قتل‌های هدفمند و مرموز تحت حاکمیت طالبان
طالبان در بیست سال گذشته مسوول هزاران واقعه کشتار و محاکمه های صحرایی اسیران جنگی و زخمیان نظامیان مربوط به حکومت گذشته بوده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۹    ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ کد خبر: 172419 منبع: پرینت

فرماندهی پولیس طالبان در بلخ می‌گوید ۷ عضو یک خانواده به گونه‌ای مرموز در ولسوالی چمتال به قتل رسیده‌اند. به گفته طالبان، در بین قربانیان ۴ کودک، ۲ زن و یک مرد است که جمعه‌شب در روستای جرقلعه ولسوالی چمتال کشته شده‌اند. طالبان گفته‌اند تحقیقات در این مورد را شروع کرده‌اند.
فرماندهی پولیس گروه طالبان گفته است که اعضای این خانواده به صورت گروهی به قتل رسیده‌اند و آنها در حال بررسی انگیزه و اهداف آن است.
اما منابع محلی می‌گویند که این خانواده از ساکنان قریه «اسپیچ اسمیدان» ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل بوده‌اند که در قریه «جر قلعه» ولسوالی «چمتال» ولایت بلخ زندگی می‌کردند و به صورت «بی‌رحمانه» به قتل رسیده‌اند.
فرماندهی پولیس گروه طالبان و منابع محلی تأیید کرده‌اند که زنان و کودکان نیز شامل قربانیان این حادثه است و از این خانواده تنها یک کودک دو ساله زنده مانده است.
هنوز روشن نیست که اعضای این خانواده چرا و به دست چه کسانی به قتل رسیده‌اند؛ هرچند که پولیس گروه طالبان در بلخ اعلام کرده است که تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده است.

افزایش قتل‌های مرموز و افراد ملکی؛
از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، قتل‌های هدفمند و مرموز روند رو به افزایش داشته است و همه روزه خبرهای در رسانه‌های داخلی از اینگونه قتل‌ها منتشر شده است.
تاکنون بیشترین قربانیان قتل‌های مرموز، زنان، کارمندان دولتی و فعالان فرهنگی بوده‌اند و روند قتل‌های آنها به صورت سریالی ادامه داشته است.
از جمله این قتل‌ها، قتل مرسل نبی زاده، عضو مجلس نمایندگان پیشین توسط افراد مسلح ناشناس در کابل بود که بازتاب گسترده در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت و کشورهای مختلف آن را محکوم و نسبت به افزایش چنین قتل‌ها، ابراز نگرانی کردند.
بر اساس گزارش‌ها، در ماه عقرب سال جاری خورشیدی قتل‌های مرموز در کابل و سایر ولایات، به ویژه ولایت‌های شمالی، به صورت «چشم‌گیر» افزایش یافته بود.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این ماه دست کم چهار زن به صورت مرموز در یک محله کابل، پایتخت، به قتل رسیده و جسد آنها کنار جاده(سرک) و در محلات غیر مسکونی انداخته شدند.
با مرور بخش خبر رسانه‌ها و جستجوی کلید واژه «قتل مرموز» در می‌یابیم که اینگونه قتل‌ها در ولایت‌های مختلف اتفاق افتاده است.
همزمان جسد ستار سیرت، عضو نیروهای ویژه ارتش حکومت پیشین، پس از دو هفته بازداشت از سوی طالبان، روز جمعه، ۱۴ دلو، از دره‌های مربوط به ولایت جوزجان پیدا شده است.
براساس اطلاعات منابع، سیرت به‌گونه شنیع و بی‌رحمانه به قتل رسیده است.
در همین حال، منابع محلی در جوزجان می‌گویند که جسد به آتش کشیده شده عنایت‌الله، از نیروهای پولیس حکومت پیشین، نیز در ولسوالی فیض‌آباد این ولایت پیدا شده است.

