از افزایش صنف های مخفی تا مکاتب آنلاین
جلوگیری از مشارکت نیمی از جمعیت در جامعه و اقتصاد، تأثیر مخربی بر تمام کشور خواهد داشت و افغانستان را در معرض انزوای بیشتر، مشکلات اقتصادی و معضلات دیگر قرار خواهد داد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ کد خبر: 172372 منبع: پرینت

گروه طالبان پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ در همکاری و هماهنگی بعضی از کشورهای همسایه، منطقه ای، بین المللی و به اثر توافق‌نامه‌ی دوحه؛ و درتبانی ستون پنجم، نظام جمهوری اسلامی افغانستان را ساقط ساخت و برای دومین بار رژیم پوشالی و مستبدانه خویش را تحت عنوان (امارت اسلامی) تشکیل نمودند، تمام حوزه تعلیمی و تحصیلی (مکاتب و اموزشگاه ها) را بر بالای دختران مسدود نمودند، عمل که میلیو‌ن‌ها دختر را از ادامه تعلیم و تربیه(تحصیل) بالاتر از صنف ششم محروم کرد. با وجود انتقادهای و واکنش های شدید ملی، منطقه ای و بین المللی و تقاضاها برای گشادن مکاتب دختران، مکاتب در افغانستان هنوز هم (500) روز می¬شود که به روی دختران مسدود به حالت خود باقی مانده است اما این محدودیت‍‌ها، نتوانسته است انگیزه دختران و زنان را برای آموختن، از بین ببرد. در حالی که جامعه جهانی ۲۴ جنوری از روز بین‌المللی آموزش گرامی‌داشت به عمل می‌آورد، افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران از رفتن به مکتب بازداشته است.

بعد از ممانعت دختران به مکاتب و آموزشگاه ها؛ در گام ثانی، طالبان در ماه دسامیر 2022، دروازه دانشگاه های دولتی و خصوصی افغانستان را تا "اطلاع ثانی" به روی دختران بسته کردند. وزارت تحصیلات عالی گروه طالبان اعلام کرد که دانشگاهها «فوراً» باید این حکم را عملی کنند و پس از اعمال ممنوعیت، به این وزارتخانه اطلاع دهند.
در تازه‌ترین دستوری که از سوی وزارت تحصیلات عالی رژیم طالبان در رابطه به امتحان ورودی دانشگاه های خصوصی منتشر شده، آمده که «ثبت نام محصلین طبقه اناث الی اطلاع ثانی . . . مجاز نمی‌باشد.» و ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه، در این نامه تاکید داشته که دانشگاه‌ها باید «فوراً» این حکم را عملی کنند.
در پی منع تحصیل دختران، شماری از اساتید دانشگاه ها از وظیفه خود استعفا دادند و خواهان بازگشایی دروازه دانشگاه ها به روی محصلین دختر شدند.

بر اساس ارقام (یونسکو) ارایه کرده، اکنون در افغانستان بیش از 2.5 میلیون دختر از آموزش محروم هستند که 1.2 میلیون نفر از این دختران بر اثر «محدودیت‌های وضع شده از سوی رژیم طالبان»، از دسترسی به آموزش محروم شده‌اند.
ممانعت و محدودیت تحصیلی دختران باعث شده است که آنها در جستجوی «راه های بدیل» برای ادامه تحصیل خویش باشند؛ از جمله ایجاد صنفها، مکاتب مخفی (پنهانی) و صنف ها و مکاتب دیجیتالی.

