ریشه‌ها و دلایل ممنوعیت آموزش دختران
بدویت و بدایت فکری و ذکری در میان جامعه و قبایل پشتون ما بیشتر از دیگر اقوام کشور است و طالبانِ در قدرت و تصمیم‌گیرنده نیز بیشترینه پشتون اند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۳    ۱۴۰۱/۱۰/۱ کد خبر: 172102 منبع: پرینت

بستن درب دانشگاه‌ها و مدارس به روی دانش‌آموزان و دانشجویان دختر ریشه‌ی عقیدتی و فرهنگی دارد. نزدیک به نیمی از جامعه‌ی کشور، که بدوی و بومی هستند و فکر و ذکر بومی و بدوی دارند، از این تصمیم و اقدام طالبان پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از این بدویان حتی اگر شهرنشین هم شده اند دختران‌شان را تا زمانی به مکتب‌رفتن می‌مانند که جوان نشده باشند یا از نگاه جسمانی مظاهر بلوغ و جوانی در آن‌ها دیده نشود.

این خانواده‌های شهرنشین‌شده و نه شهری‌شده بسیار اگر خود انعطاف نشان بدهند یا شکیبایی کنند، دختران‌شان را تا صنف دوازدهم به مکتب‌رفتن می‌گذارند و پس از فراغت از صنف دوازدهم به آن‌ها اجازه‌ی رفتن به دانشگاه‌ را نمی‌دهند.

منظورم از ریشه‌ی فرهنگیِ ممنوعیتِ رفتن به مکتب و دانشگاه، همان فرهنگ قبیلوی و غیرت افغانی است و مقصدم از ریشه‌ی عقیدتی ممنوعیت، روایات و احادیثی است که دلالت و تأکید بر بودن بانوان در خانه دارد و حتی شنیدن صدای پای بانوان در بیرون از خانه را نیز گناه می‌شمارد.

قهر دوستان پشتون‌ام نیاید، بی‌گمان این بدویت و بدایت فکری و ذکری در میان جامعه و قبایل پشتون ما بیشتر از دیگر اقوام کشور است و طالبانِ در قدرت و تصمیم‌گیرنده نیز بیشترینه پشتون اند؛ امیرالمذنبین ایشان هم پشتون است و فرمان ممنوعیتِ رفتن دختران به مکتب، آموزشگاه و دانشگاه را او صادر کرده است؛ حرف‌شنوی از بیگانگان و پاکستانی‌ها نیز او دارد.

با دریغ این سنت و بدویت در جنوب و در میان قبایل پشتون چنان ریشه‌دار و تعمیم‌یافته است که حتی در زمان جمچوریت نیز خانواده‌های پشتون دختران‌شان اجازه‌ی رفتن به مکتب و دانشگاه نمی‌دادند. یادمان است که در آن زمان نیز در آزمون‌های کانکور از ولایت قندهار، خوست، هلمند و... در مقایسه با ولایات کابل، بلخ، هرات، بامیان و دایکندی کم‌ترین آمار مشارکت دختران را داشتیم. بی‌گمان و دقیقن این آمار به یک‌ تن، دو تن یا سه تن دانش‌آموز دختر می‌رسید.

خاموشی مطلق جامعه‌ی پشتون و ولایات جنوبی در برابر این تصمیم طالبان خود به معنای همراهی با آنان و خوشنودی از این تصمیم است. شاید بخش کوچکی از این بدنه‌ی خاموشی از ترس و جبن باشد؛ اما بخش اکثر آن ریشه در فکر و ذکر مشترک آن با طالبان دارد.

در جنبش بانوان هم بیشترینه بانوان غیر پشتون حضور داشتند و در جبهه‌ی مقاومت نیز بیش‌ترینه تاجیکان حضور دارند. شاید در مناطق تاجیک‌نشین و اوزبیک‌نشین هم در برخی موارد ممنوعیت رفتن به مکتب و دانشگاه از منظر عقیدتی وجود داشته باشد؛ اما در کل حتی طالب تاجیک و اوزبیک از منظر فرهنگی و سنت قومی هیچگاه مانع مکتب‌رفتن زختران‌شان نمی‌شوند.

از هزاره‌ها در اینجا به دلیلی یاد نکردم که آن‌ها در این زمینه کاملا متفاوت از دیگر اقوام اند و از منظر عقیدتی و فرهنگی هیچ مشکلی با رفتن دختران به مراکز آموزشی و تحصیلی ندارند و حتی نسبت به اقوام دیگر در این روند پیش‌گام‌تر اند و به همین دلیل و فرایند فراوان رجوع کشته هم می‌شوند.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشگاه
طالبان
دختران
نظرات بینندگان:

>>>   Zekrulhak Fazlehak
موج استعفای استادان دانشگاه در اعتراض به محرومیت تحصیل دختران توسط طالبان
شماری از استادان دانشگاه‌های مختلف کشور در اعتراض به تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان استعفا داده‌اند.
تعداد کسانی که استعفای‌شان را تا اکنون اعلام کرده، به ۱۳ نفر می‌رسد. فهرست این افراد قرار ذیل است:
۱- محمدعمر قندوزی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه قندوز؛
۲- ذکریا شنیزی، استاد دانشکده جیولوژی دانشگاه پلی‌تخنیک؛
۳- محمدهادی اسدی، استاد دانشگاه پلی‌تخنیک؛
۴- عبيدالله وردگ، استاد دانشگاه کابل؛
۵- فیض رحمان، استاد دانشگاه کابل؛
۶- صفی‌الله سمون، استاد دانشگاه قندهار؛
۷- ولی‌الحق مشفق، استاد دانشگاه تخار؛
۸- دکتور عبدالعظیم مومند، استاد دانشگاه کابل؛
۹- مصطفی کامل محمد، استاد دانشگاه بامیان؛
۱۰- اسحاق شهباز، استاد یکی از دانشگاه‌های خصوصی؛
۱۱- جاوید مومند، استاد یکی از دانشگاه‌های خصوصی؛
۱۲- توریالی فخری، متخصص جراحی اعصاب و استاد در دانشگاه‌های خصوصی غالب و جامی در هرات؛
۱۳- محمداسحاق شهباز، معاون علمی و استاد دانشگاه خصوصی بارک در ولایت نیمروز.
همزمان یک منبع معتبر در دانشگاه دولتی تخار هم به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که نُه نفر از استادان این دانشگاه استعفای‌شان را به ریاست این دانشگاه تحویل کرده‌اند. استعفای این افراد تا اکنون تأیید نشده است.
تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان اعتراضات و واکنش‌‌های جهانی را در پی داشته است

