قطعنامه کنفرانس بین المللی کنگره ملی هزاره در ویانا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ کد خبر: 172406 منبع: پرینت

به تاریخ 4 و 5 فبروری 2023 دومین کنفرانس بین المللی کنگره ملی هزاره تحت عنوان (تعاملات سیاسی – اجتماعی در افغانستان: فرصت‌ها و چالش‌ها) با اشتراک نمایندگان احزاب سیاسی و نهادهای مدنی و اجتماعی و جمعی از اندیشمندان و صاحب‎نظران برگزار گردید. در این کنفرانس آقای داکتر رسول طالب رییس کمیته سیاسی حزب عدالت و آزادی افغانستان به نمایندگی از این حزب حضور یافت و دیدگاه‎های حزب عدالت و آزادی را با اشتراک کنندگان در میان گذاشت.

در پایان اجلاس قطعنامه ‎ای از طرف گروه‎های اشتراک کننده امضا شده و به نشر رسید. این قطعنامه حاوی اصول و نکات مهمی در رابطه با حل بحران افغانستان و پیشنهاد نظام فدرالی برای ساختار سیاسی آینده افغانستان است.
ضمن ابراز سپاس از برگزار کنندگان کنفرانس و اظهار مسرت از این که همه اشتراک کنندگان با بحث و گفتگوی آزاد و دوستانه به دیدگاه هماهنگ و طرح واحدی دست یافتند و ضمن حمایت از محتوای قطعنامه و تأکید بر ضرورت تعقیب و پی‎گیری آن، متن کامل آن را در این صفحه به نشر می‎سپارم.

