قطر به دوستم و عطا محمد نور چقدر پول داد؟
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ کد خبر: 172380 منبع: پرینت

پس از اطلاع از هدیه 110 میلیون و 478 هزار دالری امیر قطر به اشرف غنی، کانال ایتالیایی Tg1 اسناد جدیدی را منتشر کرد که فیلیپو روسی روزنامه نگار دریافت کرده است.
یکی از آنها مستقیماً به 50.9 میلیون دلاری اشاره دارد که به مارشال عبدالرشید دوستم برای عقب نشینی از مناطق شمالی به ویژه ولایت فاریاب پرداخت شده است.
این معامله از طریق عنایت الله بابر فرهمند، هم حزبی دوستم در جنبش ملی اسلامی افغانستان و معاون سابق ولایت جوزجان انجام شد.

عطا محمد نور از جامعه اسلامی افغانستان کمی بیشتر هزینه کرد و 60.9 میلیون دالر که از طریق محمد فرهاد عظیمی که در آن زمان والی بلخ بود به او منتقل شد.
این اسناد از سفارت قطر در کابل به تاریخ 15 و 16 جولای 2021 می باشد. مزار شریف تقریباً یک ماه بعد سقوط کرد.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دوستم
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   مگر افغانستان فقط از همین سه نفر بود؟؟؟؟؟

>>>   قریشی وزیر خارجه وقت پاکستان نیز در مقر شهزاده یعقوب خان در پاکستان،قبل از آمدن طالبان به شهر کابل،یونس قانونی،محقق،خلیلی ،لطیف پدرام،صلاح الدین ربانی ،احمد ولی مسعود را به پاکستان خواسته بود و برایشان پول داده بود و گفته بود که دست از مقاومت در مقابل طالبان بردارید و این پول ها را بگیرید و رنگ خود را گم کنید.

>>>   اگرخاین نمیبودند خو اشرار نمی شدند
آتش خاوری

>>>   انها میفهمیدند که اینها ناموس فروش است و ناموس خود را بسیار زود در مقابل پول می فروشد

>>>   من باور ندارم که این اسناد به شمول سند پول گرفتن غنی برای نجنگیدن درست باشد.
عطامحمد نور و عبدالرشید دوستم نقش و ظرفیتی نداشتند که شمال را در کنار غنی و یا بدون غنی حفظ کنند و طالبان را شکست دهند. من فکر نمی کنم که نهاد استخباراتی که به این ها پول داده باشد تا نجنگند، این را نفهمیده باشند.
جمهوریت بسوی فروپاشی می رفت. تمام رهبران و کلان های سیاسی، تنظیمی و قومی در بیست سال فسادی که شریکش بودند زمین گیر شده بودند. نه انگیزه ای برای جنگیدن داشتند و نه توان آنرا.
فروپاشی جمهوریت در واقع با آغاز مذاکره رسمی امریکا و طالبان در ۲۰۱۸ آغاز شد. امریکا مشروعیت دولت جمهوری را که خودش با پول خود و خون سربازانش شکل داده بود و حمایت کرده بود، با این مذاکره و بعد توافق نامه دوحه از بین برد. در توافق نامه دوحه بسیار روشن از نظام اسلامی پسا توافق نام برده شد. معلوم دار که این نظام را طالبان تشکیل می دادند که طرف موافقت نامه بودند.
در چنان وضعیت نیازی نبود که قطر به غنی و یا دوستم و نور و کسان دیگر پول بدهد که نجنگند تا جمهوریت سقوط کند.
جمهوریت فاسد را نمی شد با دم و دستگاه فاسد و متولیان فاسد حفظ کرد. فقط کمک و حمایت امریکا بود که آنرا سرپا نگهداشت و موجب بقایش شده بود. وقتی این حمایت قطع شد، جمهوریت هم فروپاشید.
اینکه در داخل این جمهوریت کیها و چقدر فاسد و خاین بودند و مسول فروپاشی و شکست بودند، از غنی تا کرزی، تا رهبران و کلان های گروه های سیاسی و قومی دیگر، بحثی است که با دیدگاه و تحلیل متفاوت ارایه می شود. اما واقعیت این است همه مسول و گنهکار اند. از غنی ‌وکرزی تا عبدالله و همه.
پول دادن به افراد که نجنگند یک موضوع انحرافی است که ما فکر کنیم نظام، سیستم و دولت مشکل نداشت و بی عیب بود.
نه، چنین نبود.
اندشمند

>>>   عچب بی ....هستي! امریکا میګوید که ما میدانستیم که جمهوریت سقوط می کند و شما ګناه را بر غنی و شر وفساد میاندازید! شر و فساد خودش محکوم بود است و خواهد بود

>>>   قدر منو ملگرو دوستانو نیکی هیلی!
دعدالت پخاطر راسره کمک اوملگرتیا وکری.
سروری پخوانی دامنیت ملی ریس چه ۲۷ کاله دربانی اوکرزی په حکومت کی بندی وه او خپل قید یی مطابق ددولتی اصول و په دیر سختو شرایطو کی تیرکری.
د حضرت صاحب دکورنی په خواهش یو حل بیا ۳ میاشتی خلاف د تولو نور مو ونیول شو دا په داسی حالت کی چه۸۲ کلو،مریض دیر پیشرفته دشگر ،قلب او شب گوری مرض لری.
ویل کیژی چه د استخباراتو نه وزارت داخلی په زور بولی او وزارت داخلی د حضرت مجددی کورته تسلیم کری دمجددی کور دعوا کوی چه د دوی خپل وان یی وژلی.
داعمل چه سروری خپل شرعی جزا اوقید هم ۲۷ کاله او۸ میاشتی تیر کری دانسانیت افغانیت او حکومت داری له مخه باید دفاع یی وشی اودا ظلم ور باندی ونشی چه د حضرت دورور په لاس مر سی.ایا دمجددی کورنی په دی وطن سه ونکرو
حکومت دی باید دا کار ونکری او عاجله مداخله باید وشی په بیچاره اومظلوم کور یی چه د شپی دودی نلری رحم وشی.
ملگرو دا خبره راسره عمومی کری.
الله مو خپل فضل او کرم کی لره.
سید مجتبی غزنوی سویدن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است