کردن دقیق و تجدید نظر حقوق دان اقتصاد دان استادان ... سیاسیون و جامعه بین الملل در همین کلمه یا لفظ (افغانیت=افغانستان=افغان) حتمی سبب گره-گشایی بدبختی مردم ما می شود، و راه حل مشکلات دایمی کشور (جنگ زده) ما را آماده و هموار میکند.

و حالا حامد کرزی و دیگران به همین مسئله توجه جدی و عمیق کنند که پشت نخود سیاه گشتن و معامله کردن های سیاسی پولی و قومی، کشتن غربت فقر مهاجرت و... ما را بیشتر و بدتر ساخته و می سازد.
و امید است که تمام سیاسیون (انسان) ما و بشر دوست به این نکته (گره مخفی مرموز) توجه قلبی و خدایی شانرا ادا نمایند
همه شما در همه جا همین موضوع را شریک سکرین شات کاپی و شییر کنید. با سلامت 👨👨‍🎓👵👩‍🎓👨‍⚕️

>>>   مردم باید از طریق انترنت تحصیلات مجازی جور کنند و کتاب های دانشگاهی را به زبان فارسی و به شکل فایل pdf در انترنت برای استفاده عموم قرار دهند.

>>>   پیرو پیغمبرش خوانند لیک اهریمن است
طالبی که دشمن تحصیل اولاد من است
مانع دستور حق گردند این دد فطرتان
ریشۀ پنجابی اینان چو روز روشن است

>>>   عجب است !
از وزیر صاحب تحصیلات عالی پرسان شود که در کدام ماده مصوبه شماره ۲۸ سال ۱۴۴۳ هه - ق کابینه ا.ا.ا همین فیصله که تو در مکتوب خود تذکر داده ایی ذکر شده است. اگر کاپی مصوبه را نشر کرد واقعاٌ که مرد است ؟
اگر این یک دروغ است و کابینه در کدام مصوبه خود فیصله نکرده تا دختران به دانشگاه تحصیل نکنند پس وای بر این ملت که چه آدم های در راس پوهنتون و معارف کار می نماید . شرم آور است مردم جهان به این فیصله چه واکنش نشان میدهند؟ افغانستان جزیره بیسوادان و با این بیسودان فردای این ملت چه خواهد شد؟
حد اقل وزیر صاحب در مکتوب خود وضاحت بدهد که به چه دلیل تحصیل برای قشر اناث ممنوع است انشالله خودش هم هیچ توجیه و دلیل ندارد. این را می گوید خدا زده گی !!

>>>   طالب قابل اصلاح نیست و بهترین، طالب مرده است. پاکستان گرچه به ظاهر این تصمیم الان را محکوم میند، اما در خفا مشوق اصلی طالبان کودن در بخش تحمیق کردن کردن مردم است. یک افغانستان بدبخت، بیکاره و عقب‌مانده خیلی به نفع پاکستان است، تا مردم آگاه و پیشرفته. در یک سخن می گویم نابود باد طالب و اخوانیزم.
شمس تمنا

>>>   یه ضرب المثل داریم که میگه به مرگ بگیر که به تب راضی بشه
حالا هم غنی و دیگر چپاول گران افغانستان انچنان ناامنی دزدی رشوت خواری بی ناموسی و.....در افغانستان کردند که مردم به مرگ رسیدند و درحال حاضر به تب طالبان راضی هستند احتمالا تا ۲۰سال بعد اوضاع با طالبان یار است مردم میخواهند زندگی بهتر داشته باشند لیکن دیگر به هیچ حزب و گروهی امید ندارند مقاومت دوم هم هنوز چیز قابل اتکایی رو نکرده البته افغانستان همیشه سرزمین عجاعیب بوده هران ممکن است اتفاقی غیر قابل پیش بینی بیوفتد

>>>   نظام حمارتی همه کار هایش حمارتی است.