بنام خداوند جان و خرد
کنگره ملی هزاره
دومین کنفرانس بین المللی
تعاملات سیاسی – اجتماعی در افغانستان: فرصت‌ها و چالش‌ها
قطعنامه:
کنگره ملی هزاره دومین کنفرانس بین المللی خود را در حالی برگزار می‌کند که حکومت نامشروع طالبان وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را هر روز بحرانی‌تر می‌سازد. همزمان، تحرکات و تعاملات سیاسی پیرامون وضعیت جاری و آیندۀ سیاسی کشور در حال افزایش است. آنچه که در این میان مبهم و مایۀ نگرانی است، نبود تصویر روشنی از صلح و گذار از وضعیت متشنج کنونی به آینده‌ای باثبات و مسالمت آمیز می‌باشد. با در نظرداشت این واقعیت عینی و برای ادای رسالت ملی، کنگره ملی هزاره دومین کنفرانس بین المللی خود را در شهر ویانا، کشور اتریش (در 4 و 5 فبروری 2023)، به هدف تقویت نقش و جایگاه جامعه هزاره در تعاملات سیاسی-اجتماعی، و از بین بردن خشونت و رسیدن به صلح پایدار و رفاه اجتماعی در کشور برگزار نمود. در این کنفرانس، جمع بزرگی از نخبه‌های علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی، در کنار نماینده‌های احزاب سیاسی، نهادهای اجتماعی و فرهنگی، و افراد با نفوذ و حامیان کنگره ملی هزاره، از کشورهای مختلف جهان به گونه حضوری اشتراک نمودند.
طالبان با انحصار قدرت و استفاده خشونت‌آمیز از نهادهای دولتی برای سرکوب گروه‌های قومی، مذهبی و زنان، به جای تشویق و پیگیری گفتگو و حل مسالمت‌آمیز منازعه، از یکسو در تقابل مستقیم با مردم افغانستان و جامعه جهانی قرار دارد و از دیگر سو مردم افغانستان را در فقر طاقت‌فرسا و فاجعه بشری قرار داده است. بنابر این، نهادهای سیاسی و اجتماعی امضاء‌کننده این قطعنامه نگران رفتار خشن و بدرفتاری‌های طالبان، فروپاشی دستاوردهای 20 سال گذشته و ارزشهای دموکراسی و اجتماعی، و نظام‎های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و آموزشی، و به ویژه سرکوبی حقوق اولیه زنان به کار و آموزش، است.
قابل یادآوری است که طالبان، با ممنوع کردن زنان از تحصیل و کار و بیرون راندن و بیجا کردن اجباری مردم بومی هزاره، ازبیک، ترکمن و تاجیک در نقاط مختلف کشور، نشان می‌دهند که آنها هیچ اعتنایی به ارزش‌های ملی و جهانی، پیشرفت اموزش و پرورش و تمدن ندارند. با در نظرداشت این واقعیت‌، امضاء‌کنندگان این قطعنامه تاکید می‌کنند تا زمانی که همه اقوام و جوامع کشور، به ویژه جامعه سیاسی و اجتماعی هزاره و زنان، در امور سیاسی و فرآیندهای تصمیم‌گیری کشور شریک و دخیل نباشند، هیچ فرآیند و تصمیمی قادر به حل بحران‌های کنونی نخواهد بود. برعکس، ادامه روند کنونی کشور را بیش از پیش در باتلاق بحران‌ها فرو خواهد برد و باعث رنج بیشتر مردم خواهد شد.
بناً، ما از جامعه جهانی انتظار داریم که این واقعیت تلخ را در تعاملات شان با افغانستان در نظر داشته باشند. به این اساس، ما امضاء‌کنندگان این قطعنامه، برای رهایی افغانستان از وضعیت بحرانی و ناگوار کنونی و دستیابی به آشتی ملی و پایان دادن به چرخه خشونت، نکات ذیل را پیشنهاد می‌کنند:
ضمن سپاسگذاری از کشورهای عضو سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای به رسمیت نشناختن حکومت طالبان، ضمن تأکید بر ادامه این سیاست جامعه جهانی، ما خواهان اعمال فشار بیشتر برای تغییر وضعیت موجود در راستای ایجاد یک نظام قانونمند و فراگیر مبتنی بر حقوق برابر شهروندی، ارزش‌های دموکراتیک و اصول حکومتداری خوب هستیم؛
آغاز هرچه عاجل گفت و گوی جدید معنی‌دار بین الافغانی و همه‌شمول زیر نظارت سازمان ملل متحد به منظور دست‌یافتن به صلح پایدار و ثبات سیاسی؛
پیشنهاد نظام فدرالی به عنوان گزینه مناسب سیاسی برای کشور کثیرالقومی افغانستان در ساختار سیاسی آینده؛
مشارکت کامل زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی؛
دسترسی برابر مردم افغانستان، بدون در نظرداشت تفاوت‌های قومی، مذهبی، جنسیتی، به خدمات عامه، کمک‌های بشردوستانه و توسعه اقتصادی و اجتماعی؛
محافظت مراکز آموزشی، فرهنگی و عبادی مردم هزاره در برابر حملات هدفمند تروریستی؛
از شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و همه کشورهای عضو "کنوانسیون 1948 در مورد جلوگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی"، خواستار به رسمیت‌شناختن نسل‌کشی هزاره‌ها هستیم؛
فراهم نمودن بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان، به ویژه دختران، و دسترسی کامل دانشجویان هزاره به این بورسیه‌های تحصیلی؛
حفاظت و توجه جدی به مهاجرین و پناهجویان مردم افغانستان، به ویژه پناهجویان مردم هزاره، در کشورهای مختلف جهان، منجمله در کشورهای همسایۀ افغانستان، ترکیه، یونان و اندونیزیا، و جلوگیری از اخراج اجباری آنها به عنوان یک گروه شدیداً آسیب‌پذیر در افغانستان؛ و
تأکید بر انسجام و هماهنگی میان احزاب سیاسی، و نهادهای اجتماعی و فرهنگی مردم هزاره و ایجاد کمیته هماهنگی مشترک به این منظور.
پایان

امضا کنندگان:
کنگره ملی هزاره،
شورای جهانی هزاره،
شورای هزاره‌های اهل سنت،
انجمن فرهنگی و همبستگی هزاره های افغانستان (ترکیه)،
کانون توسعه دموکراسی و حقوق بشر،
حزب وحدت اسلامی افغانستان،
حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان،
حزب عدالت و آزادی افغانستان،
حزب عدالت اجتماعی افغانستان،
انجمن فرهنگی کاتب،
انجمن کلبۀ دوست،
انجمن اجتماعی و فرهنگی نوروز،
کانون فرهنگی هزاره‌های هامبورگ.

