بررسی آسیب‌ها در کناره‌های دریای آمو
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ کد خبر: 172360 منبع: پرینت

کار مستحکم‌کاری کناره‌های دریای آمو آغاز خواهد شد.
هیات امارت اسلامی که برای بررسی آسیب‌های کناره‌های دریای آمو به شمال کشور سفر کرده بود، نتیجه بررسی‌اش را امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری همگانی ساخت.

مجيب الرحمن عمر، معین وزارت انرژی و آب، در این گفته است که برای عملی سازی این برنامه، به دو میلیارد افغانی در کوتاه مدت نیاز است.
معین وزارت انرژی و آب به خبرنگاران گفت: «دوستان فنی و مسلکی ما، برآورد تخمینی انجام داده‌اند، بناً اکنون ما پلان‌های کوتاه مدت و دراز مدت داریم در دراز مدت ما شش میلیارد افغانی تخمین شده است و در کوتاه مدت آن دو ملیارد افغانی برآورد شده است.»

مولوی عطاءالله عمری، سرپرست وزارت زراعت آبیاری و مالداری، می‌گوید که هزاران خانه در سواحل این دریا به علت نبود دیوار استنادی ویران شده‌اند و باشندگان محل در اوضاع بدی بسر می‌برند.
این خانه‌ها در پنج ولایت ویران شده‌اند.
آقای عمری از نهادهای جهانی خواست که برای جلوگیری از آسیب‌های بیش‌تر، افغانستان را کمک کنند.
مولوی عطاءالله عمری گفت: «نهادهای خیریه و نهادهای امدادرسان و نهادهای بشری را دعوت بکنیم که وقت اش است و جایش است که همکاری شما و توجه شما و نهادهای خیریه شما کدام پلان‌ها را که در نظر دارند آن هدف و آن پلان همینجا محقق است.»

یافته‌های اعضای این هیات نشان می‌دهند که دریای آمو برخی از معادن به ویژه معدن طلا را تهدید می‌کند. وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که در این معدن نزدیک به سی تن طلا تخمین شده است.
به گزارش طلوع، ضياءالرحمن آریوبی، معین وزارت معادن و پترولیم، گفت: «در چهار اطراف آن یک معدن طلا وجود دارد تقریباً ۳۰ تن طلا در آن معدن وجود دارد این معدن تحت تاثیر تخریبات دریا است و بناً ما آن را در اولویت قرار داده‌ایم.»
دریای آمو که از کوه‌های پامیر بدخشان سرچشمه می‌گیرد، ۲۴۰۰ کیلومتر درازی دارد و در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر آن مرز میان افغانستان، تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان را تعیین کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دریای آمو
امارت اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   نان دادن مردم گرسنه اولویت دارد یا کناره‌های دریای آمو؟؟
آتش خاوری

>>>   چرا اسم تاریخی جیحون را به آمودریا و اسم سیحون را به سیر دریا تبدیل کرده اند. جیحون و سیحون از گذشته سخن می گویند اما آمو و سیر سخنی برای گفتن ندارند.

>>>   ده یخ نوشته کو ودرافتاب بمان.
طالب متخصص قتل وانفجاروانفلاق ووحشت است. دربخش عمران وتوسعه هیچ کاری ازانها ساخته نیست. هرکس رشته وتخصص خودرادارد بایسکل ساز نمیتواند قابله زایشگاه شودو قابله زایشگاه نمیتواندبایسکل سازباشد.صرف خودتان رافریب میدهید ومردمان ساده دل وخوش باوررا.
بهرام بهرو

>>>   هیت امارات آدم کشی رفت دریای آمو چند نفر را
آندازد به دریا تا یک قربانی طالبی شود مانند فرعون

>>>   کار بجا است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است