آمریکا در پی چیست؟
قدرت آمریکا در دالر است، نه در دموکراسی. آمریکا توسط دالر دولت ها را سقوط داده و دلقک ها را رهبر ساخته و دوباره به زیر کشیده و حتی با جنایتکاران دیروز متحد شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ کد خبر: 172405 منبع: پرینت

مدت ها پیش یعنی از سال ۲۰۱۵ به بعد بارها نوشتم که آمریکا از افغانستان بیرون می شود تا باقی بماند. دلایل آن ها را بر پایه مسایل ژیوپولتیکی منطقه و تیوری آنارشیسم در روابط بین المللی توضیح داده بودم.
حالا زمانی که به ماه های اخیر حضور آمریکا در افغانستان نگاه شود، به راحتی می توان دید که برآمدن آمریکایی ها یک برنامه بزرگ برای ایجاد بی نظمی و آشوب در افغانستان بود.

کافی است به ترک فرودگاه قندهار و بگرام اشاره نمود، که حتی متحدان ناتوی در جریان قرار نگرفتند.
بعد هم تخلیه کابل با آن وضعیت که صورت گرفت، نشان داد که آمریکاییان تا کدام حد در قول و قرار شان غیر صادق، عهد شکن و بی وفا اند!
ایجاد حاکمیت در افغانستان برای آمریکاییان شبیه یک بکس از لوازم بود، که آوردند و دوباره به حالت افتضاح انتقال دادند.

کسانی که به دموکراسی آمریکا محور باور دارند، باید بدانند که اگر بار دیگر عقب آمریکا با امید این که پول دارد، بروند، همان حالت پیشین بالای شان تکرار خواهد شد ـ البته جای مافیای که از برکت حضور آمریکاییان فربه گردید و بخش بزرگ سیاستبازان را در جغرافیای به نام افغانستان تشکیل داد، جدا است!
ایجاد دولت دموکراتیک و ارزش های غربی در جامعه یی که حرف اول را نمایندگان قبیله های افغانی بزنند، یک فکر خام، ساده لوحانه، باطل و کودکانه است.

در ۲۰ سال گذشته به نام جمهوریت دیده شد، که همان عناصر دموکراسی جعلی را تنها اقوام غیر افغان پاسداری با خون های شان پاسداری کردند.
آمریکایی ها نه به دموکراسی علاقه داند و نه هم به حقوق بشر، بلکه همه ابزار های فریب را برای برنامه های هژمونیستی خویش استفاده می کنند ـ کافی است به افتضاح انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا نظر انداخته شود!

قدرت آمریکا در دالر است، نه در دموکراسی. آنها توسط دالر دولت ها را سقوط داده اند و دلقک ها را رهبر ساخته و دوباره به زیر کشیده اند. حتی با جنایتکاران دیروز متحد شده اند. چنانچه آغاز گفتگو با طالبان تا واگذاری قدرت به آنها نمونه روشن در برابر چشم اکثریت بالاتر از ۱۸ سال سن است.
وقتی آنتونی بلیکن گفت، از افغانستان خارج شدیم تا به اوکراین رسیدگی نماییم، پس باید درس گرفت، که طالبان بخش از یک برنامه دیگر آمریکا برای منطقه است.
برنامه برگشت طالبان یک نظریه خیلی عمیق بود که پایان آن باید به آنارشیسم طالبانی برای آسیای میانه می انجامید.

آمریکایی ها به کمک قطر و عناصری در درون کابل سناریو را درست آغاز کرده بودند. طالبان قطری با بخش طالبان درون زندان های بگرام و گونتانامو باید قدرت را مطابق میل آمریکایی ها در دست می گرفتند. اما محاسبه های آنها در اطراف قدرت درون طالبانی در جریان تطبیق به شکست مواجه شد.
نقش پاکستان و چین در آغاز لگام زدن برنامه آمریکایی مهم بود، که نیاز به تبصره نیست.
گروه حقانی که در دو صندلی بازی می کرد، به کمک طالبان طرفدار چین و روسیه به سرعت به کابل داخل شده و حاکم بر وضعیت گردید. تیم طالبان آمریکایی در قطر باقی ماند. فیلم برگشت تیم قطر به کندهار را همه به خاطر دارند.