مکاتب مخفی/پنهانی
در (19) ماه گذشته که دختران بالاتر از صنف ششم از حق تعلیم و تحصیل محروم بوده‌اند، مکاتب مخفی زیادی برای دسترسی این متعلمین به آموزش به صورت مخفیانه ایجاد شده است.
راضیه رضایی (نام مستعار) یکی از زنانی است که در یکی از دور افتاده‌ترین مناطق افغانستان، برای دختران، مکتب خانگی «ایستادگی برای تحصیل» را ایجاد کرده است.
او به شفقنا، گفت: «بعد از اینکه رژیم طالبان تمام مراکز تعلیمی و تحصیلی را تا اطلاع ثانی بر روی دختران بستند، انگیزه این برایم ایجاد شد که تا حد توان برای دختران بازمانده از درس و تحصیل، همکاری بکنم.»
این خانم می‌گوید در مکاتب خانگی او، «زنان بی‌سواد»، »دختران بازمانده از تحصیل» و «کودکانی که خانواده‌های آنها توان پرداخت هزینه آموزش آنها را ندارند»، درس می‌خوانند.
او از دختران با سواد افغانستان می‌خواهد که «بازوی همدیگر» شوند و چنین صنف ها و مکاتب را در تمام ولایت‌های افغانستان تاسیس نمایند تا دختران متعلم از درس و تحصیل باز نمانند.
خانم رضایی می‌گوید که او صنف های درسی مخفی را برای دختران «بدون هیچ‌گونه امکانات و حمایتی» و در «خانه‌های شخصی» برگزار می‌کند.
فاطمه (نام مستعار)، با ایجاد مکتب خانگی، روزنه امیدی برای صدها دختر بازمانده و محروم از تعلیم و تربیه(تحصیل) باز کرد. موصوف، معلم جوانی است که برخلاف قوانین مستبدانه رژیم طالبان برای دختران بازمانده از درس و آموزش، مکتب و صنفهای خانگی مخفی ایجاد کرده است. وی به اطلاعات روز میگوید: (با وجود نبود امکانات و مشکلات فراوان، اکنون ۴۰۰ شاگرد دختر دارم که این دختران اغلب از خانواده‌های بی‌بضاعت و فقیر هستند. هدف و انگیزه‌ام از ایجاد این مکتب -آن هم در دوره خفقان‌آور رژیم مستبد طالبان- خلق امیدواری برای دختران کشورم بود. دختران از ادامه تحصیل بازمانده بودند و اجازه کار نیز از زنان گرفته شده بود. اما ایجاد این مکتب روزنه‌ امیدی برای آن‌ها بود. به دختران علاوه بر کتب درسی‌شان قرآن نیز آموزش می‌دهیم. بارها نیروهای حکومت تا پشت دروازه مکتب آمده‌اند. آن‌ها می‌گویند اینجا کورس آموزشی است، اما برای حفاظت از آن بارها تأکید کرده‌ام که این‌جا فقط مضامین دینی آموزش داده می‌شود).

صالحه (نام مستعار) یک دانش‌آموز صنف دوازدهم به (دویچه وله) می‌گوید پس از حدود دو ماه محرومیت از درس و تحصیل، بالاخره مجبور شد تا آموزشگاه پنهانی را آغاز کند: (ما نمی‌توانستیم این وضعیت را قبول کنیم و با همکاری یکی از استادان این صنف را آغاز کردیم و تصمیم داریم تا به درس‌های خود ادامه دهیم)
این دختر دانش‌آموز در ادامه صحبت های خویش می‌گوید: ممکن نیست او و دیگر دختران که رویاهای بزرگ برای آینده دارند با باورهای «عقب گرایانه» زندگی کنند. او تاکید کرد با یک برنامه ریزی مخفیانه/محرمانه به درس‌هایش ادامه خواهد داد.

همزمان مسوولین یک مکتب پنهانی دیگر نیز در گفتگو با (اسپوتنیک) می‌گوید؛ از زمانی که مکتب ها از سوی طالبان مسدود شد آنها مکتبی را ایجاد کردند که به گونه پنهانی به دخترانی که اجازه رفتن به مکاتب را ندارند مضامین مکتب را تدریس کنند.
در همین حال نرگس، دانش‌آموز ۱۹ ساله، یکی از شاگردان صنف‌های مکاتب پنهانی که مضامین صنف دوازدهم را می‌خواند به (آمو) میگوید."دوست دارد زودتر این روزها تمام شوند و او بتواند وارد دانشگاه شود و در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کند. وی در ادامه گفت: (اگر طالبان آموزش دختران را منع نمی‌کردند، من حالا فارغ می‌شدم و به آرزوهایم می‌رسیدم.)

رسانه ان‌پی‌آر درهمین رابطه گزارش می‌دهد که فعالان حوزه آموزش در ولایات کابل، بلخ، پروان، قندهار، جلال اباد و هرات با راه‌اندازی مکاتب پنهانی در تلاش اند تا ممنوعیت وضع شده برای آموزش دوره ثانویه را دور بزنند.
بانونازنین، مسوول یکی از مکاتب مخفی در کابل می‌گوید که از هر راه ممکن باید به دختران زمینه آموزش را فراهم کرد.
وی با راه‌اندازی یک مکتب مخفی در کابل برای حدود ده دختر نوجوان مضامین مکتب را تدریس می‌کند.
پس از این که رژیم طالبان اوایل ماه حمل به وعده خود مبنی بر بازگشت دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب عمل نکردند، نازنین تصمیم گرفت مکتب کوچک خود را باز کند. او می‌گوید: (اگر از سیاست حکومت پیروی کنیم، فقط در خانه می‌مانیم. ما باید کاری انجام دهیم.)

