قرارداد استخراج نفت میان چین و طالبان امضا شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ کد خبر: 172202 منبع: پرینت

مقام‌های حکومت طالبان با یک شرکت چینی قراردادی برای استخراج نفت از حوزه نفتی «آمو دریا» امضا کردند.
این قراداد از سوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن طالبان و نماینده شرکت چینی موسوم به «شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی در سین کیانگ» (CPEIC) در حضور عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان و وانگ‌یو،‌ سفیر چین در کابل امضا شد.

به گزارش بی بی سی، جریان مراسم امضای این قرارداد به طور زنده از برخی رسانه‌های محلی و رسانه‌هایی که مدیریت آن به‌دست طالبان است، پخش شد.
سرپرست وزارت معادن طالبان در این مراسم گفت که بنا به این قرارداد از مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربع حوزه نفتی «آمو دریا» که ولایت‌های شمالی سرپل، جوزجان و فاریاب واقع است از سوی این شرکت نفت استخراج خواهد شد.
به گفته او پیش‌بینی شده که استخراج از این حوزه در نخست از ۲۰۰ تن به روزانه هزار تن و سپس تا ۲۰ هزار تن نفت افزایش خواهد یافت.

این اولین قرارداد بزرگ معدن از زمان بازگشت اسلامگرایان طالبان به قدرت است.
گفته شده شرکت چینی قرار است در طی یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و طی سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. مدت مجموعی آن تا ۲۵ سال ذکر شده است.

طالبان گفته‌اند در این قرار داد «امارت اسلامی ۲۰ درصد شریک خواهد بود که این سهم و اندازه الی ۷۵ درصد بالا خواهد رفت».
آقای دلاور همچنین گفت که این پروژه زمینه کار برای ۳۰۰۰ شهروند افغانستان را فراهم خواهد کرد.
ذبیح‌الله مجاهد،‌ سخنگوی حکومت طالبان گفته است: «یک ماده بسیار مهم دراین قرارداد...این است که اگر کمپنی مذکور تا یک سال تمام مواد و موارد را که در قرار تذکر داده شده، به‌جا نیاورد، قرارداد به گونه خودکار فسخ می‌گردد.»
آقای مجاهد تاکید کرده که تمام محصولات این حوزه نفتی در داخل افغانستان پروسس (فرآوری) خواهد شد و انتقال نفت خام به خارج مجاز نیست.
او مدعی شده که با این کار افغانستان از نظر مواد نفتی «به زودی خودکفا خواهد شد».

این قرارداد در حالی میان طالبان و یک شرکت چینی، با حضور نماینده سیاسی دولت چین در حالی امضا می‌شود که چند هفته قبل مهاجمان مسلح به محل اقامت چینی‌ها در کابل حمله کردند. دولت چین اعلام کرد که در این حمله پنج شهروند چینی زخمی شدند.
وزارت خارجه چین پس از این حمله به شهروندان خود در افغانستان توصیه کرده که افغانستان را ترک کنند.

وانگ یو، سفیر چین در کابل در این مراسم گفته است که کشورش «هیچ‌گاه به مسایل داخلی افغانستان مداخله نخواهد کرد و به اعتقادات دینی و سنتی آن احترام دارد».
در سال‌های گذشته و قبل از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، شرکت ملی نفت چین در بخش‌های معدن و استخراج نفت در افغانستان و به طور مشخص روی حوزه نفتی «آمو دریا» سرمایه‌گذاری کرده بود. اما به دلیل ناامنی کار آن ادامه نیافت.

همچنین دولت پیشین افغانستان استخراج یکی از بزرگترین معدن‌های مس این کشور موسوم به «مس عینک» را به چین واگذار کرده بود. هرچند روند استخراج این معدن به دلیل اختلاف میان مسئولان چینی و دولت پیشین افغانستان و همچنین به دلیل نبود امنیت، پیشرفت چشمگیری نداشت.
چین یکی از چند کشوری بود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ آگوست/اوت سال ۲۰۲۱ سفارت خود را در کابل نبست و وارد تعاملات دیپلماتیک با طالبان شد. اما تاکنون هیچ کشوری از جمله چین حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استخراج نفت
چین طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   خدا کند تا حداقل بجای مسموم شدن با گاز های ذغال سنگ از ین منبع انرژی استفاده شود. از نظر حفظ محیطی منابع تیلی هم خوشایند نیست مگر بمراتب از ذغال سنگ بهتر است و ا ستفاده آنهم آسانتر.
آتش خاوری

>>>   نظرجالب دانشمند یهودی.
به اساس نظریه این دانشمند باید ممالک اسلامی رادراحیای اسلام کهن واصیل کمک کرد،زیرا صرف درهمین صورت است که انها به جان هم افتاده ومصروف قتل وکشتار میان خودمیشوند وغیرمسلمان میتوانددرحفظ وامان وصلح وصفا زندگی کنند.کمک ماهانه ۴۲ ملیون دالری امریکا(اصلا اسراییل) به طالبان کیرام هم درراستای همین سیاست وتفکرصورت میگیرد. چندی قبل مناسبات نیک وبرادرانه میان حمارت طالبی واسراییل نیز رسانه شده بود.وپوهیدی؟
عاقل

>>>   نام دولت اسلامی و میخواهند که مردم از روش های 1400 سال پیش پبروی کنند اما خود شان نی
بروی همه مکاتب بند اما اولادهای خود شان در بیرون وطن به بهترین روش غربی زندگی کنند و خود شان بهترین زندگی را در داخل افغانستان داشته باشند که ما هر روز در تلویزیون می بینیم و کسانی که ازین ها خوش و در خارج زندگی میکنند برای یکروز هم وطن نمیروند
چیزیکه جالب است اینست که دولت اسلامی تمام چیز ها باید اسلامی باشد اما قرارداد ها ...... همرای کفار حتی ممالک اسلامی هم حاضر نیستند که با این نوع دولت همکاری کند قرارداد با چین که یک مملکت کمونیستی که حتی با خدا باور ندارد بسیار جالب است و یا دوستی با شوروی پس اینفدر جنگ برای چه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است