>>>   عبدرب رسول سیاف به طالبان: از خدا بترسید و خواست‌های شخصی تان را به نام شریعت اعمال نکنید
عبدرب رسول سیاف، از چهره‌های سیاسی و جهادی و رهبر حزب اتحاد اسلامی افغانستان که در حال حاضر در تبعید به سر می‌برد از گروه طالبان به خاطر تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها با لحنی تند انتقاد کرده است.
او گفته است که «از خدا بترسید و خواست‌های شخصی تان را به نام شریعت اعمال نکنید.»
آقای سیاف در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که «بر اساس شرع موظف هستید زمینه‌ها و امکانات مناسب و آبرومندانه را برای تحصیل آن‌ها (دختران) فراهم کنید، زیرا جامعه به پزشک زن، پلیس زن، مربی زن و...نیاز دارد».
عبدالرب رسول سیاف که به «شیخ‌الحدیث» معروف است در دانشگاه االازهر مصر تحصیل کرده و در گذشته در دانشکده شرعیات اسلامی/الهیات دانشگاه کابل تدریس می‌کرد.
آقای سیاف در گذشته نیز منتقد سرسخت گروه طالبان بود و پیش از ورود آن‌ها به کابل افغانستان را ترک کرد.
وی گفته است که «نتیجه ظلم و ستم به مردم خیلی بد است» و افزوده امیدوار است این تصامیم طالبان «از اسلام چهره بد، تاریک و غیرواقعی» به جهانیان ارائه نکند.
پس از اعلام تصمیم اخیر از سوی وزرات تحصیلات عالی طالبان شمار زیادی از چهره‌ها و نهادهای مذهبی و کشورهای اسلامی آن را محکوم کرده و خواستار لغو آن شده است.
روز گذشته نیز سازمان همکاری‌ اسلامی این اقدام را محکوم کرد و خواستار لغو آن شد.١

>>>   Ariz Yoursh
همین خود آین جناب چه اندازه از حد خدا ترسیده بود و می‌ترسد؟
خود آین بزرگوار چقدر نفع شخصی و خواسته های شخصی خود را زیر پا کرده بود در وقت قدرت که داشت؟
همین بزرگوار یک خدمت خود را به ملت ارائه کندکه در فلان جا فلان خدمت را کرده است. بجز احتطاف، قتل ،چپاول، غصب ، دزدی، معامله گری، سو استفاده از نام دین ، در یگان مجالس فتوا دادن. چی کرده ؟
سگ طالب بالای شما معامله گر های خاک و وطن شرف دارد.

>>>   Khalil Mahroom
اګر این کار های طالبانی را کدام کسی که ریش نګذاشته باشد ، دستار بر سر نکند (به استثنای طالبان نکتائی پوش) و یا به زعم شما حجاب اسلامی را مراعات نکرده باشد ، عملی کند ، آیا خودت امر ترور و کشتن او را نمیدهی؟ آیا تو خبیث نبودی که ګفته بودی کابل باید ویران شده و یک متر خاک آن دور انداخته شود زیرا همهء کابل به ګناه و کفر آلوده شده است؟ شما همه دارای یک بادار و یک اندیشه اید....

>>>   فراخوان عمومی!
همشهریان با عزت و سربلند هرات، مردم غیور افغانستان، کسبه‌کاران، صرافان، زرگران، مارکت‌ها، فروشگا‌ه‌ها، متشبثین بخش خصوصی، کارگران زحمتکش صنایع، شرکت‌های تولیدی و معادن، اصناف مختلف، داکتران عزیز بخصوص داکتران بخش نسایی و ولادی، شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی، کارمندان بانک‌ها و مراکز خدماتی، موبایل فروشان، دکانداران فهیم سوپر مارکت، کارمندان شرکت‌های مخابراتی، پیمانکاران، پارچه فروشان، بنجاره فروشان، صنف محترم علافان، دکانداران جاده لیلامی و پل رنگینه، کارمندان موسسات داخلی و خارجی!
سلام و سلامتی بر شما!
چنانکه واضح و مشخص شده است، طالبان تصمیم گرفته که جامعه و مردم ما را به تنگنا بکشاند و ما را هرچه بیشتر زجر دهد. وضعیت بد اقتصادی، نرخ بلند مالیات، هزینه گزاف زندگی، بسته شدن پارک‌های تفریحی، حمام‌های زنانه و صد البته بسته شدن مکاتب و دانشگاه‌ها بر روی دختران عفیف و با عزت ما، همه نشان دهنده عزم طالبان برای زجر دادن ماست.
مشخص است که برای ما راهی نمانده جز اینکه صدای اعتراض خود را بلند کنیم. صدایی که سالهاست هرکسی آمده در گلوی‌مان خفه کرده است.
لذا در این فراخوان از شما مردم رنج‌دیده اما سربلند درخواست می‌شود تا سر از هفته آینده، روز شنبه و یکشنبه مطابق به سوم و چهارم جدی، برای دو روز پی در پی با اعتصاب عمومی و بسته نگاه داشتن دکان‌ها و مراکز کاری خویش به صورت بسیار کم هزینه و مسالمت‌آمیز، صدای اعتراض خویش را بلند کنیم.
ما با بسته نگاه داشتن دکان‌های خویش نشان می‌دهیم که برای درخواست‌های خویش متحد و یکصدا هستیم.
همچنین از شما مردم با عزت می‌خواهیم تا با پرداخت نکردن مالیات و صفایی خانه‌ها، فشار را بیشتر کنیم. از تمام ولایات و مردم افغانستان دعوت می‌کنیم تا با مردم هرات بپیوندند و با ما همصدا شوند!
پویا شریفی

>>>   درباب اعتراض به وضعیت کشور وبه خصوص بستن در ودیوار دانش به روی دختران ما، همه ی ما خارج نشینان آرزو داریم که مردم در داخل یک قیام فوری بکنند و بساط را بر بکنند.پیشنهاداتی مانند استعفای استادان و بلاخره اعتراض هایی که شکل گیری آن در داخل هم خیلی مقدور نیست وهم برخی از این رفتارهای اعتراضی نمادین است ونه موثر.مردم داخل به هزار رنج وبلای دیگر دچار اند، مردم خارج رفته هم با مشکلات زیادی روبرو اند اما به نظرم کار دست ما خارج نشین هاست تا فشار بی آوریم و صدای اعتراض را دراین کشورها بلند کنیم. هزاران ما که کاره ای در آن جامعه بودیم و«چانس» بیرون شدن داشتیم و دغدغه آن سرزمین را، اکنون وقتش است که ادای دین کنیم.راه های سهلی از حضوری وآنلاین برای تجمیع خواسته ها واعتراض ها هست.یک نامه میلیونی بنویسم، اعتراض حضوری کنیم، مراجعه کنیم به کانون های افکار عمومی این کشور ها وبلاخره اعمال فشار کنیم.درست است باهم اختلاف داریم، درست است به هم اعتماد نداریم، درست است از پروژه سازی می ترسیم،اما هیچ کدام اینها دلیل نمی شود یک راه بی غال وغش وصاف وانسانی برای بروز اعتراض جمعی ترسیم نتوانیم.یک بسم الله کار دارد.
نقیب آروین

