همایش دختر مارشال دوستم در ترکیه
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۲    ۱۴۰۱/۱۱/۸ کد خبر: 172338 منبع: پرینت

همایش ضد طالبان از سوی دختر مارشال دوستم در ترکیه برگزار شد.
برای نخستین‌بار پس ا یک‌سال‌‌ونیم از سقوط جمهوریت و به قدرت رسیدن طالبان، همایش ضد طالبان به رهبری راحله دوستم، دختر مارشال دوستم در استانبول برگزار شد.

این همایش زیر نام «پاسداری از رستاخیز زنان افغانستان» با حضور صدها زن افغانستانی‌تبار مقیم ترکیه، سخنرانی شماری از زنان و نشر قطع‌نامه‌ی پنج ماده‌ی پایان یافت. در قطع‌نامه این همایش گفته شده که با گذشت یک‌سال‌ونیم از حاکمیت طالبان بر افغانستان، کشور هنوز فاقد یک نظام سیاسی و حکومت پاسخگو است و گروه طالبان به‌عنوان حاکمان نامشروع، تمامی شهروندان افغانستان را گروگان گرفته، حقوق مدنی و اسلامی شان را سلب کرده‌اند.

در قطع‌نامه افزوده شده که عمق بحران و فاجعه بشری افغانستان را بیش از هر زمان دیگر به انزوای سیاسی برده و بنیاد اجتماعی- اقتصادی مملکت را در معرض ویرانی کامل قرار داده است.
در این همایش گفته شده که تبعیض ساختاری، شکنجه و بازداشت خبرنگاران، فعالین جامعه مدنی و مدافعین حقوق بشر، ترور و کُشتار شخصیت‌های سیاسی، بازداشت و قتل کارمندان دولت پیشین، سیاست تبعیض‌آمیز برای تصفیه قومی، غصب مالکیت و غنیمت‌گیری ملکیت‌های شخصی مردم و کوچ‌های اجباری به شکل روزافزون در حاکمیت زیر طالبان ادامه دارد.

در بخش پایانی این قطع‌نامه آمده که از تمامی مردان در این شرایط دشوار در کنار زنان بی‌ایستند و بانوان را در «نبرد سخت و نفس‌گیر با هیولای طالب تنها نگذارند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دختر مارشال
دوستم ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   میدیدم مدام به ایران فحش میده نگو با ترکیه بسته ترکیه سعی داره ازبکستان و ازبکهای افغانستان ترکمنستان و ترکمنهای افغانستان ، آذرباییجان و آذرباییجان ایران و با تفکرات پانترکیسمی زیر یوغ خودش بگیره در نهایت کسانیکه کشته میشن همینها هستن نه سربازان ترکیه . کیه که بفهمه فعلا با تفکرات پانترکیسمی داره ازبکها رو جذب میکنه در حالیکه در ایران ترکهای آذرباییجان و شمالغرب ایران حتی یک ترکمن یا ازبک افغانستان و داخل شهرهاشون پناه نمیدن ! اینم از جهان ترک اردوغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است