مراعات نکردن حجاب علت ممنوعیت دختران از تحصیل
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۵    ۱۴۰۱/۱۰/۲ کد خبر: 172103 منبع: پرینت

سرپرست وزارت تحصیلات عالی علت تعلیق دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را به روی دختران در کشور، مراعات نکردن حجاب از سوی بانوان، بودوباش دختران در لیلیه و نبود رشته‌های مناسب به دختران می‌داند.

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت: «نصاب فعلی دانشگاه‌ها تقریبا ۱۶۰ رشته دارد، در میان این بعضی از رشته‌های بود که با شأن، عزت و وقار طبقه اناث و فرهنگ افغانی مطابقت نداشت که از آن جمله بخش انجینیری و زراعت است.»

ندا محمد ندیم، در یک گفتگوی ویژه با تلویزیون می‌افزاید که امارت اسلامی متهعد به حقوق بانوان مطابق شریعت اسلامی است و وزارت تحصیلات عالی تلاش می‌ورزد تا هرچه زودتر این مشکلات را برطرف کند.
آقای ندیم در اینباره افزود: «و این را مسوولیت خود می‌داند که برای هرکس حقوق‌اش را بدهد اگر آن حقوق علمی باشد، اگر آن در مورد عزت باشد و یا اگر آن حقوق مادی باشد.»

سرپرست وزارت تحصیلات عالی همچنان در واکنش به خواست برخی از کشورها در باره بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران می‌گوید که جامعه جهانی نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کند.
آقای ندیم در این باره چنین گفت: «گلایه ما از آنها این است که در امور ما مداخله نکنند. از یک سو خواهان حقوق خواهران ما استند که اینها آن را حقوق می‌دانند و از سوی دیگر بر مسلمانان افغانستان محدویت‌ها وضع کرده اند، سرمایه این‌ها را منجمد کرده اند در تجارت برای شان مشکلات پیش می‌کنند و افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند.»

این درحالی‌است که نا وقت روزسه شنبه سرپرست وزارت تحصیلات عالی در یک نامه‌ی رسمی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را تا اطلاع بعدی به روی دختران به تعلیق درآورد.

کد (3)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحصیل دختران
حجاب
نظرات بینندگان:

>>>   در کشورهای غربی صلاحیت ندارند در مورد تحصیل دختران در افغانستان ابراز نگرانی کنند چرا که خود زنان مسلمان در دانشگاه را از تحصیل محروم می کنند و در مدارس مجبور به شنای مختلط می نمایند تا جایی که خود از درس خواندن انصراف دهند و نسلی بی سواد در جوامع مسلمان غربی ایجاد شود. زیاد اتفاق افتاده که کودکان مسلمان را والدین خود جدا و سرپرستی ایشان را به دیگران واگذار می کنند.

>>>   «نصاب فعلی دانشگاه‌ها تقریبا ۱۶۰ رشته دارد، در میان این بعضی از رشته‌های بود که با شأن، عزت و وقار طبقه اناث و فرهنگ افغانی مطابقت نداشت که از آن جمله بخش انجینیری و زراعت است.»
مردم دربدر ما با چه جاهلان باید بسازد!!!
پیشتر به جواب کسی گفته بودم:
مردم روز بروزهوشیار شده میروند!!! و این جاهلان چرکستانی تا هنوز پابند سفسطه های چهل قرن پیش هستند!!!! و ریشه عمده بدبختی ملک ما هم همین بوده و است.
آتش خاوری

>>>   به جواب دهنده اول اینقدر که از مسلمانانی در دنیای غرب شکایت دارید بارو بستره خود را بسته کرده و کسی شما ها را محکم نمیگیرد به ملک و اجداد خود رفته و ببینیم که چند روز در آنجا طاقت میکنید

>>>   ازدید گاه اسلام طلب عیلم برای زن ومردیک فریضه است جای تاسف میباشد ازنک طالبان خود رامجری دستورات اسلام می داندوباتحصل زنان مخالف است جای تاسف می باشدودلیلهای که برای جلوگیری ازتحصل زنان اراءمی کند بی اساس وبی بنیاد واگربا این تفکرغلط باشد حکومتش دوام نخواهد اورد
به امیدپیروزی اسلام واقعی

>>>   دروغ گوی دشمن خدا است !
همین وزیر در مکتوب که صادر کرده نگاشته که بنابر فیصله شماره ۲۸ سال ۱۴۴۳ کابینه این تصمیم گرفته شد که دروغ محض است نشان بدهد که در کدام بند این مصوبه چنین فیصله شده است ؟ البته که هیچ فیصله و هیچ یادی از مسدود شده پوهنتون ها بروی دختران درین مصوبه نه شده است پس چرا به سویه یک وزیر این قدر جعل و دروغ می گوید.
دلایل حجاب ؟ نمیدانم که این وزیر و کسانیکه این وزیر فرمان آنرا تطبیق می کند چه را حجاب می گوید ؟ به جز اینکه خودرا در میان مردم و جهان مسخره کنید و بس.
ریشته انجنیری و زراعت به شان طبقه اناث برابر نیست ! این غافل بیسواد تو کی میدانی که زن مسلمان اهل عراق به نام زحا مشهور ترین انجنیر و مهندس جهان است و طرح های انجنیر وی در سطح جهان از عجایب و شاهکار های مهندسی و انجنیری به حساب می آید.
خلاصه استدلال وزیر تحصیلات تالبان یک مثل مشهور را به یاد می آورد که
( بهانه گوزوگ آرد جو )

>>>   عدم رعایت حجاب که فقط در دانشگاها نیست در تمام سطوح این پدیده وجود دارد.

>>>   اولی
"در کشورهای غربی صلاحیت ندارند در مورد تحصیل دختران در افغانستان ابراز نگرانی کنند چرا که خود زنان مسلمان در دانشگاه را از تحصیل محروم می کنند و در مدارس مجبور به شنای مختلط می نمایند " شب چه خورده بودی که چنین خواب های وحشتناک دیدی، میترسم این نوشته یی بی سروپا را هم در خواب نوشته باشی (مگر خواب بهشت عربی). اول خو شنا بعد از کلاس ششم جز پروگرام آموزش و پرورش نیست و دوم اینکه اشتراک در پروگرام هایی شنا مکتب یا مدرسه با اجازه والدین است و پول آنرا هم باید والدین بپردازند!!!!!
اینرا میگویند "بی خریطه فیر کردن" امید در آینده هوشیار شوی
آتش خاوری

>>>   واقعا تمام دختران حجاب را مراعات نمی کند تمام روز تیلفون ها در دست دارند همرای معشوقه خود گپ می زنند

>>>   کار بسیار درست انجام شد که دختران را از تحصیل منع کردند چرا که واقعاً باعث فساد هستند
مرد مسلمان افغان - هرات

>>>   به جواب نوشته هشتم
آیا مرد ها همرای تلیفون دستی خود مصروف نیستند و خودت میدانی که چقدر فلم های سکس وووو در تلیفون خود دارند تلیفون در پیش شان و نماز خواندن هم میروند و یا اینکه این کار ها برای مرد ها اجازه است و یا اینکه متلی است
قربان خدا یک بام و دو هوا

>>>   خدالعنت کندغنی راکه کشوررارهاکرددست دشمن داد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است