چشم انداز فروپاشی هژمونی دالر در جهان
استفاده از یوان چین در ذخایر بانک مرکزی جهانی افزایش یافته است، در حالی که دارایی دالر آمریکا از حدود ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۰ به کمتر از ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ کد خبر: 172414 منبع: پرینت

دالر یکی از بزرگترین و مهمترین ابزار مالی، اقتصادی وسیاسی ایالات متحده آمریکا است که طی سال های متمادی سیطره آمریکا را بر جهان تحمیل نموده اما اکنون سرآغاز فصل زوال خود را در مسیر رخداد های نوین جهانی تجربه میکند.

ایالات متحده اکنون با تحرکات بزرگ جامعه جهانی برای دالررزدایی عرصهٔ اقتصاد خود مواجه است.در چنین وضعیت این پروسه نشان میدهد که ذخیرهٔ دالر آمریکا در بازار جهانی در نهایت به پایان خواهد رسید. شاید نه به این زودی، اما زمانی در آینده،زیرا نه تنها از سوی قدرت های بزرگی مانند روسیه و چین که فعالانه تلاش می کنند خود را از شر این مواد سمی خلاص کنند، با چالش های متعددی مواجه است.بلکه کشورهایی با اقتصادهای کوچکتر که در منطقه آسیای جنوب شرقی مانند سنگاپور، مالزی، اندونزی، کامبوج، تایلند و لائوس مستقر هستند.نیز در تلاش اند تا پروسه دالر زدایی را در تعاملات اقتصادی خود انکشاف دهند.

اندیشکده جهانی، بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی (CEIP) مقاله‌ای را در ۲۲ آگوست ۲۰۲۲ درباره کاهش نفوذ دالرآمریکا در آسیای جنوب شرقی تحت عنوان «علاقهٔ رو به رشد آسیای جنوب شرقی به کانال‌های مالی غیر دلاری و نقش بالقوه رنمینبی» منتشر کرد( *۱)ودرین مقاله آنچه بین چین و چندین کشور آسیای جنوب شرقی دراین مورد در حال وقوع است، بیان کرد:
"بانک مرکزی چین، راه‌اندازی یک ترتیب جدید نقدینگی اضطراری را اعلام کرد که می‌تواند با استفاده از رنمینبی(یوان) تأمین مالی شود و بانک‌های مرکزی شرکت‌کننده در زمان‌های فشار بازار از آن بهره‌برداری کنند.سه بانک از پنج بانک مرکزی شرکت‌کننده، بانک‌های سنگاپور، مالزی و اندونزی هستند که هر کدام اخیراً توافق‌نامه‌هایی را با PBOC تمدید کرده‌اند که به طور ضمنی با هدف کاهش استفاده از دالر در پرداخت‌های فرامرزی انجام می شود.این رویکرد به دنبال آن است که سیاست‌گذاران در تایلند، لائوس، کامبوج و میانمار تلاش‌های خود را برای کاهش مصرف دالراعلام کرده‌اند. همچنین اظهارات رییس بانک مرکزی اندونزی مبنی بر اینکه مصرف‌کنندگان در پنج کشور از بزرگترین اقتصادهای جنوب شرقی آسیا به زودی قادر خواهند بود در داخل منطقه‌ای فرامرزی ایجاد کنند. پرداخت از طریق پیوندهایی که از استفاده از دالر به عنوان واسطه اجتناب می کنند."

جالب اینجاست که CEIP دلایل متعددی رافهرست کرده است که چرا کشورهای آسیای جنوب شرقی می خواهند به طور چشمگیری استفاده از دالرآمریکا را کاهش دهند به شرح زیر است:"
عوامل متعددی پشت تلاش های مختلف با هدف کاهش مصرف دالردر جنوب شرقی آسیا هستند.برای شروع، بسیاری از مقامات نگران تأثیرات اقتصادی بالقوه تشدید سیاست پولی ایالات متحده در منطقه با توجه به استفاده بالای آن از دالر هستند. بر این اساس، برخی به دنبال کاهش استفاده از دالر در پرداخت های تجاری درون منطقه ای به عنوان وسیله ای برای مهار اتکای دالر به طور گسترده تر هستند. تحریم‌های اخیر از سوی آمریکا همچنین ممکن است تقاضا برای کانال‌های مالی جایگزین را تحریک کند. برای مثال، دولت نظامی میانمار فعالانه در حال بررسی نحوه دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای معامله با روسیه است."