>>>   سید جواد باهنر
سکولاریست های غرب زده تلاش دارند که عمل کرد طالبان را دستور اسلام معرفی کنند ، این ذوباله های غربی بدانند که با حرکت ناشایست شان بقای طالب و استثمار خارجی را در کشور که ۹۹ فی‌صد مسلمانند ، استحکام می بخشند
در حالیکه عمل گروه طالبان نه اسلامی که توسط غرب از پایگاه های سیاسی استخباراتی در قطر اجرایی می شود

>>>   اعتراض زنان در پایگاه سنتی طالبان؛ افراد طالبان در قندهار از تظاهرات دختران جلوگیری کردند
شماری از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه میرویس نیکه روز پنجشنبه ۱ جدی در شهر قندهار، پایگاه سنتی طالبان به خاطر ممنوعیت تحصیلات عالی دختران از سوی طالبان، اعتراض کردند.
منابع به افغانستان اینترنشنال گفتند طالبان پس از تجمع دانشجویان، آنها را محاصره و مانع تظاهرات‌شان شدند.
به گفته منابع، معترضان از مناطق مختلف می‌خواستند در مرکز شهر قندهار تظاهرات کنند اما افراد طالبان مانع ورود معترضان به مرکز شده شدند. منابع افزوند که طالبان در حوزه ششم شهر قندهار دختران معترض را محاصره و در مناطق دیگر معترضان را متفرق کردند.
طالبان می‌گویند بر اساس دستور ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر خود مکاتب را بسته و دختران اجازه تحصیلات عالی را ندارند.
قندهار پایگاه سنتی طالبان محسوب می‌شود. از سوی دیگر، طالبان می‌گویند رهبر این گروه در شهر قندهار اقامت دارد. اعتراض زنان در پایگاه سنتی طالبان در نوع خود بی‌سابقه است.
منابع به افغانستان اینترنشنال گفتند علاوه بر دانشجویان، شماری از جوانان نیز از مناطق مختلف شهر گرد هم آمدند و می‌خواستند به صورت مشترک سه سمت دفتر والی طالبان راهپیمایی کنند.
به گفته منابع، طالبان در مناطق مختلف شهر و در کنار دانشگاه میرویس نیکه و موسسات تحصیلی دیگر نیروهای خود را جابه‌جا کرده‌اند. طالبان به بیشتر از پنج نفر اجازه نمی‌دهند یکجا رفت و آمد کنند.
افراد طالبان دیروز چهارشنبه، دانشجویان دختر دانشگاه میرویس نیکه را از صحنه امتحان بیرون کردند و به آنها اجازه ندادند که امتحانات باقی مانده سمستر را تکمیل کنند.
طالبان روز گذشته در دانشکده طب دانشگاه ننگرهار نیز مانع امتحان دختران شدند اما پسران در حمایت از دختران امتحان را ترک کردند.
همزمان، شماری از زنان در کابل و تخار نیز در اعتراض به تصمیم طالبان به خیابان‌ها برآمدند و تظاهرات کردند. طالبان اعتراض زنان را در این دو ولایت با خشونت سرکوب کرده و شماری از زنان معترض را در کابل بازداشت کرده‌اند.

>>>   طالبان زنان معترض را سرکوب کردند و تعدادی را با خود بردند
شماری از زنان در اعتراض به تصمیم تازه‌ی گروه تروریستی طالبان در مورد حق آموزش دختران به در شهر کابل راهپیمایی برگزار نمودند اما جنگجویان طالبان آنها را سرکوب کردند و تعدادی را با خود بردند.
زنان معترض صبح امروز(پنجشنبه، اول جدی ۱۴۰۱ خورشیدی) از چهارراهی دهبوری در نزدیکی دانشگاه کابل راهپیمایی را آغاز کردند.
آنها شعار «تحصیل، کار، آزادی» سر می‌دادند و با شعار «هموطن همراه شو، بی‌طرف بی‌شرف است!» خواهان همراهی مردم شدند.
زنان در اعتراض به سیاست ضد انسانی گروه تروریستی طالبان در مورد آموزش زنان به خیابان‌های غرب کابل برآمدند و شعار می‌دادند که «ما را به جرم خواندن، ما را به جرم دیدن، از دانشگاه کشیدند!»
آنها به همراهی و همبستگی زنان و کل جامعه علیه طالبان تاکید کرده فریاد می‌زدند «یکی برای همه، همه برای یکی».
زنان معترض تبعیض جنسیتی در آموزش را محکوم کرده شعار می‌دادند که «تحصیل؛ یا برای همه یا برای هیچ‌کس».
اما این حرکت مدنی و اعتراض زنان با برخورد همیشگی گروه تروریستی طالبان مواجه شد.
جنگجویان طالبان زنان معترض را لت‌وکوب کردند و تعدادی از آنها را با خود بردند و هنوز که چند ساعت می‌گذرد از سرنوشت آنها معلوماتی در دست نیست.
یکی از زنان معترض به نیمرخ گفت: «زهرا ماندگار و رقیه ساعی دو تن از دخترانی هستند که متوجه شدیم طالبان با خود بردند.»
یکی دیگر از زنان معترض نیز به نیمرخ تأیید کرد که «پنج زن معترض و سه خبرنگاری را که برای پوشش خبری اعتراض آمده بودند، طالبان به حوزه سوم امنیتی بردند.»
زنان معترض می‌گویند گروه طالبان این‌بار از زنانی که در چارچوب نظامی این گروه درآمده به عنوان جوخه سرکوب علیه زنان معترض استفاده کردند.
یکی از زنان معترض در فایل صوتی که به همراهانش فرستاده، می‌گوید زنان مسلح وابسته به طالبان به عنوان جوخه‌ سرکوب در میان زنان معترض بوده و به گونه گروهی به زنان معترض حمله کرده و آنها را لت‌وکوب کرده‌اند.
«در بین ما زنانی وابسته به طالبان بودند. ناگهان شروع کردند به ضرب‌وشتم زنان معترض، از موهای دختران گرفته بود و در روی جاده با شلاق آنها را می‌زدند. ما اصلا نفهمیدیم که زنان طالب چگونه در بین ما نفوذ کرده بودند.»
این زن معترض با هل دادن یک طالب مسلح از چنگش فرار کرده است و هنگام فرار درحالیکه از سوی افراد مسلح تعقیب می‌شده خود را به یکی از مراکز تجارتی اطراف محل اعتراض رسانیده و سپس از آنجا فرار کرده در سطح شهر مخفی شده است.
این بانوان در حالی اعتراض‌ خیابانی به راه‌انداختند که براساس تصمیم تازه‌ی گروه تروریستی طالبان زنان دیگر حق آموزش در دانشگاه‌ها را ندارند. پس از همگانی شدن این فرمان کابینه‌ی طالبان، دیروز جنگجویان مسلح این گروه در سراسر کشور ضمن بستن دانشگاه‌ها به روی دختران، حتا معلمان زن را از اداره‌های مکاتب ابتدایی و دانش‌آموزان دختر را از کلاس‌های زبان انگلیسی نیز با زور و خشونت و اسلحه بیرون کشیدند.

