سفیر پاکستان درست گفته است!
پاکستان ماهرانه پشتون‌ها را با تمام اقوام دشمن ساخته است و مناطق پشتون‌نشین کانون آشوب و درگیری بوده که نتیجه آن عقب‌ماندگی شدید پشتون‌ها است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۱    ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ کد خبر: 172382 منبع: پرینت

از دهه شصت خورشیدی به این طرف یک نوع اتحاد و ایتلاف بین پشتون‌ها و پاکستان شکل گرفت. برای پاکستان این ایتلاف در جهت تحقق اهداف استراتژیک بوده است.
پشتون‌ها نیز چنین تصور می‌کنند که از این ایتلاف نفع استراتژیک می‌برند اما باور من این است که پشتون‌ها ضرر استراتژیک کرده‌اند/می‌کنند.
پاکستان ماهرانه پشتون‌ها را با تمام اقوام دشمن ساخته است و مناطق پشتون‌نشین کانون آشوب و درگیری بوده که نتیجه آن عقب‌ماندگی شدید پشتون‌ها است.

پاکستانی‌ها تفکری را در بین پشتون‌ها تقویت کردند که مخالف مکتب و دانشگاه و مروج مدرسه و مسجد بوده است. مدرسه و مسجدی که در آن نیز بمب سازی و رزمایش نظامی انجام میشود تا اینکه دروس راستین دینی تدریس شود. امروزه پاکستان آن چیزی را مایه توهین پشتون‌ها قرار می‌دهد که خود در خلق آن نقش اساسی داشته است. ممنوعیت و مخاصمت با دانشگاه و با تحصیل زنان!
البته مقاومت در برابر دانش جدید و تحصیل دختران بخشی از فرهنگ قبایل بدوی و از اساسات تفکر پیشا‌مدرن است. پاکستان فقط به حفظ و تقویت آن در میان قبایل پشتون کمک کرده است تا این قبایل را از نظر فکری عقب نگهدارد و از این عقب‌ماندگی در جهت تامین مقاصد خود استفاده کنند.

پشتون‌ها نیز که در یک وضعیت تقابل و کشمکش دایمی با سایر اقوام قرار گرفتند بیشتر به ارزش‌های قبایلی چسپیدند تا به زعم خود شان وحدت قومی را حفظ کرده و به اصطلاح به این واقعیت تلخ تن دادند که برای حفظ سلطه و اقتدار قومی، از عقب‌ماندگی ذهنی مردم عام برای تامین مقاصد نظامی استقبال کنند. در واقع آنان همسو با مقاصد استراتژیک پاکستان شدند. حتا کرزی درب مکاتب پشتون‌ها را بسته نگهداشت و پول آن را به طا.لبان داد تا خود را دوباره جمع و جور کرده و آماده برگشت به قدرت شوند. کرزی بین قلم و تفنگ، ترجیح داد که تفنگ را به پشتون‌ها برگزیند و چنین نیز کرد.

حالا سفیر پاکستان در سازمان ملل به واقعیتی اشاره دارد که تا حدودی ساخت پاکستان است اما مارک پشتون‌ها به آن زده شده است.
نصیر فائق سفیر افغانستان در سازمان که حرف سفیر پاکستان را رد کرده، بیشتر یک موضع سیاسی_دیپلماتیک اتخاذ کرده که ریشه در نوعی ملی‌گرایی میان‌تهی دارد. از آن نوع ملی‌گرایی‌های متملقانه و عاری از معنا که در بیست سال دوره جمهوریت بسیاری از سیاسیون غیرپشتون بخاطر خشنودسازی پشتون‌ها گفتند تا جوکی و موقف خود را حفظ کنند.

پشتون‌ها اگر از این واقعیت بیزارند راهش این است که دست دوستی با پاکستان را رها کرده و دست دوستی بسوی اقوام غیرپشتون دراز کنند. از جنگ و لشکرکشی بسوی شمال و غرب دست بردارند و بپذیرند که افغانستان سرزمین مشترک همه است و همه حق دارند مالک سرنوشت خود باشند. به یک قرارداد صلح معنادار با غیرپشتون‌ها رو بیاورند. خلاف این عمل کردن، مهر تایید به طرح و برنامه پاکستان زدن است.

نورالله ولیزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتونها
عقب ماندگی
سفیر پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   ماموریت سقوط ۲
ده سال پیش کتابی در کابل چاپ شد که عنوانش « ماموریت سقوط » بود. موضوع اصلی کتاب روایت ماجراهای همکاری جبهه شمال با آمریکا برای برانداختن طالبان است. نویسنده کتاب که ظاهراً یک افسر ارشد سازمان سیاه بوده، شرح می دهد چگونه دانه درشت های جبهه شمال را با پرداخت بسته های دلار گام به گام راضی میکند تا سناریو کاملاً طبق میل آمریکا رقم بخورد. نویسنده ادعا کرده در چند نوبت با میانجی گری داکتر عبدالله به فهیم، قانونی، سیاف و دوستم پول داده است که موافقت و همراهی کامل شان را با برنامه آمریکا جلب کند. در کتاب گفته شده به « یک فرمانده شیعه مذهب» در تاشکند مبلغ چند صد هزار دلار نقد پرداخت شده است. به گفته نویسنده، فهیم نخست با ورد سربازان و کارشناسان نظامی آمریکا مخالفت کرد که با هدیه نقدی حل شد؛ بار دیگر با لباس نظامی سربازان آمریکایی مخالفت بود و باز هم با وساطت عبدالله و هدیه نقدی موافقت کرد.
افشاگری تازه اگر درست باشد، باید در این کانتکست درک شود؛ تکمیل سناریوی که بیست و اندی سال پیش با بسته های دلار کلید خورد. چیزی تازه و عجیب نیست، ادامه و در نهایت سکانس پایانی عین ماجرا است. با این حساب، پول های « هدیه » شده هم از سازمان سیاه است، نه دولت قطر. و این بار دولت قطر مسئولیت پرداخت را بر عهده داشته به جای گری شرون.
حبیب فرزاد

