در ایالت خیبر پشتونخواه یکهزار افغان زندانی هستند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۴۰۱/۱۱/۴ کد خبر: 172314 منبع: پرینت

یک وکیل مدافع دادگاه عالی ایالت خیبر پشتونخواه در پاکستان به بی‌بی‌سی گفته است که تنها در این ایالت حدود یک هزار افغان مهاجر زندانی هستند.
شماری از نمایندگان مهاجران افغان می‌گویند که در ایالت‌های خیبر پختونخوا، سند، بلوچستان و پنجاب پاکستان تعداد مهاجران و افغان‌های تازه‌وارد که در زندان‌های پاکستان زندانی‌اند به چند هزار نفر می‌رسد.

در هفته‌های اخیر بازداشت‌های تحقیرآمیز مهاجرین ‌افغان از جمله زنان و کودکان و شرایط نامناسب آنها در زندان شهر کراچی خبرساز شده است.
دو هفته پیش، سفارت افغانستان دراسلام‌آباد که مدیریت آن بدست طالبان است، خبر داد که ۵۴۲ نفر از این مهاجران از زندان کراچی آزاد و و راهی افغانستان شده‌اند.
به گفته نمایندگان مهاجران، برخی از این زندانیان حتی توانایی پرداخت پول وکیل مدافع را نیز ندارند؛ از این رو، عملا مدت زندان آنها طولانی‌تر می‌شود.

ذاکره که تنها ۱۲ سال سن دارد، چند روز قبل از یک زندان پاکستان آزاد شده است، اکنون با خانواده‌اش در یک اردوگاه مهاجران در شهر کوهات ایالت خیبر پختونخوا زندگی می‌کند. ذاکره مانند صدها شهروند دیگر افغان چند ماه قبل در شهر کراچی بازداشت شده بود.
او می‌گوید به منظور ادامه آموزش با خانواده‌اش پاکستان را در پیش گرفتند، اما به دلیل نداشتن «اسناد و مدارک قانونی» بجای مکتب/مدرسه راهی زندان شد:

«در افغانستان زندگی می‌کردیم، پس از آنکه طالبان مکاتب را بسته کردند، ما مجبور شدیم به پاکستان بیاییم. توان گرفتن پاسپورت را نداشتیم. زمانی که به پاکستان رسیدیم، سربازان پاکستان ما را بازداشت کردند. دو ماه در زندان بودیم. با ما حدود ۲۰۰ زن زندانی بودند و سربازان پلیس زن با ما بسیار برخورد نامناسب داشتند.»
کودکان زیادی مثل او نیز زندانی شده‌اند. ذاکره از کشور میزبان و کمیسیاریای عالی سازمان ملل خواسته است که به منظور ادامه آموزش در حل مشکل اسناد اقامت در پاکستان به آنها یاری برسانند.
او افزود: «حالا از زندان آزاد شده‌ایم، تقاضا می‌کنم که پاکستان برای ما کارت بدهد زیرا بدون کارت هویت اجازه شمولیت (ثبت‌نام) در مکاتب را نداریم، چون ما نه کارت مهاجرت داریم و نه پاسپورت. از کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد هم می‌خواهیم که به ما کارت بدهند تا به آموزش ادامه بدهیم.»

برخی بزرگان قومی و نمایندگان مهاجران افغان در پاکستان ادعا می‌کنند که هزاران شهروند افغان به اتهام نداشتن اسناد و مدارک قانونی در زندانی‌های ایالت‌های خيبر پختونخوا، پنجاب، بلوچستان و سند زندانی هستند.
حاجی نظر، یکی از نمایندگان مهاجران افغان است که با همکاری برخی وکلای مدافع برای آزادی افغان‌های زندانی در پاکستان دادخواهی می‌کند.
او به بی‌بی‌سی گفت در بین زندانیان افغان در پاکستان افرادی هم هستند که توان پرداخت مصارف (هزینه) روند مراحل در محاکم را هم ندارند:

«افغان‌هایی که در چهار ایالت پاکستان زندانی هستند، در بین آنها بیشتر افرادی‌اند که توان پرداخت پول خدمات وکیل مدافع را ندارند و حتی پولی ندارند که در صورت آزاد شدن، کرایه موتر (ماشین) برای بازگشت را هم ندارند. برای حل مشکل آنها ما پول جمع‌آوری کرده‌ایم. با پول جمع‌آوری شده افغان‌های مقیم عربستان سعودی و مهاجران افغان در شهر کوهات برای برخی از این زندانیان وکیل مدافع استخدام کرده و زمینه آزادی و بازگشت‌شان را فراهم کرده‌ایم.»