>>>   Haji Hussain Waris
سیاست دو رویه امریکا در افغانستان بسیار شرم آور و مصداق کوبیدن هم بنعل و هم بمیخ است، از یک سو برای حفظ و تقویت تالبان هفته چهل ملیون دالر پول میفرستد و ازسوی دیگر کاردار سفارتش از اعتراض مردمی علیه تالبان که دروازه تحصیل را بروی دختران بسته اند حمایت میکند، این سیاست مزخرف امریکا که هم برای سرکوب مردم به تالبان پول میدهد. وهم در لفظ از اعتراضات مردم حمایت میکند. مگر میشود این عوام فریبی را پذیرفت. امریکای ها بس است دست از سر مردم مظلوم ما بردارید.

>>>   Homayoun Rahnoma
اعلامیه طالبان مبنی بر مسدود نمودن متباقی پوهنتون های دانشجویان اناث کشور.
سوال اینحاست که چرا چنین عمل غیر انسانی و زن ستیزی پیشه کردیده؟
ا- جامعه جهانی نظام طالب را به استشاره باداران قصر سفیدش به رسمیت نشناخته که از خود دلیل خاصی مبنی بر پالیسی قصر سفید در ارتباط با افغانستان و یوکراین است
۲- ایجاد چنین شرایط تسریع تعامل بازگشایی سفارت امریکا به شکل رسمی در کابل است
۳- چنین شرایط زمینه ساز باز نمودن درها بروی گماشتگان تازه نفس و همکاری خاینین وفادار قبلی به شکل گروپ ائتلافی با طالبان است که ملت یکبار دیگر قربانی دیگری را چشم براه خواهد بود.
دلیلی که تصامیم در حالت تعلیق قرار گرفته اینست که ۵ عضو رهبری طالبان از پالیسی آی اس آی پاکستان مبنی بر مداخله مستقیم آی اس آی در قضایای اقتصادی، سیاسی و نظامی افغانستان حمایت شدید دارند که متباقی اعضای رهبری در ضدیت با آنها قرار گرفته و این معضله درون هستوی احتمال یک انفجار درونی را بعید نمیبیند و به گمان اغلب برنامه چنین مهندسی گردیده.

>>>   Hassan Reza Khawari
طالبان پای را در یک موزه کرده که گسترده‌ترین ممنوعیت‌های ممکن علیه زنان را اجرا کند. طبق گزارش‌های تازه، در ادامه ممنوعیت دانشگاه اما ممنوعیت هر گونه مرکز تعلیمی خصوصی مانند آموزش خیاطی برای دختران و... نیز روی دست گرفته شده، و عسکر طالبان در پی یافتن و بستن آن‌ها است.
✓ کره‌ی زمین تا کنون این حجم از ممنوعیت و محدودیت علیه زنان را به خود ندیده است.
اوغوی هوشیار حتی از خود هزینه نمی‌کند بلکه از اسلام هزینه می‌کند و این حجم از بدنامی بی‌همتا در زمین را به جان اسلام می‌زند و به بانک اسلام و امارت اسلام واریز می‌کند.
جالب‌تر این‌که یک میلیارد و چند صد میلیون مسلمان بی‌غم نشسته‌اند و از ثبت این همه بدنامی و بیابی اسلام بر جریده عالم رای نمی‌زنند، بلکه همچنان به تطهیر و تقدیس طالبان مصروف استند!

>>>   زحل: وقتی اجازه ورود به پوهنتون را نیافتم با ناامیدی به خانه برگشتم
زحل احمدی دانشجوی رشته قابلگی عالی در یکی از پوهنتون‌های خصوصی کابل است.
احمدی به رادیو آزادی گفت، دیروز چهارشنبه (۲۱ دسمبر) خیلی نا امید شد زیرا برای او و همقطارانش اجازه داده نشد که وارد پوهنتون شوند:
"دروازه پوهنتون بسته بود. برای ما اجازه ورود ندادند. بسیاری از همصنفی‌هایم ناامید شدند. با گریه و ناراحتی به خانه‌های خود برگشتند."
این اقدام طالبان در حالی به اجرا گذاشته شد که در بیش از ۱۶ ماه گذشته علاوه بر سایر محدودیت‌ها بر بانوان، برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب‌ها داده نشده. این محدودیت‌ها بالای پسران وضع نشده.
اما در برخی ویدیو‌های که دیروز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، محصلان پسر در چند پوهنتون افغانستان را نشان می‌دهد که در اعتراض به بستن دروازه نهاد‌های تحصیلات عالی به روی دختران، صنف‌های‌شان را ترک می‌کنند.
به دنبال این اقدام، از کناره گیری شماری از استادان از پوهنتون‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان گزارش‌های نشر شد.
زحل احمدی از لحظاتی می‌گوید که شنید برای دختران تا اطلاع بعدی اجازه حضور در پوهنتون‌ها داده نمی‌شود:
"کاملاً احساس ناامیدی به ما دست داد. بسیاری از دوستان ما به خاطر دفاع از مونوگراف‌های خود آمده بودند که بسیار زیاد زحمت کشیده بودند. یک محصل خیلی بالای مونوگراف نوشتن زحمت می‌کشد که بتواند درجه خوب بگیرد و از دانشگاه فارغ شود."
این تنها زحل نیست که از ناامیدی‌هایش می‌گوید. هزاران دختر دیروز با اندوه و گریه به خانه باز گشتند.
آنها اکنون نمی‌دانند که تا چه زمانی در خانه خواهند ماند زیرا تجربه بیش از ۱۶ ماه گذشته نشان داده که طالبان تا هنوز برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند.
این محدودیت‌ها در حاکمیت اول طالبان نیز به اجرا گذاشته شده بود و با آنکه طالبان، پیش از حاکمیت دوم‌شان به نماینده‌های جامعه جهانی از تغییر صحبت می‌کردند، اکنون به باور فعالان حقوق بشری، همان روش‌ها و محدودیت‌های جدی گذشته، به صورت تدریجی به اجرا گذاشته شده و به ناامیدی زنان و دختران در افغانستان افزوده است.١ جدى ١٤٠١ راديو آزادى

>>>   بعید می دانم طالبان بخواهد زنان را از تحصیل منع کند. طالبان میخواهد از دانشگاه سواستفاده نشود.

>>>   طالبان نقش بزرگی در نوسازی چهره افغانستان ایفا می کند. دانشگاه سکولار محیطی فاسد و ناامن برای تحصیل دختران ایجاد می کند که خانواده‌های سنتی اعتمادی به آن ندارند و مانع از تحصیل فرزندان خود می شوند. خود دختران هم به علت ناامنی از حضور در چنین محیط هایی طفره می روند و همیشه بخشی از جامعه از مدرن سازی دور می مانند. حتی در کشورهای غربی هم علیرغم تلاش دولت اقلیتی از بانوان تحصیل می کنند. ولی طالبان قادر است با حفظ ارزش های اسلامی دانشگاهی ایجاد کند که مغایرتی با شریعت نداشته باشد و تحصیل را همگانی کند و به زودی هیچ دختری از تحصیل خودداری نخواهند کرد و حضور زنان در جامعه حتی از کشورهای غربی هم فراتر خواهد رفت. این تجربه ای بود که در ایران، ترکیه و کشورهای عربی به دست آمد.

