طالبان با ایران توافق کردند؛ سفارت را تحویل دهید
توافق برای معرفی سرپرست سفارت افغانستان در تهران، میان مسوولان وزارت خارجه طالبان و حسن کاظمی قمی، سفیر جدید ایران در کابل به‌دست آمده‌است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ کد خبر: 172192 منبع: پرینت

منابعی از سفارت افغانستان در تهران خبر دادند که حکومت سرپرست طالبان، فردی به نام فضل‌محمد حقانی را به عنوان سرپرست سفارت افغانستان در تهران معرفی کرده است. او در یک سال اخیر از سوی طالبا سکرتر اول سفارت افغانستان شده بود. اما شنیده می شود که دیپلمات‌های افغانستان حاضر نشده‌اند سفارت را به نماینده معرفی شده از سوی طالبان تحویل دهند. هیجده تن از دیپلمات‌های سفارت بگونه دستجمعی استعفانامه نوشته و گفته‌اند که با گروه طالبان کار نمی‌کنند.
عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست کنونی سفارت گفته است که مطابق معاهدات کنوانسیون ویانا سفارت را نه برای طالبان، بلکه به کشور میزبان تسلیم خواهند کرد.
فضل محمد حقانی، اکنون در تهران است و می‌کوشد سفارت را تصاحب کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، عبدالغفور لیوال، سفیر پیشین افغانستان در تهران، از سمتش کناره‌گیری کرد و عبدالقیوم سلیمانی، معاون سفیر به سرپرستی این سفارت انتخاب شد و تا کنون نزدیک به یک‌و‌نیم سال می‌شود که در این موقف ایفای وظیفه می‌کند. در اوایل ماموریت سلیمانی را وزارتخارجه طالبان تایید کرده بود. وزارتخارجه طالبان در ماه قوس سال گذشته در مکتوبی با سرپرستی آقای سلیمانی موافقت کرد و او به طالبان گزارش می‌دهد.
حالا وزارت خارجه طالبان آقای سلیمانی سلیمانی را به کابل فراخوانده و گفته است که ماموریت او به پایان رسیده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ایران،‌ گزارش داده: "قرار است به دنبال پایان ماموریت سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران سرپرست جدیدی برای این نمایندگی منصوب شود و سرپرست جدید سفارت افغانستان در تهران معرفی شده است."
این خبرگزاری نوشته است: "کارشناسان ایرانی معتقدند تغییر همزمان دیپلمات ارشد سفارت ایران در کابل و سفارت افغانستان در تهران، نشان‌دهنده عزم دولت‌ها برای توسعه مناسبات دو کشور است."

در همین راستا، منابعی در وزارتخارجه در کابل می‌گویند، توافق برای معرفی سرپرست سفارت افغانستان در تهران، میان مسوولان وزارت خارجه طالبان و حسن کاظمی قمی، سفیر جدید ایران در کابل به‌دست آمده‌است.
ماه پیش و در پی انتشار فایل سخنرانی هک شده بهادر امینیان، سفیر وقت ایران، جمهوری اسلامی او را برکنار کرد و حسن کاظمی قمی به جایش به کابل فرستاده شد.
آقای امینیان در آن سخنرانی طالبان را با لشکریان مغول مقایسه کرده بود که جمهوری اسلامی چاره‌ای جز کنار آمدن و متمدن کردن آن‌ها ندارد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در آن زمان اعلام کرد که آقای امینیان با پایان دوره ماموریتش،‌ کابل را ترک کرده و این جابجایی،‌ به خبر نشر نشده ربطی ندارد.
اما اکنون خبرگزاری فارس تایید می‌کند که این تغییر همزمان، با هماهنگی جمهوری اسلامی و طالبان بوده است.

سفیر پیشین ایران در کابل، در سخنرانی جنجالی خود که به برکناری‌اش انجامید، حمایت جمهوری اسلامی از به قدرت رسیدن طالبان را تایید کرده بود.
بهادر امینیان گفته بود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، کانالی برای تماس میان جمهوری اسلامی و طالبان ایجاد کرده بود.
حسن کاظمی قمی که اکنون جانشین آقای امینیان شده، از اعضای پیشین سپاه قدس است.