ملک مجاهد شینواری، مسئولیت رهبری شورای اقوام مهاجران افغان در پاکستان را به عهده دارد. او می‌گوید به دلیل بحران اقتصادی در افغانستان ناشی از حاکمیت طالبان دهها هزار شهروند افغان مجبور شده‌اند به پاکستان پناه ببرند.
به گفته او، عده‌ای از این افراد مجبور شده‌اند که بدون اسناد و مدارک سفر به پاکستان بیایند و حالا چند هزار نفر به دلیل نداشتن مدارک سفر در زندان بسر می‌برند. به گفته او، در بین این زندانیان افغان زنان حامله نیز وجود داشت که نوزدادهایشان در زندان متولد شده‌اند.

تنها افغان‌های تازه‌وارد نیستند که این روزها در پاکستان با مشکل مواجه‌اند و گاهی اوقات سرنوشت‌شان به زندان می‌رسد. حاجی اول خان که مسئولیت نمایندگی کمپ‌های مهاجران افغان در شهر کوهات را به عهده دارد به بی‌بی‌سی گفت که برخی از مهاجرانی که از گذشته کارت مهاجرت دارند نیز بازداشت و زندانی شده‌اند:

«ما از حکومت پاکستان، کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد، و حکومت طالبان در افغانستان می‌خواهیم که هر سه جناح با هم نشسته و برای رفع مشکل ما راه حلی پیدا کنند؛ زیرا کارت‌های که به ما داده شده‌اند، معلومات آن در اداره ملی ثبت هویت پاکستان یا 'نادرا' ثبت نیست. به این دلیل مهاجران نیز بازداشت می‌شوند. ما می‌خواهیم که معلومات کارهات‌های مهاجرت ما در اداره نادرا ثبت شود تا از مشکل بازداشت توسط پلیس رهایی پیدا کنیم.»

شهاب ختک، یک وکیل مدافع در دادگاه عالی ایالت خیبرپختونخوا که از افغان‌های زندانی در این ایالت دفاع می‌کند، به بی‌بی‌سی گفت به رغم آن که قانون شهروندان خارجی بدون اسناد موسوم به «۱۴ فارن اکت» (مصوبه ۱۴ قانون شهروندان خارجی) شامل حال افغان‌ها نمی‌شود، اما مهاجران افغان و افغان‌هایی که تازه به پاکستان آمده‌اند پیوسته بازداشت و زندانی می‌شوند. او افزود که در حال حاضر تنها در این ایالت حدود یک هزار افغان زندنی‌اند:

«بر اساس اطلاعاتی که ما داریم ۴۳۰ افغان در زندان پیشاور هستند و در مجموع در زندان‌های ایالت خیبر پختونخواه حدود یک هزار افغان زندانی هستند. اینجا ما مشاهده می‌کنیم که بسیاری از افرادی که به عنوان مهاجر افغان ثبت هستند نیز بر اساس قانون شهروندان خارجی بدون اسناد موسوم به '۱۴ فارن اکت' بازداشت شده‌اند، در حالی که این قانون در مورد مهاجران ثبت‌شده قابل اجرا نیست. در بین این زندانیان افرادی هم هستند که وقت ویزای‌شان تمام شده یا ویزای‌شان دوباره تمدید نشده است نیز بر اساس قانون شهروندان خارجی بدون اسناد بازداشت شده‌اند، در حالی که این افراد اسناد دارند اما تمدید نشده است.»

همزمان با بازگشت طالبان به قدرت، مشکلات برای افغان‌ها در پاکستان نیز در حال افزایش است، زیرا در یک سال اخیر دهها هزار شهروند افغان تازه به پاکستان پناه برده‌اند و اکثریت آنها از لحاظ اسناد قانونی مشکل دارند.
مقامات پاکستانی می‌گویند به شمول شهروندان افغان، هر شهروند خارجی که اسناد و مدارک قانونی در دست نداشته باشد، بازداشت و راهی زندان می‌شود و پس از حکم دادگاه به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خیبر پشتونخواه یکهزار افغان
نظرات بینندگان:

>>>   چه فرقی بین خود چرکستان و مستعمره چرکستان است ؟ که این مردم از مستعمره به دهان تمساح میروند؟؟
" از زیر چکک گریخته و زیر ناوه نشستن"!!!!
آتش خاوری

>>>   پروبلم جدی است.
انکه مسلمان است درمورداسلام چیزی نمیداند وانکه درمورداسلام معلومات دارد،مسلمان نیست.
الحاج سید متقی کربلایی

>>>   هم وطن همه این کاری بی ننگ از دست طالبان
آدم کش بچه تاریخ سیاه آبدی است
اینها دشمن ملت افغانستان است

>>>   متقی کربلایی
گپ دلم را گفتی!
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است