>>>   👨‍🎓👬👩‍🎓 بهتر میدانید که (《 حسادت کردن یا حسد ورزیدن، حسد بردن، رشک بردن، حسرت یا غبطه خوردن یا حسودی بودن و بخل و بخیلی بدبینی 》) که یک نیروی یا تحریک زشت، نیت و اراده بد، از ماهیت شیطان-آلودگی، نوعی بیماری، و یک فطرت غیرانسانی است که در ردیف صفتی بداخلاقی بوده و نیز شرعا حرام است.
که با داشتن چنین فطرت زشت، اولین قتل آدمیزاد بدست قابیل حسود (پسر باباآدم ع) صورت گرفت !؟؟
که قابیل فطرت و ماهیت برترطلبی و حسودی زیادی داشت، و از خاطر حسودی بودنش، او برادرش (هابیل) را بی گناه و ناحق کشت.

همان وراثت یا ارث (حسودی شدید) قابیل به مردم پشتون=افغان رسیده و منتقل شده که بیشترینه ارث قابیل را برده اند و به احتمال قوی که پشتون=طالبان اولاده قابیل هستند.
البته با وسوسه کردن شیطان به قابیل، اولین بار خونریزی بنی آدم از دست قابیل حسودی ( با ندامت و افسوس کشیدن بیحاصل ) از همان وقت و از همانجا در کره زمین آغاز گردید.

حال هم گروه (پشتون=افغان=کوچی=طالبان) از لحاظ ارث و وراثت ریشه رشک-ورزی و حسودی قابیل را دارند و بهمین دلیل 《 حسادت حسرت و بخل بخیلی که در درون سینه پشتون=طالبان (برضد ما مردم) شعله ور است 》 ازین خاطر ما مردم فارسیزبان=ترکتباران را به درس تعلیم و تحصیل دانشگاهی راه نمیدهند و نمی گزارند.

چونکه در تمام مکاتب و دانشگاه ها شاگردان و محصلین فارسیزبان و ترکتباران (بیشتر از پشتون ها) داخله میکنند و هم تعداد شان زیاد بوده و هم نمرات بلند میگیرند بخصوص از قشر بانوان بدخشان هرات مزار بامیان غزنی کابل دایکندی تخار پروانه و.... .

بیاد که دارید، در دوران جمهوری غنی در دانشگاه ها، در مورد نمرات و کامیابی سهمیه قومی-محصلین، پشتون=افغانها چه ظلم ناروای را (در حق فارسیزبان=ترکتباران) جور و تحمیل کرده بودند که همان حق تلفی، تعصب و حسادت-قومی تا بحال جریان دارد!؟ این موضوع را بار بار بهمه شییر کنید👨‍🎓👬👩‍🎓

>>>   زن نقش مهمی را در اجتماع دارد
امروزه نیمی از جامعه ما فلج شده امروز سیاه ترین روز در افغانستان است
درب مکاتب و دانشگاه ها در زود ترین وقت باید باز شود

>>>   یا طالبان از اسلام و اسلامیت چیزی نمیدانند یا تمام کشور های اسلامی مسلمان نیستند.

>>>   توجه توجه توجه!
امریکا=طالبان طالبان+امریکا=طالبان امریکا+طالبان=امریکا
طالبان+کرزی+غنی+خلیلزاد+پشتونها+سیاف+حکمتیار=امریکا

در نظر و تحلیل بالا زیر نام Hamayoun Rahnoma،
تعمق و تحلیل نموده و نظر خویش را در آن افزود نمایید.
بنظر شما که پشت پرده پالیسی دوگانه آمریکا با طالبان را کمی برملا نکرده و واقعا چنین نیست!؟
این مسئله (منع کار و تحصیل بانوان) پس لرزه نه، بلکه پیش یا پس آرامش-خوشحالی های را دارد که به نام نیکی و افتخار (《 کرزی، گفتمان ملی، سفارت امریکا، پشتونها، طالبان، قطر، پاکستان و رهبرتراشان سیاسی-قومی-پروژه ای در داخل و خارج و همچنان به سیاسیون خارجی-غربی 》) یاد و تمام میگردد.

چون بعد و یا در جریان گفتمان سیاسی-مافیای مردم کشور ما، و مذاکرات پشت پرده کارمندان سفارت آمریکا با استخبارات و فوج پاکستان و کشور های عربی بخصوص قطر و عمارات همرای بعضی کشور های غربی در ضمن با یگان نماینده روسیه چین و ایران با هماهنگی سازمان ملل و حقوق بشر انحصاری و با تعدادی از نمایندگان شوربای کشور های اسلامی، بخاطر یکجا و همگرا ساختن تعداد از منتقدین و مخالفین با ردو بدل ساختن تعدادی از طالبان و مشروعیت دادن و بینی خمیری ساختن چیزی بنام فراگیرهمه شمول و بس.
که بعدا فعالیت سفارتی-اسخباراتی امریکا با تعدادی از سران پشتون=طالبان بهمرای آی اس آی پاکستان و استخبارات کشور های عربی و ترکیه که با القاعده داعش و..... آهسته آهسته کم کم طرف مرز ایران چین و آسیای میانه و هم قفقاز در حرکت شوند.
..... ولی جهان حالا چند قطبی شده است!؟
در آخر بازهم فارسیزبانان=ترکتباران و کشور ما به بدبختی سوق هست،

و برعکس این مذاکرات بن مانند به افتخاریت و نام نیکی برای امریکا کرزی پشتونها طالبان بر میگردد. چون منع وظیفه و تحصیل بانوان و فارسیزبانان=ترکتباران به دیکته کرزی امریکا پاکستان با خوب جور آمدن معامله گرهای پشتون=طالبان مهندسی شده است و همینها پس از اهداف و دستاورد هایی شان، در زمستان کرخت و یخ یا در اواخر زمستان تعدادی کارمندان زن و مکتب و دانشگاه شما بانوان را باز و اجازه ورود میدهد. که ازما دلقک بازیچه و مهره تخته شترنج و افزار جنگی نیابتی ساخته یا نه!؟
.... که بیازو در همین زمستان رخصتی احتمالا مکتب تحصیل و دانشگاه بانوان روا و باز میگردد.
و. . . . . .
و بعد بنوعی خورد بورد خیانت جنایت شان با حمایت یکدیگر شان به پیش میرود تا حدی و جایی و زمانی.