>>>   کار خوب کرده اند خداوند خیر بدهد طالبان را بسیار در پوهنتون های عیاشی بود

>>>   با این اقدام خودرا رسوا تر و گور شان را کندند . نفرین بر افکار متحجر طالبان . حالا وقت آن است تا مردم افغانستان از اولاد های خود دفاع کنند و سایر شاگردان پسر و معلمان و استادان نیز به مکاتب و دانشگاه ها حاضر نشوند و یک اعتصاب عمومی به راه به افتد .

>>>   برای یگان استاد مرد بسیار سخت تمام می شود که دختران در پوهنتون نیایند زیرا زنکه بازی شان ختم می شود خوب ساعت استادان مرد در پوهنتون ها تیر بود فکر کنم از این بعد نه خواهد امدن

>>>   طالب قابل اصلاح نیست و بهترین، طالب مرده است. پاکستان گرچه به ظاهر این تصمیم الان را محکوم میند، اما در خفا مشوق اصلی طالبان کودن در بخش تحمیق کردن کردن مردم است. یک افغانستان بدبخت، بیکاره و عقب‌مانده خیلی به نفع پاکستان است، تا مردم آگاه و پیشرفته. در یک سخن می گویم نابود باد طالب و اخوانیزم.
شمس تمنا

>>>   بسیار کاری عالی شد اگر همین دخترانرادر دوایر دولتی و موسسات خارجی لغو شود زمینه کار برای مردان پیدا می شود شما فکرکنیددر دولت اسلامی تمام دختران وزنان در بیرون از منزل به کار وبه عیاشی میروند اما مردان همه شان در خانه بیکاروبی روز گار اند مردان برای پیدا کردن نفقه خانواده بوده و زن برای کار خانه

>>>   واقعا شر اور است ، مردم عام که نمی دانند در پشت پرده چه خبر است ، انان دنبال امتیازاتی هستند تا به دختران اجازه تحصیل بدهند ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   آمریکا در یک یکسو به طالبان میلیون ها دالر می فرستد و در سوی دیگر در برابر منع آموزش بانوان تهدید می کند ـ اخلاق آمریکایی!

>>>   طالبان برای درمان پزشکی برای دختران خانم های خویش، ضرورتی به داکتر های زن ندارند. چونکه این طالبان هم همجنس باز استن. و با این بچه بریش های خود. با هم با حضور خانم های خود در یک بستر میخوابند. و من فکر میکنم که برای علاج خانم های خود ودخترهای از همین بچه بریش های خود استفاد می کنند. چون من در بر نامه تلویزیون bbc مستندی فلمی بچه بازی را نگاه کردم. و این ها به خاطری اسلام نه بلکه به خاطری خواهش نفساتی خود. ضرورت به تحصیل دختران و خانم نمی بینند

>>>   درینجا سه امکان وجود دارد:
یا دختران مکاتب و پوهنتون ها با نوع حجابی که مورد قبول شریعت و طالبان باشد،به مکاتب و پوهنتون ها نمیروند،ازین جهت پوهنتون ها بطور موقت تا زمان پوشیدن حجاب واقعی و فراهم کردن ترانسپورت برای انتقال آنها به مکاتب و پوهنتون ها،بسته شده اند.
یاطالبان نمیخواهند در مجموع رن ها در ادارات دولتی،به جز شفاخانه ها و مکاتب کار کنند،بنأ جلو تحصیل آنها گرفته میشود.
و با هم هنوز دست های خارجی در امور افغانستان مداخله میکنند و به طالبان دستور میدهند که چنان قیودات را بالای مردم وضع کنند.که اگر بار دیگر آنها دولت دیگری را جایگزین طالبان کنند،مردم چنان از دین شان تفرت کنند که آماده پذیرش دین خارجی ها باشند.
و یا هم افغانستان همانطوری که یک مرتبه در مقابل جنگ با روس ها مورد استفاده قرار گرفت و بار دیگر تحت نام جنگ علیه تروریزم مورد استفاده قرار گرفت،این بار در جنگ علیه فیمینیزم جهانی که توسط انگلا مرکل صدر اعظم قبلی آلمان به راه انداخته شده بود و خودش در یکی از مصاحبه هایش واضح گفت که من یک فیمینیست هستم،مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر دلایل دیگری را نظر دهندگان میبینند،میتوانند بنویسند.