قتل‌های مرموز نیروهای امنیتی حکومت پیشین اخیراً در کشور افزایش یافته است. چهار تن از این‌ نیروها هفته گذشته در ولایت‌های قندهار و بغلان نیز به‌گونه مرموز کشته شدند
این درحال است که بعد از حاکمیت مجدد گروه طالبان، تعداد از هزاره ها‌ می‌گویند که در معرض «نسل‌کُشی» قرار دارند؛ هم در نظام جمهوریت پیشین و هم در نظام کنونی طالبان، مورد حملات هدفمند در مکان‌های مذهبی، مکاتب، آموزشگاه‌ها و شهرها قرار می‌گیرند. در دوران حاکمیت طالبان در یکسال گذشته، دست‌کم نُه انفجار مرگبار بر جامعه «هزاره» رخ داده است.
یافته‌های اطلاعات¬روز نشان می‌دهد که در این انفجارها بیش از ۱۰۰ غیرنظامی «هزاره» کشته و بیش از ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنین در رویدادهای دیگر نیز ده‌ها تن از «هزاره‌ها» کشته شده‌اند. ادعا می‌شود که برخی از این افراد توسط طالبان کشته شده‌اند.
در ماه نخست حاکمیت طالبان، حملات بر مناطق «هزاره‌‌نشین» کاهش را نشان می‌داد، اما مواردی از کشتار برخی از «هزاره‌ها» از سوی جنگجویان طالبان به نشر رسید.
شهروندان هزاره‌ی افغانستان درخواست درشت دارند: «نسل‌کشی هزاره‌ها به رسمیت شناخته شود». آنان از نهادهای مدافع حقوق ‌بشر می‌خواهند که آنان را در رسیدن به این هدف همکاری کنند.
شماری از بستگان جان‌باختگان حملات بر «هزاره‌ها»، به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که هیچ امیدی بر طالبان مبنی بر بازداشت عاملان حمله بر «هزاره‌ها» را ندارند. آنان افزوده‌اند که حملات بر «هزاره‌ها» به هدف شعله‌ورشدن جنگ مذهبی در افغانستان صورت می‌گیرد تا تجربه‌ی جنگ فرقه‌ای در سوریه و عراق در افغانستان شعله‌ور شود.

از سویی هم، سخن‌گویان حکومت سرپرست طالبان به درخواست روزنامه اطلاعات روز مبنی بر چگونگی تأمین امنیت «هزاره‌ها» پاسخ نداده‌اند.
مسئولیت بخشی از حملات بر «هزاره‌ها» را گروه داعش بر عهده گرفته است، اما حکومت سرپرست طالبان مدعی است که در دوران حاکمیت شان، داعش در افغانستان تضعیف شده و قادر به انجام هیچ حمله‌ی نیست.
همزمان کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان در تبعید اعلام کرده است که طی سال اول حاکمیت طالبان از تاریخ ۲۴ اسد سال گذشته تا ۲۴ اسد امسال، به تعداد ۲۶۲۶ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.
در گزارش این نهاد، آمده است که پابند نبودن گروه طالبان به اصول حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی و قواعد پذیرفته‌شده‌ی جنگ، قربانی‌های زیادی را از مردم گرفته است.
در گزارش آمده است که طی این یک سال، از مجموع تلفات، ۱۵۲۰ غیرنظامی کشته و ۱۱۰۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.
گزارش افزوده است که ممکن قضایایی وجود داشته باشد که به دلیل دوردست بودن و عدم دست‌رسی فعالان حقوق‌بشر در آن مناطق، از ثبت بازمانده باشد که در این گزارش بازتاب نیافته است.
در گزارش مشخص شده است که رقم تلفات ملکی زنان در دورە‌ی زمانی یادشده، مجموعا ۱۹۶ تن قربانی است که شامل ۹۸ کشته و ۹۸ زخمی می‌شود.
رقم تلفات اطفال در یک‌ سال حاکمیت طالبان، مجموعا ۱۴۳ تن قربانی، شامل ۵۹ کشته و ۸۴ زخمی است و رقم تلفات ملکی مردان، در دورە‌ی زمانی یادشده به ۲۲۸۷ تن قربانی می‌رسد که ۱۳۶۳ کشته و ۹۲۴ زخمی را دربر می‌گیرد.
گزارش افزوده است که علاوه بر حملات انتحاری و انفجارها، شیوه‌ها و روش‌های قتل‌های هدفمند، درگیری‌های زمینی، تیرباران اسیران جنگی و محاکمه‌ی صحرایی، به ترتیب، باعث بیشترین میزان قربانیان ملکی در کشور شده است. یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که در اثر روش‌های یادشده جمعا ۱۵۶۷ تن از افراد ملکی، قربانی شده‌اند که شامل ۹۸۰ تن کشته و ۵۸۷ تن زخمی می‌شود. از جمعِ کشته‌شده‌ها، ۷۴۳ تن ترور و به‌گونه‌ی هدفمند به‌قتل رسیده است. در میان کشته‌شدگان، ۵۹ طفل، ۹۸ زن و ۸۲۳ مرد شامل اند و زخمی‌های روش‌های یادشده، شامل ۸۴ طفل، ۹۳ زن و ۴۱۰ مرد است.