{ درین دنیا اگر انسان بوده و باشیم یک دل و جرئت انسانی و شهامتمندانه اگر کنید و کنیم آن چیست !؟؟
مظاهره دگرگون و تحول آرنده برضد تحصیل وظیفه و کار خود و مردم تان...
در آغاز مظاهره صدا زنید
(آنهائیکه که خاموش و بیطرف است انان حامی تروریست و بیشرف است)

آن مظاهره جانانه خیلی تاثیر جهانی و مثبت دارد که تمام مردم کشور ما هماهنگ شوند و با هم همگرایی کنند و در تمام جا در تمام کشور ها در برابر سفارت و نمایندگی امریکا شعار داده فریاد بزنید که: آمریکای بد پالیسی گر و ........
و همزمان در برابر نمایندگی دفاتر-سفارتی طالبان در کشور های که طالبان در آنجا نماینده دارند، مظاهر حضوری-فزیکی، آنلاینی و..... را برنامه ریزی نموده به اجرا در آورید که:
ای طالبان متعصب و معامله گر....... }.
لطفا این مسئله را آزمایش جدی کنید با هدف فشار وارد کردن و دستاورد های مردمی میهنی.

>>>   👈ه همیم امریکا و طالبان ۲۰ سال تمام به مزاق ببا همدیگر جنگیدند به هزار فرد بی گناه را کشتند
بازهم آخرش در پشت پرده با هم معامله کردند و فعلا در سازش سفارت باز کردن دو طرفه خودشان هستند و این آمریکا و طالبان با سازشی همدیگر بالاخره دانشگاه ما دختران را بستند
ک بعد از هدفی خاص و جور آمد شان در پشت پرده، همین آمریکا و طالبان مکتب و دانشگاه ما بانوان را خلاص و باز میکند....

>>>   ههههه. می بینم که سروکله مزدوران بی سروپای کمپ آلبانی در اینجا هم ظاهر شده. امریکا با هر حکومتی بخواهد مبارزه کند از ای «کلوخ های استنجا» بکار می گیرد!!

>>>   Ali Adili
یک دیدگاه بسیار قوی به نفع طالبان این است که آن ها در برابر فشار کوتاه نمی آیند. این دیدگاه را شماری از کارشناسان خارجی که حداقل دید سخاوتمندانه نسبت به طالبان دارند را پیش می برند. بسیاری از پالیسی سازان هم به نحوی خریدار این نظر هستند. نتیجه آن این است که طالبان هر رفتاری که می کنند جامعه جهانی باید آن را منزوی نکند و با آن تعامل کند و کمک های بشردوستانه و حتا توسعه ای در اختیار آن قرار دهد. (هرچند موارد تاریخی نشان می دهد که طالبان خیلی هم از فشارها متاثر می شود. مثلا وقتی ترامپ مذاکرات را پس از کشته شدن آمریکایی ها در انفجاری در کابل متوقف کرد، دستپاچگی میان طالبان محسوس بود و همه تلاش شان را کردند که دل آمریکا را برای از سر گیری مذاکرات به دست بیاورد)
دیدگاه دیگر این است که جامعه جهانی باید مستقیم با مردم کار کند ولی این دیدگاه پاسخ واضح و صورت بندی شده ای به این پرسش که بدون تعامل با طالبان به عنوان حاکمان دوفاکتو چگونه می شود به مردم کمک کرد ارائه نکرده است. همچنین این دیدگاه نمی تواند خواهان قطع کامل رابطه با افغانستان شود چون از این پیشنهاد مردم بیشتر از طالبان متضرر می شوند. طالبان هم به نحوی برای این هدف مردم را گروگان گرفته اند.
بنابراین، جدا از خستگی دنیا از افغانستان، در سطح روایت سازی، روایتی قوی به نفع طالبان است.‌
در مورد اعتراضات، اگر نافرمانی همگانی و سراسری نشود استعفای افراد مؤثر نخواهد بود و طالبان به راحتی افراد خود را جایگزین آن ها خواهند کرد و ممکن است کسانی که استعفا می دهند را هم به جرم بغاوت تحت تعقیب و شکنجه قرار بدهند چنانچه امروز وزیر تحصیلات عالی طالبان در توییتی گفته که مخالفت با بستن دانشگاه پس از ارائه دلایل، "بغاوت" است و جزای بغاوت هم در اسلام مشخص است.‌ این حرف هشدار ضمنی است.

>>>   Amin Arman
بستن دانشگاه به روی دختران یک کار خوب اسلامی - طالبانی است و باید از این کار استقبال کنیم.
در مورد‌های دیگر هم و از دیشب تا حال پرسش‌های زیادی متوجه‌ی مردان شده‌است و بسیاری‌ها می‌گویند که سکوت مردان در برابر طالبان اسفناک و غیر قابل توجیه است.
بلی!
به حیث یک مرد، نمی‌توانم به این پرسش پاسخ دهم، بلکه خودم هم می‌پرسم که علت سکوت مردان غیور افغانستان چیست؟
البته که دیدگاهی در این مورد دارم و می‌خواهم آن را بنویسم.
۱. گروه تروریستی طالبان، با بستن دانشگاه به روی دختران هیچ کار بد، اسفناک، خلاف اسلام و شریعت و تاریخ تبار خود نکرده‌اند. طالبی که دروازه‌ی دانشگاه و مکتب را به روی دختران نبندد، او دیگر طالب نیست. طالبی که با افتخار معیار علم و آگاهی را در شمار بمب‌های منفجرشده می‌داند، نه در رفتن به دانشگاه، باید خودش دروازه‌ی دانشگاه را بسته کند. این کار به طالبان می‌زیبد. به ریش، لنگی، واسکت و پاچه‌های بلند طالب همین بِه که دروازه‌ی مکتب و دانشگاه را ببندد که بسته است. توقع غیر از این از طالبان، به این می‌ماند که تو گویی طالبان حکومت انتخابی و مردمی باشد و به خواست‌های مردم هم توجه بکند.
۲. تا حال از خود پرسیده‌اید که اگر طالبان دروازه‌ی مکتب و دانشگاه را نبندند و دختران و پسران هم با محدودیت‌های طالبانی درس بخوانند، چه خواهد شد؟ به کجا خواهیم رسید؟
دانشگاهی که همه‌چیز در آن اسلامی - طالبانی باشد، می‌‌شود آن را دانشگاه پنداشت؟
نه!
۳. برای رفتن به مکتب و دانشگاه، امنیت و امکان‌های آموزشی و تحصیلی لازم است. استاد و آموزگار و معیارهای آموزشی مهم است. وقتی هیچ یک از این‌ها را نداریم، بهتر این است که تا چرخش دیگر سرنوشت، همه با هم از دانشگاه و مکتب بیرون شويم.
۴. مردان افغانستان، به ویژه افغان‌ها در دوره‌‌های پیش از طالبان هم حامی طالبان بودند. در اکثر ولایت‌های پشتون‌نشین دروازه‌ی مکتب‌ها به روی دختران بسته بود. از هر خانه، از میان چهار برادر، دو نفر طالب بودند و دو نفر دیگر سرباز ارتش. با آمدن طالبان، تمام سربازان و افسران پشتون ارتش پیشین به طالبان پیوستند و در صف طالبان شریعت اسلامی را تطبیق می‌کنند. مردان و زنان پشتون که تا سویه‌ی دکترا هم درس خوانده‌اند و امروز در غرب زندگی می‌کنند، از خود پاریس و تکزاس امریکا هم از طالبان حمایت می‌کنند.
۵. مشکل افغانستان تنها بسته‌شدن مکتب و دانشگاه توسط طالبان نیست. مشکل افغانستان تنها محدودیت‌های وضع‌شده در برابر آزادی، کار و تحصیل زنان نیست، بلکه مشکل این کشور، خود طالبان‌‌اند. مشکل افغانستان، خود افغانستان است. ما خود، از هزاره تا تاجیک، اوزبیک، پشتون و ایماق مشکل افغانستان هستیم. تا سرنوشت سیاسی این کشور مشخص نشود و تا طالبان و تفکر طالبانی از بین نروند، بازبودن دروازه‌ی دانشگاه مشکل کشور را حل نمی‌کند.
پس، خوب است که اگر قرار است راهی جست‌وجو شود، باید روی حل مشکل اساسی این کشور کار شود.
طالبان هر چه بدتر، وحشی‌تر، خشن‌تر و جاهل‌تر بهتر!