ویانا، اتریش، 4-5 فبروری 2023


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس بینالمللی
کنگره هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   اولاً کسانی که از افغانستان به خارج رفته اند، همه بنام افغان یاد میشوند،زیرا همه پاسپورت افغانی دارند. حتی دولت ایران که هم مذهب هزاره ها است، هزاره ها را بنام افغانها میشناسد و مردم ایران نیز هنگام جنگ لفظی با هزاره ها،به آنها افغانی پیر ....میگویند،نه هزاره پیر ....
ثانیاً کدام ملیت دیگر افغانستان بشمول پشتون و تاجک و ازبک و ترکمن و بلوچ و نورستانی و غیره ،بنام های ملت های خود در خارج کنفرانس دایر کردند، که هزاره ها دایر کنند؟
ثالثآ افغانهایی که در خارج رندگی میکنند، بدون در نظر داشت این که از کدام ملیت و قوم هستند،همه تحت یک اتحادیه، بنام اتحادیه افغانها زندگی میکنند.
این که هزاره ها خود را از دیگر افغانها در خارج کشور جدا میپندارند، نهایت غرور و تکبر و نمک حرامی شان را در مقابل کشور شان یعنی افغانستان نشان میدهد.

>>>   جالب.
پس ازسالها تحقیق وتدقیق ودقت درنهایت این خودم بودم که جواب سوالم رایافتم که چراغربی ها مسلمان نمیشوند. میدانید جواب چیست؟زیراانهااحمق نیستند.
الحاج امیرالدین غزنیوال

>>>   شرکت کنندگان که این قطعنامه را نشر کرده اند نمایندگان هزاره نیستند ورشکست های سیاسی اند تا زمانی که بر مستند قدرت بودند چه غلطی کردند که حالا در ویانا جمع شده اند. خلیلی محقق دانش رسول طالب و هزاره های سرگردان جهان در واقع کیفر گذشته بد شان را می بینند. اینها حتی از خانواده شان هم نمایندگی نمی کنند تا چه رسد به ملت شریف هزاره. آن قدر که این ها هزاره کشی کرده اند هیچ کسی مرتکب نشده ان. مردم فریب این دلالان قدرت را نخورید گذشته ننگین اینها را مطالعه کنید تا هویت واقعی اینها را بشناسید. مردم ما از هرکه می گذرد بگذرد ولی از اینها نباید بگذرند گذشت اینها ظلم به ملت است
ترحم بر پلنگ تیز دندا
ستمکاری بود بر گوسفندان
هزاره مهاجراز ایران

>>>   خطاب به اولی هزاره ها متمدن ترین وروشنفکرترین قوم افعانستان هست، تو از کدام ملیت حرف می زنی؟!
کدام هویت ملی در افغانستان شکل گرفته؟
ما بخاطر افعان دانسته شویم کم عرامت نداده ایم، دیگر مارا افعان بودن بس است.
اگر در افعانستان بخاطر هزاره بودن تحقیر شدیم، در کشورهای همسایه بخاطر افعان بودن تحقیر شدیم.دیگر وقت ان است که دنیا مارا بشناسد، ما با قوم اوغان، افعان،...
فرق داریم.ما تمدن چند هزار ساله در خراسان بزرگ داریم! ما مکتب رفتیم، دانشگاه رفتیم، نویسنده، شاعر، دانشمند داریم. در دنیا حرفی برای گفتن داریم که همچین کنفرانس هایی تشکیل می شود، شما چی برای گفتن وعمل کردن دارید...؟ هزاره ها از شماقرن ها بجز توهین وتحقیر، غرور وتکبر، چیزی ندیده اند! ودر نهایت اینکه ما خدارو داریم. خدا گفته بهترین شما با تقواترین شماست.نگفته بهترین شما ریش و لنگی ودستار پوش شماست، نگفته بهترین شما احمق ترین شماست

>>>   به نظر دهنده آخر!
شما چوکره های رهبران تان هستید که تحت نام حقوق هراره ها،از شما سؤ استفاده کرده اند و به جایگاه و قدرت و منال رسیدند و شهرک هایی مانند شهرک حاجی نبی ساختند و قصر هایی مانند قصر محقق و دیگران ساختند.
هزاره های اصلی در شهر کابل در روی کراچی میوه و ترکاری میفروشد و از نزدش هم پشتون و هم تاجک و هم هزاره و هم اربک سودا میخرد ویا نانوایی دارد که هم تاجک و پشتون و هراره و ازبک از نزدش نان میخرد و یا بوت ها را رنگ میکند که هم تاجک و پشتون و هزاره و ازبک نزد او بوت های خود را رنگ میکنند.
آنها نه در قصه ملیت و ملیت بازی هستند و نه در قصه حقوق هزاره و غیره.
برای آنها وطن شان افغانستان است و خود را تابعیت کشور افغانستان میدانند.
این شما چوکره های به اصطلاح رهبران هزاره ها هستید که هزاره ها را تحت نام عملیات داعش و غیره به قتل رساندید،تا برای رهبران تان امتیاز بگیرید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است