در این گزارش همچنین اشاره شده است که "چین، ژاپن، تایلند و مالزی قبلاً توافق کرده‌اند که از مکانیسم پرداخت دو طرفه استفاده کنند و سنگاپور و فیلیپین قصد دارند به این سیستم بپیوندند." میانمار یوان را به عنوان ارز رسمی تسویه حساب برای تجارت مرزی با چین می پذیرد،می گوید که استفاده میانمار از یوان چین به شکستن سلطه دالر آمریکا در دراز مدت کمک می کند.

یوان در جنوری ۲۰۱۹در فهرست ارزهای رسمی تسویه حساب میانمار قرار گرفت. به گفته تحلیلگران، ایالات متحده از موقعیت غالب دالر برای اعمال تحریم های خودسرانه علیه سایر کشورها سوء استفاده کرده است و به گفته تحلیلگران، گسترش بیشتر یوان در شهرک های تجاری میانمار ممکن است سپری در برابر چنین سلاح بالقوه ای باشد.

اینکه چرا کامبوج با جمعیتی نزدیک به ۱۷میلیون نفر و تأثیر اقتصادی بسیار کمتری بر اقتصاد جهان، مایل به کاهش دلار آمریکا است، یک تحول مهم است. «دیپلمات»، مجله‌ای که بر اساس تحلیل‌ها و تفسیرهای نویسندگان مختلف درباره تحولات در سراسر آسیا و سایر نقاط جهان فعالیت میکند، مقاله‌ای ازقلم لوک هانت در مورد تلاش کامبوج برای توقف استفاده از دلار آمریکا تحت عنوان «کامبوج وابستگی خود را به دالر کاهش می‌دهد». منتشر کرد.
دلایل متعددی برای این اقدام کامبوج وجود دارد، یکی از آنها اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال برای «کنترل بیشتر به بانک مرکزی بر اقتصاد کامبوج و تقویت ارز محلی ریل است که برای چندین دهه از عدم اعتماد به دلیل منفی رنج می برد.
هانت به دوره تاریک تاریخ کامبوج با پول پوت و خمرهای سرخ مورد حمایت ایالات متحده اشاره می کند که کامبوج و سنت های آن را ویران کردند و انقلاب جدیدی را با فرهنگ جدیدی آغاز کردند.

پل پوت تلاش کرد جامعه‌ای آرمان‌شهری و ارضی ایجاد کند که منجر به مرگ حدود ۱.۷ میلیون کامبوجی شد. ”
سقوط دالر آمریکا در حال تبدیل شدن به واقعیت است زیرا چین و روسیه همچنان به خرید طلا و تجارت با ارزهای خود با سرعتی شتابان با بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان که همچنین برای دالررزدایی از اقتصاد خود رقابت می کنند، ادامه می دهند. همانطور که می دانیم، چندین کشور در جنوب شرقی آسیا به زودی برای خلاص شدن از شر این ارز سمی اقدام خواهند کرد، اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند از جمله هند، ایران، آفریقای جنوبی، سوریه و ونزوئلا نیز با انگیزه های معین در حال حرکت هستند.

برای کاهش دالر آمریکا یکی از دلایل اصلی پیشروی این کشورها با حذف استفاده از دالر آمریکا این است که واشنگتن از وضعیت ارزی خود به عنوان سلاحی برای اعمال تحریم های سخت علیه کشورهایی که آنها را دشمن می دانند استفاده می کند.
طبق گزارشی که رویترز در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد، کشورهای آفریقایی نیز شروع به جستجوی جایگزین‌هایی برای دالرآمریکا کرده‌اند، از جمله کشور گینه، گینه قصد دارد نفت را به جای دلار آمریکا با طلا بخرد.