زمانی که پلان A طالبانی آمریکا شکست خورد، تاکتیک را تغییر دادند و کار بالای نسل جوان را با تطمیع های بزرگ آغاز نمودند، اما اقدام اخیر رهبری کندهار مبنی بر ایجاد شورای رهبری امنیت به ریاست صدر ابراهیم ضربه محکم به طرح آمریکایی جابجایی نیرو های وابسته زد.
اکنون نظریه حمایت از مخالفان طالبان پیشکش می شود، که به گونه عمده غیر افغان/ پشتونها را در بر می گیرد. کارشناسان آمریکایی می خواهند چیزی شبیه سناریوی بعد از ۲۰۰۱ اما بدون حضور فیزیکی آمریکا ایجاد شود، که پایان آن جنگ همه علیه همه و در واقع برگشت به نظریه آنارشیسم یا آشوب در منطقه می باشد.
به این باورم در سوی دیگر معادله بریتانیا قرار دارد که فرمان تشکیل ساختارهای سیاسی به رهبری مقامات افغان/پشتون تبار را صادر کرده است. بریتانیا در هر حالت می خواهند افسار قدرت در دست افغان ها باقی بماند.

در تخته شطرنج افغانستان بازی های جالب میان بازیگران عمده یعنی چین و روسیه یا متحدان آن از یکسو و آمریکا و بریتانیا از سوی دیگر در جریان است و در سال پیش رو بیشتر می شود.
آنچه مهم است عبارت از اجماع آمریکا و بریتانیا برای حوزه بزرگ ما از ایران تا آسیای میانه می باشد و آن ایجاد بی ثباتی است!

فیاض نجیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا افغانستان
بازیگران سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   Najeebullah Koohi
آیا احساساتی ساختن کشور های آسیایی میانه را که گاه قطع برق، گاه قطع راه آهن، گاه لفاظی درشت تاجیک ها وگاه لاف های بزرگ از مبارزه می‌زنند نیز ریشه در این توطئه دارد؟ یعنی برنامه جدید را با ابعاد پیچیده تر در تطبیق سناریوی های آسیای میانه یا دروازه های ورودی می‌بینید؟

>>>   ساحل دریا ساحل ساحل
تحلیل تان دقیق و مبتنی برتجارب و اندوخته های اکادمیک تان در خصوص تحولات سیاسی منطقه وجهان است و مردم ما اگر طبق عادت دیرینه از یک سوراخ به دفعات نیش نخورند ایمن خواهند ماند درغیر اینصورت بدبختی این وطن در وجود اواغین سریال بی پایان است و تا چندین نسل بدبخت دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

>>>   👦👨‍🎓👩‍🎓👈 آمریکا در پی هر چه که هست بما چه؟
ما مردم این سرزمین با نبود امریکا از زمانهای گذشته تا اکنون مشکل خونریزی را در سرزمین خود داشته و داریم.
طوریکه معلوم و ثابت گردیده از سبب (عدم هویت واقعی) ما در فقر ناامنی کوچ اجباری نسل کشی ... و فسخ و حذف تعلیم کار ...، از دوران سابق سردچار محرومیت بوده و هستیم.
حال واضحا مهمترین مسئله محرومیت و خونریزی دایمی ما از 《 حذف شدن هویت اصلی تباری ما // از مرموزی ناهویت-بودن افغان 》 نشات و ریشه گرفته و دارد و بس.
ای مردم غیر (پشتون-خونخوار-ناانسان)، بیایید از کشال-بودن در ریسمان اسارت و بردگی مرموز 《《《 ناتباری افغانیت و افغان 》》》 خود را خطا نجات و خلاص بگردانیم.
که بعدا خودبخود ما وشما ( از شرارت آمریکا انگلیس پاکستان عرب و هم از تروریستان پشتون-طالبان پشتون-القاعده پشتون-داعش و غیره اش ) بدور شده،
و با یک نام ملت ( فارسیزبانی/تورکتباری متحد) بااکثریت و قوی شده که آنگاه ما و شما در حفظ امنیت-اقتصادی تحصیلی کاری و انشالله انسان زنده-راحت میگردیم. 👉