>>>   کجای اظهارات منیر اکرم، نماینده پاکستان در سازمان ملل اشتباه است: «ممنوعیت تحصیل زنان ریشه در فرهنگ پشتون‌ها دارد»!
اما «....مفید» نصیر احمد فایق آن اظهارات را رد کرد؟!
فیاض نجیمی

>>>   عطا صفوی
بابایی واقعی قوم" افغان" .
حرف وعملکرد این فرد برای من واقعآ قابل فهم وحتی تا جایی بینظیر است ؛ زیراهیچ چیزی را پنهان نکرد، عریان صحبت نمود وبی بیکانه عمل نمود و بدون هیچ نوع تردیدی برای قوم افغان بابایی واقعی حساب میشود ."صحبت وی درسال 2017"
ولی سوال اساسی من برای آن تعداد افراد سبکسر فروخته شده که دررژیم خونین قبلیوی بنام ملی گرا ؛ روشنفکر ؛ آگاه ومدافع یک رژیم تک قومی.... چون مگس به دور گند برای حفظ چوکی ومنصب سرگردان بودند واکنون هم الحمدالله به شکل بیشرمانه فرار نموده اند اینست : آیا اذیت وجدان نمیشوید؛ البته اگر آنرا داشته باشید ؟
چرا تا این درجه همچون رمه از گوسپندان و گوساله های بی مادردرعقب الاغ تا انجام صف بسته بودید و غلام حلقه بگوش تا آخر خط وفادار ماندید؟ شرم تان باد
تاریخ هرگز این جنایت شمارا فراموش نخواهد نمود.

>>>   معشوق رحیم
آیا منع آموزش دختران جز فرهنگ پشتون ها است؟
چنانکه دوست عزیز ما آقای سبحانی نوشه اند، ما چه خوش باشیم یا خفه، واقعیت همین است که مخالفت با کار و آموزش دختران نه تنها بخش فرهنگ پشتون ها که از تاجیک ها، ازبک ها وهزاره ها هم میباشد. فقط آن بحش از این اقوام که با زندکی شهری و دنیای مدرن آشنا شده اند این مخالفت ها را کنار گذاشته اند.
بسیار از هم نسلان و حتی نسل های بعد از خود را می شناسم که به خاطر مخالفت خانواده هایشان از درس و تحصیل محروم شده اند و این در حالیست که آنها در بیست کلیومتری شهر کابل در مرکز پغمان زندگی میکردند که امکانات درس و تحصیل هم برایشان فراهم بود.
اما واقعیت دیگر این است که زیرساخت فرهنگی تمام این اقوام را اسلام تشکیل میدهد و یا به سخن دیگر فرهنگ حاکم در میان تمام اقوام ساکن افغانستان به استثنای هندوباور ها، فرهنگ اسلامی بوده و فرهنگ های بومی یا محلی نقش تعیین کننده نداشته اند، مثلا فرهنگ بومی هیچ یک از این اقوام حکم به پوشیدن برقه یا پوشانیدن صورت زنان نکرده است. ب
نابرین مقصر اصلی نه فرهنگ پشتون ها بلکه احکام زن ستیزانه اسلام است که زنان را بنده و برده مردان ساخته است.
من هیچ شکی ندارم که اگر بجای دین اسلام دین دیگری در افغانستان حاکم میبود، رویکرد تمام این اقوام در مورد کار و آموزش زنان، موسیقی و علم و هنر به گونه ای دیگری میبود، و فرهنگ این اقوام هم رنگ و بوی دیگری میداشت.

>>>   Wahid Rahnawrd
درست است. اما درین بیست سال، با وجود که بیشترین امکانات و پول و پروژه‌ها به مناطق پشتون(افغان) نشین مصرف شد. اما کمتر جایی را سراغ داریم که در آن‌جا مکتب دخترانه باز بوده باشد و آتش زده نشده باشد. اما در هیچ‌جای از ولایات هزارستان و ترکستان و تاجیک‌نشین ما شاهد این‌گونه مخالفت با مکاتب دخترانه نبودیم. مگر این‌ها به اندازه پشتون‌ها مسلمان نبودند و سابقه جهادبا روس را نداشتند؟
تا کنون نیز جامعه‌ی پشتون اکثرا با طالبان هم‌نوا و در مورد منع تحصیل دختران ساکت اند و بیشترین اعتراضات نیز از سوی هزاره و تاجک صورت گرفته است.
این را می‌خواستم بگویم که فرهنگ افغانیت را نمی‌شود یگانه علت منع تحصیل دختران دانست اما یکی از علت‌های مهم آن است.