برعلاوه بر اساس اعلامیه ‌دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان(یوناما) “نقض ظالمانه افراد ملکی به ویژه بانوان یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های اداره حاکم(گروه تروریستی طالبان) تا به امروز است.” در اعلامیه این نهاد که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر منتشر شده، آمده است که از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی حقوق زنان در بخش‌های آموزش، کار و حضور در عرصه‌های عمومی و زندگی روزمره محدود و در بسیاری موارد کاملا سلب شده است.
نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان در اعلامیه خود همچنین گفته است که بهره‌مندی مردم افغانستان از حقوق و آزادی‌های اولیه بشری آنها به طور قابل ملاحظه به وخامت گراییده و گروه طالبان مسوول و پاسخگوی آن است. یوناما با اشاره به محاکم صحرایی گروه تروریستی طالبان، گفته است که به نظر می‌رسد که این گروه در حال افزایش استفاده از مجازات جسمانی مانند شلاق زدن، در محضر عام هستند. این نهاد شلاق زدن متهمان در محضر عام توسط گروه طالبان را نوعی از رفتار “ظالمانه”، “غیرانسانی” و “تحقیرآمیز” دانسته که در معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان عضویت آن را دارد، منع شده است. اعلامیه جهانی حقوق بشر هفتاد و پنج سال پیش، در ۱۰دسامبر سال ۱۹۴۸در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر پاریس، به تصویب رسید و افغانستان از جمله کشورهای بود که به آن رای داد.

ناتوانی طالبان در شناسایی مجرمان؛
مسوولان محلی گروه طالبان در ولایت‌، اکثر خبرهای مربوط به قتل‌های مرموز را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند که تحقیقات برای شناسایی عاملان آنها را آغاز کرده‌اند.
اما تاکنون کمتر خبری در رسانه‌ها در مورد شناسایی عاملان قتل‌های مرموز از سوی نیروهای پولیس گروه طالبان، منتشر شده است.
جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان نیز با نشر یک اعلامیه ویدیویی گفته است که طالبان به صورت آشکار و در مقابل چشمان سازمان‌ها و کشورهای مدافع حقوق بشر، حقوق بشری مردم افغانستان را نقض می‌کنند. این جنش در اعلامیه خود از کشورها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به شدت انتقاد کرده است و گفته است که آنها برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در افغانستان “عملکرد معنادار” نداشته‌اند.
در اعلامیه این جنبش آمده که زنان افغانستان به صورت “وحشیانه” و “مرموز” به قتل می‌رسند، مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، اختطاف و زندانی می‌شوند. فعالان حقوق زن در اعلامیه‌های که نشر کرده‌اند از جامعه جهانی خواسته‌اند که از تعامل با گروه تروریستی طالبان دست بردارند و تاکید کرده‌اند که “تروریست، امروز و دیروز ندارد، همان تروریست‌ است.”
همچنان تعداد زیاد از شهروندان از عدم تأمین امنیت توسط گروه طالبان انتقاد می‌کنند و می‌گویند آنها در شناسایی عاملان قتل‌های مرموز شهروندان «ناکام» بوده‌اند.
اما شماری از کارشناسان در صحبت با رسانه‌ها، ادعا کرده‌اند که افراد گروه طالبان خود در قتل‌های مرموز دست دارند.
بر اساس گزارشی که در یک رسانه مربوط به زنان در مورد قتل‌های مرموز زنان نشر شده، یک عضو ارشد جامعه مدنی افغانستان مدعی شده که گروه طالبان «مسئول» قتل‌های مرموز زنان است.
در این گزارش به نقل از این عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان آمده است که افراد گروه طالبان پس از «تجاوز جنسی» زنان را به قتل می‌رسانند.
این عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان گفته است:« فراد طالبان بعد از اینکه تجاوز می‌کنند، از ترس اینکه زنان این موضوع را به رسانه‌ها گزارش ندهند یا اینکه کسی دیگری با آنها مصاحبه نکنند، آنها متاسفانه چنین جنایت ضد انسانی را انجام می‌دهند، هم تجاوز می‌کنند و هم آنها را به قتل می‌رسانند.»
قتل گروهی اعضای یک خانواده در ولایت بلخ، نشان می‌دهد که این سریال هنوز ادامه دارد و مشخص نیست که چه زمانی پایان خواهد یافت و عاملان و شبکه‌های جرمی که پشت آن قرار دارد، شناسایی می‌شود.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل، با نشر یک فراخوان، خواستار تداوم همبستگی با مردم افغانستان شده است. دفتر جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل در صحفه رسمی تویتر خود نوشته است که گروه طالبان در افغانستان همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهند. این نهاد افزوده که از زمان بازگشت گروه طالبان به قدرت در افغانستان، حملات شدیدی علیه حقوق بشر صورت گرفته است. در ویدئوی کوتاهی که این نهاد نشر کرده، آمده است که از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، حقوق زنان و دختران به سرعت عقب‌گرد داشته، فقر و ناامنی غذایی افزایش یافته، غیرنظامیان به صورت خودسرانه گرفتار و به صورت غیرقانونی کشته و شکنجه شده‌اند.
دفتر جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل گفته است که با جود این، زنان شجاع افغانستان به اعتراض خود علیه طالبان ادامه داده‌اند و خواستار حقوق خود هستند، خبرنگاران جسور افغانستان سانسور را به چالش کشیده‌اند تا حقیقت را بازگو کنند و مردم افغانستان به تلاش برای بدست آوردن حق آموزش و کار، حرف زدن و زندگی ادامه داده‌اند. این نهاد گفته است که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در سال جاری، بیایید همبستگی خود را با مردم افغانستان اعلام کنیم و از تلاش آنها برای بدست آوردن حقوق شان، حمایت کنیم.