نتیجه این است که سلطه دالر آمریکا در بازار جهانی در آینده ای قابل پیش بینی به پایان خواهد رسید.به باور آگاهان امور، جهان یک واقعیت اقتصادی جایگزین را تجربه خواهد کرد که پویایی ایالات متحده و قدرت های غربی آن را تغییر خواهد داد که بر اقتصاد جهان با یک ارز قدیمی و معیوب مسلط می شوند که در نهایت این ارز ، ارزشی برابر با دستمال توالت خواهد داشت.
در تداوم این فصل باید خاطر نشان ساخت گزارشاتی وجود دارد (*۲) که در واکنش به تحریم های غرب، بانک مرکزی روسیه دالر آمریکا را کاهش داده و یوان چین را در بازار ارز خریداری خواهد کرد.سهم یوان درمبادلات ارزی مسکو از ۱ درصد به ۴۰-۴۵؛درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت، در حالی که تجارت دالر از ۸۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافت.

روسیه سال ها تلاش کرده است تا وابستگی خود به دالر آمریکا را کاهش دهد.به ویژه از زمان تشدید جنگ نیابتی در اوکراین در سال ۲۰۲۲، مسکو حرکت خود را به سمت دالرزدایی سرعت بخشیده است.
تحریم‌های غرب، روسیه را از ساختار مالی بین‌المللی تحت سلطه آمریکا دور کرده است. تعداد زیادی از بانک های روسیه از سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت جدا شدند. واشنگتن و بروکسل حتی ۳۰۰میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند.
یک منبع ناشناس در سیستم بانکی روسیه به رویترز گفت: "بانک مرکزی در حال حاضر می تواند یوان بخرد" و "اگر درآمد بودجه سال آینده حاصل از صادرات نفت و گاز از ۸ تریلیون روبل بیشتر شود، بانک مرکزی یوان را خریداری خواهد کرد."
یک منبع ناشناس دیگر در دولت روسیه به رویترز گفت: «ما ارزهای دوستانه زیادی داریم. در صرافی، یوان چین پرمعامله ترین ارز است، این ارز دوستانه ترین ارز تاکنون است.

رویترز در گزارش جداگانه‌ای با عنوان «یوآن دالر جدید در حالی که روسیه به سمت عقب حرکت می‌کند»، فاش کرد که سهم یوان در تجارت در بازار ارز روسیه در کمتر از یک سال ازیک درصد به ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است.
در همان زمان، حجم تجارت دالر از ۸۰ درصد به ۴۰ درصد در بورس مسکو کاهش یافت.
روسیه به سرعت به چهارمین مرکز بزرگ تجارت دریایی جهان برای رنمینبی(یوان) تبدیل شده است.
رویترز اذعان کرد که کمپین دالرزدایی مسکو جدید نیست، اما در سال ۲۰۲۲ سرعت گرفت.
این رسانه نوشت: «در حالی که یوان یا رنمینبی سال‌ها است که به تدریج به روسیه نفوذ کرده است، امادر ۹ ماه گذشته با هجوم ارز به بازارهای کشور و جریان‌های تجاری، این روند از حالت خزندگی به سرعت بیش از حد تبدیل شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «تغییر مالی روسیه به سمت شرق می‌تواند تجارت فرامرزی را تقویت کند و تلاش‌های غرب را برای تحت فشار قرار دادن مسکو از طریق ابزارهای اقتصادی محدود کند.»

