ورود پول های منطقه به افغانستان ممنوع شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ کد خبر: 172416 منبع: پرینت

حکومت طالبان طی اعلامیه‌ای ورود پول کشورهای منطقه به افغانستان را ممنوع و انتقال دلار به خارج را محدود کرد. در این اعلامیه برای متخلفان مجازات‌های متفاوتی هم تعریف شده است.
بنا به تصمیم حکومت طالبان، انتقال دلار از راه زمینی به خارج به ۵۰۰ دلار و انتقال آن از طریق مسافرت هوایی به ۵۰۰۰ دلار محدود اعلام شده است.

در اعلامیه دفتر ریاست‌الوزرای طالبان تاکید شده که در بازارهای داخلی از افغانی، واحد پول ملی افغانستان استفاده شود.
در این اعلامیه آمده است: «هیچ کس نمی‌تواند از طریق میدان‌های هوایی (فرودگاه‌ها) بیشتر از ۵۰۰۰ دلار و از طریق مرزهای زمینی بیشتر از ۵۰۰ دلار را با خود انتقال دهد.»
در اعلامیه تاکید شده که اگر کسی از اندازه تعیین شده، تلاش برای خارج کردن دلار بیشتر کند، در مقابل هر یک میلیون دلار، «یک سال» و از میلیون کمتر، در برابر هر صدهزار دلار، «یک ماه» و از آن کمتر تا حد تعیین شده «ده روز» زندانی خواهد شد.
پول و طلایی که از متخلفین بدست می‌آید نیز «ضبط خواهد شد».
در بخش دیگر این اعلامیه آمده که «آوردن» پول «کشورهای منطقه به افغانستان ممنوع می‌باشد».
به این معنا که ورود پول ایران و پاکستان به افغانستان پس از این ممنوع خواهد بود.
در اعلامیه از تجار، صرافان، انتقال دهنده گان سنگ‌های گران‌قیمت خواسته شده که این موارد را «جدا» رعایت کنند.

اعلامیه ممنوعیت محدودیت و ممنوعیت انتقال ارزهای خارجی طالبان در حالی صادر شده که شبکه خبری بلومبرگ آمریکا گزارش داده که روزانه «میلیون‌ها دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود».
این شبکه به نقل از محمد ظفر پراچه، دبیر انجمن شرکت‌های صرافی پاکستان، گفته که روزانه ۵ میلیون دلار از این کشور وارد افغانستان می‌شود. آقای پراچه در تماس تلفنی به بلومبرگ گفته است «بدون شک ارز قاچاق می‌شود... و این به یک تجارت کاملاً پرسود تبدیل شده است»‌

همچنین گزارش‌هایی نیز از انتقال ارز از افغانستان به پاکستان و ایران نیز منتشر شده است.
به گزارش بی بی سی، صرافی‌ها می‌‌گویند حواله پول مهاجران افغانستان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکا برای حمایت مالی اعضای خانواده‌هایشان به پاکستان «بیش از سه برابر افزایش یافته است» و برخی از حدود ۲۵۰ هزار خانواده‌ پناهجو که از افغانستان به پاکستان رفته‌اند با این کمک خرجی زندگی می‌کنند.
استخبارات، وزارت داخله و وزارت دفاع طالبان مسوولیت جلوگیری از قاچاق و انتقال ارز، طلا، سنگ‌های گران‌قیمت و آثار باستانی را برعهده دارند.

براساس تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان تحت کنترل طالبان با ۲۴ پله صعود در سال ۲۰۲۲ در شاخص جهانی مبارزه علیه فساد اداری در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفته است.
این در حالی است که بانک جهانی در گزارش دو هفته پیش خود عملکرد شاخص‌های عمده اقتصادی افغانستان می‌گوید نرخ تورم در افغانستان به روند «نزولی» خود ادامه می‌دهد. تورم سالانه در نوامبر ۲۰۲۲ در اوج خود در ماه جولای/ژوئن، ۱۸.۳ درصد اعلام شده بود که در ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۹.۱ درصد کاهش یافته است.
شاخص‌ مهم دیگر که در گزارش بانک جهانی برجسته شده است، نرخ برابری افغانی برابر دلار آمریکا است که در چند ماه اخیر بین ۸۷-۸۹ ثبات داشته است.

در ماه‌های گذشته به طور متوسط هر هفته، حدود ۴۰ میلیون دلار پول نقد برای مصارف بشردوستانه به کابل می‌رسد که بانک مرکزی افغانستان از طریق تبدیل بخشی از آن به افغانی، سعی می‌کند ارزش افغانی را حفظ کند.
از این طریق تاکنون حدود ۲ میلیارد دلار به کابل رسیده است.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پولهای منطقه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   این بی عقل باید بفهمد که اگر مریض برای تداوی برود، به 500 دالر معالجه نمی شود.

>>>   کسی میتونه بگه خاک نفرین شده اس یا مردمان نفرین شده هستن؟ باید دومی باشه چون از وقتی باروت کشف شد و تفنگ اختراع شد، مغولیترکی موشخور از اسب افتاد، و پشتون های کولی هندی دزد، حاکم تام الاختیار شدند، وضع افتضاح تر شد

>>>   خوبه تو اون خاک مذلت ذلت بدنام، درب و تخته با هم جوره، مغولیترکی تاراجگر موشخور و پشتون ....

>>>   منظور ملا حسن این است که دالر را از طریق شرکت صرافی ( د ملا حسن او زامنان صرافی) به پاکستان انتقال بدهند.

>>>   از حق نگذریم که طالبان در کنترول قیمت ارزها خارجی ودالر موفق عمل کرده است ودرست زمانی که در یکی از کشورای همسایه دالر در ساعت تغییر می کند در این یک سال ودر حکومت امارات کمترین افزایش را در دالر داشته ایم
پس زنده باد طالبان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است