>>>   Wahid Rahnawrd
سوال این است: بعد از کنفرانس بن و تشکیل حکومت دست نشانده آمریکا و دموکراسی سوغاتی، اکثریت مردم افغانستان، تحصیل دختران را قبول کردند و مکتب دخترانه فعال شدند. اما در تمام مناطق پشتون نشین مکاتب دخترانه بسته بود جز بعضی مناطق شهری و نزدیک به کابل.
حتی در همین کابل، که منطقه پشتون در همسایگی ماست، درین بیست سال من یک مورد را هم شاد نبودم که همسایه‌های پشتون ما حتی دختران خوردسال خود را برای آموزش به کورس و مکتب و حتی مسجد فرستاده باشد. اگر دلیل اسلامی دارند، پس دیگران مسلمان نیستند؟ اگر دلیل اسلامی ندارند پس چرا درین فرصت بیست سال، دیگران دختران شان را به مکتب فرستادند و پشتون‌ها چنین نکردند؟
سوال بسیار ساده است. کافیست کمی واقعیت‌ها را همه جانبه نگاه کنیم. نه آنطور که دوست داریم.

>>>   Hamidulla Obaidi
کم از کم در دورهٔ‌جمهور اخیر رفتن دختران به مکتب اجباری نه بود. اما در همین دوره ۴۲ درصد معلمان و ۴۲ درصد شاگردان مکاتب دختر بودند. مسابقه گرفتن امتیاز داشتن مکتب که در دهه آخر سلطنت آغاز شده بود در دورهٔ ۲۰ سالهٔ‌جمهوری با شدت به مراتب بیشتر احیا گردد- در سراسر افغانستان و تا سطح ولسوالی ها و دهات. حالا اگر میخواهیم واقعبینانه داوری کنیم باید دید که در این دوره در ولایات و ولسوالی های پشتون نشین در سطح شهر ها و دهات چند مکتب دخترانه وجود داشت. از عجایب این که در ولایات شرقی و جنوبی مردم علیه بستن مکاتب متوسطه و ثانوی دختران مقاومت کردند.

>>>   Ali Farzad Azad
مشکل اصلی وبنیادی همین نقطه است، باز که جهل و نادانی قبیله یکجا شد. میشود مجاهدین
وطلبای کرام. حتی جنایات مجاهدین بیشتر از
حمارت اسلامی است، طالب وداعش صرف می
کشد ولی مجاهدین برعلاوه کشتار نقض کرامت
انسانی وتشدید اختلافاتی قومی وزبانی راهم
دامن می زدند. مگر تفاوتها را می توان دید. در
بین جهادی ها صرف یک رهبر ازحقوق بشر و
حق زن تعلیم اقوام ومذاهب سخن گفته بود.
ممکن اگر فرصت کافی مهیا می شد. ما تمامی
مجاهدین ورهبران راجداگانه قضاوت می کردیم
یونس خالص، گلبدین وسیاف، چی می خواست
ربانی مسعود واسماعیل چی میخواست، مجددی
محسنی واکبری چی میخواست مارشال و کارنامه هایش سرجایش . ومزاری چی می
خواست. ویدیو ها موجود است. می توانیم از
روی گفتار خود آنها استناد کنیم. ولی درکل آفتی
که ۷ ثور بود، ۸ ثور وبا وطاعون بود، وحمارت که
کرونا است، الحمدالله حتی تاآمریکا وپاکستان
رسیده اند. سبحان الله بگو برادرا

>>>   Mohammad Zahir Mirzaie
دوست دانشمند آیا امور اسلامی مسلمانان افغانستان نسبت به اسلامیت ومسلمانی کشورهای عربی، مصر، پاکستان وغیره فرق دارد؟

>>>   شکیب تخارستانی
من این متن را چندی قبل نوشته بودم.
فرهنگ زن ستیز و نرسالار
حتمآ برای بسیاری از ما و شما سوال پیش آمده است که چرا خون شدن دماغ یک فرد یا مختل شدن یک امر کوچک اجتماعی در غرب واکنش جهانی را در پی دارد ولی کشته شدن ده ها انسان در هر حادثه ای یا بازی با سرنوشت ده ها میلیون ساکن این کشور، خاطری را پریشان نکرده و بازتاب جهانی پیدا نمی کند؟ جوابش ساده است. چون جهانیان ما را می شناسند. همه جز خودمان با تاریخ، فرهنگ و طرز فکرمان آشنا هستند. آنها می دانند که خشونت ریشه در سنت های فرهنگی ما دارد و زن ستیزی ذیل آن جا می گیرد. فرهنگ مردسالار افغانی، اساسآ ضد زن است. در این فرهنگ زن موجود مستقلی نیست. زن پایین تر از مرد است و در حقیقت ارزش کالایی دارد. رعایت حقوق زنان مطابق این فرهنگ، مصداق گسترش فساد جنسی و اخلاقی است. در این فرهنگ گدایگری و زباله گردی زن در خیابان ها، احساسی را بر نمی انگیزد ولی مکتب و دانشگاه رفتن او مصداق عیاشی و شهوت رانی است. خارج شدن زن از خانه و التماس او برای لقمه نانی در هر ده قدمی شهر حلال است اما بیرون رفتن او برای کار، تحصیل و پیشرفت حرام. هرچند نقش مذهب را در این امور نمی توان نادیده انگاشت ولی این فرهنگ است که باید اصلاح شود. آن وقت فرهنگ تصمیم خواهد گرفت تا در کدام بخش ها به مذهب اجازه دخالت ندهد.
اکنون رژیم امارت و در گذشته تمام جریان های سیاسی دیگر، از این ضعف فرهنگی استفاده کرده اند و با تآسف و تآثر، همیشه جواب داده است. خشونت و زن ستیزی خاصه امارتی ها نیست، بخشی از فرهنگ جامعه افغانی است و قوم خاصی هم نماینده آن نیست. این در حقیقت یک بحران فرهنگی است و رژیم امارت پس از حاکم شدن با استفاده از آن، زن افعان را به گونه کامل از جامعه حذف کرده است. این عمل ضد انسانی از آنجایی که ریشه در فرهنگ بدوی ما دارد، به جز چند تقبیح مصلحتی و بی تاثیر، هیچ واکنش موثری را از طرف منادیان حقوق انسان، جامعه جهانی و حتی فعالان حقوق زن در پی نداشته است. در عوض طالبان از این راه امتیاز گرفته اند و ما همه روزه شاهد تحویل کمک های میلیون دالری از طرف بزرگترین مدعی حقوق بشر به این رژیم ضد انسانی هستیم. پس تا انسانی نشدن این فرهنگ، از بین رفتن خشونت و زن ستیزی را از هیچ قدرت و حاکمیتی نباید و نمی توان انتظار داشت.