صندوق بین المللی پول در گزارشی در ماه مارس نسبت به "فرسایش سلطه دلار" هشدار داد.
صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد که استفاده از یوان چین در ذخایر بانک مرکزی جهانی افزایش یافته است، در حالی که دارایی دالر آمریکا از حدود ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۰ به کمتر از ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
تحریم‌های غرب بر روسیه همچنین کشورهای سراسر جهان را تشویق کرده است تا سیستم‌های مالی جدیدی برای تجارت منطقه‌ای به ارزهای دیگر ایجاد کنند. نه فقط دشمنان، بلکه متحدان دیرینه ایالات متحده مانند هند، مصر و حتی عربستان سعودی در تکاپوی این رویکرد اند.

در ماه جون ۲۰۲۲ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از ایران بازدید کرد، جایی که دو کشور توافقنامه همکاری انرژی ۴۰ میلیارد دالری را امضا کردند و متعهد شدند که یکپارچگی اقتصادی خود را عمیق تر کنند.
هم پوتین و هم علی خامنه ای، خواستار به چالش کشیدن سلطه دالر آمریکا شدند و در عوض پیشنهاد استفاده از ارزهای محلی برای تجارت را مطرح کردند.

با احترام بی پایان
عارف عرفان
لندن،جنوری سال ۲۰۲۳
منابع:
۱-گلوبال ریسرچ مورخ ۱۲ جنوری ۲۰۲۳
۲-گلوبال ریسرچ مورخ ۱۳ جنوری ۲۰۲۳


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دالر آمریکا
یوان چین
نظرات بینندگان:

>>>   👨‍🎓👼👩‍🎓👈 جناب عارف-عرفان خودبزرگبین بیگانه پرور!
مگر از فروپاشی سرزمین و مردمت غافل شده اید!؟
🤺 راستی که مردم 《 پشتون-افغان-ناقلین 》،
صرف بوسیله نام گذاری (《 چند لفظ و کلمه مرموز نوشتنی-خواندنی 》)، تمام ملیت های فارسیزبان تورکتباران ایماقان پامیریان... را به گرو اسارت و بردگی گرفته سوق داده است!! این عجیب نیست ؟؟؟
و هم تاریخ جغرافیا فرهنگ ثروت ملکیت و.... مارا حذف قبضه و غضب کرده است!
این واقعا قابل تعجب و تفکر و تجزیه-تحلیل که هست.!؟
پس با کدام کلمه مرموز (نوشته-شده/چاپ-شده و خوانده-شدنی) !؟؟؟
با کلمات قومی 《《《 افغان / افغانی / افغانیت / افغانستان 》》》 در مدارک رسمی دولتی و ...
و همچنان توسط لفظ:
د حامدکرزی نریوالی هوایی دگر!؟
د افغانستان بانک!؟
سپین زر هوتل!؟
د کابل پوهنتون !؟ ..... که چندی بعد صرف برای تحصیل مردم پشتون !!؟؟؟
جای تفکر و تعجب نیست !؟؟؟

>>>   همان طور که آلمان رهبری علم و فرانسه سیاست را از دست داد آمریکا هم به زودی اقتصاد را از دست خواهد داد