>>>   این عجیب نیست؛ مقدمه اش را غنی احمد زی آماده کرده بود. زمانی که یک ریس جمهوری قلابی غربی مآب متعصب دانشگاه ها را سهم بندی کند، آیا از عمل این طالبی که چندین قرن در بدویت زندگی می کرده تعجب آور خواهد بود؟ وقتی که کرزی گوید که هشت سال کار دارد تا ما بتوانیم اقوام غیر پشتون را از ادارات باصطلاح عالی تنفیذ کنیم، آیا از این تطبیق پلان ۲۷۰ ساله ی استعمار جای عجیب خواهد بود؟ همینکه طالب می گوید علمای دینی!!؟؟ جای استادان دانشگاه را می گیرند یعنی چه؟ یعنی دروازه دانشگاه بسته شدن. که یعنی اگر چند سال بعد توسط استعمار حکومتی غیردینی باز سرکار آورد دستش مثل اوایل حکومت کرزی بند نباشد. او حکومت بتواند بدون دغدغه بدون اقوام غیر پشتون زیر نظر استعمار کارش را را ادامه دهد.
سهیل.

>>>   بااستعانت از خداوند بزرگ وقت آن رسیده است که ملت مسلمان وقهرمان افغانستان وخانواده های متدین ودینداروپیروان رسول اکرم که طلب علم رابرهرمسلمانی فریضه نامید قیام کنند وطالبان جاهل وبی ناموس وضدبشر رااز سرزمین افغانستان که در هرنقطه اش خون شهیدی ریخه شده است سرنگون واخراج نمایند.
خداوند در قران فرمود *خداوند سرنوشت هیچ قومی راتغییر نمیدهد مگر آنکه خودشان تغییرکنند*

>>>   رسول اکرم فرمود طلب علم بر هرمسلمان (زن ومرد) واجب است -طالبان جاهل ومزدور ومرتجع برخلاف نظر رسول اکرم حکم کرده اند وملت متدین وپیروان رسول اکرم درافغانستان بایدبرعلیه طالبان قیام کنند.

>>>   طالبان در اصل دنبال منع تحصیل دختران نیست بلکه دنبال تفکیک جنسیتی می باشد و این که هر دختر در شهر خودش تحصیل کند و به شهر دیگر نرود.
در واقع کسانی دانشگاه را سیاسی کردند و محلی برای مبارزات مدنی و ترویج ارزش های غربی قرار دادند تا جایی که موجودیت طالبان به خطر افتاد و مجبور شدند چنین تصمیمی بگیرند.

>>>   طالبان نقش بزرگی در نوسازی چهره افغانستان ایفا می کند. دانشگاه سکولار محیطی فاسد و ناامن برای تحصیل دختران ایجاد می کند که خانواده‌های سنتی اعتمادی به آن ندارند و مانع از تحصیل فرزندان خود می شوند. خود دختران هم به علت ناامنی از حضور در چنین محیط هایی طفره می روند و همیشه بخشی از جامعه از مدرن سازی دور می مانند. حتی در کشورهای غربی هم علیرغم تلاش دولت اقلیتی از بانوان تحصیل می کنند. ولی طالبان قادر است با حفظ ارزش های اسلامی دانشگاهی ایجاد کند که مغایرتی با شریعت نداشته باشد و تحصیل را همگانی کند و به زودی هیچ دختری از تحصیل خودداری نخواهند کرد و حضور زنان در جامعه حتی از کشورهای غربی هم فراتر خواهد رفت. این تجربه ای بود که در ایران، ترکیه و کشورهای عربی به دست آمد.