>>>   تحلیل اشتباه... به نظر من جناب اقای فیاض نجیمی تحلیل شما اشتباه است . امریکا به دنبال بی ثباتی نیست و قدرت امریکا هم در دلارش نیست. بلکه برای امریکا منافع مهم است چه در ثبات یک کشور هدف باشد و یا در بی ثباتی کشور هدف. اگر امریکا به دنبال بی ثباتی در افغانستان بود در دوره اول تسلط طالبان همین سیاست حال حاضر را در پیش میگرفت و به افغانستان حمله نمیکرد و میلیاردها دلار هزینه نمیکرد.پس هدف اصلی امریکا ملت سازی در افغانستان بود اگر چه در این مسیر بدلیل دخالتهای رقبای منطقه ای موفق نشد.اما اینکه چرا دوباره افغانستان را دوباره به طالبان سپرد برای این است که این قوم هرگز به بغل کشورهای رقیب امریکا در منطقه نمی غلطند.
نکته دیگر اینکه قدرت امریکا در دموکراسی اوست دموکراسی امریکا سبب پیشرفت و توسعه بالای او در بین کشورهای دیگر شده و از این طریق به دلار امریکایی هم قدرت بخشیده .در واقع ریشه قدرت دلار امریکایی در دموکراسی امریکایی است.دموکراسی امریکایی سبب جذب نخبه گان کشورها و جذب سرمایه ها شده و به دلار امریکا قدرت بخشیده.

>>>   دوران گذار به سوی جهان چند قطبی و پایان نظریه آمریکا محور، پیشگویی در عرصه مسایل بین المللی را سخت دشوار ساخته است!

>>>   Aalia Salehi
جهان چند قطبی باید پدید آید اینرا بفال نیک گیریم ،زیرا جهانخواری و یکه تازی آمریکا باید پایان یابد
حالا عصر عصر تمدن و گفتگو هاست نه زور آزمایی و قانون جنگل و خود کامه گی

>>>   Fayaz Bahrman Nadjimi
بالون چین نشان داد که آمریکایی ها ۵ روز نمیدانستند چگونه آن را سرنگون کنند، چون نقطه حرارت معلوم نبود. بالآخر فهمیدند که پنال آفتابی به اساس حرکت آفتاب در حرکت است و آن نقطه گرم است برای سرنگونی.
چون ارتفاع بالون ۳۰ کیلومتر بود، به کمک هواپیمای اف ۲۲ راپتر تونستند سقوط بدهند.
این نخستین تهدید مستقیم آمریکا بعد از بحران کوبا بود.

>>>   👨‍🎓👦👩‍🎓👈 خودبزرگ-بینی و بیگانه پروری بس است به خود شوید و شویم که ما را چه به امریکا دموکراسی و دالرش !!!👉
ای عزیزان:
لطفا ناخواسته و ناخودآگاه (امریکا دالر و غرب...) را قبله تان ساخته جور نکنید!!! 👉
در اراده و حکمت خداوند و هم در نیت و اعمال ما و همه بشریت کمی اگر توجه کنید!!! 👉