>>>   به کامنت دهنده اول!!!
برادر ، هر کی استی ، وقتی جاغور نوشتن روی محتوی مطلب را ندارید ، سکوت اختیار کنید...این مضمون محتوای اقتصادی دارد و تشریح میکند که چگونه اقتصاد امپراتور ها بالاخره رو بزوال می‌رود.مثال: در قرن شانزدهم هالند نخستین بانک برای تبادله و ارز را که ((گیلدن)))نام داشت ساخت و همین ارز برای بیش‌تر از یک قرن معیار داد و ستد بود ، انگلیس صنعت کشتی سازی را از هالندیها ها آموخت و اهسته اهسته تجارت انگلیس آنقدر وسعت کرد که پوند جای ارز هالند را گرفت و پوند حدود دو قرن منحیث ارز مورد داد و ستد قرار داشت تا بالاخره بعد از جنگ دوم جهانی امپراتوری انگلیس جایش را به. غول دگری چون امریکا گذاشت و دالر معیار داد و ستد تا امروز قرار دارد.جنگ اوکراین و اختتام کنترول امریکا بر تجارت جهانی بخاطر بالا رفتن سطح اقتصاد در چین و روسیه و هند ،کشور های یک حلقه بخصوص را به این واداشت که الترناتیف دالر باید ایجاد شود به همین خاطر امریکا برای تقویه موقف جهانی خود ، تلاش دارد تا دو قدرت. چون روسیه و بخصوص چین را تضعیف کند.
حالا جناب شما چرا مسایل را به تاجیک و پشتون راجع میسازید.
تاکی از این کارت استعماری استفاده میکنید، بدر د کی میخورد. سران دزد تاجیکان و هزاره ها نیز طی بیست سال اخیر مردم افغانستان را با نامهای قوماندانان دزد شان جاده ها و سرکها ، را نامگذاری کردند ، چوکها وغیره ، پورتریتهای ده متره از علی مزاری و احمد شاه مسعود در تمام موسسات دولتی آویخته شده بود ،کارهاییکه عده ای از پشتونها کرده و کارهاییکه رهبران تاجیک و هزاره در این راستا کرده اند غیر وطنی و غیر انسانی است. بهتر است که همه ای ما به فکر کمک به یکدگر و بخصوص اطفال بیذفاع خود باشیم صرف نظر از ابنکه این کودک به کدام ملیت تعلق دارد.
افغانستان سرزمین مشترک همه ای ما است ....
بامیانی

>>>   ### ما بانوان دانش آموز بی وطن شده و تحمیلی محروم گشته !
به نگرش، نیک نگریستن، دوراندیشی و عاقبت سنجشی (اثبات شدهء) کمنت/نظر اندازی بالا ارزش و اهمیت قائل هستیم.
میبایست از سرنو و دوباره در مورد موضوع و کلمات تک قومی/هویت مرموزاثراتی [ افغانیت / افغان / افغانستان ] اولا مکث نموده یقینن که قابل بحث، تامل و تفکر کردن است.!
که این نکته نادیده گرفته شده ( با دقتی ژرف اندیشی مورد غور عمیق و بررسی همه جانبه ) که مرتبط با سازمانهای حقوق بشر، روشنفکران و تحلیلگران حقوقی از سوی (خانم-بانوان) اولا بایگانی شده و سپس مورد بحث گفتمان ملی و بین‌المللی قرار داده شود.
و خدا را امید است که از گرهگاه مشکلات و وضعیت سردرگم مردم کشور ما پرده برداشته و در روشنی/بسته باز گردد. یاالله...

>>>   👨‍🎓👩‍🎓👨‍⚕️👈 به توجه کامنت دهنده جناب مستعار (بامیانی) :!!
شنیده باشید که؛ آب دریای شفاف از دهان سگ کی گردد پلید!، و یا به چلب جلپ زبان سگ آب دریا مردار نمیگردد.

خداوند اول با من بعد با تو و دیگران در زندگی و برزخ مطابق اعمال و نیات ما به جزا و سزا برسد آمین که بدون شک میرسد. من که اکنون مسلمان شدم.
بمثل من بنده های ضعیف برای چند دقه ادرار خودرا گرفته نمی‌تواند و نمیتوانیم ،
تو خودت که سرکشی با زنده و مرده ها کار و دعوای خدایی دارید،
از طرف من سر (دوستم، خان عبداغفارخان،...عطا حقانی ربانی هبت-اله، نجیب ببرک...مسعود زرداد حنفی اخندزاده اسماعیلیون جنرال ملک، پکتین...مزاری اچکزی خلیلی ملابرادر محقق ملاعمر جنرالفهیم...گلبدین کرزی غنی محب اتمر...بوش برژنیف تونبلیر...صدام جنرال ضیاالحق حمیدگل و غیره نام مانده، بدخورده) منفور گفته دل تانرا خوب خالی و یخ بکنید.