در همین حال شنیده می شود که پس از جابجایی سفیر جدید طالبان در تهران، سرپرستان کنسولگری های افغانستان در مشهد و زاهدان نیز تغییر کرده و دو تن از مقامات طالبان برای این سمت ها درنظر گرفته شده و در حال گذراندن دوره های آموزشی دیپلماتیک در کابل هستند.
همچنین گزارش های دیگری شنیده می شود که سفیر افغانستان در تهران (عبدالقیوم سلیمانی) و سرکنسول افغانستان در مشهد (عبدالجابر انصار) ماه ها است که قبولی پناهندگی در آلمان را به دست آورده احتمال دارد به زودی نمایندگی های افغانستان در تهران و مشهد را تحویل طالبان بدهند. زیرا در صورت توافق طالبان با دولت ایران، کاری از دست آنان برنیامده در صورت ادامه کار باید به کابل رفته و خود را به وزارتخارجه طالبان معرفی کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفارت افغانستان
کنسولگری افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ایران،‌ گزارش داده.../// برای انترنشنال هم همیش بنویس «شبکه انترنشنال وابسته به عربستان» تا یقین کنیم که غرض و مرضی ندارید.

>>>   به اندازه کافی از پول مردم بیچاره مهاجر جیب های شان را پر کرده اند
یاسمین

>>>   چرا ایران که این همه مشتاق طالبان است ، امارت طالبانی را به رسمیت نمیشناسد ؟؟؟

>>>   هم وطن هزاران حیف چوکی یک آلاغ بنشیند
سفارت جای آدم ها ی عاقل است نه هر بچه باز آدم
کش آوغان گوچی تازه از بیابان آمدن از دنبال شتر

>>>   افغانستان به دلیل فساد و خیانت نخبگانش به این حال و روز افتاد.

>>>   هم وطن معلوم نیست که این بی سواد پاکستانی
با خانواده آمده است یا بچه بی ریش خو....

>>>   یعقوب یسنا
ط‌البان سرپرستی برای سفارت افغانستان در ایران معرفی کرده است، اما دیپلمات‌های ارشد سفارت افغانستان در تهران اجازه نداده‌اند که مامور ط‌البان سرپرستی سفارت را در اختیار بگیرد. عبدالقیوم سلیمانی و دیپلمات‌های ارشد سفارت گفته‌اند طبق معاهدات کنوانسیون ویانا نمی‌توانند سفارت را به ط‌البان تحویل بدهند، اما در صورت نیاز سفارت را به حکومت میزبان تحویل می‌دهند. فکر نمی‌کنم حکومت ایران پیش از به‌رسمیت‌شناخته‌شدن ط‌البان موافق تحویل سفارت به ط‌البان باشد.
با وصفی همه‌ی مشکلاتی‌که پس از سقوط حکومت پیشین بر کار و فعالیت سفارت‌های افغانستان در جهان پیش آمد، خوش‌بختانه آقای سلیمانی و کارمندان سفارت به خوبی توانسته‌اند سفارت افغانستان در ایران را سر پا و فعال نگه دارند و به صدها هزار مهاجر افغانستان در ایران خدمات ارایه کنند و معضل و مشکلات مهاجرانی‌که از قبل بودند و بیش‌تر از یک میلیون مهاجر که پس از سقوط وارد ایران شد، رسیدگی کنند.
به نظرم مصلحت برای حکومت ایران و مردم افغانستان به‌یژه چند میلیون مهاجر افغانستانی در ایران این است‌که سفارت موجود افغانستان با کارمندانش حفظ شود، زیرا هرگونه تغییر در سفارت در این شرایط موجب اختلال در خدمت‌رسانی سفارت به جامعه‌ی مهاجر می‌شود که این اختلال می‌تواند مشکلی برای ایران و جامعه‌ی مهاجر باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است