این در حال است که خبرگزاری فرانسه(AFP) ، در گزارشی پس از به قدرت‌ رسیدن گروه طالبان و ممنوعیت آموزش دختران، علاقه و‌ تلاش یک دختر افغانستانی به تحصیل را که برادرش عضو گروه طالبان است، روایت کرده است.
این گزارش روایتی از نفیسه، دختر ۲۰ ساله است که پنهانی از برادر طالبش به مکتب خانه‌گی می‌رود.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه از مکتب پنهانی نفیسه که در یکی از ولایت‌های شرقی افغانستان ایجاد شده، دیدن کرده است.
نفیسه در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته است که برای فاش نشدن مکتب رفتنش ناگزیر شده کتاب‌های خود را در آشپزخانه پنهان کرده و در مسیر مکتب نیز به‌گونه‌ای آن‌ها را با خود انتقال دهد که طالبان متوجه نشوند.
خواهر نفیسه برای حفظ محرمیت رفتن خواهرش به مکتب و جلوگیری از آگاه شدن برادرش از این موضوع قربانی داده و مکتب خانه‌گی را ترک کرده است.

همچنان به گزارش از (خبرگزاری آناتولی)؛ گروهی از داوطلبان در افغانستان در «مکاتب پنهانی» به دخترانی که پس از روی کار آمدن دولت سرپرست طالبان اجازه تحصیل نیافتند،آموزش می‌دهند.
در این راستا اعضای انجمن «راه قلم» که بیشتر در ولایت‌های جنوبی افغانستان فعالیت می‌کنند، برای فراهم کردن فرصت‌های تحصیلی برای دختران بسیج شده‌اند.
این انجمن که در سال 2009 به منظور ارائه خدمات آموزشی در مناطق دورافتاده افغانستان تاسیس شد، به زنان و دخترانی که از تحصیل محروم هستند٬ در «مکاتب مخفی» آموزش می‌دهد. این انجمن با همکاری 103 معلم زن داوطلب زمینه آموزش را برای بیش از 5 هزار دختر در ولایت‌های قندهار، هلمند، غزنی و زابل فراهم کرده است.
انجمن «راه قلم» که از سوی سران قبایل، تاجران و داوطلبان افغان حمایت می‌شود، تمامی نیازهای لوازم التحریر دانش‌آموزان را نیز تامین می‌کند. انجمن مذکور پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، در روستاهای محروم از تحصیل و در مناطق درگیری فعالیت گسترده داشت.
مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن «راه قلم» در این راستا به خبرنگار آناتولی گفت: دلایل ایجاد «مدارس پنهانی» نه تنها محدودیت‌های طالبان است، بلکه برخی از مردم روستاها نمی‌خواهند دختران به مکتب بروند. برای اولین بار در سال 2016 طرح «مدرسه پنهانی» را با ایجاد 12 مدرسه در مناطق درگیری و محروم از تحصیل آغاز کردیم. این تعداد اخیرا به 35 مدرسه افزایش یافته است.
ویسا در پاسخ به سوالی «اگر طالبان از فعالیت این مدارس مطلع شوند چه اتفاقی خواهد افتاد»، گفت: “نمی‌دانم، شاید مشکلی پیش نیاید، زیرا من به هیچ دولت و سازمان بین المللی وابسته نیستم. اینها «مدارس شخصی و پنهانی» من هستند. تنها راه قلم از ما حمایت مالی می‌کند.

مکتب‌های دیجیتالی/آنلاین؛
اخیرا سازمان یونسکو اعلام کرده که در تلاش است راه‌های بدیل برای تحصیل دختران بازمانده از مکتب، ایجاد شود و یکی از این راه‌ها آموزش از راه دور و از طریق رادیوها و شبکه های تلویزیونی است.
اما گروهی از فعالین زن، برای دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، مکتب‌های دیجیتالی ایجاد کرده‌اند و در این مکاتب، به دختران به طور رایگان تدریس داده میشود.
مکتب دیجیتالی «پل آموزش برای افغانستان» یکی از این مکاتب میباشد که از جانب بانو جعفری، مخترع و دانشمند فزیک هزاره با همکاری جمعی از معلمین رضا کار، ایجاد شده است.
در تارنمای این مکتب آمده است که «ایجاد بستر آموزشی آنلاین» برای متعلمین بازمانده از تحصیل، به ویژه زنان و دختران، یکی از مکلفیت و اهداف آنها است.