درعین حال وقت به سوابق جنایات گروه طالبان در بیست سال گذشته که درذیل بیان شده دیده میشود قتل های مرموز نیز کارخودی میباشد.
1.طالبان در بیست سال گذشته مسوول هزاران واقعه کشتار و محاکمه های صحرایی اسیران جنگی و زخمیان نظامیان مربوط به حکومت گذشته بوده اند. همچنان تعدادی را بدون کدام پروسه عادلانه عدلی و قضائی به جرم همکاری با دولت وقت تیرباران نموده است.
2.طالبان و بخصوص شاخه حقانی مسوول کشتار هزاران هموطن ما، در نتیجه ارتکاب جنایات ضد انسان و انسانیت یعنی انفجارارات، انتحارات و حمله بر مردمان ملکی در مناطق مزدحم شهر، مساجد، تکیه خانه ها، مکاتب و حمله بر تجمعات مدنی بوده است.
3.طالبان مسوول قتل های هدفمند و ترورهای فردی در شهرها و مناطق کشور بوده که بخشی از تطبیق پلان های مشکوک و به احتمال قوی استخباراتی خارجی میباشند.
4.طالبان مسوول قتل هموطنان غیر نظامی در نتیجه انفجار هزاران مآین کنار جاده میباشند که بزرگترین تلفات را بر مردم ملکی و بی دفاع وارد آورده است.
5.طالبان با استفاده از ماین های چسپکی با عث کشتار مردمان ملکی گردیده است.
6.طالبان مسوول قتل های هدفمند بر فعالان مدنی، ژورنالستان و مدافعان حقوق بشر تلقی میگردند.