👈 {{{《《 اکثر جنگها ناامنیها فقرها مهاجرتها سرکشی و بغاوتها کوچ اجباریها نسل کشیها قانون-شکنیها برتری-طلبیها زیاده-طلبیها حذف-محرومیت سازیها غضب-جعل و تقلبها زورگویی-زورگیریها مظلومی و ظلمها خویشخوری و واسطه ها زبان و سمتبازیها بیفرهنگی و مذهببازیها بیسوادیها گرسنگیها بیکاریها ممانعت و محروم تعلیمی مالیه-باجگیریها و... مداخله خارجی-استفاده جوییها، مداخله-پذیری کفر غرب و شرق، مافیاگریهای قومی-زبانیها، دوزدی ثروت-سرمایه ملیتها.....، و جنگ های نیابتی و حتی جنگ و خونریزی اوکراینیها ...》》}}} همه و همه از 《 ناحقوقی-هویتی یا ناهویتی و یا از هویت-ناتباری 》 بوجود آمده و بس.

👈 عینن مثل هویت 《 افغان/افغانی/افغانیت 》 تحمیلی برای چه تعداد مردم برای کدام قوم و تبار، برای کدام زبان-مردمی برای کدام قیافه شکل-مردمی برای کدام مذهب-مردمی برای کدام قریه-مردمی برای کدام سمت و فرهنگها...!؟؟؟
👈 جان من: در زندگی تاریخ سرگذشت-شده خوانده تجربه شنیده چشمدید ها را که همین روز ها دیده و میبینید. درین مدت ۱۳۰ سال همه مشکلات خونی ما و شما از ریشه و سلسله ( ناهویتی//هویتی//حذف هویتی//هویت-تحمیلی ) ایجاد گشته و بوجود آمده است.

👈 هر یک تان محترم من:
منی-بیسواد:
اکنون عاجزانه و دوستانه به تمام روشنفکران سیاسیون و تحلیگران محترم (چلنج اول و آخر) را میدهم که: 👉
هرگز و هیچگونه پول دالر ایرو درهم و... برایت امنیت راحت علمیت رضایت... شایسته نمی آورد👉
که عمق گرهگاه مشکلات همیشگی مردم و کشور ما، نهفته در حق و حقوق 《 انواع هویت آدمی و غیر آدمی ، در ناهویتی و در هویت-مرموزی های ما 》 است و هست.!
زندگی و زندگی کردن راحت... و آرام نه از آسمان بلند پایین میگردد و نه از عمق بهر بالا می شود، جهان و مردم خارجی/غربی را که در داخل کشور خود دیدیم
که چطور فریب خورده شان شدیم!!؟ 👉
همه بدبختی و خونریزی ها 《 در هویت پذیری هر فرد و مردم و محل، در هویت ناپذیزی ها، در هویت تحمیلی ناتباری، در تجدید شدن هویت و هویتها، در هویت سازی واقعی-تباری و یا در هویت گیری-سازی جدید ... 》 راه حل واقعی و عملی را داشته و دارد، جناب من.

👈 نور دیده و تاج سرم:
از همین بی پروایی بی احساسی خاموشی نادرکی بی-تفکری عمیق، بی دقتی... غافل ساختن و غافل شدن و بودن در همین موضوع (《《 هویت-سازی و فرهنگ-سازی 》》) مردم شما و مرا به این حال و روز انداخته رسانده و کشانده است.
کاشکی وقتی میدانستم این موضوع هویت-مرموزی را، حالا که فهمیدی یاالله...👉👼👩‍🎓👨‍🎓

>>>   انگلیسی ها در مستعمراتشان طلا را غارت کردند و به جای آن کاغذ دادند. فقط هند یک سوم اقتصاد جهان و مصر نیمی از اقتصاد آفریقا بود. روزگاری ۷۰ درصد طلای جهان در اختیار انگلیس بود. در زمان جنگ های جهانی انگلیس این طلا را در اختیار آمریکا قرار داد و آمریکا مالک ۶۵ درصد طلای جهان شد. امروز آمریکا کمتر از ۱۸ درصد اقتصاد جهان را دارد و چندین برابر اقتصادش بدهی دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است