>>>   هم وطن تاریخ سیاه قوم آوغانها معلوم است
این قوم یکی از بدترین درجهان است فقط یک کلام
خدا وند با قدرت خود هیچ طیفه را مانند افغانها نکند
ما ملت از دست این آدم کشان بچاره شدیم

>>>   پاکستان راست گفته

>>>   👩‍🎓👦👈 به توجه نورالله ولیزاده:
پشتونها را بگذار به حال و فطرت ترورستی و وحشت شان که برای خودشان یک پشتونستان واحد جور کنند.
اطراف یا مرز پشتونستان را با سیم خاردار و هم مین فرش شود و هم در تمام مرز شان یک کانال عمیق جور شود تا در امن و امان با سورنی و دول دوسره شان یا قوربان گفته خوب اتن کنند و بس. هم دنیا آرام هم پشتون/افغانیت به پشتونخواهی و پشتونیستی👉

>>>   مگر حلقه اولی (صهیونیزم)عقب‌ مانده وفاشیست نیست که حلقه گمشده نباشد؟
آتش خاوری

>>>   بلی قوم بنی اسرایل چه قوم خدانا ترس است از خئا
بی خبر آدم کش شهوت باز چپاوال کر بهانه وحلیه
سه فوم بد در دنیا است
آمپرالیزیم آمریکاه شیطان جهان کش
پشتو نیزیم شیاطین فارسی کش
صهیونیست پست کودک کش
در هیچ قاره مانند انها بی رحم خراب کار چپاوال کر
مکار حلیه چلبازیعنی کلک باز نیست

>>>   بد کردی! ۳ صد سال بر شما هوشیاران حکومت کرد> در مکتب تربیه ات کرد و ... شرم کنید! اگر تاجیک هستی برو و امان الله را به سقو دزد و جاهل مقایسه کن!

>>>   👦👩‍🎓👨‍🎓👈 فشرده و خلاصه آخر و اولش:
تا زمانیکه { از لفظ/کلمه بردگی استعماری، استثماری و زنجیر اسارت 《 افغان/افغانیت 》 که نوعی طوق لعنت (مرموزانه و سلاح جنگی خاموشانه) بوده و همین سلاح-جنگی فراگیر وحشت پشتونیستی که از سابق تا بحال بر علیه تاریخ ملکیت جانها هویت اقوام و مردم فارسیزبان و ترکتبار بکار برده شده و می شود ! }، با فطرت انسانی و اسلامی تان خودتانرا اولادتانر و هویت مردم تانرا از (تلک-اسارت = افغانیت/افغان) نجات و رهایی ندهید و ندهیم پس ما و شما در واقع بندگان و غلام حیوانیت-پشتونیستی و انگلیس امریکا هستیم یا که نه، یا نی !؟؟؟ پس اگر انسان و مسلمانی !؟ چه باید بکنید و بشویم !؟ 👉👦👩‍🎓👨‍🎓

>>>   👨‍🎓👩‍🎓👈 همین روش و (فطرت یک بام و دو هوایی پشتون/افغانیت)، همین مکر، حیله، کذب، منافقت و شیطانت شان بوده و هست.
- که در یک دست بم و چاقو در دست دیگرش کتاب الایی پارچه پیچانده بنام قرآن میکشند!!؟
- اگر پشتونها زورش رسید و سرت زور بود ترا با چاقو و بم میکشد اگر کمزور بود و یا شد آن لحظه کتاب و یا قرآن را به پیشت میکشد که لحاظ خدا را کو بد کدیم و... !؟؟؟
- مردم پشتون/افغانها گاهگاهی به کتاب الایی پارچه پیچانده به پیشت قسم یاد میکند که بهمین قرآن چطور و چکار !!!
حالانکه در تکه پیچانده کتاب-کباری بوده !!؟