👈 و (اگر) راست بگویم ازبک خودت باش، دبل پشتون خودت باش، حاجی و کربلایی هم خودت، تاجک دبل هزاره ایماق دبل-ترکمن عرب گجر پامیری خودت باش، بلوچ فارسیزبان ترکتبار خودت باش، دبل افغان دبل افغانیت و غیره هم از خودت و از قومت باشد!!
👈 آرزومندم اگر لطف نموده صرف بمن 《《《 انسان و انسانیت 》》》 را ببخشید تا خود را بهتر به اینها سر از حال عیار بسازم.
👈 آیا حالی وجدانن حاضری که از وحشت و نام توهمی 《افغانیت و افغان و...》 خودت را خلاص کرده و به نام اخلاقی 《انسانیت و انسان》 راجع شوی و برگردی و یاد شوی !؟؟؟

اگر غلت نفهمیده باشم اول (انسان بودن/شدن) شرط است، دوم (مسلمان/مومن شدن و بودن) و سوم هویت شایسته شما و من.
👈 خبر داری که مدتی پیش ملت ترکیه/اردوغان هویت -تباری غلت/اشتباه (فیلمرغی) شانرا تغیر و اصلاح کردند.
و خودت جناب بامیانی تا چه وقت و زمان به (افغان/افغانیت یعنی با فغان/فغانیت/فغانی چیغ فریاد و ناله ای زندگی زجرکشی را اختیار نموده و بسر میبرید!؟؟
آیا بجای کلمه یا نام بامیانی اسم میرغضب را می پسندی؟ + و هم به تاثیرات-مرموز مضر / تلقینات خطرزای بعدی-تدریجی ( میرغضب) تفکر کرده اید که از شما به مرور زمان تدریجی چه جور می شوید !؟؟؟

محترم یکبار به نزد مردم گرسنه که در پیشروی نانوایی ها انتظار یک نان خیرات را که از من وشما دارند، برو آنجا و از یکی ازآنها بپرس که ۲+۲ چند میگردد !؟
بعد بشنو که او ۴《نان》 میگوید یا از امپراتور و زوال دو قدرت... !؟؟
جاغوردار آغا، سکوت میکنی یا ۱-نان میگی!؟؟؟
... ... ... مگر اقتصاد یک شاخه دارد؟ یا اولتر اقتصاد امنیتی!؟

چه خوب میشه که از خود برای خودما گردیم که در هرجا در هر موضوع و مشکل محتوای با مضمون وضعیت و کشور ما را چیلک پرتیم!
تا همینجا همینقدر بیگانه موضوعی و بیگانه پروری بس نیست!؟
👈 این چه توهم پوچ سنتی-گرایی افغان-شعاری و افتخار کدام افغانیتگرایی مضریت-مخرب است که:
مردم خودتانرا و جامعه ما را فریب میدهید ببین و بگو که روزانه چقدر مردم شما افغان/پشتون و...، (از باطله دانی، کثافات، و جنگلی-اشغال جای) در کشور ترکیه دوستمی در ایران شیع در پاکستان پنجابی... و از منطقه هزاره شیع از برچی از منطقه فارسیزبان خیرخانه از منطقه شهرک حاجی-نبی از پل سوخته مزاری از کارته ۴ از مکروریان از شهرنو از ارزان قیمت و کارته نو پشتون سنی، (تمام نان غذا و خوراک خودتانرا و از گاو تانرا در کثافتدانی پالیده میخورید و میبرید) یا نی ؟؟؟ پودریها که مجبورند.... .