درهمین حال پشتنه درانی، فعال اجتماعی و مدافع حق تحصیل دختران، می‌گوید که با حمایت جوامع افغان و مردم محل، به فعالیت‌های آموزشی در پنج ولایت افغانستان ادامه می‌دهد.
درانی که رییس نهاد "لیرن افغانستان" است به خاطر تلاش ‌هایش برای ترویج آموزش آنلاین به دختران افغان، برندۀ جایزه رهبران نوظهور سال ۲۰۲۱ بنیاد تالبرگ شد.
درانی به صدای امریکا گفت: "من یک نهاد غیرانتفاعی کوچک در افغانستان دارم که بیشتر بر آموزش دختران مکتب در مقطع متوسطه و لیسه متمرکز است تا آنان به آموزش از طریق سکوهای مختلف دسترسی یابند. با دختران در ولایات بامیان، تخار، کندهار، کابل و اکنون هلمند کار می‌کنیم. عمدتاً به آموزش دختران بین ۱۳ تا ۱۸ سال در صنوف هفتم تا دوازدهم متمرکز هستیم."
درانی گفت: در سال روان به ۴۰۰ دختر محروم از تحصیل زمینۀ فراگیری درس را فراهم کرده و به گفتۀ او، چندی پیش شماری از دختران در ولایت بامیان و پیشتر از آن هم در قندهار از دروس شان فراغت حاصل کردند. او گفت که به این دختران مضامین بیولوژی، کیمیا، ریاضی و مهارت‌های کمپیوتر آموزش داده می‌شود.

همزمان احسان بخش محمدی، یکی از مسوولان مکتب آنلاین شهمامه به دویجه وله میگوید: هدف از راه اندازی این مکتب حمایت و همکاری با دختران توصیف می‌کند و دختران نباید از شرایط پیش آمده مایوس شوند.
به گفته محمدی، این برنامه از سال گذشته به این سو جریان دارد و دختران از نقاط و ولایات مختلف افغانستان در این برنامه شرکت کرده اند
او افزود: (وقتی که طالبان دختران صنف ۷ الی ۱۲ را از رفتن به مکتب ممنوع کردند، ما تعدادی از جوانان تصمیم گرفتیم که برای این قشر از دختران کاری انجام بدهیم و این سبب شد که دوره آموزشی آنلاین را راه اندازی کردیم.)

درضمن یکی از مکاتب آنلاین دیگر که در اغاز سال(2022) میلادی تاسیس گردید بنام مكتب آنلاين افغانستان میباشد که هدف از تاسیس مکتب مذکور را تسهيل كننده فرايند يادگيري دروس مكاتب از طريق انترنت با استفاده از وسايل ارتباط جمعي براي آنعده از متعلمين ما ميباشد كه در شرايط كنوني از حق تحصيل محروم گرديده اند و دروازه هاي مكاتب به روي شان بسته شده است تذکر میدهند.
همزمان یک روز پس از سقوط هرات به‌دست طالبان، مکتب آنلاین هرات برای مبارزه با رویکرد طالبان مبنی محدودیت بر آموزش دختران کلید خورد. آنجلا غیور، بانوی هراتی ساکن بریتانیا از بودجه شخصی این مکتب را تأسیس کرد و آن را نوعی از اعتراض در مقابل رویه‌ی طالبان دانست. مکتب آنلاین هرات در مدت کوتاه با اقبال بلندی روبه‌رو بوده است و هم اکنون نزدیک به یک هزار دانش‌آموز از افغانستان و مهاجرین افغان مقیم ایران در ده‌ها صنف آنلاین دوره‌های آموزشی را سپری می‌کنند.
ترانه یکی دیگر از دانش‌آموزان مکتب آنلاین هرات است و هم اکنون دوره‌های فشرده در بخش مشوره، علم اقتصاد و زبان انگلیسی را با شوق و ذوق زیاد دنبال می‌کند.
او با اشاره به مسدود بودن مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران، تجربه شرکت در صنف‌های آنلاین را در بخش یادگیری موثر می‌داند: "هم اکنون دختران افغان با حضور طالبان در قدرت در حالت بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برند. ما دختران از طریق مکتب آنلاین هرات درس خواندن را ادامه بدهیم و نمی‌گذاریم که ما را از آموزش محروم کنند."
او از رژیم طالبان می‌خواهد که مانع تحصیل دختران نشوند، اما خوش‌بین نیست که به این زودی‌ها حکومت فعلی محدودیت در بخش آموزش دختران را بردارند.
علاوه بر این، مکتب‌های آنلاین دیگر نیز از سوی شهروندان افغانستان در داخل و خارج کشور ایجاد شده است و به دختران بازمانده از تحصیل، تدریس مینمایند.
اما سازمان یونسکو می‌گوید که «هیچ چیز جای صنف درس را برای متعلمین نمی‌گیرد»؛ زیرا آنها در صنف های درسی، علاوه بر آموزش، «تجربیات اجتماعی» را نیز می‌آموزند.