A- زمانیکه (گروه تروریستی پشتون-طالبان کرزی و غنی)، با سرویس های ۴۰۴ به سمت (سرزمین ترکتباران-فارسیزبانان) شمال افغانستان بخاطر جنگ کردن انتقال داده میشد،
مردم آکاه فارسیزبانان در پارلمان صدا بلند کردند که چرا گروه افغان/پشتونها را در مزار و.... برای تروریستی برضد فارسیزبانان به جنگ قومی میفرستید!؟
-در آن زمان سیاسیون روشنفکر دولت قومی-پشتونیستی گفتند که اینها مردم عادی هستند که به کار و روزگار خود نیشتر زدن تریاک میروند ... !؟
- مردم روشنفکر کوردل افغانیت/پشتون وحشی در پارلمان هیاهوی و فریاد بلند کردند که اینها 《《《افغان/افغانها》》》 هستند در هرجای 《《《افغانستان》》》 که میروند کشور خود شان هست و حق دارند هر کار که بکنند و مردم سمت شمال حق ندارند که مانع آمدن و کار شان شوند!!!
- و روشنفکران پشتون/افغانیت گفتند که چرا تعصب میکنند مردم سمت شمال در برابر (((پشتونها))) و چرا وچگونه ها.....!!

- همینگونه صدها جرم و جنایت بیشمار (حیله افغانیت یک بام و دو هوایی) زیاد هست که ما و شما مردم باید هویت و شناخت این پشتونطالبان را آشکارا برملا کنیم!
- عجب که با یک دین و خدا، دو روشی شان را در برابر اقوام غیر پشتون دلیل می آورند!؟
- برای دفاع و مستحق ساختن مردم پشتون هر نوع روش و بی قانونی را روا و مجاز میگویند و میکنند ولو که آن افغانیت/پشتون مجرم ناحق و ظالم قاتل هم باشند!!!

= و اگر مردم فارسیزبان و ترکتباران مظلوم منطقه بخاطر دفاع و حفظ مال و جان شان ( به همین مردم قوم پشتون/کوچی/ناقلین/مجرمین/تروریست/سرکشان/دهشت افگن/قاچاقبر/اختطافچی/جعلکاران/یاغیگران/دعواگران/منکران و کفتاران ) انتقاد بگیرند و یا برضد شان برخیزند و جنگ کنند،
همانوقت توسط سیاسیون پشتون حرج مرج و صدای هیاهوی بلند می شود که چرا فارسیزبانان مردم سمت شمال برعلیه مردم مظلوم 《《《 پشتون 》》》 ظلم جنگ و نسل کشی را راه انداخته !؟؟؟

B- این قوم (افراطی-پشتون) به خود شان هویتها و شناختهای کاربردی به اراده استفاده جویی در هر مسئله و شرایط:
* گاهی از نام فراگیر، گهی از نام همه شمول، گاهی از آدرس گفتمان ملی و یا لویه جرگه و گاهی با هویت ۱-(حق کوچی) گاهی بنام عشر گاهی از نام مالیه گهی از نام ۲-(افغان و افغانها) گاهی بنام ۳-(طالبان) گاهی بنام ۴-(افغانیت) گاهی از نام ۵-(حنفی) گاهی بنام ۶-(جهاد و اسلام) گاهی بنام ۷-(انتحاری-استشهادی) گاهی بنام ۸-(داعش) گاهی از نام ۹-(القاعده) گاهی بنام ۱۰-(افغان/ستان) گاهی از نام ۱۱-(برادر دینی) گاهی بنام ۱۲-(ملی) گاهی از نام ۱۳-(اخوت و برادری) گهی از آدرس ۱۴-(اتحاد اتفاق و وحدت ملی) گاهی از آدرس ۱۵-(وزارت اقوام و قبایل پشتون و....)، فقط ما مردم فارسیزبانان ترکتباران هزارگان ازبکان ایماقان را با همین نام های رنگارنگ به قتل عام سوق داده و دربدر تباه فقیر یتیم بیوه بیخانه بی دانش بیکار معیوب گرو برده اسیر گرسنه و گاوشیری ساخته وبس.

فشرده و جاندار استوار باید گفت که:
ملالی یوسفزی پشتون جایزه-نوبل گرفته، (بخاطر فریب دادن جامعه جهانی، و بخاطر منحرف ساختن افکار عمومی-فارسیزبانها، و بخاطر پنهان ساختن عیب و جرم جنایت بشری مردم پشتونش) که برای دختران مکتب رفتن و تعلیم کردن را ننگ و بی غیرتی مینامند !!

درین روزها ملالی یوسفزی (صفت مجرمیت حیوانیت وحشت ... و سرکشی مردم پشتونها را) به نام طالبان یاد کرده نه بنام قومی پشتون که خودش همخون پشتونطالبان است!!!
ملالی دروغگوی نمایشی واقعیت های تلخ و شرم آور قوم پشتونی اشرا پنهان و مخفی میدارد!
= که ملالی بگونه غیر مستقیم از عملکرد و فطرت انواع-ترورستی مردم پشتون ظالم دفاع نموده است که از جنایات کوچ اجباری و نسل کشی که توسط اقوم و مردم پشتون (برعلیه اقوام دیگر) در افغانستان صورت گرفته است به چشم و گوش جهانیان خاک انداخته است.
ای عزیزان ژورنالست/ خبرنگار و روشنفکر پردرد و رنجدیده من وتو :
از خاطر مردم خون آلود تان که، (در اندراب غزنی مزار میدان وردک پنجشیر بامیان دایکندی بغلان کاپیسا هرات گردان بلخاب فلزیاب بدخشان سمنگان کویته-پاکستان کابل-برچی ... و مناطق دیگر) به جبر ظلم ناحق شکنجه زندانی و به ترور قتل رسیده اند،
شما محترم از لحاظ انسانیت و همدردی تان لطفا و لطفا در برابر دلقک قومی پاکستانی (ملالی یوسفزی زی زی) در تمام شبکه های فضای-مجازی-انترنتی انقلاب تبلیغاتی و محکومیت تانرا آشکارا رسانده ایراد کنید تا در آینده سیاسیون قومپرست از دروغ، ظالم قاتل تروریست و افراطیان قومی اش و منکرین علم-دانش دفاع و حمایت نکنند.