حامیه نادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قتل‌های هدفمند
حاکمیت طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   عالی بود دست نویسنده درد نبینه

>>>   👨‍🎓👩‍🎓👦👈 بانو حامیه نادری!
لطفا لطفا و لطفا از خداوند خالق بترس و راست بگو که از سبب ناواضح، مرموز گفتاری و مبهم بیانی شما
مردم عام کشور ما از واقعیت وضعیت پرخطر منحرف و گمراه میگردد،
یعنی مردم صدمه-رسیده نمیدانند که آنها به کدام گناه و به دلیل چه و از طرف کیها؟ مورد ظلم قرار گرفته و میگیرند!؟؟
...، که درنتیجه جانهای شرین شانرا پیهم بیمورد و بیخبرانه از دست میدهند،

بهمین دلیل شما و دگر تحلیلگران سیاسی بگونه غیر مستقیم از جمله قاتلین و مجرمین آنها/مردم شمرده و بحساب می آیید یعنی شما ها ناخواسته و ناخودآگاه در ردیف پشتون/طالبان تروریست قرار گرفته اید!!!
که در واقع، شما ها عینن مانند تبلیغگران غربی (مثل موضوع جنگ اکراینی و تلفات انسانی آنجا) جنگ و خونریزی کشور ما را نیز طولانی و بیشتر ساخته و میسازید !؟

از همین دلیل و سبب، روح-مقتولین معیوبین یتیمان و بیوه زنان از شمایان خواهش جدی میکنند که اصل واقعیت تلفات ما را بگونه آشکار بمردم و جهانیان واضح و برملا بسازید،
که مسئله وخیم و کشتار ما از علت قومی-زبانی برخیسته، که از طرف گروه حاکم تروریستی مردم پشتون/افغان ترور نابود و بقتل رسیده و می رسیم،
و اکنون تحت نام (حکومت) طالبان از طرف مردم تروریست همین افراد پشتونها کشته شده و به نسل کشی سوق گردیده ایم.

فرضا اگر شما و یا افراد خانواده تان از طرف افراد یا گروه طالبان شکنجه و بقتل برسد!
پس شمایان چه تشخیصی دارید که شما از طرف کدام گروه قومی-نژادی مورد شکنجه یا بقتل رسیده و می رسید !؟؟☠☠

>>>   سلام طالبان ریشه فساد در افغانستان هست اگر جنگ نمیبدود فساد کم بود ریشه همه مشکلاتت طالبان هست

>>>   👨‍🎓👩‍🎓👈 قتل کشتار کوچ اجباری و نسل کشی فقط بوسیله کاربرد کلمهء 《(ما افغان.../افغانیت ما.../ما افغانها...)》 که مرموزتاثیر مخرب بوده و فضای بدبختی و گرسنگی فراگیری را بوجود آورده است.
از گذشته تا اکنون تحت حاکمیتهای مردم قومی-پشتون، که هردم نظر به شرایط و پروژه جدید گاهی بنام طالب طالبان گاهی بنام القاعده گاهی بنام تروریست گاهی بنام انتحاری و گاهی بنام داعش همواره مردم این کشور را در فغان و خونریزی عادت و نهادینه ساخته است.

>>>   بحث همه جانبه بود تشکر از زحمات تان بانو نادری

>>>   👨‍⚖👈 بلی، که اکنون ریشه فساد بدبختی و خونریزی در کشور ما از موجودیت طالبان است.
👈اما درینقدر سالهای قبل، از زمان نادرخان تا امروز که از ۱۴۰ سال به اینطرف جنگ و قتل مرموز مبهم که تشدید یافته و جریان داشته و دارد، از کدام دلیل سبب ناحیه و یا درک شروع شده و جریان دارد!؟؟
از سبب هویت تحمیل شده تک-قومی (افغان) بر سر مردم غیر (افغان تبار)، در نتیجه محرومیت حیوانیت و فقر و به ذلت تمام ملت سوق شده هستیید.

👈 همین راز و مرموزیت اثراتی و خطرناک مبهم خشونت فقر محرومیت اقوام غیرپشتون و اعمال تروریستی ... و صاحب شدن همه و هم خود مختاریت حاکمیت وحشت مردم پشتون بر دیگران از همین جواز (افغان/افغانیت...) ایجاد گشته و بوجود آمده است.
👈 و با ازبین بردن این جواز تک-قومی 《 (افغانیت افغان+وحشت-تروریستی-محرومیت) و دور زدن این هویت تروریستی ... و دانش-محرومیتی 》، که حدودا ۶۵ الی ۷۵ فیصد مشکلات عمده و کلیدی کشور و مردم ما خودبخود کم و خلاص میگردد.
دوستان محروم گشته و ...، لطفا این را شییر و مجازی کنید.

>>>   جفا است که شر و فساد و طالب را مقایسه کنیم! هر دو مرتجعین اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است