>>>   " رسول اکرم فرمود طلب علم بر هرمسلمان (زن ومرد) واجب است" خوب این ثبوت روشن برای این نیست که اینها پخته وهابی هستند و با اسلام کاری ندارند؟؟؟؟
آتش خاوری

>>>   «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» حکومت کفر ادامه دارد، اما حکومت ظلم ادامه ندارد. اگر این قول عربی در تاریخ جهان یا در سایر مناطق و نقاط جهان صادق است یا خیر; در افغانستان در 40 سال گذشته شاهد آن بوده ایم. رژیم خالکی ها و پرچم ها، دولت مجاهدین و سپس دولت اول شما نه تنها توسط نیروهای آمریکا و ناتو سرنگون شد، بلکه 99 درصد مردم کشور از آن نظام عصبانی بودند. و آن نارضایتی را در قندهار و کابل و جلال آباد به چشم خود دیدم. اگر آمریکایی ها و ناتو حمله نمی کردند، سیستم شما قربانی خشم مردم می شد.

>>>   رژیم گذشته نیز قربانی بی عدالتی ها، فسادها، رشوه ها، اسرار و قساوت های خود بود. به جرأت می توان گفت که فقط مقامات فاسد و کسانی که از مزایای مادی بی سابقه برخوردار می شدند از آن سیستم راضی بودند.

مردم به شما پناه بردند و شما به خاطر نارضایتی و نارضایتی مردم از آن نظام به قدرت رسیدید. اما من به جرات می گویم که به جز طالبان، همه مردم کشور از دست او عصبانی هستند. پزشکان و پرستاران زن علیه ظلم و خشونت و ممنوعیت تحصیل دختران دست به اعتصاب زدند. اولین ضرر اعتصاب آنها بیمارانی خواهد بود که به کمک فوری پزشکان زن نیاز دارند و شما مسئول این امر خواهید بود.

>>>   مردم از گرسنگی و بیکاری رنج می برند. کرایه خانه و غذای خشک برای فرزندانشان ندارند. جاهای افراد حرفه ای و شایسته را طالبان شما گرفته اند و از یک غذا غافلگیر می شوند. برخی از دانشجویان و فرمانداران شما برای بار دوم، برخی برای بار سوم و برخی برای بار چهارم ازدواج می کنند.

>>>   «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» حکومت کفر ادامه دارد، اما حکومت ظلم ادامه ندارد. اگر این قول عربی در تاریخ جهان یا در سایر مناطق و نقاط جهان صادق است یا خیر; در افغانستان در 40 سال گذشته شاهد آن بوده ایم. رژیم خالکی ها و پرچم ها، دولت مجاهدین و سپس دولت اول شما نه تنها توسط نیروهای آمریکا و ناتو سرنگون شد، بلکه 99 درصد مردم کشور از آن نظام عصبانی بودند. و آن نارضایتی را در قندهار و کابل و جلال آباد به چشم خود دیدم. اگر آمریکایی ها و ناتو حمله نمی کردند، سیستم شما قربانی خشم مردم می شد.

>>>   اگر به این ظلم ها ادامه دهید. مدارس و دانشگاه های دخترانه نیز تعطیل است. آنها همچنان به اعمال محدودیت بر زنان ادامه داده اند. شما به آزار و اذیت مردم ادامه داده اید، پس مردم قدرت ظلم شما را در کنار گرسنگی و بیکاری و بی خانمانی تحمل نخواهند کرد. به قدرت خود افتخار نکنید. دیدید که بزرگترین قدرت جهان، آمریکا و ناتو با همه سلاح و زور نتوانستند در برابر نارضایتی مردم مقاومت کنند. آمریکا تنها کسی نبود که کامل بود. به نظر شما اگر حمایت مردم ناراضی افغانستان را نداشتید فقط با نیروی پاکستان که خود خیرخواه قدرت های بزرگ است آمریکا را شکست می دادید؟ و اکنون که به قدرت رسیده اید از ظلم و ستم به مردم رنج کشیده ای که به شما پناه داده بودند دست برداشته اید.