1- اگر یک فرد و گروه پشتون یک افتخار و یا کمایی را بیاورد یا بکنند همان کمایی-گر و یا آنها را بنام 《فلان پشتون》 توصیف و سر میدهند، بشرطیکه آن عملکرد بمیل و پسند مردم و جامعه جهانی باشد.
2- و اگر دیدند که آن فرد و گروه پشتون کدام جرم و جنایت و عملکرد ناانسانی نموده است باز از خجالتی آن فرد و یا آن گروه را بنام 《فلان افغان/افغانها یا پاکستانی》 یاد کرده و مهر میزنند تا به پشتونیت شان برنخورد!!!
3- و اگر چند نفر طالب-پشتون یک عمل جرمی، جنایت، اختطاف یا انفجار تروریستی انتحاری را بکنند و در جریان اگر او کشته و دستگیر شوند به آن مجرم یا آنها را به نام داعش تاپه میزنند!!! تا مردم پشتون-قومی شان زیر سوال نرود.
این قوم نااصل-پشتون در هر زمان قرار نقص و فایده یا قرار خوب و بد بودن شان برای خودشان نامها، نشانها و هویتهای فوری میسازند.!
4- در وقت کمک گیری از جامعه جهانی بنام کوچی خود را میزنند، !!
5- در وقت چور و چپاول و غضب ملکیت زمین فارسی زبانان، خود شانرا بنام دعواگران قباله کوچی یاد میکنند!! تا که جرم و شرارت پشتونها پنهان و مخفی گردد.

در داخل و سطح قریه خودشانرا به یک هویت و نام میزنند، در سطح ولایت یک نام دیگه پیدا میکنند
در سطح کشور نام و هویت دیگری را میگیرند
در سطح بیرون کشور با نام و هویت دیگری خود را نمایان میسازند.
در انتخابات قومی هویت دیگری پیدا میکنند،
در نوشته و گپ های انتخاباتی از زبان فارسی استفاده میکنند تا ما مردم را فریب بدهند.

گاهی به دهن و سر ما مردم فارسیزبان کلاه گذاشته بما یک نام و هویت تعین و تراش میکنند!!
گاهی بنام فارسیزبان (از بار ثواب) جایداد ما را غضب میکنند!!
قرار وقت و شرایط دلخواه شان با رنگ رنگ تاپه زدن سر ما مردم ما را گاهی به یک نام، گهی به نام و نشان دیگر آزار گرو شکنجه فرار کوچ و به کشتن میگیرند فارسی ما را میگیرند ازبکی ما را حذف میکنند، زبان گوی درگوی پشتو/تروریستی را به دهن و قلم و چشم ما چسپ میکنند!!

6- پس در نتیجه، گروه (طالبان/کوچی/القاعده/پشتون/داعش/افغان/گلبدین کرزی غنی) و همهء شان از یک زبان و قوم پشتون هستند و بس،
همین مردم حیله گر ماکر قرار قضیه و زمان، نام و هویت شان را ردو بدل و عوض میکنند. گاهی داعش گاهی طالبان گاهی افغانها گاهی پشتون و گهی کوچی ها و هرزمان هرچیز خود را جور و آماده میکنند تا با درنده خویی کفتارگونه هیاهوی وحشت و انواع تروریستی را ترویج دهند از جمله تروریستی برضد علم و دانش و امنیت تان 👉

>>>   حوصله دارید بخوانید!!
از محتویات سرمقاله تا تبصره ای دوستان در مورد اظهارات سفیر پاکستان گویا آینکه فرهنگ ستیزی و دانش ستیزی از خصوصیات بارز پشتونها است....فقط بوی نفرت نسبت به انسان پشتون به مشام می‌رسد....

تاریخ گواه است که همیشه یک مسلمان هندی تبار ((از زمانیکه انگلیسها هندوستان را بلعیدند ))از زمان امیران افغان الی پادشاه و رییس جمهور ((داودخان)) الی ده های -70 -1960گروپ های هندو که ظاهرا مسلمان بودند و از فارغان دیوبند و عضو استخبارات انگلیس همچنان تا کنون ملیتهای مختلف ساکن افغانستان را با هم در گیر ساخته و میسازند.جالب تر از همه اینکه هر ادعای بی بنیاد سران و حکمرانان انگلیس صفت پاکستان برای عده ای از افراد یکه تا هنوز به عمق استعمار کهن و نوین پی نبرده اند ، بسیار ارزشمند و بسیار صادقانه تلقی گردیده و همان است که مغز ها و قلم ها بکار میافتد و یکبار دگر آتش نفاق و دو دلی در افغانستان بخصوص در خارج از کشور زبانه میکشد.پاکستانی ها نظر به درک خصوصیات روانی ما مردم موفقانه توانسته اند تا از این کارت استفاده به عمل آورند. چهل سال قبل به افغان‌ها نصرالله بابر و جنرال حمید گل و ده ها سگ زنجیری و جانی و کرنیل پاکستان به افغان‌ها گفت که اسلام را از دست کمونیستها نجات دهید ، همان بود که قبله سران تنظیم‌های جهادی نه بیطرفه کعبه بلکه به طرف پاکستان شد زیرا پاکستان از کیسه ای خلیفه به این اربابان دین مستمری میداد.