این در حال است هدر بار، مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر در مورد ممنوعیت حق تحصیل زنان در سطوح مختلف توسط طالبان با نشر توییتی گفته است که «سیاست آپارتاید جنسیتی» این گروه در افغانستان در حال حاضر مردم را می‌کشد و زن‌ستیزی مرگ‌بار چیزی است که طالبان برای آن جنگیدند.
درعین حال رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور حقوق بشر و بانوان افغانستان در زمینه تصمیم آخر طالبان گفت«اگر رژیم طالبان با احکام سرکوب‌گرانه این پتانسیل را از بین نبرند»، افغانستان با زنان و مردان فوق‌العاده بااستعداد خود می‌تواند در مسیر صلح و رفاه باشد. موصوف روز جمعه با نشر توییتی این موضوع را بیان کرد.
او با نمونه قرار دادن کشور قطر بیان نموده که زنان در این کشور به‌طور مساوی به آموزش دسترسی دارند که به آن‌ها فرصت موفقیت می‌دهد.

در همین حال، نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد(یوناما) در کابل، در واکنش به ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه ها واکنش نشان داد و از طالبان خواست که فوراً از این تصمیم خود منصرف شوند.
یوناما تاکید کرد جلوگیری از مشارکت نیمی از جمعیت در جامعه و اقتصاد، تأثیر مخربی بر تمام کشور خواهد داشت و افغانستان را در معرض انزوای بیشتر بین‌المللی، مشکلات اقتصادی و معضلات دیگر قرار خواهد داد.
این درحال است که زلمی‌ خلیل‌زاد، مقام پیشین امریکایی افغانستانی‌تبارکه با گروه طالبان توافق‌نامه‌ی در دوحه امضا کرد، عزم این گروه درباره‌ی منع آموزش دختران را نابخردانه و ظالمانه خوانده و گفته است که این تصمیم باعث ایزاد رنج مردم افغانستان و کناره گیری بین‌المللی این کشور خواهد شد.
روشن نیست که آیا متعلمین و محصلین دختر در افغانستان، دوباره می‌توانند به مکاتب و دانشگاه ها دسترسی داشته باشند یا خیر، اما تعداد زیادی از شهروندان در تلاش هستند که با استفاده از تکنالوژی و اینترنت، از شیوه‌های سنتی آموزش عبور کنند و راه‌های نوین برای آموختن و یادگیری را تجربه کنند.

حامیه نادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صنفهای مخفی
مکاتب آنلاین
نظرات بینندگان:

>>>   آموزش مانند آب و غذا نیاز انسان امروز است چه زن و چه مرد.
در نبود امکانات دسترسی به آب و غذا انسان ها دست به گدایی میزنند و وضعیت موجود جا دارد تا برای کسب علم و دانش و ادامه تحصیل به هر شیوه ممکن متوسل شد تا از قافله درس و تعلیم عقب نمانیم و فرادایی که طالب را باز هم به گودال تاریخ میسپاریم مغاک هولناکی بین نسل های جوان دوران طالبانی با علوم روز را در مقابل خود نبینیم.

>>>   بلی هم وطن بافرهنگ دور باد بی فرهنگ طالبی
کتاب ستون فرهنگ جامعه است
کتاب خواندن ستون فرهنگ هزاره ها است
کتاب خواندن ستون فرهنگ تاجیک ها است
کتاب خواندن ستون فرهنگ اوزبیکها است
خواندن کتاب هر جامعه بیدار میشود وهشیار میشود
جامعه روشن میشود رحم دل با عقل میشود
اکر همین طالبان بی فرهنگ یک کتاب بیخواند
وآنقت فهم پیدا میکند از کرده خود پشیمان میشود
وتفنگ ستون طالبان آدم کش است
تفنگ زندکی طالبان سرجدا کر است
تفنگ ایمان طالبان بی ایمان است