>>>   Najibullah Kohistani
سگ را رها کرده صاحب اش را محکم بگیرید!
سگ آنچه را انجام میدهد که صاحب اش به وی دستور دهد.
شروع از توافق پنهانی دوحه تا سقوط نظام، به قدرت رسانیدن سک و بلاخر ارسال هفته چهل ملیون دالر بگونه آشکار بنام سگخوره دریافت کردن این همه کمال سگ نیست. این همه از زور اربابان سگ است.
اربابان سگ آنچه را میخواهند بواسطه سگ اش انجام می‌دهند و بعد هم با یک تویت و تقبیح کردن همه را ساده لوح متوجه سگ ساخته خود خاموشی اختیار میکنند.
راستی، آیا تا حال شاهد عملی از اربابان سگ بوده اید که به ضرر سگ بوده باشد؟

>>>   چرا استعمار رهای ما نمیکند؟
باید بریشه ها برویم. مونرو، ریس جمهور نژادپرست،سلطه طلب امریکا در ۱۸۲۳ اولین کاری کرد کشور لایبریا را گرفت و اسم پایتخت را بنام خودش گذاشت با پرچم امریکائی با یک ستاره.
پرچم عربستان را انگلیسها دیزاین ضد اسلامی کرده است. مونرو میگفت هر کشور ضد امریکا نابود شود بوش در ۱۹۹۹۰ اینرا میگفت و بایدن اینکار را انجام میدهد. هفتم دسامبر در پیرو ریس ج. کاستیلوی منتخب را نابود کردند. این کشور سرخپوست است با هشت فیصد سفید پوست اشغالگر کودتا گر ثروتمند. در ونزویلا و سایر ممالک ناکام شدند. با ممالک شرق میانه، افغانستان، اوکراین و ایران از دکتورین مونرو استفاده میکنند. جنایات زنهای قدرتمند امریکا مانند هیلاری ک. البرایت ها را در لیبی ...دیدیم. در سال ۲۰۰۰ خانم سفیر امریکائی در پیرو ۲۹۴ هزار زن را به بهانه ی عقیم کردند تا جمعیت سرخپوستان کاهش یابد. ویکتوریا نولن، معاون بایدن در اوکراین کودتا کرد. عده از زنهای که در رسانه ها فعال استند از دزدی، بد گوئی، گوی سبقت را از عارف عباسی خردجال و تیمور ها برده اند. برنامه های لوس آنجلس مصروف ریاکاری و تجزیه وطن استند. یادی از تجاوزات دشمنان اصلی نمیکنند و علیه یکدیگر اتهام می بندند. یعنی ما افغانها وطن خود را خراب کردیم!!! نمیگویند که گرگهای درنده را کی نصب کرده است؟ چرا غازی و دکتور نجیب سقوط کردند؟

>>>   Qurban Ali Rezaie
چهار دلیل طالبان برای مسدود کردن دانشگاه ها را بروی دختران:
۱. موجودیت لیلیه/خوابگاه‌های زنان در دانشگاه‌ها و رفت‌وآمد آنها از فاصله های دور بدون محرم.
۲. عدم رعایت حجاب از سوی دانشجویان زن
۳. ادامه‌ی اختلاط میان دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها
۴. حضور زنان در دانشکده‌های مثل مهندسی و زراعت که «به عزت و وقار آنها مساعد» نیست.

>>>   Zohra Naibi
به نام خداوند دانایی و آگاهی
کسب سواد، آگاهی و دانش، حق طبیعی و اولیه هر انسان است. بدون در نظر داشت جنسیت، نژاد، دین، رنگ و...، وضعِ هرگونه محدودیت در راه تحصیل، جنایت علیه بشریت است. اگر در جای این جنایت صورت می‌گیرد، همه نهادهای ملی و بین‌المللی و تمام انسان‌های آزاده مسوولیت دارند تا در برابر آن ایستادگی کرده و با آن مبارزه نمایند.
هدف از این طوفان تویتری، بلند کردنِ صدا در برابر یک جنایت است و از همه آزادی خواهان توقع می‌رود که همرا با این کاروان خسته از تبعیض، پیوسته وظیفه انسانی شان را انجام دهند.
#جنایت علیه زنان را متوقف کنید!

>>>   آیا خبر دارید که قیام ۲۴حوت مجاهدین به رهبری تورن اسمعیل در مقابل دولت دموکراتیک خلق افغانستان چه بود؟
یک تعداد معلم های کورس سواد آموزی،به دستور ریاست معارف ولایت هرات،به ولسوالی های ولایت هرات رفته بودند تا در مورد دایر شدن کورس های سواد آموزی،برای طبقه اناث با مردم صحبت کنند.
مردم با داس و بیل و کلنگ به شهر هرات ریختند و بر علیه دولت مظاهره کردند که شما خانم های ما را به کورس سواد آموزی میبرید،طفل های ما را کی نگاه کند و نان و غذای ما را کی پخته کند.
تورن اسمعیل نیز با آنها همراه شد و در فرقه ۱۷ هرات کودتا کرد و با توپ ادارات دولتی شهر را مورد هدف قرار داد.
یکی از افتخارات مجاهدین بعد از پیروزی شان در جهاد شان این بود که میگفتند: اگر جهاد ما نمی بود،حالا بی بی ات صنف شش کورس سواد آموزی بود.