از امیر دوست محمد خان تا نادر خان نتوانستند خود را از قید جادوی مسلمان هندی ،نجات دهند.((منظورم از مسلمانان هندی نه آن توده های ملیونی و زحمتکش مسلمان هند برتانوی و هند امروزی بلکه منظورم از مولویان و ملاهای دیوبندی و فیودالان استثمار گر هند و بعدا پاکستان میباشد.)) این جاسوسان در لباس دیپلومات ، ملا و حافظ قرآن ، خود را داخل دستگاه حکومتی ساختند و از درون وحدت ، و ثبات کشور را بار ها برهم زدند ...تعدادی از اینها را امان الله خان دستگیر و اعدام کرد ولی نتایج کارکردهای آنها توانست امان الله خان را از پا در آورد.
مثال کاملا تازه و جدید...
حتما دوستان با برنامه « جمهوریت پنجم » توسط ژورنالیست موفق آقای رزاق مامون ، آشنا استند . ایشان برنامه ای روی ترجمه کتاب سفیر پاکستان «اسلام ختک» که سال‌های متمادی در افغانستان سفیر بود برنامه ای داشتند. واقعا از چنین ژورنالیست توانا نشر چنین برنامه بعید به نظر می‌ رسد یعنی انتظار نمیرفت.
با تاسف باید گفت که حتی جسد بیجان و مرده ای یک پاکستانی می‌تواند افغانستان را دچار مشکلات سازد...

دو مطلب اساسی:
به گفته ای سفیر پاکستان اگر پشتونها با تحصیل میانه خوب ندارند پس چرا پشتونهای طرف افغانستان طی هفتاد سال اخیر بهترین ژورنالیست ، بهترین مبارز ، بهترین دیپلومات ، بهترین هنرمند و بهترین شاعر را به جامعه ای ما تقدیم کرده است؟؟؟خاین ، دون صفت و متملق در میان تمام ملیتها است...جنبش مشروطیت نخست ، دوم وحدتی سوم با سهم مستقیم برادران پشتون ما صورت گرفته است ، آنها دوشادوش برادران تاجیک و هزاره و ازبک شان به پایه ای دار امیر عبدالرحمن خان و پسرش رفته اند ، به همان اندازه که تاجیک و سایر ملیتها توسط نادر غدار نیست و نابود شدند به همان تعدادپشتونها نیز قربانی داده اند.
علت عقب ماندگی و بیسوادی و بنیاد گرایی را استعمار و نماینده ای استعمار پنجابی های پاکستان در انطرف خط گذاشتند و این درس را انگلیسها به فرزندان وفادار شان قبل از تقسیم هند داده بود..پس این ادعا کاملا نادرست است و موقف نماینده افغانستان در سازمان ملل علیه گفته های نماینده پاکستان کاملا درست است و دوستان نباید از کاسه مردار و کثیف استعمار آب بنوشند.

موضوع دوم ، پروگرام آقای رازق مامون است..
اسلم ختک متوفی سفیر پاکستان در افغانستان سال‌های گذشته ، گفته است :« مهاتما گاندی به خان عبدالغفار خان گفته است که سرحدات ما تا کوهپایه های هندوکش است...» به همین ترتیب چند نقل قول زننده از آدرس گاندی به نام افغان‌ها در این کتاب آمده است. طوریکه من برنامه را دیدم آقای رازق مامون خودش چنان زیر تاثیر نوشته سفیر رفته که حیرت شدم ، آقای مامون به این هم اکتفا نکرده از یخن همه می‌گیرد که چرا آثار پاکستانی ها را ترجمه نکرده اند و بعدا چنان قهر و غضب می‌شود و می‌گوید که من چند سال در هند بودم ، کشور و مردم مرموز ی دارد وغیره. حتی بالای مهاتما گاندی قهر شده است ...در حالیکه افغان‌ها در سال‌های جنگ نوزده هشتاد هزاران کلدار مصرف میکردند و قاچاق از پاکستان با هزار ریسک به هندوستان میامدند تا روز گار خوشی داشته باشند و دور از وحشت گری ها ی تنظیم‌های افغان در پاکستان زندگی کنند هندی ها .افغان ها را خان صاحب خطاب کرده احترام میکردند ، نمیدانم که آقای مامون را چه سده که یکباره برای پاکستانی ها دل نرم کرده است...

همین کافی است که گفته ای بدون اسناد آقای سفیر یک ژورنالیست کهنه کار را تکان دهد چه رسد به یک شهروند عادی.
مهاتما گاندی برای آنکه برای مسلمانان هند خانه ای را نصیب سازد ، به تقسیم هند موافقه کرد، او به تصمیم مسلم لیگ علی جناح احترام گذاشت
درغیر آن اگر مخالفت می‌کرد ، پاکستانی در میان نمیبود، همانطوریکه حیدر آباد و کشمیر از دست شان نرفت...بالاخره مهاتما گاندی قیمت چنان تصمیم بزرگ را با جانش پرداخت و ترور شد.روحش شاد. بزرگمرد تاریخ بود.

