رودخانه‌ای پر از جسد در سرخرود ننگرهار
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ کد خبر: 172236 منبع: پرینت

رودخانه‌ای پر ازجسد؛ چهره مرگ‌بار داعش در حاکمیت طالبان.
حبیب (نام مستعار) باشنده ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار در یکی از روزهای اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۱ در رودخانه دَرونته در حال شستن خود بود که یک جسم نرم را زیر پای خود لمس کرد. متوجه شد که یک جسد پیچیده شده است. با رفیقش آن‌را به شفاخانه بردند. جسدی را که حبیب آن‌روز پیدا کرده بود، اولین جسدی نبود که از کانال آب درونته یافت می‌شد؛ یکی از ده‌ها جسد بود.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کمی قبل‌تر، در تاریخ ۷ نوامبر مسوولین، صبح زود دهانه کانال آب درونته را بستند. این کار به درخواست شماری از نزدیکان پسری انجام شد که روز قبل در رودخانه غرق شده بود. تیم دیدبان حقوق بشر در مدت دو و نیم ساعت مسیری بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر را در کانال درونته جستجو کردند. ۵۴ جسد را دیدند، همه مرد بودند و سن همه کمتر از ۵۰ سال به‌نظر می‌رسید. هفت جسد سر نداشتند، دو جسد دور گردن‌شان طناب بود، گلوی برخی از اجساد بریده شده بود و شماری از اجساد هم به حدی فاسد شده بودند که قابل شناسایی نبودند. باشندگان ننگرهار و کنر در مجموع درآن‌زمان توانستند بیش از۱۰۰جسد را از کانال‌های آب و مناطق دیگر پیدا کنند.

القاعده در ننگرهار دست‌کم سه کمپ به نام‌های بدرالکبری، بدرالصغری و ابو شهید القطری برپا کرده بود. حضور عرب‌ها و گسترش دیدگاه سلفی از دین اسلام سبب شد که در برخی مناطق، آن نمک مورد نظر عبدالله عزام برای افغان‌ها خیلی شور شود و سال‌ها بعد، سربازگیری برای داعش که دیدگاه سلفی و تندگرایانه‌ای از اسلام دارند را آسان کند.
در بین ولایت‌ها، بیشترین حملات در ننگرهار، کابل و کنر بوده است. به ترتیب در این ولایت‌ها داعش مدعی شده که دست‌کم ۷۹، ۷۷ و ۴۳ مورد حمله را انجام داده است. دو ولایت ننگرهار و کنر ولایت‌هایی هستند که به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، ساکنین آن‌ها بیش از۱۰۰جسد دفن‌شده و غرق‌شده را به دست آوردند.

علت افزایش حملات داعش درکابل مشخص است: پایتخت است و تنوع اهداف درآن زیاد است. اما چرا درننگرهار و کنرحضور جنگجویان شاخه خراسان داعش نسبتا زیاد بوده است؟ اگر یک‌کمربند تقریبا در وسط نقشه افغانستان از شرق به غرب این کشور کمی مایل به سمت بالا بکشید، ولایت‌هایی را در بر می‌گیرد که در یک‌ونیم سال گذشته، داعش هیچ حمله‌ای را در آن‌جا انجام نداده است؛ ولایت‌هایی شبیه پکتیا، پکتیکا، بامیان، غزنی، دایکندی، غور، ارزگان و بادغیس.

در این مدت شاخه خراسان داعش حملاتی علیه اهدافی فراتر از افغانستان و افغان‌ها نیز انجام داده‌اند. یک حمله به تاجیکستان از ولایت تخار، دست‌کم یک مورد حمله به شهر ترمز ازبکستان، حمله به سفارت‌های روسیه و پاکستان و حمله به شهروندان چینی در کابل از این دست موارد است.
اهداف حملات داعش عمدتا نیروهای طالبان بوده، اما اهدافی مانند مکتب، مسجد، عبادت‌گاه اقلیت سیک، مراکز اهل تشیع، اهل تصوف و همچنین نهادهای دیپلماتیک بارها مورد حمله قرار گرفتند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رودخانه‌ای جسد
سرخرود ننگرهار
نظرات بینندگان:

>>>   حالا گاو هم میداند که داعش را مثلث .... (امریکا_انگلیس_اسرائیل) جور کرد و عربستان مسلمان کش و امارات صهیونی با میلیاردها دار تمویل کردند برای مسلمان کشی و فتنه گری.
تا 2 رژیم شرور و مسلمان کش عربستان و امارات بر چوکی قدرت باشند قصه همی است. این 2 رژیم خائن و همکار اسرائیل را باید پایین کشید.

>>>   ۵۴جسد و۵۴حکایت شکنجه وقتل وکشتار..54قصه از زندگی هایی که ناکام ماندند.۵۴خانواده داغدار!
در هرکشوری دیگر این خبر می توانست یک انفجار عظیم سیاسی اجتماعی را حادث شود اما اینجا در غربت مهربانی وانسانیت این خبر عادی و کم ارزش میشود. پس چهارنعل به سوی بربریت میتازیم!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است