>>>   نمی‌دانم چرا همیشه زنان محروم، محدود و حذف می‌شوند؟ این چه تفکری است که با یک جنس چنین رفتار می‌کنند که گویا برپا کننده‌یِ جنگ و نابسامانیِ روزگار افغانستان است این در حالی است که زنان در هیچ جنگی دخیل نیستند و فقط قربانی منافع‌های جنس دیگر می‌شوند. از زن تحصیل‌کرده می‌حراسند چون می‌دانند که بی‌خردانی چون آنان را به دنیا اضافه نخواهند کرد و آموزگار درس دانایی خواهند شد و به دختران‌شان بالی برای پرواز رسم خواهند کرد. طالبان می‌خواهند که دانش و خرد را از زنان بگیرند و جهالت را عرضه می‌کنند. ابلیسان قرن امروزی در مکان نفرین شده‌یی به نام افغانستان گرد آمده‌اند و هر چه توان دارند بر زنان این سرزمین ظلم می‌کنند. دختران سرزمینم تنها مانده‌اند و صد افسوس که مردمم یک‌دست و یک‌رنگ نیست و پذیرای چنین جهالتی هستند که دوام‌دار اجرا می‌شود. امیدوارم روشنایی نزدیک باشد و تاریکی را بشکافد.
زهرا ناظمی

>>>   چون دشمن دیرینه ما میدلند تیر را بکجا بزند تا تمام نسلهای ما بسوزد در اتش جهل تعصب و قوم پرستی زن اگاه و تحصیل کرده فرزندی ازاده تحویل جامعه میدهد و ازادگی مردم ما مساوی میشود با بیرون راندن هر اجنبی ومزدور
دنبال دلایل فضایی نگردید مثل همیشه مشکل بغل گوش ماست
پاکستان پاکستان پاکستان

>>>   # بنابر تحلیل شخصی خودم پاکستان در بازی زمانی بیشتر از بیست سال جنگ در افغانستان هم طالبان را خوب شناختن و هم مردم افغانستان را و هم شیوه های گونانگون استفاده از طالبان را در نفع خودشان با آنکه پاکستان قبلا از دوباره به حاکمیت رسیدن طالبان در میان افراد این گروه یک مهره چینی بسیار دقیق را انجام داده است وبا دقت کامل گفته می توانم که آی اس آی در پیش برد مسایل دینی در میان گروه طالبان جایگاه خاص خودش را دارد اگر بگویم بسته شدن دانشگاه هابه روی دختران افغانستان ربط مستقیم بادر گیری های اخیر مرزی با پاکستان و همچنان اعلان دوباره جنگ تحریک طالبان پاکستانی ربط مستقیم دارد تردید ندارم ،زیرا دوشاخه از طالبان فعلا در کابل در پی ایجاد یک میدان بازی سیاسی در خاک پاکستان است همان قسمی که پاکستان با نفوزدقیق شان بر رهبری بخش دینی طالبان مانعی برای پیشرفت وارتباط گرفتن دو شاخه بیشتر نظامی و سیاسی طالبان در کابل شده است ،حال پاکستان برای اینکه بتواندبا مصرف اندکی انرزژی و زمان طالبان پاکستانی را مهار سیاسی کند از طریق اعمال فرمان هاودستورات دینی از قندهار میتواند موانع جدی سیاسی برای سایررهبران طالبان اینجاد کند تا موازنه ایجاد تنش در بین دور گروپ سیاسی و نظامی طالبان در کابل و حکومت پاکستان بر قرار گردد و هم طالبان در ارگ و کابل و هم حکومت پاکستان هم دیگر را به درمانده همایت یگ دیگر بداند ..........

>>>   بستن دانشگاه و مدارس به روی دختران کشور ما مبارزه پاکستان در برابر علم و فرهنگ کشو ما است. پاکستان سعی دارد که افغانستان را از هر جهت ناتوان کرده و در فرداهای بعد صد فی صد محتاج پاکستان باشد. پاکستان می گوید که بدیلی برای طالبان نیست و باید طالبان بر افغانستان مسلط باشند اما در باره بسته شدن راه تحصیل به روی زنان کشور ما می گویند که طالبان خوب است در این رابطه تجدید نظر کنند.
طالبان بدون اجازه پاکستان هیچ کاری را انجام نمی دهند این ظاهر سازیها برای رد گم کردن است که از سوی طالبان و پاکستان گاهی علیه همدیگر نشان می دهند. حتی می توان گفت آمریکا هم با این تصمیم طالبان از صمیم قلب ناراضی نیست. ولی تاسف اینجا است که مردم کشور ما در برابر طالبان روحیه شان را از دست داده و گویا افسون شده و هیچ حرکتی از خود نشان نمی دهند و چند تا دختر بیچاره گاهی اعتراض می کنند که آنان هم توسط طالبان مورد تهدید قرار گرفته و یا بازداشت می شوند. طالیان پروزه ای وسیع تر از این دارند که به تدریج آنها را عملی خواهند کرد و ممکن است روز ی بگویند که دانشگاه و مدرسه دولتی باعث گمراهی مردم می شود و اصلا دانشگاه را به روی پسران هم ببندند و همگی باید درس طالبانی و انتحاری و آدم کشی بخوانند.

>>>   چرا در هر مورد پاکستان یا امریکا را ملامت میکنیم بزرگترین خیانت راخانواده های که ۶ الی ۱۲ یا ۱۵ طفل ازیک همسر یا چندین همسر به دنیا میاوردن و حتا خود خانواده ها نمیدانند که هویت اصلی این کودکان چیست از زمانکه دست پای میکشد در راه رفتن کمتر به زمین میخورد روانش میکنند تا لقمه نانی پیدا بکند و به هرقیمتی که شده باید خودش مسوول سیر شدن شکمش باشد بلاخره یکی مثل شیخ الکثیف ندیم میشود ویکی هم انتحاری میکند یکیش هم نوکر میشود دیگرش هم بچه ..... میشود وبلاخره همانند مکروب پخش می شوند و این است تکرار سرنوشت ندیم ها هیبت الله ها کرزی ها غنی ها و عبدالله ها صیاف ها ربانی ها و دیگرایی که از قید قلم بازماندن حتا خودشان هم نمیدانند هویت اصلی شان چیست

>>>   👨‍👧‍👦👩‍👧👩‍🎓👨‍🎓 ریشه و دلایل ممنوعیت آموزش بانوان و فارسیزبانان از کلمه یا لفظ سنتی-توهمی پوچ (افغانیت=افغان=افغانها) نشآت کرده بوجود آمده است و بس.
همین کلمات یا لفظ نوعی از (ابزار-سلاح مرموز، اختیاردار کل تک قومی-انحصاری متعلق به گروه پشتونها است.
که اثرات فغانیت-خونی و سایه فقر و تمام بدبختی همین لفظ را در طول تاریخ مردم غیر پشتون یا فارسیزبانان جبرا تحمیل و تلخ چشیده است.
پس ما و شما فارسیزبانان=ترکتباران چاره و راه حل و نجات دایمی باید سنجید.
عزیزان متوجه وجدان تان شوید که:
همه خاموشان و بیطرفان در ردیف مجرمین و حامیان تروریستان پنداشته و شمرده می شوند 👩‍🎓👨‍🎓👩‍👦‍👦👪

>>>   خوب اصلا تعجب ندارد. وزیر تحصیلات عالی خودش داکتری مین دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است