هموطنان عزیز !!!
بدبختی امروز ما ناشی از عقب ماندگی های سیاسی و اجتماعی و توکل به نمایندگان استعمار میباشد و متاسفانه تا امروز عده ای زیاد ی گویا تکرار می‌کنم گویا قلم بدست صدای شان از حلقوم حکمای پاکستانی ،و استعمار انگلیس و ناتو برون میشود. اینها همه ای شان تابعیت کشور های خارج را دارند ، کارو بار شان خوب است جیب بغل شان پر است ، برق دارند ، مدد معاش خوب بنام سوسیال میگیرند از روی تفنن یگان «««««خرد ورزی »»»»»» بزعم خود شان میکنند ، برای خود شان خوب است که به بیماری الزایمر دچار نمیشوند چون مصروف میباشند ولی برای نسل جوان نوشته های شان از زهر مار هم بد تر آست
حنظله

>>>   دوستان محترم فیاض جان نجیمی و آقای عطا صفوی!!!
اظهارات نماینده پاکستان در رابطه به تحصیل. زنان در میان قوم پشتون
مدتی بعد از اظهارات عمران خان در همبن رابطه میباشد.برای افراد صاحب نظر چون شمایان شرم نیست که با این نخبه ای استعمار همنوا استید؟؟؟کمی از محدوده ای زندگی محیطی و فکری تان بیرون شوید و به واقعیت درون و غم انگیز جامعه ای پشتونهای انطرف خط دقت کنید.در گذشته و تا بحال از قضایا و کارت پشتون و بلوچ چگونه زورمندان ، قدرتمندان ، فیودالان و زمینداران بزرگ و دلالان سود های فراوان برده اند ولی هزاران خانواده فقیر از اقوام مختلف انطرف خط از یک قرن بدینسو در انزوا، بدبختی نگهداشته شده اند و حضور قطعات نظامی شوروی در افغانستان بستر سرباز گیری را از همین مردم بنام دفاع از اسلام برای پاکستان و امریکا هموار تر ساخت، شما اگر به تاریخ خیبر پختونخوا دقت کنید ، میزان افراد تحصیل‌کرده که به مقامهای مهم دولت پاکستان بخصوص در بخش نظامی رسیده اند ، صرف از میان آنهایی اند که پدران شان امکانات بزرگ مالی داشتند و زمینه ای تحصیل را برای فرزندان شان مساعد کردند.
نه طالب نماینده پشتون ها در افغانستان است و نه سفیر ان پاکستان.، هر دو بخش یک وسیله برای اجرای مقاصد استعماری در داخل افغانستان استند و بس.اگر پشتونها مخالف تحصیل دختران شان میبودند دختران مکاتب جنوبی بروی جاده ها مثل دختران شهر کابل نمی ریختند ...همین طالبان کنونی و نتایج اعمال آنها کاملا برابر و مطابق به ارتکاب جرایم جنگی انهاییکه در افغانستان از چهل سال وضعیت و امنیت کشور را به نامهای مختلف برهم زده اند، میباشد.
دوستان عزیز !!!
یکبار به وضع رقتبار کودکان افغانستان چه دختر است و چه پسر بیاندازید در زمان حاکمیت پنجشیریها و سالنگی ها بنام قوم تاجیک ، طی چهار سال سال‌های نود و بعدا دوران جمهوری اسلامی ، مجموعا بیست و چهار سال از یک سو و ضایع کردن نیروی بشری و فیزیکی و منابع مالی جمهوری دموکراتبک افغانستان توسط همین تنظیم‌ها در جنگ‌های نیابتی از سوی دگر
وضع زنان و کودکان در کشور خیلی ها اسفناک است.اطفال ما طی دوران بیست سال حاکمیت جنابان تاجیک و پشتون و هزاره که در قدرت بودند بدترین دوران در تاریخ کشور بعد از حمله اعراب بر افغانستان است.....
ما تاجیک‌ها اگر مخالف تحصیل دختران نیستیم ولی اعمالی جنایتکارانه ای را طی سده ها در حق اطفال خویش چه پسر بوده چه دختر انجام داده ایم.هزاران انسان کثیف بنام قوماندان در سمت شمال کار شان شکار اطفال بینوا از روی جاده و کشاندن آنها به فحشا بوده است. فروش دختر بنام طویانه و هزاران حادثه تجاوز ، اختطاف و بی ناموسی از طرف زورمندان در سمت شمال بخصوص طی بیست سال جمهوریت....رخ داده است. شما نباید چهار تا بلند منزل که در کابل طی بیست سال ساخته شد انرا نشانه ای تمدن فکر کنید..
اگر افراد باسواد و گویا پژوهشگران ما شکار اظهارات مقامات پاکستانی ها میشوند ، پس از یک فرد عادی بدون تحصیلات بلند چه انتظاری می‌توان داشت...طالب کور است ،طالب بیماری کوید -19
است باید واکسین آن هرچه سریعت بهتر ساخته شود.
ثاقب سمنگانی
خیرخانه -کابل عزیز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است