ما همینیم که همیشه در هرجا همینگونه بوده و باشیم که هستیم سنتگرای توهمی و پوچگرای !؟
چرا صدای دول دور خوش خارجیها را به گوش شکم-گرسنه مردم و اطفال بیدفاع ما مینوازی !؟؟
تو میدانی که از طرف پدران و یا مادران خودما فریب خورده گمراه شده کینه توز قومی برترخواه توهمی متعصب و حتی دشمن خود خانواده و قوم و وطن خود گردیده ایم که همینست زور سنتگرایی و....، مگر خداوند از اراده عمل ما آگاه و یا انتقامگیر نیست که انواع مصیبت غضب... بیماری تباهی سیل و زلزله را سر من و تو آوردنی است.!
...، با در نظر گرفتن وجدانت در حضوری (الله سبحان و تعالی) و اقرارت در واقعیت (حق) که یکی از اسمای خداوند لطیف و خبیر هست.! در کدام راه راه هستی؟
و هم به زبان خودت بامیانی-واقعی)، که با در نظر گرفتن اینکه... تعلق به کدام ملیت.... و افغانستان سرزمین مشترک هم ما....!؟؟؟

این چگونه سرزمین مشترک شعاری است که عربهای قطر در هلمند فراه... به تفریح و اجاره گیری زمینها...؟ و وزیرستانی ها در سمت شما و مرکزی جایگزین ...؟ مگر از تصفیه قومی و حذف زبانی منکرید؟
و مردم فارسیزبان/ترکتباران بومی این کشور را فراری و کوچ اجباری نداده نمیدهید؟
در عوض به دیپلوماتان کشور چین امریکا روسیه انگلیس تروریست-عربی و غرب عذر و زاری و خوشخدمتی دارید که در کشور بنام افغان-ستان دوباره بیایید سفارت کمپ و پایگاهی جنگ نیابتی و تروریستی بسازید !؟؟؟؟؟

A- و این نام تک-قومی 《(افغان+ستان = افغانستان)》 چگونه سرزمین مشترک همه ای ما ملیت های مختلف است!؟؟
که چندین نژاد-تبار ( پامیریان تاجک ایماق هزاره ترکمن ازبک...) نادیده گرفته شده و در واقع هویتهای شان حذف و محروم گشته شده هستند.! افغان-ستان
... ... ...
که همه ما فارسیزبانان و ترکتباران صدها ساله تاریخ فرهنگ قبرستان-اجدادی جایداد زمین قباله شرعی ما مردم داشته و داریم.
و شما مردم افغان/پشتون مفتخورطفیلی جعلکار سرکش حیله-گر فتنه-جو و قسمخور بزدل بیزحمت (درون-منکر-بخدا و حق)، بیرون ریاکار از وزیرستان باجور خوست پکتیا مشرقی... و قندهار از برای نام اسلام ... و صوابکردن، که به تخار بامیان پنجشیر میدان وردک غزنی مزار دایکندی هرات فاریاب بغلان قندوز کابل پروان میدان وردک..... و بدخشان هجوم آورده دعوای ناحق زمین و نان کوچیگریرا از ما طلب میکنید؟؟؟
و چورو چپاول را به زور پشتون/طالبان/کوچی براه انداخته و نان گندم گوسفند ملکیت و جایدات ما مردم (فارسیزبانان/ترکتباران...) را قبضه و غضب میدارید!!
و هم مردم تاجک ازبک هزاره ترکمن ایماق پامیریان را به کوچ اجباری شکنجه قتل و نسل کشی را از ۱۳۰ و ۱۷۰ سال پیش تا حال مرتکب شده عملی دارید و هزار جرم جنایت انسانی بشری را کرده و میکنید.!

آیا در کتاب تاریخ واقعی و یا از زبان نیکه-پدرت شنیده اید که مردم تخار دایکندی پنجشیر مزار کابل هرات فاریاب... و پروان بطرف خوست ننگرهار پکتیا ... و قندهار به هجوم حمله و بغاوت نانخوردن وحشیگری و به جنگ کردن رفته باشند !؟؟
آیا شما مردم پشتون/افغان به روزی دادن خدا ایمان دارید! یا به روزی ما بنده ایمان مشرکی آورده اید!؟؟
البته که مضمون تروریستی/پشتونیستی حیوانیت/افغانیت سنتی مضریت که محتوای کتاب 《دوهمی سقاوی و...》 است را نخوانده اید، بجناب بامیانی-مستعار من !!؟ 👉


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است