>>>   از غرورت غلبه کن او با دیگر افغان‌ها، به‌ویژه جوانان و بالغان، که در تمام جنبه‌های حکومتی و اداری مورد نیاز هستند، یک دولت مشترک تشکیل داده است. مشاركت در امور حكومت و حكومت حق هر شايسته جامعه است و حكومت مال شخص هيچ كس نيست بلكه مال مشترك جامعه است. انحصار قدرت یک حزب یا گروه خاص نه برای جهان و نه برای افغان ها قابل قبول نیست. خود را از دنیا و افغانها منزوی نکنید. پایان خوبی ندارد. انفجارهای اخیر در شهر کابل که ممکن است در آینده شدیدتر شود، خبر خوبی برای شما نیست. اگر چین امروز شهروندان خود را از کابل بیرون کند، پاکستان، هند و ایران فردا آنها را وارد می کنند. و این نقطه سقوط سیستم شما خواهد بود.

>>>   داروی قدرت از هر داروی دیگری خطرناک تر است. انسان با چشم کور و با گوش ناشنوا است. و آن که هم نابینا و هم کر باشد حتماً در چاله می افتد و چشم و گوشش باز می شود که دیگر فایده ای نداشته باشد و کار تمام شود.
و ما علینا جز البلغ المبین

>>>   من به شما می گویم که میلیون ها نفر که از دست شما عصبانی هستند دست به دست هر دشمن شما می شوند و در نتیجه سقوط شما این بار چنان بلایی بر سر کشور خواهد آورد که شاید در تاریخ خود ندیده باشد. و همچنین به شما می گویم که سقوط و سقوط فاجعه بار شما را می بینم. این نه اخطار است و نه قدرت و توانایی آن را دارد که به شما پیرمرد بی پناهی مثل من هشدار دهد. این یک هشدار است و اگر توجه نکنید یک روز آب سرریز می شود.

>>>   صبر ملت کم کمک دارد به پایان میرسد

>>>   وزیر آموزش عالی لیاقت این شغل را ندارید ، باید برای امامت به مسجد بفرستد».

>>>   وزیر تحصیلات افغانستان ژنرال پاکستانی است

>>>   رژیمی که بر مبنای ظلم ستم و کشتار استوار باشد عاقبتش سقوط خواهد بود

>>>   چرا در هر مورد پاکستان یا امریکا را ملامت میکنیم بزرگترین خیانت راخانواده های که ۶ الی ۱۲ یا ۱۵ طفل ازیک همسر یا چندین همسر به دنیا میاوردن و حتا خود خانواده ها نمیدانند که هویت اصلی این کودکان چیست از زمانکه دست پای میکشد در راه رفتن کمتر به زمین میخورد روانش میکنند تا لقمه نانی پیدا بکند و به هرقیمتی که شده باید خودش مسوول سیر شدن شکمش باشد بلاخره یکی مثل شیخ الکثیف ندیم میشود ویکی هم انتحاری میکند یکیش هم نوکر میشود دیگرش هم بچه ..... میشود وبلاخره همانند مکروب پخش می شوند و این است تکرار سرنوشت ندیم ها هیبت الله ها کرزی ها غنی ها و عبدالله ها صیاف ها ربانی ها و دیگرایی که از قید قلم بازماندن حتا خودشان هم نمیدانند هویت اصلی شان چیست

>>>   هم وطن مردم این سر زمین چه بد کردند که در
دهن مار ها آژدها آفتادن
این طالبان آدم کش هزار برا بر از انکلیس بدتر است
هزار برا بر از شوروی سابق بدتر است
این بچه بازان هزار برابر از آمریکاه بدتر است
اینها دشمن خدا است
اینها دشمن پیامبران است
از نام مسلمان سو استفاده میکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است