>>>   شیر دختر های وطنم به هر طریقه ممکن خودشان را به زیور تعلیم و تحصیل آراسته میکنند چه طالب بخواهد چه نخواهد اما شرم بزرگ به جامعه جهانی است که باز شدن مکاتب دخترانه و اجازه کار خانم ها را از طالبان گدایی میکنند صرف به خاطر اینکه امریکا تروریزم طالبانی را به کرایه گرفته است تا در بستر وجودی این کثیفان داعشیان نا انسان را به پرواز در آورد و در نهایت جبهات جنگ اوکراین را به آسیای میانه بکشاند و از جانبی هم ایران را در سیستان و بلوچستان در گیر جنگ داخلی کند تا در نهایت کمپنی های غول آسای شان چون شل و امثالهم سود های چند ده ملیاردی کنند که در 115 سال گذشته سابقه نداشته است.
اما افغانستان در پایان این بازی کثیف باید سالها زحمت بکشد تا فکر گندیده طالبانی را از مغز انسان های این وطن بیرون کند که کار آسانی هم نخواهد بود و لاجرم در این میان ملا های سنتی جامعه هم آسیب های فراوانی خواهند دید.

>>>   گفته هاي نماينده پاكستان در سازمان ملل گفته واقعيت دارد پشتون ها سختگيرين قوم در ساحه تحصيل دختران و كار انها است ريشه در دين نيست واقعيت را چشم پوشي نكنيم قوم اوغان دختران شان در خانه زنداني از تحصيل از كار كردن در دفاتر ننگ دارند قوم پشتون اوغان دشمن تحصيل و پيشرفت زنان هستند طالبان تك پشتون از يك قوم از يك زبان بيسواد ها زن و اولاد شان را كسي نديده همين قوم اوغان با تولد بچه فير ها ميكردند در قريه ها در كوچه ها رقص با تفنگ ميكردند ما بايد با اين ....جاهل مبارزه ميكنيم پاكستان هم ميخواهد به همين منوال ادامه بدهيم در كشور زن در خانه باشد تحصيل نكنند كه از قوم پشتون سر چشمه ميگيرد تنها در منطقه قبائلي اين قوم عقب مانده تا حال رواج بود امروز در سراسر افغانستان مكتب ها دانشگاه همه دروازه تحصيل بروي دختران بسته شد از بركت قوم پشتون عقب مانده بيسواد و قبايلي است پاكستان هم شناخت دارد از قوم خوارج كه از شان استفادة كرد تروريست تربيه شان كرد و همه را در افغانستان جايگزين كرده خود شان كشور خوده ترقي و رونق ميدهد ...

>>>   👨‍🎓👩‍🎓👈 به توجه حامیه نادری و دیگر .... ها،
ما میخواهیم که از نظرها و تجزیه تحلیل ها یک نتیجه مثبت عمل شدنی و از این وضعیت بد بیرون و بهبود گردیم،
نه که به قصه لیلی مجنون و غمباده دور و دراز تو خود را سردرد و راه گم خسته بسازیم،
این افسانه گویی در و دیواری را به ما انسانها ّبازگو دارید یا به دیو و پری دیگر !؟

چرا همواره قصه مظلومیت پسندی و لت خوردن محکوم شدن ..... و کشتن خود را تازه و یاد میکنید!؟
نفهمیدم که آیا (جن ها یا دیو ها) شما ها را لت و کوپ نموده و آزار و اذیت می نماید و به درس و تعلیم نمی گذارد؟
بفکر من که شمایان را یک نوع مخلوقی بنام (آجوج و ماجوج) و یا که مردم و گروه (پشتونها/افغانیتها/ناقلینهای) کینه توز قومی مورد ظلم .... و نسل کشی قرار میدهند!؟
اول هویت خود تانرا و بعد هویت و شناخت دشمن و مدعی همیشگی تانرا واضح و روشن بیان و یاد کنید تا بعد راه حل واضح بالمثل ایجاد و صورت بگیرد،
یا خودت هم از مردم یا مخلوق جن هستی که همیشه حکایت های غیبی دارید ! یا که نه؟؟؟ 👉

>>>   هم وطن طالبان آدم کش نیاز خانه زن وزندگی نیست
چرا که انها با خود یک یک بچه دارد مخصوص
همان الکشت های جهلستان شیطان کوچک چپاوالکر
حرام زاده بی حیا است یا از الکشت های جنوب
همراهی خود دارد این رسم راوج با این قوم آدم کش
یک کاری عادی است با پسران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است